Bijlage 2. Verhogingen onderstand, AOV en kinderbijslag
Onderstand 135)
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010 | 212 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | 214 | - | 0,9 |
2012 | 227 | 5,9 | 0 |
2013 | 234 | 2,3 | 0 |
2014 | 238 | 1,8 | 0 |
2015 | 242 | 1,5 | 0 |
2016 | 242 | -0,9 | 0,9 |
2017/01 | 244 | 0,6 | 0 |
2017/03 | 374 | - | 53,3 |
2018 | 377 | 0,6 | 0 |
2019 | 491 | 3,5 | 25,8 |
2020 | 522 | 1,2 | 5,1 |
2021 | 522 | -4,8 | 5 |
2022/01 | 576 | 4,3 | 5,8 |
2022/07 | 654 | - | 13,5 |
2023 | 894 | 12,2 | 21,8 |
2023/10 | 1031 | - | 15,3 |
2024/01 | 1334 | 1,9 | 27 |
2024/07 | 1488 | - | 11,5 |
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010 | 212 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | 214 | - | 0,9 |
2012 | 240 | 11,2 | 0 |
2013 | 253 | 4,6 | 0 |
2014 | 255 | 1,7 | 0 |
2015 | 264 | 3,4 | 0 |
2016 | 275 | -0,5 | 4,7 |
2017/01 | 299 | -1 | 9,8 |
2017/03 | 459 | - | 53,5 |
2018 | 481 | 2,1 | 2,6 |
2019 | 615 | 1,1 | 26,5 |
2020 | 632 | 0,7 | 2 |
2021 | 632 | -3,3 | 3,4 |
2022/01 | 695 | 2,4 | 7,4 |
2022/07 | 790 | - | 13,7 |
2023 | 1.055 | 9 | 22,5 |
2023/10 | 1.102 | - | 4,5 |
2024/01 | 1.321 | -1,1 | 21,2 |
2024/07 | 1.488 | - | 12,6 |
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010 | 212 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | 214 | - | 0,9 |
2012 | 231 | 6,6 | 0 |
2013 | 236 | 3 | 0 |
2014 | 255 | 1,4 | 6,6 |
2015 | 260 | 2,6 | 0 |
2016 | 277 | -0,9 | 7,5 |
2017/01 | 292 | 0,2 | 5,2 |
2017/03 | 448 | - | 53,4 |
2018 | 448 | -1,3 | 1,3 |
2019 | 591 | 4,4 | 26,4 |
2020 | 624 | 0,3 | 5,3 |
2021 | 624 | -1,6 | 1,6 |
2022/01 | 686 | 3,2 | 6,5 |
2022/07 | 780 | - | 13,7 |
2023 | 1.046 | 9,7 | 22,2 |
2023/10 | 1.172 | - | 12 |
2024/01 | 1.406 | 2,8 | 16,7 |
2024/07 | 1.488 | - | 5,8 |
AOV136)
Bedrag | Inflatiecorrectie (%) | (herleide) beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010/10 | NAF. 764 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | $ 524 | n.v.t. | n.v.t. |
2012 | $ 555 | 5,9 | 0 |
2013 | $ 567 | 2,3 | 0 |
2014 | $ 577 | 1,8 | 0 |
2015 | $ 586 | 1,5 | 0 |
2016 | $ 586 | -0,9 | 0,9 |
2017 | $ 590 | 0,6 | 0,1 |
2018 | $ 593 | 0,6 | -0,1 |
2019 | $ 644 | 3,5 | 4,9 |
2020 | $ 684 | 1,2 | 5 |
2021 | $ 684 | -4,8 | 5 |
2022 | $ 752 | 4,3 | 5,4 |
2023 | $ 1.047 | 12,2 | 24,1 |
2024/01 | $ 1.335 | 1,9 | 25,1 |
2024/07 | $ 1.488 | - | 11,5 |
Bedrag (inclusief duurtetoeslag) | Inflatiecorrectie (%) | (herleide) beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010/10 | NAF. 764 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | $ 534 | n.v.t. | n.v.t. |
2012 | $ 594 | 11,2 | 0 |
2013 | $ 621 | 4,6 | 0 |
2014 | $ 631 | 1,7 | 0 |
2015 | $ 653 | 3,4 | 0 |
2016 | $ 704 | -0,5 | 8,4 |
2017 | $ 764 | -1 | 9,6 |
2018 | $ 801 | 2,1 | 2,7 |
2019 | $ 850 | 1,1 | 5 |
2020 | $ 875 | 0,7 | 2,2 |
2021 | $ 875 | -3,3 | 3,4 |
2022 | $ 962 | 2,4 | 7,4 |
2023 | $ 1.113 | 9 | 6,1 |
2024/01 | $ 1.322 | -1,1 | 20,1 |
2024/07 | $ 1.488 | - | 12,6 |
Bedrag (inclusief duurtetoeslag) | Inflatiecorrectie (%) | (herleide) beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2010/10 | NAF. 764 | n.v.t. | n.v.t. |
2011 | $ 566 | n.v.t. | n.v.t. |
2012 | $ 603 | 6,6 | 0 |
2013 | $ 621 | 3 | 0 |
2014 | $ 667 | 1,4 | 5,9 |
2015 | $ 685 | 2,6 | 0 |
2016 | $ 729 | -0,9 | 7,4 |
2017 | $ 766 | 0,2 | 4,9 |
2018 | $ 766 | -1,3 | 1,3 |
2019 | $ 838 | 4,4 | 4,8 |
2020 | $ 883 | 0,3 | 5,1 |
2021 | $ 883 | -1,6 | 1,6 |
2022 | $ 971 | 3,2 | 6,6 |
2023 | $ 1.175 | 9,7 | 10,3 |
2024/01 | $ 1.406 | 2,8 | 16,4 |
2024/07 | $ 1.488 | - | 5,8 |
Kinderbijslag137)
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2016 | 40 | N.v.t. | N.v.t. |
2017 | 40 | 0,6 | - |
2018 | 40 | 0,6 | - |
2019 | 62 | 3,5 | 50 |
2020 | 83 | 1,2 | 31,9 |
2021 | 85 | -4,8 | 7,2 |
2022/01 | 89 | 4,3 | - |
2022/07 | 99 | - | 11,2 |
2023 | 131 | 12,2 | 18 |
2024 | 225 | 1,9 | 67,4 |
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2016 | 42 | N.v.t. | N.v.t. |
2017 | 42 | -1 | - |
2018 | 42 | 2,1 | - |
2019 | 64 | 1,1 | 50 |
2020 | 85 | 0,7 | 31 |
2021 | 87 | -3,3 | 5,7 |
2022/01 | 89 | 2,4 | - |
2022/07 | 99 | - | 11,2 |
2023 | 128 | 9 | 18,5 |
2024 | 216 | -1,1 | 71,1 |
Bedrag ($) | Inflatiecorrectie (%) | Beleidsmatige verhoging (%) | |
---|---|---|---|
2016 | 42 | N.v.t. | N.v.t. |
2017 | 42 | 0,2 | - |
2018 | 42 | -1,3 | - |
2019 | 64 | 4,4 | 50 |
2020 | 84 | 0,3 | 31,2 |
2021 | 86 | -1,6 | 4 |
2022/01 | 89 | 3,2 | - |
2022/07 | 99 | - | 11,2 |
2023 | 129 | 9,7 | 18,4 |
2024 | 225 | 2,8 | 67,9 |
135) Het CBS heeft deze informatie van SZW ontvangen ten behoeve van het voorliggende onderzoek. Hier is enkel de situatie van een alleenstaande die zelfstandig woont in beeld gebracht, uiteraard zijn er ook nog ander huishoudtypen in de onderstand. Daarvan verschillen de bedragen. Een uitsplitsing naar beleidsmatige verhoging versus inflatiecorrectie is lastig om in beeld te brengen omdat het per jaar verschilt of dan wel het basisbedrag dan wel de toeslag zelfstandig wonen beleidsmatig is verhoogd (of allebei). Om alsnog een beeld te verschaffen is een herleide beleidsmatige verhoging in beeld gebracht. Dit kan ten opzichte van de percentages in de ministeriële regelingen een (licht) vertekend beeld opleveren vanwege de optelling van basisbedrag plus toeslag.
136) Deze cijfers zijn door SZW voor de nulmeting aan het CBS geleverd. De duurtetoeslag is een bedrag dat bij de staatkundige transitie ingevoerd is voor AOV-gerechtigden op Sint Eustatius en Saba waardoor rekening gehouden wordt met de prijsverschillen tussen de eilanden. Een uitsplitsing naar beleidsmatige verhoging versus inflatiecorrectie is lastig om in beeld te brengen omdat het per jaar verschilt of dan wel het AOV bedrag dan wel de duurtetoeslag beleidsmatig is verhoogd (of allebei). Om alsnog een beeld te verschaffen heeft is een herleide beleidsmatige verhoging in beeld gebracht, maar dat kan op de Bovenwinden dus een (licht) vertekend beeld opleveren ten opzichte van de percentages in de ministeriële regelingen vanwege de optelling van de AOV en de duurtetoeslag.
137) In het geval van een beleidsmatige verhoging bovenop de inflatiecorrectie, wordt eerst de inflatiecorrectie berekend over het bedrag T-1 en vervolgens pas de beleidsmatige verhoging.