2. Internetgebruik
In de periode dat het onderzoek is uitgevoerd (augustus – oktober 2022) telde Nederland 14,7 miljoen mensen van 15 jaar of ouder. Bijna iedereen van hen (99 procent) gaf aan in de afgelopen 12 maanden internet te hebben gebruikt. In dit hoofdstuk wordt als introductie op de volgende hoofdstukken over online veiligheid en criminaliteit, kort beschreven waarvoor Nederlanders internet gebruiken.
2.1 Activiteiten op internet
Nederlanders gebruiken het internet het vaakst om te e-mailen: in 2022 gaf 94 procent aan dit te hebben gedaan in de afgelopen 12 maanden. Ook voor het opzoeken van informatie/surfen op internet en voor internet- of mobiel bankieren werd het internet door ruim 90 procent gebruikt. Andere veelvoorkomende online activiteiten waren (WhatsApp)berichten versturen (87 procent), bellen of beeldbellen (79 procent) en socialemediagebruik (71 procent). Grofweg de helft gebruikte internet voor ontspanning, zoals het streamen van films of series (57 procent) of gamen/spelletjes spelen (41 procent). Van de onderzochte activiteiten was het percentage het laagst bij het bezoek van datingsites (5 procent) en goksites (3 procent).
Activiteiten | 2022 (%) |
---|---|
E-mailen | 93,5 |
Informatie zoeken, surfen | 92,3 |
Internetbankieren of mobiel bankieren | 90,4 |
Tekstberichten versturen | 86,8 |
Bellen of beeldbellen | 78,9 |
Sociale media | 70,8 |
Muziek luisteren of downloaden | 66,0 |
Films of series streamen | 57,4 |
Gamen of spelletjes spelen | 41,0 |
Datingsites bezoeken | 5,3 |
Goksites bezoeken | 2,8 |
Andere activiteit | 11,7 |
1) Het gaat om activiteiten in de periode van 12 maanden voorafgaand aan het onderzoek. 2) Meerdere antwoorden mogelijk. |
2.2 Online kopen
Het online bestellen van producten of diensten is wijdverbreid in Nederland. In 2022 gaf 86 procent van de mensen van 15 jaar of ouder aan online aankopen te hebben gedaan in de afgelopen 12 maanden.
Kleding, sportartikelen of schoenen werden in 2022 het meest online gekocht, 80 procent van de online kopers deed dit. Daarna volgden toegangskaartjes, elektronica/huishoudelijke apparatuur, vakanties/reizen, en maaltijden bij een restaurant of snackbar met elk ruim 50 procent. Computers, mobiele telefoons en dergelijke werden door ruim 40 procent online gekocht, en (online) boeken, muziek, spellen of games, cosmetica of verzorgingsproducten, en boodschappen of levensmiddelen elk door bijna 40 procent.
Producten | 2022 (% online kopers) |
---|---|
Kleding, sportartikelen, schoenen | 79,6 |
Toegangskaartjes (tickets) | 54,9 |
Elektronica of huishoudelijke apparatuur | 54,1 |
Vakanties, reizen of vervoer | 53,0 |
Maaltijden bij een restaurant of snackbar | 50,8 |
Computers, tablets, mobiele telefoon | 42,1 |
(Online) boeken, muziek of spellen/games | 39,2 |
Cosmetica, parfum, verzorgingsproduct | 38,3 |
Boodschappen, levensmiddelen | 37,9 |
Meubels of woonaccessoires | 30,7 |
Apps- of in-app aankopen | 25,0 |
Digitale betaalmiddelen | 7,7 |
Andere producten of diensten | 8,1 |
1) Meerdere antwoorden mogelijk. |
De meeste producten of diensten werden bij grote, bekende webshops gekocht: 93 procent van de online kopers deed dat in 2022. Bij kleine, minder bekende webshops heeft ruim de helft iets gekocht. Iets meer dan een kwart winkelde online bij niet-Nederlandse webshops. Op online handelsplatforms zoals Marktplaats of eBay kocht ruim 40 procent producten of diensten. Via sociale media zoals Facebook of LinkedIn deed 1 op de 10 mensen online aankopen.