Bijlage A: bedrijven met verduurzaming als doel en hun zoektocht naar financiering
Bedrijven met een nieuwe externe financieringsbehoefte die het investeren in verduurzaming als financieringsdoel hebben winnen minder vaak informatie in over de mogelijkheden dan bedrijven die dit niet als financieringsdoel hebben. Van de bedrijven die zich hebben georiënteerd of al bekend waren met de mogelijkheden ligt het percentage dat daadwerkelijk een aanvraag doet voor de groep met verduurzaming als doel juist weer iets hoger. Vervolgens zijn zij wel minder succesvol bij die aanvraag: 85 procent slaagt erin om de financiering (deels) te verkrijgen tegenover 90 procent van de bedrijven die investeren in verduurzaming niet als doel hebben. Meer dan de helft van de bedrijven met verduurzaming als doel verwacht dan ook in de toekomst wederom een financieringsbehoefte te zullen hebben tegenover een derde van de bedrijven die bij de meeste recente aanvraag dit doel niet had. De verschillen tussen de groepen op de hoofdindicatoren zijn allen statistisch significant.
Deze bijlage beschrijft enkele kenmerken van bedrijven met het investeren in verduurzaming als financieringsdoel, hoe deze groep bedrijven hun zoektocht naar financiering inrichten en in hoeverre deze verschilt van bedrijven die het investeren in verduurzaming niet als financieringsdoel hebben. Om te toetsen of de verschillen tussen de twee groepen niet zijn ontstaan door verschillen in de grootte en samenstelling van de groepen wordt er voor de hoofdindicatoren getoetst of de verschillen statistisch significant28) zijn.
A.1 Bedrijven met verduurzaming als financieringsdoel zijn vaak kleiner en ouder dan bedrijven die dit niet als doel hebben
Figuur A.1.1 laat zien dat bij 13 procent van de bedrijven in de samengevoegde steekproef, binnen het mkb in de business economy, het investeren in verduurzaming in elk geval één van financieringsdoelen in de meest recente aanvraag betreft. Bij het grootste deel van de bedrijven is het investeren in verduurzaming geen financieringsdoel.
1 | 2 |
---|---|
Verduurzaming als financieringsdoel | 13 |
Verduurzaming niet als financieringsdoel | 87 |
Per type bedrijf (bedrijfstak, leeftijd en grootklasse) zijn er duidelijke verschillen waarneembaar tussen bedrijven die het investeren in verduurzaming als financieringsdoel hebben en bedrijven die dit niet als doel hebben. In figuur A.1.2 is te zien dat zijn bedrijven die financiering zoeken voor het investeren in verduurzaming minder vaak voorkomen in de sectoren handel, vervoer en horeca en de ICT dan in de overige sectoren. Daarnaast zijn bedrijven die financiering zoeken voor het investeren in verduurzaming iets vaker microbedrijven, en iets minder vaker kleinbedrijven dan de vergelijkingsgroep. Bovendien zijn bedrijven met een financieringsbehoefte en waarvan het investeren in verduurzaming minimaal één van de doelen is vaak ouder dan bedrijven die verduurzaming niet als doel hebben.
Bedrijven die verduurzaming als een uitdaging zien voor de bedrijfsvoering, hebben vaker het investeren in verduurzaming als financieringsdoel (21 procent) vergeleken met de groep die verduurzaming niet als uitdaging ziet (12 procent). Dit verschil is statistisch significant.
bedrijven met verduurzaming als financieringsdoel | bedrijven zonder verduurzaming als financieringsdoel | |
---|---|---|
Grootteklasse | ||
microbedrijf | 69 | 66 |
kleinbedrijf | 24 | 28 |
middenbedrijf | 7 | 6 |
Bedrijfstak | ||
nijverheid | 15 | 13 |
bouw | 16 | 11 |
handel, vervoer en horeca | 34 | 48 |
informatie en communicatie | 6 | 7 |
zakelijke dienstverlening | 23 | 18 |
onroerend goed en reparatie | 5 | 3 |
Leeftijd onderneming | ||
jonger dan 5 jaar | 39 | 47 |
ouder dan 5 jaar | 61 | 53 |
A.2 Bedrijven met verduurzaming als doel zijn minder vaak succesvol bij hun aanvraag
Per stap uit de zoektocht van bedrijven naar nieuwe externe financiering is beschreven wat de verschillen zijn tussen de groep bedrijven die het investeren in verduurzaming als financieringsdoel heeft en de groep bedrijven die dit niet als doel heeft. Daarnaast is er gekeken naar bedrijven die verduurzaming als uitdaging zien en of zij dit vervolgens ook als financieringsdoel hadden.
- Het aandeel bedrijven in de business economy met een nieuwe, externe financieringsbehoefte dat zich vervolgens ook oriënteert op de mogelijkheden is met 76 procent lager bij bedrijven die verduurzaming als financieringsdoel hebben, vergeleken met bedrijven die verduurzaming niet als financieringsdoel hebben. Daarvan oriënteert zich 79 procent op de mogelijkheden. Dit verschil is statistisch significant.
- Een vaak genoemde reden waarom bedrijven de mogelijkheden niet hebben verkend is omdat zij hier al bekend mee waren. Van bedrijven die de mogelijkheden niet hebben verkend geldt deze reden voor twee op de tien bedrijven met verduurzaming als financieringsdoel en voor de helft van de bedrijven zonder verduurzaming als financieringsdoel.
- Ondanks dat het aandeel bedrijven dat zich oriënteert op de mogelijkheden en/of de mogelijkheden al kende lager is bij bedrijven met verduurzaming als doel, is het percentage dat vervolgens daadwerkelijk een financieringsaanvraag doet daarentegen weer iets hoger. Van deze groep doet 58 procent een aanvraag, bij de groep die verduurzaming niet als doel heeft is dit aandeel 56 procent. Dit verschil is eveneens statistisch significant.
- Als er eenmaal daadwerkelijk een aanvraag is gedaan, zijn aanvragen van bedrijven die verduurzaming als financieringsdoel hebben minder kansrijk in vergelijking met die bedrijven verduurzaming niet als financieringsdoel hebben. Bij de groep die verduurzaming niet als doel heeft zijn negen op de tien bedrijven (deels) succesvol bij de aanvraag. Voor de groep mét verduurzaming als doel geldt dat 85 procent van de aanvragen leidt tot een (deels) succesvolle financiering. Het verschil tussen de groepen is statistisch significant.
- Van de bedrijven met een financieringsbehoefte en waarvan het investeren in verduurzaming minimaal één van de doelen is, weet (76 procent + 5 procent) * 58 procent * 80 procent = 38 procent vervolgens ook financiering aan te trekken. Bij bedrijven zonder verduurzaming als financieringsdoel is dit (79 procent + 11 procent) * 56 procent * 90 procent = 45 procent. Bedrijven waarvan het investeren in verduurzaming een financieringsdoel is weten dus minder vaak daadwerkelijk financiering aan te trekken.
Bedrijven met verduurzaming als financieringsdoel verwachten daarnaast veel vaker een toekomstige financieringsbehoefte te hebben (51 procent) in vergelijking tot de groep die dit niet als doel heeft (33 procent). Ook dit verschil is statistisch significant.