Bijlage 4. Resultaten expertraadpleging ronde 1: risicofactoren onderwijsachterstand
Ouders/gezin
- Laag opleidingsniveau van ouders
- Beroep van ouders
- Eenoudergezinnen
- Veel kinderen in het gezin
- Jonge moeder
- Laag gezinsinkomen (netto)
- Laag eigen vermogen gezin
- (Problematische) schulden in gezin
- Chronische (financiële) stress/ armoede
- Slechte huisvesting
- Gebrek aan sociaal steunend netwerk van ouders
- Werkstatus van ouders
- Niet-westerse migratieachtergrond van ouders (ook grootouders)
- Thuistaal niet-Nederlands
- Beperkte etnische menging van ouders en kind (eigen kring)
- Beperkt cultureel kapitaal
- Lage ouderbetrokkenheid
- Beperkte ouderstimulering en educatieve materialen
- Beperkte kennis en vaardigheden van ouders m.b.t. (school)taal, wereldkennis, geletterdheid en wiskundig inzicht om passende inhoud te geven aan interacties met kinderen
- Beperkte kennis van ouders om succesvol te navigeren in het schoolsysteem
- Beperkte sensitieve responsiviteit, autoritaire opvoedstijl
- Beperkte ambitie van ouders
- Motivatie van ouders
- Beperkte tijd en energie van ouders
- Oriëntatie van ouders op het hier-en-nu in plaats van op de toekomst
- Weinig (gelegenheid tot) vakanties/uitjes met het gezin
Kind
- Jongen
- Aangeboren cognitieve beperkingen
- Plaats in kinderrij
- Geen eigen kamer
- Geen mobiele telefoon/Tablet/Laptop/PC in bezit
- Beperkt informatieve tv-programma’s (en programma’s in de niet-Nederlandse taal) bekijken
- Geen internetverbinding
- Beperkt aantal echte vriendjes/vriendinnetjes
- Niet deelgenomen aan VVE-programma
- Niet of beperkt deelgenomen aan (naschoolse) opvang en andere vormen van culturele socialisatie
- Niet of beperkt deelgenomen aan non-formele en informele educatie en socialisatie die privaat bekostigd wordt (schaduwonderwijs, brede sociale en culturele vorming)
- Niet of beperkte tijd doorgebracht in kinderopvang
- Doubleren
School
- Verwachtingen van en stereotypering door leerkrachten
- Gebrek aan divergente differentiatie
- Peer-learning effecten
- Groter aandeel leerlingen met een lage SES
- Groter aandeel niet-westerse achtergrond
- Hoger percentage achterstandsleerlingen op school
- Hoge mate van stedelijkheid van postcodegebied waar de school staat
- Samenloop van sociaaleconomisch zwakkere achtergronden van leerlingen op school én een groter tekort aan personeel
- Gemiddeld lager opleidingsniveau van ouders op de school
- Aandeel eenoudergezinnen
- Denominatie
Omgeving
- Minder goede leefbaarheid van wijken waarin leerlingen wonen (kwaliteit van woningen en fysieke omgeving, veiligheid)
- Lagere SES van de buurt