Auteur: Elke Buschman (Universiteit Utrecht), Bram Hogendoorn, Karolijne van der Houwen
Technische vakken in het voortgezet onderwijs: verschillen tussen jongens en meisjes naar opleiding ouders

Referenties

Bakker, B. F., Rooijen, J. van, & Toor, L. van (2014). The system of social statistical datasets of Statistics Netherlands: An integral approach to the production of register-based social statistics. Statistical Journal of the IAOS, 30(4), 411-424.

Bauer, G. (2016). Gender roles, comparative advantages and the life course: The division of domestic labor in same-sex and different-sex couples. European Journal of Population, 32, 99-128.

Carlson, D. L., & Knoester, C. (2011). Family structure and the intergenerational transmission of gender ideology. Journal of Family Issues, 32(6), 709-734.

CBS (2015). Moeder doet meer aan opvoeding, ook als ze werkt. CBS-nieuwsbericht, 6 oktober.

CBS (2022). Van leren naar werken - Emancipatiemonitor 2022.

CBS StatLine (2022). Jongeren (15 tot 25 jaar); onderwijsniveau; kenmerken ouders.

CBS StatLine (2017a). MBO; gediplomeerden, opleidingsrichting in detail, sector 1990/'91-2015/'16.

CBS StatLine (2017b). Hoger onderwijs; gediplomeerden eerste diploma, leeftijd 1995/'96-2015/'16.

Davis, S. N., & Greenstein, T. N. (2004). Cross-national variations in the division of household labor. Journal of Marriage and Family, 66, 1260–1271.

Dryler, H. (1998). Parental role models, gender and educational choice. British Journal of Sociology, 49(3), 375-398.

Ellemers, N. (2018). Gender stereotypes. Annual Review of Psychology, 69, 275-298.

EIGE (2022). Days per week respondent provides childcare for own children, by type of childcare activity.

Heintz-Martin, V., Entleitner-Phleps, C., & Langmeyer, A. N. (2015). “Doing (step)family”: Family life of (step)families in Germany. Journal of Family Research, Special issue 10, 65-82.

Kraaykamp, G. (2012). Employment status and family role attitudes: A trend analysis for the NetherlandsInternational Sociology, 27(3), 308-329.

Langen, A. van, Rekers-Mombarg, L. T. M., & Dekkers, H. P. (2004). Groepsgebonden verschillen in de keuze van exacte vakken. Pedagogische studiën, 81(2), 117-133.

Langen, A. van, Rekers-Mombarg, L. T. M., & Dekkers, H. (2006). Exact kiezen na de invoering van profielen in havo en vwo. Pedagogische Studiën, 83(2), 122-138.

Laurijssen, I., & Glorieux, I. (2014). Studiekeuze in het hoger onderwijs. Vrouwelijkheid en mannelijkheid. In B. Spruyt & J. Siongers (Reds.), Gender(en): Over de culturele constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren (pp. 177-196). Leuven: Acco.

Leeuw, S. G. de, & Kalmijn, M. (2020). The intergenerational transmission of socioeconomic status in stepfamilies: what happens if two fathers are involved in the transmission process? Journal of Marriage and Family, 82(2), 657-674.

Ma, Y. (2009). Family socioeconomic status, parental involvement, and college major choices: Gender, race/ethnic, and nativity patterns. Sociological Perspectives, 52(2), 211-234.

Reisel, L., Hegna, K., & Imdorf, C. (2015). Gender segregation in vocational education: Introduction. Comparative Social Research, 31, 1-22.

Rompu, M. van (2024). Eerstejaars vrouwen krijgen voorrang bij toelating TU Delft: Goed idee of ongewenste discriminatie? De Volkskrant, 29 januari.

Spijker, F. van, Houwen, K. van der, & Gaalen, R. van (2017). Invloed ouderlijk opleidingsniveau reikt tot ver in het voortgezet onderwijs. ESB Onderwijs & Wetenschap, 102(4749), 234-237.

Støren, L. A., & Arnesen, C. Å. (2007). Women’s and men’s choice of higher education: What explains the persistent sex segregation in Norway? Studies in Higher Education, 32(2), 253-275.

Traag, T., & Siermann, C. (2011). Zo vader zo zoon, zo moeder zo dochter? Een onderzoek naar de intergenerationele overdracht van onderwijsniveau en –richting. CBS Sociaaleconomische Trends, 4, 26-29.

UWV (2023). Dashboard Vacaturemarkt. Geraadpleegd op 26 januari 2024.

VHTO (2023). Vrij voorsorteren op later. Den Haag.

Vleuten, M. van der, Jaspers, E., Maas, I., & Lippe, T. van der (2016). Boys’ and girls’ educational choices in secondary education. The role of gender ideology. Educational Studies, 42(2), 181-200

Vleuten, M. van der, Jaspers, E., Maas, I., & Lippe, T. van der (2018). Intergenerational transmission of gender segregation: How parents’ occupational field affects gender differences in field of study choices. British Educational Research Journal, 44(2), 294-318

Werfhorst, H. G. van de (2017). Gender segregation across fields of study in post-secondary education: Trends and social differentialsEuropean Sociological Review, 33(3), 449-464.

Werfhorst, H. G. van de, Graaf, N. D. de, & Kraaykamp, G. (2001). Intergenerational resemblance in field of study in the Netherlands. European Sociological Review, 17(3), 275-293.