5. Deelname aan het verkeer
Andere belangrijke indicatoren zijn de verkeersdeelname in het algemeen en de deelname aan het openbaar vervoer in het bijzonder. De eerste wordt berekend met verplaatsingsinformatie en voor de tweede wordt ritinformatie gebruikt.
5.1 Verkeersdeelname
Volgens de gehanteerde definitie bij ODiN neemt een persoon die één of meerdere reguliere verplaatsingen per dag maakt, deel aan het verkeer. Ook personen die enkel serieverplaatsingen of enkel vakantieverplaatsingen hebben gemaakt, tellen mee bij het bepalen van de verkeersdeelnemers. Uitzondering daarop vormen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig; deze tellen niet mee voor de bepaling van verkeersdeelname. Ook geheel in het buitenland gemaakte verplaatsingen tellen niet mee voor het vaststellen van verkeersdeelname.
In tabel 5.1.1 is te zien dat de verkeersdeelname van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder in ODiN 2023 niet significant verschilt met die in ODiN 2022. In 2023 nam 78 procent van de inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag deel aan het verkeer. In 2023 is er ook geen significant verschil in verkeersdeelname van mannen of vrouwen vergeleken met een jaar eerder.
Als de verkeersdeelname van 2023 wordt vergeleken met 2019, dan is de verkeersdeelname in 2023 significant lager dan in 2019 (-4 procent). Ook bij de deelname naar geslacht zijn er significante verschillen tussen 2023 en 2019. Voor mannen is het verschil -3 procent ten opzichte van 2019, voor vrouwen -5 procent.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 80,9 | 69,1* | 75,1* | 77,1* | 77,7 | +1 | -4 |
Mannen | 81,3* | 70,5* | 75,8* | 77,7* | 78,6 | +1 | -3 |
Vrouwen | 80,5 | 67,8* | 74,5* | 76,6* | 76,8 | 0 | -5 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee. |
In tabel 5.1.2 is de verkeersdeelname weergegeven naar werkdagen en weekend- en feestdagen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 80,9 | 69,1* | 75,1* | 77,1* | 77,7 | +1 | -4 |
Totaal doordeweekse dagen exclusief feestdagen | 83,6 | 71,4* | 77,0* | 79,2* | 80,0 | +1 | -4 |
Totaal weekenddagen plus doordeweekse feestdagen | 74,3 | 64,0* | 70,9* | 72,3 | 72,5 | 0 | -2 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee. |
Uit tabel 5.1.2 blijkt dat in 2023 op elk type dag geen significant verschil is gevonden in de verkeersdeelname van inwoners van MRDH vergeleken met ODiN 2022.
Ten opzichte van 2019 zijn er wel significante verschillen in verkeersdeelname met 2023. Zowel op ‘alle dagen’, als op doordeweekse dagen exclusief feestdagen is er een afname van 4 procent. Op weekenddagen plus doordeweekse feestdagen is er in 2023 geen verschil in de verkeersdeelname vergeleken met 2019.
5.2 Deelname openbaar vervoer
In tabel 5.2.1 is de deelname aan het openbaar vervoer weergegeven. Deelname aan het openbaar vervoer in ODiN betekent dat er met het openbaar vervoer minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing is gemaakt in Nederland op de invuldag.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 14,5 | 6,2* | 7,1* | 10,5* | 12,4* | +18 | -15 |
Mannen | 13,1 | 5,4* | 6,5* | 9,4* | 11,8* | +26 | -10 |
Vrouwen | 15,8 | 7,0* | 7,7 | 11,6* | 12,9* | +12 | -18 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Deelname aan het openbaar vervoer behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag met trein, bus, tram of metro. |
In 2023 maakte 12 procent van de inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing in het openbaar vervoer op de invuldag.
De deelname aan het openbaar vervoer in 2023 is met een toename van 18 procent hoger dan in 2022. Er is ook gekeken of er verschil is tussen beide jaren in deelname van vrouwen en mannen aan het openbaar vervoer. Bij vrouwen nam de deelname aan trein, bus, tram en metro toe met 12 procent, bij mannen met 26 procent.
Ten opzichte van 2019 is de deelname aan het openbaar vervoer in 2023 door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag 15 procent lager dan in 2019. De deelname van vrouwen aan het openbaar vervoer was in 2023 vergeleken met 2019 18 procent lager, bij de deelname van mannen is er geen significant verschil ten opzichte van 2019.