3. Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag
De totale reizigerskilometers zijn te ontleden in aantallen verplaatsingen en de verplaatsingsafstanden. Deze paragraaf richt zich op het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar vervoerwijze en naar motief. Vanzelfsprekend wordt deze indicator in ODiN gebaseerd op verplaatsingsinformatie, terwijl de tabellen in hoofdstuk 2 gebaseerd zijn op ritinformatie. Voor betere leesbaarheid zijn in dit hoofdstuk de cijfers in de tabellen weergegeven per 1.000 personen van 6 jaar of ouder.
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar vervoerwijze
In de tabellen 3.1a, 3.1b en 3.1c wordt het gemiddeld aantal verplaatsingen in Nederland per 1.000 personen per dag van inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag in particuliere huishoudens vermeld naar hoofdvervoerwijze van de verplaatsing4). De drie tabellen zijn als volgt opgedeeld: cijfers voor alle dagen van de week (zondag tot en met zaterdag; tabel 3.1a), werkdagen (doordeweekse dagen uitgezonderd feestdagen; tabel 3.1b) en weekend- plus feestdagen (tabel 3.1c). Het betreft reguliere verplaatsingen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 546* | 2 119* | 2 311* | 2 469* | 2 478 | 0 | -3 |
Personenauto als bestuurder | 773 | 622* | 662* | 697 | 699 | 0 | -10 |
Personenauto als passagier | 275 | 215* | 238* | 234 | 257* | +10 | -7 |
Trein | 82 | 28* | 38* | 51* | 73* | +44 | -11 |
Bus/tram/metro | 185 | 85* | 87 | 145* | 151 | +4 | -19 |
Brom-/snorfiets | 39 | 31 | 32 | 38 | 37 | -4 | -5 |
Fiets2) | 634 | 526* | 522 | 634* | 592* | -7 | -7 |
Lopen | 486* | 564* | 665* | 612* | 617 | +1 | +27 |
Overig (incl. bestelauto) | 72 | 49* | 67* | 58 | 53 | -8 | -26 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 707 | 2 269* | 2 434* | 2 617* | 2 623 | 0 | -3 |
Personenauto als bestuurder | 818 | 683* | 692 | 735 | 733 | 0 | -10 |
Personenauto als passagier | 222 | 180* | 203 | 195 | 212 | +9 | -5 |
Trein | 97 | 34* | 41 | 56* | 86* | +53 | -11 |
Bus/tram/metro | 217 | 97* | 102 | 161* | 174 | +8 | -20 |
Brom-/snorfiets | 46 | 33 | 38 | 43 | 41 | -7 | -12 |
Fiets2) | 711* | 595* | 595 | 711* | 671 | -6 | -6 |
Lopen | 515* | 593* | 688* | 644* | 644 | 0 | +25 |
Overig (incl. bestelauto) | 82 | 53* | 74* | 71 | 63 | -10 | -23 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 151 | 1 782* | 2 034* | 2 128 | 2 156 | +1 | 0 |
Personenauto als bestuurder | 662 | 485* | 595* | 610 | 625 | +2 | -6 |
Personenauto als passagier | 405 | 292* | 316 | 323 | 358 | +11 | -12 |
Trein | 45 | . | 30 | 38 | 44 | +15 | -1 |
Bus/tram/metro | 109 | 59* | 52 | 106* | 99 | -7 | -10 |
Brom-/snorfiets | . | . | . | . | . | . | . |
Fiets2) | 446 | 370* | 360 | 457* | 414 | -9 | -7 |
Lopen | 414 | 497* | 612* | 538* | 557 | +3 | +34 |
Overig (incl. bestelauto) | 48 | 38 | 50 | 28* | 30 | +8 | -37 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag. 2) 'Fiets' omvat zowel de elektrische fiets, de niet-elektrische fiets als de speedpedelec. |
Uit tabel 3.1a (alle dagen) volgt dat het gemiddeld aantal verplaatsingen per dag per 1.000 inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag, in 2023 niet significant hoger is dan in 2022. Ook het gemiddeld aantal verplaatsingen op werkdagen (doordeweekse dagen exclusief feestdagen) en op weekend- en feestdagen verschilt in 2023 niet significant van het jaar ervoor (tabellen 3.1b en 3.1c ). De hoogste aantallen verplaatsingen worden gemaakt op werkdagen en de minste op weekend- en feestdagen.
Uit de analyse per vervoerwijze blijkt het aantal verplaatsingen met de auto als passagier op ‘alle dagen’ in 2023 is toegenomen met een tiende. Op ‘alle dagen’ en op werkdagen in 2023 is het gemiddeld aantal verplaatsingen met de trein met respectievelijk 44 procent en 53 procent toegenomen ten opzichte van 2022.
Fietsen is de enige vervoerwijze waarvan het aantal verplaatsingen in 2023 op ‘alle dagen’ significant is afgenomen ten opzichte van 2022 (-7 procent).
Wat is het verschil met 2019? Het aantal verplaatsingen op ‘alle dagen’ is voor vier modaliteiten in 2023 significant lager dan in 2019. Dit geldt voor personenauto als bestuurder (-10 procent), bus/tram/metro (-19 procent), fiets (-7 procent) en ‘overige vervoermiddelen (incl. bestelauto)’ (-26 procent). Bij lopen daarentegen is het aantal verplaatsingen in 2023 ruim een kwart hoger (27 procent) dan in 2019.
Op werkdagen zien we het zelfde patroon grotendeels terug. Het aantal verplaatsingen met de personenauto als bestuurder (-10 procent), ‘bus/tram/metro’ (-20 procent) en ‘overige vervoermiddelen’ (-23 procent) is in 2023 significant lager dan in 2019. Het aantal verplaatsingen voor lopen is een kwart hoger dan in 2019 (significant).
Op weekend- en feestdagen in 2023 verschilt alleen het aantal verplaatsingen te voet met 2019. Dit is ten opzichte van 2019 toegenomen met 34 procent.
In tabel 3.1c is de waarde voor brom- en snorfiets vervangen door een punt omdat er te weinig waarnemingen waren.
Gemiddeld aantal verplaatsingen naar reismotief
In de tabellen 3.2a, 3.2b en 3.2c wordt het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 personen per dag vermeld naar reismotief. De tabellen hebben verder dezelfde indeling als de tabellen 3.1a, 3.1b en 3.1c voor wat betreft de dagen. Het betreft reguliere verplaatsingen in Nederland door inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 546* | 2 119* | 2 311* | 2 469* | 2 478 | 0 | -3 |
Van en naar het werk | 484 | 321* | 308 | 379* | 394 | +4 | -19 |
Zakelijk en beroepsmatig | 100* | 58* | 65 | 74 | 65 | -13 | -35 |
Diensten en verzorging | 89 | 62* | 88* | 77* | 79 | +4 | -11 |
Winkelen en boodschappen doen | 541 | 536 | 561 | 555 | 557 | 0 | +3 |
Onderwijs of cursus volgen | 225 | 141* | 146 | 184* | 194 | +5 | -14 |
Recreatief totaal en overig | 1 106* | 1 002* | 1 144* | 1 199* | 1 190 | -1 | +8 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Alle dagen, dus maandag tot en met zondag inclusief feestdagen. |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 707 | 2 269* | 2 434* | 2 617* | 2 623 | 0 | -3 |
Van en naar het werk | 632 | 416* | 396 | 496* | 518 | +4 | -18 |
Zakelijk en beroepsmatig | 130* | 76* | 83 | 95 | 84 | -12 | -35 |
Diensten en verzorging | 115 | 80* | 115* | 101 | 105 | +4 | -9 |
Winkelen en boodschappen doen | 515 | 528 | 549 | 545 | 527 | -3 | +2 |
Onderwijs of cursus volgen | 306 | 198* | 203 | 255* | 266 | +4 | -13 |
Recreatief totaal en overig | 1 010* | 971 | 1 089* | 1 125 | 1 123 | 0 | +11 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Werkdagen: maandag tot en met vrijdag exclusief feestdagen. |
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | verschil 2023 t.o.v. 2022 (%) | verschil 2023 t.o.v. 2019 (%) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 2 151 | 1 782* | 2 034* | 2 128 | 2 156 | +1 | 0 |
Van en naar het werk | 124 | 107 | 112 | 109 | 116 | +7 | -7 |
Zakelijk en beroepsmatig | . | . | 26 | . | . | . | . |
Diensten en verzorging | 27 | 20 | 27 | 21 | 23 | +10 | -17 |
Winkelen en boodschappen doen | 606 | 554 | 587 | 578 | 622 | +8 | +3 |
Onderwijs of cursus volgen | 27 | . | . | 22 | 35* | +60 | +31 |
Recreatief totaal en overig | 1 340 | 1 072* | 1 265* | 1 372* | 1 339 | -2 | 0 |
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar. 1) Weekenddagen: zaterdag en zondag. Feestdagen: nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, beide paasdagen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, beide pinksterdagen, beide kerstdagen en oudjaarsdag. |
Het gemiddeld aantal verplaatsingen per 1.000 inwoners in 2023 van de metropoolregio Rotterdam Den Haag van 6 jaar of ouder per dag verschilt voor alle typen dagen niet significant van 2022. Een uitzondering vormt het aantal verplaatsingen voor onderwijs of cursus volgen op weekend- en feestdagen. Dit is significant toegenomen met 60 procent. Op weekend en feestdagen is dit een categorie verplaatsingen dat relatief weinig voorkomt en hier net aan de vuistregel voor betrouwbare waarnemingen voldoet.
Voor ‘alle dagen’ zijn er bij vier motieven significante verschillen tussen 2019 en 2023. Het aantal verplaatsingen voor ‘Van en naar het werk’, ‘Zakelijk en beroepsmatig’ en ‘Onderwijs en cursus volgen’ is lager in 2023 dan in 2019 met respectievelijk 19 procent, 35 procent en 14 procent. Alleen het aantal verplaatsingen gemaakt met motief ‘Recreatief totaal en overig’ is in 2023 significant hoger dan in 2019 (8 procent).
Op werkdagen zien we dit zelfde patroon terug. Het aantal verplaatsingen met motief ‘Van en naar het werk’ (-18 procent), ‘Zakelijk en beroepsmatig’ (-35 procent) en ‘Onderwijs en cursus volgen’ (-13 procent) is in 2023 significant lager dan in 2019. Het aantal verplaatsingen op werkdagen voor ‘Recreatief totaal en overig’ is 11 procent hoger dan in 2019.
Op weekend- en feestdagen is geen significant verschil tussen 2023 en 2019 wat betreft het aantal verplaatsingen naar motief. De schattingen voor ‘Zakelijk en beroepsmatig en voor ‘Onderwijs en cursus volgen’ zijn vervangen door puntjes als het aantal waarnemingen te laag was.