Landelijk Beeld Volwasseneneducatie 2024
Over deze publicatie
Voor het Rijk en gemeenten is het belangrijk om inzicht te krijgen in de effecten van hun beleid op de aanpak van laaggeletterdheid. Daarom heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) het CBS gevraagd om een jaarlijkse monitor op te zetten die een landelijk beeld geeft van het aantal deelnemers aan opleidingen en cursussen voor basisvaardigheden, gefinancierd vanuit de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB). Het aantal deelnemers aan de verschillende typen en soorten cursussen zijn belangrijke indicatoren om de aanpak van laaggeletterdheid te kunnen monitoren. Eerder zijn al een pilot, proefjaar en een reguliere monitor uitgevoerd. Deze publicatie gaat over de monitor die in 2024 is uitgevoerd.
De volgende onderzoeksvragen staan centraal:
- In hoeverre geeft de monitor Landelijk Beeld Volwasseneneducatie een totaalbeeld van de deelname aan cursussen basisvaardigheden in Nederland? En is het vergelijkbaar voor de verslagjaren 2023 en 2022?
- In hoeverre is het daarbij mogelijk om uit te splitsen naar een regionaal beeld?
In het kader van de WEB ontvangen gemeenten jaarlijks geld van het Rijk om volwassenonderwijs aan te bieden en laaggeletterdheid aan te pakken. Met dit WEB-budget kunnen gemeenten opleidingen en cursussen aanbieden en subsidiëren voor het verbeteren van taal, rekenen en/of digitale vaardigheden bij volwassenen. Per regio kunnen zowel een gemeente, een of meerdere cursusaanbieders, of een combinatie van gemeente(n) en cursusaanbieder(s) data aanleveren. Ook kunnen gemeenten het samenstellen en leveren van de data uitbesteden aan een derde partij. Het leveren van de data is niet verplicht, maar meer regio's hebben over 2023 data aangeleverd dan in eerdere jaren. Het beeld is echter nog niet compleet en nog niet landelijk dekkend.
In deze publicatie zijn de belangrijkste resultaten opgenomen. Ingegaan wordt op de gevolgde cursussen waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen taal, rekenen en digitale vaardigheden en daarnaast of het om een formele of non-formele cursus ging. Voor de cursusdeelnemers is in de publicatie uitgesplitst naar geslacht, leeftijd en moedertaal. De resultaten over 2023 zijn vergeleken met die over 2022. Tot slot is er een uitsplitsing gemaakt naar regio.