4. Conclusie en discussie
4.1 Conclusie
Het CBS heeft in 2023 meer data voor het Landelijk Beeld Volwasseneneducatie ontvangen dan in 2022. Steeds meer gemeenten en cursusaanbieders slagen erin om de gevraagde gegevens te leveren.
In dit artikel stonden de volgende vragen centraal:
- In hoeverre geeft de monitor Landelijk Beeld Volwasseneneducatie een totaalbeeld van de deelname aan cursussen basisvaardigheden in Nederland?
- In hoeverre is het daarbij mogelijk om uit te splitsen naar een regionaal beeld?
Op basis van de ontvangen gegevens komt op hoofdlijnen het volgende beeld naar voren over 2023. Verreweg de meeste cursusdeelnemers volgden een taalcursus. De overgrote meerderheid van de cursusdeelnemers had een NT2-achtergrond. Daarnaast volgden oudere deelnemers met een NT1-achtergrond relatief vaak een digitale vaardighedencursus. De gegevens over 2023 laten een vergelijkbaar beeld zien met de data over 2022.
Op regionaal niveau hebben 33 van de 35 WEB-regio’s data geleverd over 2023. Van een aantal regio’s die wel data hebben geleverd, hebben niet alle aanbieders data aangeleverd. De resultaten tussen de regio’s verschillen, maar die zijn vooralsnog indicatief, omdat niet duidelijk is hoe selectief de data zijn. De bruikbaarheid van de regionale gegevens verschilt daardoor nog.
Kortom, de hoeveelheid aangeleverde data neemt toe en lijkt een steeds betere indruk te geven van de bedoeling van de beoogde monitor, het in kaart brengen van deelname aan cursussen basisvaardigheden gefinancierd uit de WEB-middelen. Desondanks zijn de aangeleverde data nog niet toereikend om een compleet landelijk dekkend beeld te geven van personen die deelnemen aan taal-, reken- of digitale vaardighedencursussen in Nederland.
4.2 Discussie
Zoals hierboven geconcludeerd is wordt het Landelijk Beeld Volwasseneneducatie steeds completer. Desalniettemin is helder dat de monitor in de huidige vorm zijn beperkingen kent. Het is nog onduidelijk welk deel van het cursusaanbod, gefinancierd vanuit de WEB, op basis van de aangeleverde data in beeld is. Het is niet bekend hoe groot het deel van het cursusaanbod is dat nog ontbreekt en hoe selectief dat deel is. Mogelijke selectiviteit en verschillende keuzes in het cursusaanbod dat via de WEB wordt gefinancierd, maken het vergelijken tussen regio’s lastig en beïnvloeden ook het totaalbeeld van de monitor.
De vraag is wanneer er dan wel een landelijk dekkend beeld gegeven kan worden van cursusdeelnemers aan volwasseneneducatie. Het antwoord op deze vraag is nog niet te geven. Feit is dat de genoemde beperkingen overeind blijven als de monitor in de huidige vorm blijft bestaan. Een waardevolle aanvulling zou een vervolgonderzoek zijn dat inzicht geeft in de mate van volledigheid van de geleverde gegevens rondom cursusdeelname in alle regio’s.
Ten tijde van het schrijven van dit artikel is het CBS weer gestart met een nieuwe dataverzameling. Het streven en tevens de uitdaging voor de korte termijn blijft om alle regio’s te laten deelnemen, zodat de monitor nog beter gevuld wordt.