Referenties
Brinkgreve, C. D. A. en A. Stolk (1997). Van huis uit: een onderzoek naar sociale erfenissen. Amsterdam: Meulenhoff.
Dykstra, P.A. en Liefbroer, A.C. (2007). Van generatie op generatie: Gelijkenis tussen ouders en kinderen. Jaarboek Mens & Maatschappij.
Elder, G. H. J. (1974). Children of the great depression. Chicago: University of Chicago press.
Evans, G. W., D. Li en S.S. Whipple. (2013). Cumulative risk and child development. Psychological bulletin, 139(6), 1342.
Harmsen, C., E. Wobma en R. van Gaalen (2013). Kinderen van gescheiden ouders gaan jonger samenwonen. Bevolkingstrends, 1-10.
Hart, B. en T.R. Risley (2003). The early catastrophe: The 30 million word gap by age 3. American educator, 27(1), 4-9.
Herbers, D. en K. Gidding (2021). Opgroeien in bijstand. Wonen in een bijstandsgezin In: L. Fernandez (red.), Jaarrapport Jeugdmonitor 2021. CBS, 2021
Kooiman, C. (2021), De woonsituatie na een scheiding. Statistische Trends, Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
Leseman, P. P. en P.L. Slot (2014). Breaking the cycle of poverty: Challenges for European early childhood education and care. European Early Childhood Education Research Journal, 22(3), 314-326.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (2022). Actieprogramma Kansrijke Start 2022-2025.
Muilwijk-Vriend, S., C. Tempelman, L. Kroon, M. Lammers, M., R. Ponds, R., C. van Woerkens en P. Koning (2019). Gezondheidsproblemen in WW en bijstand. SEO Economisch onderzoek.
Poeran, J., E. Birnie, S. Denktas, E.A.P. Steegers en G. Bonsel (2011). Perinatale gezondheid in Rotterdam; nulmeting periode 2000-2007 (eur.nl). RePub, Erasmus University Repository.
Posthumus, H., B. Bakker, J. van der Laan, M. de Mooij, S. Scholtus, M. Tepic, J. van den Tillaart en N. de Vette (2016). Herziening gewichtenregeling primair onderwijs-Fase I. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek.
Ravelli, A. C., G.C. Rijninks-van Driel, J.J. Erwich, B.W.J. Mol, H.A. Brouwers, A. Abu Hanna en M. Eskes (2011). Provinciale verschillen in perinatale sterfte en reistijd tot ziekenhuis (researchgate.net). Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 155, A2689.
Roseboom, T. (2020). Gelijk goed beginnen. Succesvol bouwen aan de basis voor gezondere generaties. Utrecht: De Tijdstroom. Gelijk goed beginnen | Tessa Roseboom | 9789058983466 | Boom Medisch (tijdstroom.nl)
Schroeder, A., N. Slopen en M. Mittal (2018). Accumulation, timing, and duration of early childhood adversity and behavior problems at age 9 (apa.org). Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology.
Spaan, J., R. van Gaalen en M. Kalmijn (2022). Disentangling the long-term effects of divorce circumstances on the father-child closeness in adulthood: A mediation analysis. European Journal of Population.
Van der Vegt, A. L. (2021). Ouderbetrokkenheid en onderwijskansen (onderwijskennis.nl).
Walker, S. P., T.D. Wachs, S. Grantham-McGregor, M.M. Black, C.A. Nelson, C. A., S.L. Huffman, H. Baker-Henningham, S.M. Chang, J.D. Hamadani, B. Lozoff, J.M. Meeks Gardner, C.A Powell, A. Rahman en L. Richter (2011). Inequality in early childhood: risk and protective factors for early child development. The Lancet, 378 (9799), 1325-1338.
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) (2017), Weten is nog geen doen: een realistisch perspectief of redzaamheid, WRR-rapport nr. 97.