ODiN 2023 Noordvleugel

5. Deelname aan het verkeer

Andere belangrijke indicatoren zijn de verkeersdeelname in het algemeen en de deelname aan het openbaar vervoer in het bijzonder. Het eerste wordt berekend met verplaatsingsinformatie en voor het tweede wordt ritinformatie gebruikt. 

5.1 Verkeersdeelname

Volgens de gehanteerde definitie bij ODiN neemt een persoon die in Nederland op een dag één of meer reguliere verplaatsingen of één of meer serieverplaatsingen maakt, deel aan het verkeer. Ook personen die enkel vakantieverplaatsingen hebben gemaakt, tellen dus mee bij het bepalen van de verkeersdeelnemers. Uitzondering daarop vormen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig. Zij tellen niet mee voor de bepaling van verkeersdeelname. Ook personen die enkel verplaatsingen geheel in het buitenland maken tellen niet mee voor de verkeersdeelname. Bij nul verplaatsingen neemt een persoon niet deel aan het verkeer.

In tabel 5.1.1 is te zien dat de verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in ODiN 2023 niet significant verschilt met die in ODiN 2022. In 2023 nam 79 procent van de inwoners van Noordvleugel deel aan het verkeer. In 2023 is er ook geen verschil in verkeersdeelname van mannen of vrouwen vergeleken met een jaar eerder. 

Als de verkeersdeelname van 2023 wordt vergeleken met 2019, dan is de verkeersdeelname in 2023 lager (-3 procentpunt) dan in 2019. De deelname van mannen aan het verkeer is in 2023 lager (-4 procent) dan in 2019. In 2023 is er geen significant verschil in de verkeersdeelname van vrouwen ten opzichte van 2019.

5.1.1 Verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in procenten naar geslacht per jaar1)
20192020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)verschil 2023 t.o.v. 2019 (%)
Totaal81,5*70,9*76,9*77,578,9+2-3
Mannen82,071,4*76,6*77,478,5+1-4
Vrouwen81,0*70,5*77,2*77,679,3+2-2
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

5.1.2 Verkeersdeelname van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of
ouder in procenten naar type dag per jaar1)
20192020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)verschil 2023 t.o.v. 2019 (%)
Totaal81,5*70,9*76,9*77,578,9+2-3
Totaal doordeweekse dagen exclusief feestdagen84,073,1*78,4*79,881,5+2-3
Totaal weekenddagen plus doordeweekse feestdagen75,866,1*73,5*72,373,2+1-4
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Verkeersdeelname behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag. Daarbij tellen personen met uitsluitend (beroepsmatig) wegvervoer met een zwaar vrachtvoertuig niet mee.

Uit tabel 5.1.2 blijkt dat in 2023 op elk type dag er geen significant verschil is in verkeersdeelname vergeleken met ODiN 2022. Ten opzichte van 2019 is er in 2023 zowel op ‘alle dagen’, als op doordeweekse dagen exclusief feestdagen een afname van de verkeersdeelname (beide -3 procent). Op weekenddagen plus doordeweekse feestdagen is er in 2023 geen verschil in de verkeersdeelname vergeleken met 2019.

5.2 Deelname aan het openbaar vervoer

In tabel 5.2.1 is de deelname aan het openbaar vervoer weergegeven. De deelname aan het openbaar vervoer in ODiN houdt in dat er minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing in Nederland gemaakt is met het openbaar vervoer op de invuldag.

5.2.1 Deelname aan het openbaar vervoer van inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in procenten naar geslacht per jaar1)
20192020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)verschil 2023 t.o.v. 2019 (%)
Totaal14,47,2*7,59,8*11,1*+14-23
Mannen12,76,6*6,89,2*10,3+12-19
Vrouwen16,07,8*8,210,3*11,8*+15-26
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) Deelname aan het openbaar vervoer behelst minimaal één reguliere verplaatsing of serieverplaatsing per dag met trein, bus, tram of metro.

In 2023 maakten 11 procent van de inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder minstens één reguliere rit of minstens één serieverplaatsing in het openbaar vervoer op de invuldag. 

De deelname aan het openbaar vervoer in 2023 is met een toename van 14 procent hoger dan in 2022. Er is ook gekeken of er verschil is tussen beide jaren in deelname van vrouwen en mannen aan het openbaar vervoer. Daaruit blijkt dat de deelname van vrouwen is toegenomen met 15 procent, bij de deelname van mannen is er geen significant verschil in vergelijking met een jaar eerder. 

Ten opzichte van 2019 is de deelname aan het openbaar vervoer door inwoners van Noordvleugel van 6 jaar of ouder in 2023 bijna een kwart lager (-23 procent) dan in 2019. Van de mannen was de deelname aan trein, bus, tram en metro in 2023 vergeleken met 2019 bijna een vijfde lager (-19 procent) en bij vrouwen ruim een kwart lager (-26 procent).