Samenvatting
De adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) worden voor veel doeleinden gebruikt. Het is daarom belangrijk om te weten hoe betrouwbaar deze adresgegevens zijn. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) laat daar sinds 2013 onderzoek naar doen. In 2013 en 2014 is het onderzoek naar de kwaliteit van adressen door ICTU in samenwerking met een aantal gemeenten uitgevoerd. Vanaf 2016 is de uitvoering van dit onderzoek overgenomen door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Eerder is het onderzoek al gedaan over de adreskwaliteit van 2016 en 20181)2). Dit rapport gaat over de adreskwaliteit in 2021.
In dit onderzoek zijn enquêtes gehouden om de adreskwaliteit in 2021 te meten. In totaal zijn 2 500 adressen opgenomen in de steekproef waarbij ieder adres evenveel kans had om in de steekproef3) terecht te komen. In de maanden oktober en november 2021 zijn deze adressen vervolgens bezocht door een interviewer, om per adres na te gaan wie er daadwerkelijk wonen of een briefadres hebben. Ook is nagegaan welke adressen ten tijde van het interview volgens de BRP bewoond waren. In deze periode waren er nog verschillende corona maatregelen van kracht die invloed hebben gehad op de capaciteit van het veldwerk en het gedrag van mensen en daarmee ook op de kwaliteitsberekening. Uiteindelijk zijn op deze manier 2 027 adressen in de kwaliteitsberekening meegenomen.
Om te bepalen of de werkelijke situatie overeenkomt met de registratie zijn de antwoorden van de geïnterviewde bewoners (of door de observaties van de interviewer in het geval van onbewoonbare huizen) vergeleken met de gegevens uit de BRP. Voor ieder adres is deze vergelijking zowel op persoons- als op adresniveau gemaakt. Door de uitkomsten te wegen, ontstaat een schatting voor de kwaliteit van de adresregistratie in heel Nederland. Het kwaliteitspercentage op persoonsniveau geeft aan welk deel van de personen die volgens de BRP op een adres geregistreerd waren, ook daadwerkelijk op dit adres bekend bleek. Het kwaliteitspercentage op adresniveau geeft aan bij welk deel van de adressen de aangetroffen personen exact overeenkomen met de volgens de BRP geregistreerde personen.
Het kwaliteitspercentage op persoonsniveau bedraagt in 2021 97,4 procent met een 95%-betrouwbaarheidsinterval lopend van 96,7 tot 98,0 procent. Dit betekent dat de adreskwaliteit op persoonsniveau met 95 procent zekerheid tussen 96,7 procent en 98,0 procent ligt. Op de bezochte adressen stonden in totaal 4 772 personen geregistreerd. Daarvan waren 4 605 personen correct geregistreerd. Voor de niet-correct geregistreerden geldt dat 100 geregistreerde personen niet werden aangetroffen en 19 personen wel werden aangetroffen maar met een verkeerd type inschrijving . Het kwam in 48 gevallen voor dat een niet-geregistreerd persoon werd aangetroffen.
Het kwaliteitspercentage op adresniveau ligt in 2021 op 95,2 procent met een 95% betrouwbaarheidsinterval lopend van 94,3 tot 96,1 procent. Dit betekent dat de adreskwaliteit op adresniveau met 95 procent zekerheid tussen 94,3 procent en 96,1 procent ligt. Van de in totaal 2 027 bezochte adressen werden in 95 gevallen één of meerdere fouten geconstateerd. Hierbij gold voor 65 adressen dat een of meer geregistreerde personen niet werden aangetroffen en voor 39 adressen dat er een of meer niet-geregistreerde personen werden aangetroffen op het adres. Op 14 bezochte adressen was sprake van een verkeerd type inschrijving4).
Kwaliteit | Ondergrens | Bovengrens | ||
---|---|---|---|---|
Personen | 2021 | 97,4 | 96,7 | 98,0 |
2018 | 96,3 | 95,4 | 97,1 | |
2016 | 96,3 | 95,7 | 96,8 | |
Adressen | 2021 | 95,2 | 94,3 | 96,1 |
2018 | 93,8 | 92,8 | 94,8 | |
2016 | 93,6 | 92,5 | 94,6 | |
Samengenomen ligt zowel de adreskwaliteit op persoonsniveau als op adresniveau in 2021 hoger dan eerdere jaren. Ter vergelijking: het kwaliteitspercentage op persoonsniveau lag in 2018 op 96,3 en in 2016 op 96,3 procent5). Op adresniveau lag dit in 2018 op 93,8 procent en in 2016 op 93,6 procent. De toename in kwaliteitspercentage op zowel persoons- als adresniveau tussen 2021 en 2018 is groter dan alleen door toeval verklaard kan worden. Hierbij moet de kanttekening geplaatst worden dat het huidige onderzoek plaats gevonden heeft tijdens de corona pandemie. Daarom zal pas bij een volgend onderzoek bevestigd worden of deze toename in de kwaliteitspercentages blijvend zal zijn.
2) Adreskwaliteit, 2018 (cbs.nl).
3) Omdat het CBS niet face-to-face waarneemt op de Waddeneilanden en in een klein deel van de Bijlmer, zijn adressen die in deze gebieden liggen buiten de steekproef gehouden. Maandelijks wordt door de regiomanager van regio Amsterdam beoordeeld welke steekproefadressen niet aan huis worden benaderd. Het criterium dat daarbij gehanteerd wordt is de veiligheid van de interviewers. In de praktijk komt het erop neer dat sloopflats en een deel van de hoogbouw niet aan huis worden benaderd.
4) Dit betekent dat iemand stond ingeschreven als bewoner terwijl het volgens de enquête om een briefadres ging, of andersom.
5) De marges rondom het kwaliteitspercentage op persoonsniveau zijn in 2016 onderschat omdat er toen onterecht geen rekening mee gehouden is dat personen op eenzelfde adres niet onafhankelijk van elkaar gezien mogen worden. In 2018 is bij de berekening van de marges deze afhankelijkheid wel meegenomen. Wanneer dit ook voor 2016 was gebeurd dan waren de marges in dezelfde orde van grootte geweest als voor 2018. Voor 2016 zijn in dit rapport de oude (niet-correcte) marges gepresenteerd.