3.1.1.1 Detailhandelaren
Tabel 3.1.1.1.1 toont het ongewogen aantal voltijdequivalenten van de detailhandelaren per jaar. Hierin is te zien dat ruwweg een derde van alle VTE in de detailhandel valt onder de winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel. Deze onbekende categorie is in 2018 een stuk kleiner (34%) dan beginjaar 2012 (42%).
De winkels zonder internetomzet (31%) en de multichannelers (32%) waren in 2018 verantwoordelijk voor iets minder dan een derde van de werkgelegenheid. Het onderscheid lijkt op basis van de hobbelige gespiegelde ontwikkeling van deze twee groepen enigszins arbitrair. Op bedrijfsniveau is dit echter niet terug te zien, maar een handjevol bedrijven schuift jaar op jaar heen en weer tussen beide categorieën.
De werkgelegenheid bij de webwinkels is relatief klein, maar laat wel een gestage groei zien.
In 2018 waren de supermarkten de meest prominente bedrijfstak (tabel 3.1.1.1.2) binnen de winkels zonder internetomzet (59 procent van de VTE) en de multichannelers (26 procent van de VTE). Bij de webwinkels was dit logischerwijs de postorderbedrijven en webwinkels. Het merendeel van de werkgelegenheid (59 procent van de VTE) van de winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel bevindt zich in de overige detailhandel. Ter referentie zijn de gewogen aandelen opgenomen in tabel B.1 in de bijlage. Hierin is te zien dat de verdeling nagenoeg gelijk is aan de ongewogen variant.
3.1.1.1.2 Aandeel ongewogen VTE detailhandelaren naar bedrijfstak in 2018, VTE (%)
SBI
Bedrijfstak
Winkels zonder internetomzet
Multi-channelers
Webwinkels
Winkels internethandel onbekend
4711
Supermarkten
59
26
0
16
4719
Warenhuizen e.d.
7
6
0
1
4743
Winkels in wit- en bruingoed
0
4
1
1
4752
Winkels in doe-het-zelfartikelen
3
8
2
6
4759
Winkels overige huishoudartikelen
4
11
0
5
4771
Winkels in kleding
11
16
6
9
4791
Postorderbedrijven, webwinkels
4
2
78
4
47 rest
Overige detailhandel
16
27
13
59
Ter referentie is in tabel 3.1.1.1.3 het aantal zelfstandigen2) per detailhandelsbedrijfstak in 2018 van StatLine opgenomen. Hierin valt op dat de zelfstandigen met name binnen de postorderbedrijven en webwinkels en overige detailhandel een groot deel uitmaken van de werkgelegenheid en cijfers over werknemers hier maar een beperkt beeld geven van de werkelijkheid.
3.1.1.1.3 Aantal zelfstandigen per detailhandelsbedrijfstak in 2018, aantal (x 1000)
SBI
Bedrijfstak
Zelfstandigen
4711
Supermarkten
3
4719
Warenhuizen e.d.
0
4743
Winkels in wit- en bruingoed
1
4752
Winkels in doe-het-zelfartikelen
4
4759
Winkels overige huishoudartikelen
5
4771
Winkels in kleding
8
4791
Postorderbedrijven, webwinkels
22
47 rest
Overige detailhandel
65
In tabel 3.1.1.1.4 is te zien dat het merendeel van de banen van winkels zonder internetomzet (68 procent) en de multichannelers (81 procent) afkomstig is van grote bedrijven. Bij de webwinkels is dit wat gelijkmatiger verdeeld over de verschillende grootteklassen. De banen van de winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel zijn voornamelijk (84 procent) te vinden bij kleine bedrijven. Ter referentie zijn de gewogen aandelen opgenomen in tabel B.2 in de bijlage. Hierin is te zien dat de verdeling gelijk is aan de ongewogen variant.
3.1.1.1.4 Aandeel ongewogen VTE detailhandelaren naar grootteklasse in 2018, VTE (%)
Groep
< 50 wp - Klein
50 - 250 wp - Middel
≥ 250 wp - Groot
Winkels zonder internetomzet
17
15
68
Multichannelers
5
14
81
Webwinkels
25
25
50
Winkels internethandel onbekend
84
8
8
3.1.1.2 Postdiensten en koeriersbedrijven
In tegenstelling tot het onderzoek van Panteia (2017) is er bij de postdiensten en koeriersbedrijven (tabel 3.1.1.2.1) qua werkgelegenheid weinig ontwikkeling te zien.
3.1.1.2.1 Voltijdequivalenten postdiensten en koeriersbedrijven, VTE (x 1000)
Groep
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
53 Post en koeriers
11
11
11
11
10
10
11
Dit wordt mogelijk verklaard door het relatief grote aandeel zelfstandigen3) binnen de postdiensten en koeriersbedrijven (tabel 3.1.1.2.2), die nog niet in deze cijfers zijn meegenomen.
3.1.1.2.2 Aantal zelfstandigen postdiensten en koeriersbedrijven in 2018, aantal (x 1000)
SBI
Bedrijfstak
Zelfstandigen
53
Post en koeriers
9
Zoals te zien in tabel t3.1.1.2.3 zijn de banen van de werknemers van postdiensten en koeriersbedrijven voornamelijk te vinden bij kleine (49 procent) en grote bedrijven (42 procent).
3.1.1.2.3 Aandeel VTE postdiensten en koeriersbedrijven naar grootteklasse in 2018, VTE (%)
Groep
< 50 wp - Klein
50 - 250 wp - Middel
≥ 250 wp - Groot
53 Post en koeriers
49
9
42
3.1.2 Achtergrondkenmerken
3.1.2.1 Loon, uren, en contractduur
Zoals te zien in tabel 3.1.2.1.1 zijn de mediaan uurlonen bij webwinkels (12 euro per uur) en postdiensten en koeriersbedrijven (14 euro per uur) in 2018 hoger dan elders in de detailhandel (10 euro per uur). Opvallend is wel dat de uurlonen van de detailhandel, de winkels zonder internetomzet en de multichannelers rond het minimumloon liggen.
Volgens een eerder CBS onderzoek in opdracht van Inspectie SZW (ISZW) was het gemiddelde uurloon in SBI 47 (detailhandel) in 2018 namelijk 16 euro. Dit duidt erop dat de weging nog aandacht nodig heeft en de cijfers over de overige achtergrondkenmerken van de banen van detailhandelaren met verschillende mate van internethandel wellicht ook nog niet optimaal zijn.
3.1.2.1.1 Gewogen uurloon, euro's
Groep
Gemiddeld
Gemiddeld
Mediaan
Mediaan
2012
2018
2012
2018
Opgehoogde detailhandel
11
11
10
10
Winkels zonder internetomzet
11
11
10
10
Multichannelers
12
11
11
10
Webwinkels
14
15
13
12
53 Post en koeriers
16
17
13
14
Volgens het gemiddeld aantal uren per baan per week (tabel 3.1.2.1.2) werden er ook meer uren geklokt (circa 30 uur per week) bij de webwinkels en postdiensten en koeriersbedrijven dan bij de andere winkels (zo'n 20 uur per week). In 2018 ligt het gemiddeld aantal uren van de multichannelers (20 uur per week) maar iets hoger dan bij de winkels zonder internetomzet (18 uur per week).
3.1.2.1.2 Gewogen gemiddeld aantal uren per baan per week
Groep
Incl. overwerk
Incl. overwerk
Excl. Overwerk
Excl. Overwerk
2012
2018
2012
2018
Opgehoogde detailhandel
19
20
19
19
Winkels zonder internetomzet
20
19
20
18
Multichannelers
18
20
17
20
Webwinkels
28
29
27
29
53 Post en koeriers
34
32
32
31
Volgens de verdeling VTE per soort contract (tabel 3.1.2.1.3) waren bij de webwinkels in 2018 op het eerste oog meer tijdelijke contracten dan elders in de detailhandel. Dit is echter niet opmerkelijk. Het verschil in aantal VTE tussen bepaalde tijd en overige contractduur binnen de webwinkels is namelijk niet groter dan de standaard rapportage-resolutie van duizend VTE. Hiermee valt het binnen de typische verwachtte onzekerheidsmarge ten gevolge van registratiefouten.
3.1.2.1.3 Aandeel gewogen VTE naar soort contract in 2018, VTE (%)
Groep
Bepaalde tijd
Onbepaalde tijd
N.v.t. (Directeur)
Opgehoogde detailhandel
43
54
2
Winkels zonder internetomzet
43
54
3
Multichannelers
44
56
1
Webwinkels
48
48
4
53 Post en koeriers
45
53
2
3.1.2.2 Geslacht en leeftijd
De verdeling gewogen VTE per geslacht (tabel 3.1.2.2.1) toont iets meer mannen (54 procent) werkzaam bij de webwinkels dan vrouwen (46 procent). Elders in de detailhandel wordt er wat meer door vrouwen dan door mannen gewerkt, en bij postdiensten en koeriersbedrijven hebben mannen de overhand.
3.1.2.2.1 Aandeel gewogen VTE naar geslacht in 2018, VTE (%)
Groep
Man
Vrouw
Opgehoogde detailhandel
43
57
Winkels zonder internetomzet
44
56
Multichannelers
40
60
Webwinkels
54
46
53 Post en koeriers
84
16
De verdeling gewogen VTE per leeftijdsgroep (tabel 3.1.2.2.2) toont binnen de detailhandel geen opvallende verschillen. Ongeachte de mate van internethandel wordt het merendeel van het werk uitgevoerd door werknemers in de categorie '15-35 jaar'. De gemiddelde leeftijd van de werknemers (tabel t3.1.2.2.3) is wel iets hoger bij de webwinkels (30 jaar) dan elders in de detailhandel (27 jaar).
Bij de postdiensten en koeriersbedrijven is de werkgelegenheid gelijkmatig verdeeld tussen de categorieën '15-35 jaar' en '35-55 jaar' en ligt de gemiddelde leeftijd weer iets hoger (37 jaar).
3.1.2.2.2 Aandeel gewogen VTE naar leeftijdsgroep in 2018, VTE (%)
Groep
15-35 jaar - Junior
35-55 jaar - Medior
55+ jaar - Senior
Opgehoogde detailhandel
58
32
10
Winkels zonder internetomzet
56
33
11
Multichannelers
60
31
9
Webwinkels
65
30
5
53 Post en koeriers
43
42
14
3.1.2.2.3 Gewogen leeftijd werknemer in 2018, jaren
Groep
Gemiddeld
Mediaan
Opgehoogde detailhandel
27
21
Winkels zonder internetomzet
27
20
Multichannelers
27
21
Webwinkels
30
27
53 Post en koeriers
37
33
3.2 Baandynamiek
3.2.1 Totaalcijfers
De tabellen 3.2.1.1 en 3.2.1.2 geven de baandynamiek in de detailhandel en de post en koeriersbedrijven in 2017 weer. Hierin is te zien dat bijna de helft van alle banen doorlopende banen zijn, dat wil zeggen dat ze ook in 2016 en 2018 bestonden. Zowel het aandeel nieuwe banen (banen die niet in 2016, maar wel in 2018 bestonden) als het aandeel beëindigde banen (banen die wel in 2016 bestonden, maar niet in 2018) is ongeveer een vijfde. Een op de tien banen is een nieuwe beëindigde baan (banen die noch in 2016, noch in 2018 bestonden).
Bij postdiensten en koeriersbedrijven is het aandeel doorlopende banen hoger dan in de detailhandel (57,3 versus 47,1 procent). Bij webwinkels is het aandeel doorlopende banen het laagst (38,7 procent). Daar zijn relatief veel nieuwe banen en nieuwe beëindigde banen. Het aandeel beëindigde banen is bij webwinkels het laagst. De combinatie van veel nieuwe en weinig beëindigde banen bij webwinkels wijst op groei. Het hoge aandeel nieuwe beëindigde banen kan duiden op een hoge flexibiliteit, maar zou ook een neveneffect van groei kunnen zijn. Tussen winkels zonder internetomzet en multichannelers is weinig verschil in het percentage nieuwe en het percentage beëindigde banen. Wel is bij multichannelers het aandeel nieuwe beëindigde banen hoger en het aandeel doorlopende banen lager dan bij winkels zonder internetomzet.
Bij de winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel4) is het aandeel doorlopende banen hoger dan bij detailhandelsbedrijven waarvoor deze informatie wel beschikbaar is. Omdat ongeveer een derde van de banen in de detailhandel afkomstig is van de winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel dient hierbij rekening gehouden te worden met de interpretatie van de baandynamiek cijfers van de onderscheiden winkels zonder internetomzet, multichannelers en webwinkels.
3.2.1.1 Baandynamiek totaal in 2017, aantal banen
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
21,7
268
10,1
125
20,4
252
47,8
590
100
1 235
3.2.1.2 Baandynamiek detailhandel en post en koeriers in 2017, aantal banen
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
%
x 1000
47 Detailhandel
22,1
255
10,2
118
20,6
237
47,1
543
100
1 154
Winkels zonder internetomzet
22,8
82
9,3
33
21,4
77
46,5
167
100
358
Multichannelers
23,5
90
12
46
21,9
84
42,5
163
100
383
Webwinkels
29,9
8
14,5
4
16,9
5
38,7
10
100
27
Winkels internethandel onbekend
19,6
75
8,9
34
18,7
72
52,8
203
100
385
53 Post en koeriers
15,5
13
9,2
8
18
15
57,3
47
100
81
3.2.2 Achtergrondkenmerken
3.2.2.1 Oproepbanen en banen voor bepaalde tijd
De tabellen 3.2.2.1.1 en 3.2.2.1.2 geven aan hoeveel procent van de verschillende categorieën banen (nieuw, nieuw beëindigd, beëindigd en doorlopend) oproepbanen zijn. Omdat een oproepbaan een reguliere baan kan worden (en omgekeerd) wordt zowel gekeken naar het eerste moment in 2017 waarop de baan bestond als het laatste moment.
Ruim een op de vier banen in de detailhandel was in 2017 een oproepbaan. Onder dynamische banen is dit aandeel hoger (zo rond de 29 procent) dan onder doorlopende banen (rond de 21 procent).
In winkels zonder internetomzet, waar de helft van de banen een oproepbaan is en het aandeel aanzienlijk hoger is dan bij de andere bedrijven, is weinig verschil in het percentage oproepbanen tussen de verschillende categorieën baandynamiek.
Bij andere bedrijven is het aandeel oproepkrachten binnen de doorlopende banen lager dan bij de dynamische banen. Bij webwinkels en multichannelers is het aandeel binnen de nieuwe en nieuwe beëindigde banen daarnaast hoger dan binnen de beëindigde banen. Binnen alle categorieën is het aandeel bij webwinkels bovendien hoger dan bij multichannelers. De winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel wijken af van de detailhandelaren waarvoor deze informatie wel beschikbaar is doordat daar bij de nieuwe beëindigde banen het aandeel oproepbanen het hoogst is. Ook bij postdiensten en koeriersbedrijven is onder nieuwe beëindigde banen het aandeel oproepbanen het hoogst.
Het aandeel banen voor bepaalde tijd binnen de verschillende categorieën baandynamiek wordt weergegeven in de tabellen 3.2.2.1.3 en 3.2.2.1.4. Meer dan 90 procent van de nieuwe en nieuwe beëindigde banen is voor bepaalde tijd. Dat is hoger dan bij de beëindigde banen, waar het rond de 70 procent ligt. Bij doorlopende banen is het aandeel banen voor bepaalde tijd het laagst: op 1 januari 2017 was 38,9 procent van de doorlopende banen voor bepaalde tijd en op 31 december 33,7 procent5). Een deel van de doorlopende banen voor bepaalde tijd is dus omgezet in een baan voor onbepaalde tijd. Bij webwinkels gebeurt dit het vaakst (van 43,8 naar 33,3 procent). De winkels waarvan vanuit de PS geen informatie beschikbaar is over de mate van internethandel wijken af van de rest doordat daar relatief weinig (minder dan 80 procent) nieuwe banen voor bepaalde tijd zijn.
3.2.2.1.1 Aandeel oproepbanen (eerste en laatste waargenomen moment in 2017) totaal naar baandynamiek in 2017
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
29,6
29,6
29
29,3
27,9
28,9
21,4
21,8
25,2
25,7
3.2.2.1.2 Aandeel oproepbanen (eerste en laatste waargenomen moment in 2017) detailhandel en post en koeriers naar baandynamiek in 2017
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
% oproep begin
% oproep eind
47 Detailhandel
30,2
30,2
29,6
29,9
29
30,1
22,8
23,3
26,4
26,9
Winkels zonder internetomzet
50,3
50,4
47,1
47,6
51,9
52,8
48,6
48,9
49,5
50
Multichannelers
16,7
16,6
16,6
16,8
13
14,8
8,4
9,4
12,3
13,2
Webwinkels
30,4
30,3
28,6
28,7
19,9
19,8
12,8
12,3
21,6
21,3
Winkels internethandel onbekend
24,5
24,4
30,5
30,7
24,1
24,5
13,8
14
19,3
19,5
53 Post en koeriers
17,3
17,2
19,4
19,5
9,1
9,2
4,5
4,7
8,7
8,8
3.2.2.1.3 Aandeel banen voor bepaalde tijd (eerste en laatste waargenomen periode in 2017) totaal naar baandynamiek in 2017
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
90,8
90,5
92,7
92,7
70,6
69,4
38,9
33,7
62,1
59,3
3.2.2.1.4 Aandeel banen voor bepaalde tijd (eerste en laatste waargenomen periode in 2017) detailhandel en post en koeriers naar baandynamiek in 2017
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Doorlopende banen
Totaal
Totaal
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
% bepaalde tijd begin
% bepaalde tijd eind
47 Detailhandel
90,8
90,5
92,8
92,8
71,9
70,6
40,3
35,0
63,3
60,5
Winkels zonder internetomzet
94,2
94,2
94,2
94,3
75,8
74,8
47,0
41,4
68,3
65,5
Multichannelers
97,5
97,2
98,6
98,6
79,6
78,2
41,0
34,3
69,7
66,4
Webwinkels
88,9
88,2
92,4
92,3
67,4
66,2
43,8
33,3
68,3
63,8
Winkels internethandel onbekend
79,1
78,7
83,5
83,5
59,4
57,9
33,9
30,4
52,0
49,8
53 Post en koeriers
90,9
90,6
91,8
91,8
50,4
48,9
23,3
19,0
44,9
42,2
3.2.2.2 Loon
Op basis van het uurloon zijn banen ingedeeld in laagbetaald (laagste 30 procent), hoogbetaald (hoogste 20 procent) en midden betaald (de overige 50 procent). De tabellen 3.2.2.2.1 en 3.2.2.2.2 presenteren het aandeel laagbetaalde banen naar baandynamiek. Van alle banen in de detailhandel en bij post en koeriersbedrijven is ruim 60 procent laagbetaald. Dit is twee keer zo hoog als bij alle sectoren samen. Dynamische banen zijn vaker laagbetaald dan doorlopende banen (74,5-86,4 procent versus 43,2 procent). Vooral nieuwe beëindigde banen zijn vaak laagbetaald. Dit geldt voor alle onderscheidden categorieën. In de detailhandel zijn nieuwe banen vaker laagbetaald dan beëindigde banen, maar bij postdiensten en koeriersbedrijven is dat omgekeerd.
3.2.2.2.1 Aandeel laagbetaalde banen (laagste 30 procent) totaal naar baandynamiek in 2017, % laagbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
79,4
86,4
74,5
43,2
61,8
3.2.2.2.2 Aandeel laagbetaalde banen (laagste 30 procent) totaal naar baandynamiek in 2017, % laagbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel
80,3
87,4
75,0
42,8
62,3
Winkels zonder internetomzet
88,1
92,1
80,8
50,7
69,5
Multichannelers
86,9
93,2
81,0
45,6
68,8
Webwinkels
57,2
76,4
53,4
26,7
47,6
Winkels internethandel onbekend
66,5
76,4
63,7
34,9
50,2
53 Post en koeriers
60,6
69,9
66,6
48,0
55,3
Ruim een op de drie banen in de detailhandel en twee op de vijf banen bij postdiensten en koeriersbedrijven is middenbetaald (zie tabel 3.2.2.2.4). Binnen alle sectoren geldt dat voor de helft van de banen. De cijfers spiegelen die van de laagbetaalde banen in de zin dat doorlopende banen vaker middenbetaald zijn dan dynamische banen en dat nieuwe beëindigde banen het minst vaak middenbetaald zijn. Opnieuw geldt dit voor alle onderscheidden categorieën. In de detailhandel zijn beëindigde banen vaker middenbetaald dan nieuwe banen, wat bij postdiensten en koeriersbedrijven andersom is.
3.2.2.2.3 Aandeel midden betaalde banen (4e t/m 8e deciel) totaal naar baandynamiek in 2017, % middenbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
19,1
13,1
23,8
51,4
34,9
3.2.2.2.4 Aandeel midden betaalde banen (4e t/m 8e deciel) detailhandel en post en koeriers naar baandynamiek in 2017, % middenbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel
18,2
12
23,4
51,9
34,5
Winkels zonder internetomzet
11,2
7,7
18,4
45,4
28,3
Multichannelers
11,8
6,4
17,5
49,7
28,5
Webwinkels
36,6
22,3
39
54,9
42
Winkels internethandel onbekend
31,4
22,6
34,9
58,9
45,8
53 Post en koeriers
37,5
29,2
30,7
45,6
40,2
Van de banen in de detailhandel en bij postdiensten en koeriersbedrijven is 3,3 procent hoogbetaald, wat voor alle sectoren samen 20 procent is. Doorlopende banen zijn het vaakst hoogbetaald en nieuwe beëindigde banen het minst vaak. Dit geldt voor alle onderscheidden categorieën.
3.2.2.2.5 Aandeel hoogbetaalde banen (hoogste 20 procent) totaal naar baandynamiek in 2017, % hoogbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel en 53 Post en koeriers
1,5
0,5
1,6
5,4
3,3
3.2.2.2.6 Aandeel hoogbetaalde banen (hoogste 20 procent) detailhandel en post en koeriers naar baandynamiek in 2017, % hoogbetaald
Nieuwe banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Nieuwe beëindigde banen
Beëindigde banen (excl. nieuwe beëindigde banen)
Doorlopende banen
Totaal
47 Detailhandel
1,5
0,5
1,6
5,3
3,2
Winkels zonder internetomzet
0,7
0,2
0,9
3,9
2,2
Multichannelers
1,2
0,3
1,5
4,7
2,6
Webwinkels
6,2
1,3
7,6
18,4
10,4
Winkels internethandel onbekend
2,1
1,0
2,3
6,2
4,3
53 Post en koeriers
2,0
0,9
2,7
6,4
4,6
2) De zelfstandigen in deze tabel hebben betrekking op iedereen met inkomen als zelfstandige, minus het aantal directeur-grootaandeelhouders. Directeuren ontvangen namelijk loon en vallen daarmee als semi-werknemer onder de VTE-tellingen. In de cijfers van deze tabel zitten dus ook een aantal zelfstandigen met personeel. 3) De zelfstandigen zijn hier op dezelfde wijze afgebakend als in tabel 3.1.1.1.3. 4) In de tabellen 3.2.1.1 tot en met 3.2.2.2.3 bevat deze categorie ook enkele bedrijven die niet goed te koppelen waren met de Polisadministratie voor de verslagjaren 2016 tot en met 2018. Deze bedrijven kwamen niet voor in de Polisadministratie of waren gedurende onderzoeksperiode vernummerd. Vanwege geheimhouding is deze groep niet apart opgenomen in de tabellen, maar samengevoegd met de categorie ' Winkels internethandel onbekend '. 5) De datums 1 januari en 31 december zijn niet helemaal correct. Sommige banen die wel in 2016 en 2018 bestonden, bestonden niet op 1 januari 2017 en/of 31 december 2017, waardoor de eerste baan periode in 2017 niet altijd op 1 januari was en de laatste niet altijd op 31 december.