4. Economische oorzaken van het lage consumentenvertrouwen
In het CCO wordt niet gevraagd waarom men positief of negatief antwoordt op een vraag. Het is daarom lastig om de redenen van het lage vertrouwen aan te wijzen. Het vertrouwen van de consument kan door veel zaken beïnvloed worden. Van bepaalde sentimenten is de invloed moeilijk te duiden, maar er zijn zeker een aantal economische factoren die het huidige vertrouwen van de consument kunnen aantasten.
4.1 Inflatie
Op dit moment zorgt de oorlog in Oekraïne voor extra druk op de prijzen, bovenop de prijsstijgingen die ontstonden door het snelle herstel van de economie na de coronacrisis. De energieprijzen zijn enorm gestegen door met name de schaarste aan (uit Rusland afkomstig) gas.
Prijsstijgingen van goederen en diensten hebben direct effect op de financiële situatie van huishoudens. Met hetzelfde inkomen kan immers minder gekocht worden, waardoor de koopkracht daalt (ECB, 2022).
De inflatie wordt elke maand gemeten als de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. De consumentenprijsindex geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dit gemiddeld wordt aangeschaft door de Nederlandse huishoudens. Een inflatie van 14,5 procent in september 2022 betekent dat de prijzen van consumentenproducten 14,5 procent hoger zijn dan in september 2021. De inflatie van 14,5 procent in september komt dus niet bovenop de inflatie van 12,0 procent in augustus.