Familiebedrijven in Nederland, 2022

Samenvatting

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft op verzoek van de Tweede Kamer en in opdracht van het ministerie van Economische Zaken (EZ) cijfers samengesteld over familiebedrijven in Nederland.

In de resultaten van dit onderzoek komen naast het aantal bedrijven, ook cijfers aan bod over het aantal werknemersbanen en kenmerken daarvan, en de omzet en toegevoegde waarde. Cijfers worden onder andere uitgesplitst naar bedrijfstak, bedrijfsgrootte en provincie. Op de CBS-website is een tabellenset gepubliceerd, die als statistische bijlage kan worden gezien bij dit rapport, met het volledige cijfermateriaal van dit onderzoek.

Een microdatabestand met de populatie familiebedrijven is in CBS Remote Access voor externe onderzoekers beschikbaar.

De belangrijkste uitkomsten uit deze publicatie zijn:

  • Op 1 januari 2022 telde Nederland ruim 299 duizend familiebedrijven.
  • Het aandeel familiebedrijven was het grootst onder het microbedrijf (bedrijven met 2 tot 10 werkzame personen).
  • Familiebedrijven komen relatief het meest voor in de landbouw, bosbouw en visserij. Ook in de horeca, de autohandel en -reparatie en de groothandel komen familiebedrijven relatief vaak voor.
  • Vergeleken met niet-familiebedrijven en bedrijven van ondernemingengroepen met 1 werkzaam persoon zijn familiebedrijven naar verhouding ouder. Van de familiebedrijven was ruim 18 procent 30 jaar of ouder.
  • Familiebedrijven zorgden voor ruim 2,7 miljoen werknemersbanen. Het aandeel van familiebedrijven in het totaal aantal banen is ruim 31 procent.
  • Ruim 72 procent van de werknemersbanen bij familiebedrijven was bij bedrijven die volledig in eigendom van een familie waren.
  • Bijna één op de vijf werknemersbanen bij familiebedrijven was voor 12 uur of minder per week. Bij niet-familiebedrijven is dit ruim één op de tien.
  • De werknemers bij familiebedrijven zijn relatief jong. Ruim een kwart van de werknemers was jonger dan 25 jaar.
  • In brede zin werd ruim 714 miljard euro omzet en bijna 203 miljard euro toegevoegde waarde in familie-eigendom gerealiseerd bij bedrijven in het niet-financiële bedrijfsleven.
  • Het aandeel van familiebedrijven in de omzet en de toegevoegde waarde was het grootst onder bedrijven met minder dan 50 werkzame personen.