Pilotstudie digitale vaardigheden per beroep

7. Niveau digitale vaardigheden versus ISCO beroepsniveau

In de ISCO classificatie is per beroep een beroepsniveau van 1 tot 4 beschikbaar. Dit ISCO 2008-niveau weerspiegelt de complexiteit van de taken en de vereiste opleidingsachtergrond voor een bepaald beroep. In Figuur 7.1 en Figuur 7.2 kruisen we het digitale niveau van de beroepen, bepaald volgens de methode in optie 3, met het ISCO beroepsniveau. Dit biedt inzicht in de relatie tussen digitale vereisten en de complexiteit voor de ESCO en CNL-UWV (concept) beroepen. 

Overzicht van ISCO 2008-niveaus:

  • ISCO 2008 niveau 1: Eenvoudige routinematige taken; elementair of lager onderwijsniveau vereist.
  • ISCO 2008 niveau 2: Weinig tot middelmatig complexe taken; lager of middelbaar onderwijsniveau vereist.
  • ISCO 2008 niveau 3: Complexe taken; middelbaar of hoger onderwijsniveau vereist.
  • ISCO 2008 niveau 4: Zeer complexe gespecialiseerde taken; hoger of wetenschappelijk onderwijsniveau vereist.

7.1 Digitale score beroep ESCO
Digitale score beroep ESCO 1 (ISCO 2008-niveau)2 (ISCO 2008-niveau)3 (ISCO 2008-niveau)4 (ISCO 2008-niveau)Totaal (ISCO 2008-niveau)
085%61%54%40%52%
19%19%19%20%19%
25%15%16%20%17%
30%4%10%20%11%

7.2 Digitale score beroep CNL-UWV (concept)
Digitale score beroep CNL-UWV (concept) 1 (ISCO 2008-niveau)2 (ISCO 2008-niveau)3 (ISCO 2008-niveau)4 (ISCO 2008-niveau)Totaal (ISCO 2008-niveau)
077%54%43%34%46%
123%35%38%29%33%
20%10%17%29%18%
30%1%2%8%3%

Bij ESCO en CNL-UWV (concept) krijgen respectievelijk 40% en 36% van de beroepen op het hoogste ISCO niveau een digitale score van 0, wat betekent dat geen enkele vaardigheid van deze beroepen als digitaal is geclassificeerd. In deze groep zitten bijvoorbeeld directeuren, managers en burgemeesters. Gegeven het beroepsniveau worden bepaalde digitale vaardigheden in zowel ESCO als CNL-UWV (concept) vanzelfsprekend geacht, waardoor een aantal beroepen zoals bijvoorbeeld docent hoger onderwijs ten onrechte onder beroepen zonder digitale vaardigheden worden geschaard (cel rechtsboven in beide figuren). Deze beroepen hebben geen inherent digitaal karakter maar het is zeer onwaarschijnlijk dat voor het uitoefenen van deze beroepen geen enkele digitale vaardigheid is vereist.

Los hiervan zijn er ook beroepen waarvan aannemelijk is dat het grootste deel van de werkzaamheden achter een beeldscherm plaatsvindt, die alsnog een digitale score van 0 toebedeeld krijgen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het beroep beleggingsanalist (ESCO) en ‘Financieel en beleggingsonderzoekers’ (CNL-UWV (concept)).