Steunmaatregelen stuwen uitgaven in Europa op
Land | Toename overheidsuitgaven (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
Polen | 22,2 |
Verenigd Koninkrijk | 20,2 |
Litouwen | 19,2 |
Slovenië | 17,8 |
Luxemburg | 16,2 |
Ierland | 15,8 |
Bulgarije | 13,8 |
Malta | 13,0 |
Nederland | 12,2 |
Oostenrijk | 12 |
Estland | 11,4 |
Spanje | 11,1 |
Cyprus | 10,5 |
Roemenië | 10,1 |
Duitsland | 9,3 |
Tsjechië | 8,9 |
Slowakije | 8,5 |
EU-27 | 7,4 |
België | 7 |
Denemarken | 6,9 |
Letland | 6,4 |
Italië | 5,0 |
Kroatië | 4,9 |
Portugal | 4,9 |
Finland | 4,8 |
Zweden | 4,8 |
Hongarije | 4,4 |
Griekenland | 3,3 |
Frankrijk | 1,0 |
In Nederland waren de stijgende uitgaven vooral toe te schrijven aan een forse toename van verstrekte subsidies met een omvang van bijna 18 miljard euro. Het grootste deel van deze stijging (10 miljard euro) kwam van loonsubsidies in het kader van de NOW. Voor de EU als geheel namen naast de verstrekte subsidies (toename van ruim 89 miljard euro) ook de sociale uitkeringen met een vergelijkbaar bedrag toe. Dit kwam doordat in veel lidstaten de toegenomen werkloosheid door de coronacrisis gepaard ging met een stijging van de werkloosheidsuitkeringen, al dan niet speciaal opgezet als steunmaatregel in het kader van de coronacrisis.
De uitgavenquotes, de overheidsuitgaven als percentage van het bbp, laten voor veel lidstaten van de EU een recordstijging zien door de toenemende uitgaven en een krimpend bbp.
EU-27 (% bbp) | Duitsland (% bbp) | Spanje (% bbp) | Frankrijk (% bbp) | Italië (% bbp) | Nederland (% bbp) | Verenigd Koninkrijk (% bbp) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 1e kwartaal | 46,1 | 44,6 | 38,5 | 52,8 | 47,5 | 42,8 | 41,0 |
2007 | 2e kwartaal | 45,9 | 44,1 | 38,7 | 52,6 | 47,4 | 42,7 | 40,9 |
2007 | 3e kwartaal | 45,7 | 43,7 | 38,7 | 52,6 | 47,3 | 42,5 | 41,0 |
2007 | 4e kwartaal | 45,6 | 43,4 | 39,3 | 52,6 | 46,8 | 42,3 | 41,0 |
2008 | 1e kwartaal | 45,7 | 43,4 | 39,7 | 52,6 | 46,9 | 42,6 | 41,3 |
2008 | 2e kwartaal | 45,9 | 43,4 | 40,2 | 52,6 | 47,2 | 42,7 | 41,6 |
2008 | 3e kwartaal | 46,1 | 43,6 | 40,7 | 52,8 | 47,4 | 42,6 | 43,1 |
2008 | 4e kwartaal | 46,7 | 44,2 | 41,4 | 53,3 | 47,8 | 43,1 | 44,3 |
2009 | 1e kwartaal | 47,6 | 45,1 | 42,5 | 54,1 | 48,8 | 44,1 | 45,7 |
2009 | 2e kwartaal | 48,8 | 46,3 | 44,0 | 55,4 | 49,8 | 44,9 | 47,0 |
2009 | 3e kwartaal | 49,9 | 47,5 | 45,2 | 56,3 | 50,5 | 46,4 | 46,6 |
2009 | 4e kwartaal | 50,7 | 48,2 | 46,2 | 57,2 | 51,1 | 47,6 | 47,2 |
2010 | 1e kwartaal | 50,9 | 48,2 | 46,7 | 57,5 | 51,0 | 47,9 | 47,3 |
2010 | 2e kwartaal | 50,7 | 48,0 | 46,6 | 57,3 | 50,7 | 48,4 | 47,3 |
2010 | 3e kwartaal | 50,8 | 48,8 | 46,6 | 57,2 | 50,5 | 48,2 | 47,5 |
2010 | 4e kwartaal | 50,5 | 48,1 | 46,0 | 56,9 | 49,9 | 47,9 | 47,3 |
2011 | 1e kwartaal | 50,0 | 47,4 | 45,9 | 56,6 | 49,6 | 47,5 | 46,9 |
2011 | 2e kwartaal | 49,7 | 46,9 | 45,6 | 56,4 | 49,4 | 47,2 | 46,6 |
2011 | 3e kwartaal | 49,2 | 45,4 | 45,5 | 56,3 | 48,9 | 47,0 | 46,3 |
2011 | 4e kwartaal | 49,1 | 45,2 | 46,2 | 56,3 | 49,2 | 46,8 | 45,8 |
2012 | 1e kwartaal | 49,2 | 45,0 | 46,3 | 56,4 | 49,5 | 46,7 | 45,5 |
2012 | 2e kwartaal | 49,4 | 45,0 | 46,8 | 56,7 | 49,9 | 46,7 | 46,1 |
2012 | 3e kwartaal | 49,5 | 45,0 | 47,0 | 56,8 | 50,3 | 46,8 | 45,7 |
2012 | 4e kwartaal | 49,7 | 44,9 | 48,7 | 57,1 | 50,6 | 46,8 | 45,6 |
2013 | 1e kwartaal | 49,9 | 45,1 | 48,5 | 57,3 | 50,8 | 46,9 | 45,1 |
2013 | 2e kwartaal | 49,9 | 45,1 | 48,3 | 57,3 | 50,9 | 46,8 | 44,4 |
2013 | 3e kwartaal | 49,9 | 45,0 | 48,2 | 57,4 | 51,1 | 46,7 | 44,3 |
2013 | 4e kwartaal | 49,6 | 44,9 | 45,8 | 57,2 | 51,0 | 46,5 | 43,9 |
2014 | 1e kwartaal | 49,4 | 44,6 | 45,8 | 57,2 | 50,7 | 46,3 | 43,7 |
2014 | 2e kwartaal | 49,2 | 44,5 | 45,6 | 57,3 | 50,7 | 46,3 | 43,3 |
2014 | 3e kwartaal | 49,0 | 44,3 | 45,1 | 57,2 | 50,6 | 46,0 | 43,2 |
2014 | 4e kwartaal | 49,0 | 44,3 | 45,1 | 57,2 | 50,9 | 45,7 | 43,1 |
2015 | 1e kwartaal | 48,8 | 44,3 | 44,9 | 57,0 | 50,8 | 45,7 | 42,9 |
2015 | 2e kwartaal | 48,6 | 44,3 | 44,6 | 57,0 | 50,7 | 45,3 | 42,8 |
2015 | 3e kwartaal | 48,3 | 44,1 | 44,4 | 56,9 | 50,5 | 44,9 | 42,7 |
2015 | 4e kwartaal | 48,1 | 44,1 | 43,9 | 56,8 | 50,3 | 44,6 | 42,3 |
2016 | 1e kwartaal | 47,9 | 44,2 | 43,5 | 56,6 | 50,0 | 44,4 | 42,1 |
2016 | 2e kwartaal | 47,6 | 44,0 | 43,3 | 56,3 | 49,6 | 44,2 | 41,9 |
2016 | 3e kwartaal | 47,6 | 44,4 | 43,0 | 56,5 | 49,4 | 44,1 | 41,8 |
2016 | 4e kwartaal | 47,3 | 44,4 | 42,4 | 56,7 | 49,1 | 43,6 | 41,6 |
2017 | 1e kwartaal | 47,2 | 44,2 | 42,1 | 56,7 | 48,8 | 43,1 | 41,3 |
2017 | 2e kwartaal | 47,1 | 44,5 | 41,7 | 56,7 | 49,1 | 42,8 | 41,5 |
2017 | 3e kwartaal | 46,9 | 44,2 | 41,4 | 56,7 | 49,0 | 42,5 | 41,2 |
2017 | 4e kwartaal | 46,7 | 44,2 | 41,2 | 56,5 | 48,8 | 42,4 | 41,3 |
2018 | 1e kwartaal | 46,6 | 44,1 | 41,2 | 56,4 | 48,6 | 42,3 | 41,3 |
2018 | 2e kwartaal | 46,4 | 43,8 | 41,2 | 56,2 | 48,2 | 42,1 | 41,1 |
2018 | 3e kwartaal | 46,4 | 44,0 | 41,4 | 55,9 | 48,3 | 42,1 | 41,0 |
2018 | 4e kwartaal | 46,6 | 44,5 | 41,7 | 55,7 | 48,4 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 1e kwartaal | 46,6 | 44,5 | 41,7 | 55,6 | 48,5 | 42,4 | 40,9 |
2019 | 2e kwartaal | 46,7 | 44,9 | 42,0 | 55,6 | 48,7 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 3e kwartaal | 46,7 | 45,1 | 42,2 | 55,6 | 48,7 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 4e kwartaal | 46,6 | 45,2 | 42,1 | 55,6 | 48,6 | 42,0 | 41,1 |
2020 | 1e kwartaal | 47,2 | 45,7 | 42,9 | 56,2 | 49,6 | 42,1 | 41,6 |
2020 | 2e kwartaal | 49,9 | 48,2 | 47,1 | 58,5 | 52,6 | 45,2 | 46,7 |
De uitgavenquote van de EU is in het eerste halfjaar van 2020 toegenomen met bijna 4 procentpunt naar bijna 50 procent bbp. Niet eerder is de uitgavenquote van de EU zo snel toegenomen. Ook de Nederlandse uitgavenquote nam met ruim 3 procentpunt bbp toe naar een niveau van 45,2 procent bbp. Deze stijgingen van de uitgavenquote vallen uiteen in daadwerkelijk toegenomen overheidsbestedingen en een lager bbp. De relatieve toename van de overheidsuitgaven in Nederland van 12 procent in de eerste helft van 2020 (oftewel 21 miljard euro) is bijvoorbeeld ongeveer even groot als de relatieve toename van de overheidsuitgaven in Spanje (11 procent). De uitgavenquote is in Spanje is echter sterker gestegen, doordat de krimp van het Spaanse bbp in de eerste helft van 2020 groter was dan die van het Nederlandse bbp.