Overheidsfinanciën, derde kwartaal 2020
Effect van de coronacrisis op de Nederlandse en Europese overheidsfinanciënOver deze publicatie
In deze kwartaalmonitor Overheidsfinanciën aandacht voor het effect van de coronacrisis op de Nederlandse en Europese overheidsfinanciën.
Overheidstekort groeit door
In het derde kwartaal van 2020 overtroffen de uitgaven van de overheid de inkomsten met ruim 12 miljard euro. De uitgaven zijn met ruim 10 miljard euro sterk toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2019, terwijl de inkomsten ruim een miljard euro lager zijn. Gemeten op jaarbasis, over de periode van het vierde kwartaal 2019 tot en met het derde kwartaal van 2020, bedroeg het overheidstekort 3,1 procent bruto binnenlands product (bbp). Ondanks het tekort nam de overheidsschuld af met 0,4 miljard euro en kwam aan het einde van het derde kwartaal uit op 55,2 procent bbp.
Jaar | Kwartaal | Inkomsten (% bbp) | Uitgaven (% bbp) |
---|---|---|---|
2008 | 1e kwartaal | 42,7 | 42,6 |
2008 | 2e kwartaal | 42,9 | 42,7 |
2008 | 3e kwartaal | 43,1 | 42,6 |
2008 | 4e kwartaal | 43,3 | 43,1 |
2009 | 1e kwartaal | 43,3 | 44,1 |
2009 | 2e kwartaal | 43,1 | 44,9 |
2009 | 3e kwartaal | 43,0 | 46,4 |
2009 | 4e kwartaal | 42,5 | 47,6 |
2010 | 1e kwartaal | 42,5 | 47,9 |
2010 | 2e kwartaal | 42,8 | 48,4 |
2010 | 3e kwartaal | 42,4 | 48,2 |
2010 | 4e kwartaal | 42,6 | 47,9 |
2011 | 1e kwartaal | 42,9 | 47,5 |
2011 | 2e kwartaal | 42,5 | 47,2 |
2011 | 3e kwartaal | 42,9 | 47,0 |
2011 | 4e kwartaal | 42,4 | 46,8 |
2012 | 1e kwartaal | 42,4 | 46,8 |
2012 | 2e kwartaal | 42,7 | 46,7 |
2012 | 3e kwartaal | 42,5 | 46,8 |
2012 | 4e kwartaal | 42,8 | 46,8 |
2013 | 1e kwartaal | 43,3 | 46,9 |
2013 | 2e kwartaal | 43,5 | 46,8 |
2013 | 3e kwartaal | 43,9 | 46,8 |
2013 | 4e kwartaal | 43,6 | 46,5 |
2014 | 1e kwartaal | 43,3 | 46,3 |
2014 | 2e kwartaal | 43,4 | 46,3 |
2014 | 3e kwartaal | 43,4 | 46,0 |
2014 | 4e kwartaal | 43,6 | 45,7 |
2015 | 1e kwartaal | 43,7 | 45,7 |
2015 | 2e kwartaal | 43,3 | 45,3 |
2015 | 3e kwartaal | 42,9 | 44,9 |
2015 | 4e kwartaal | 42,6 | 44,6 |
2016 | 1e kwartaal | 42,6 | 44,4 |
2016 | 2e kwartaal | 43,1 | 44,2 |
2016 | 3e kwartaal | 43,6 | 44,1 |
2016 | 4e kwartaal | 43,6 | 43,6 |
2017 | 1e kwartaal | 43,9 | 43,2 |
2017 | 2e kwartaal | 43,7 | 42,8 |
2017 | 3e kwartaal | 43,6 | 42,5 |
2017 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,5 |
2018 | 1e kwartaal | 43,9 | 42,3 |
2018 | 2e kwartaal | 43,9 | 42,1 |
2018 | 3e kwartaal | 44,0 | 42,1 |
2018 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,3 |
2019 | 1e kwartaal | 43,9 | 42,4 |
2019 | 2e kwartaal | 43,8 | 42,3 |
2019 | 3e kwartaal | 43,6 | 42,3 |
2019 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,0 |
2020 | 1e kwartaal | 43,6 | 42,1 |
2020 | 2e kwartaal | 43,6 | 45,2 |
2020 | 3e kwartaal | 43,5 | 46,5 |
* gemeten als de som van vier kwartalen |
De stijging van de uitgaven in het derde kwartaal werd voor het grootste deel veroorzaakt door subsidies die door de Nederlandse overheid zijn verstrekt aan het bedrijfsleven vanwege de coronacrisis. In totaal werd voor 6 miljard euro meer aan subsidies uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Nederlandse overheid verstrekte in het derde kwartaal van 2020 ook 3,3 miljard euro meer aan sociale uitkeringen vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2019. In het vervolg van deze kwartaalmonitor wordt dieper ingegaan op een aantal coronamaatregelen van de overheid.
Naast de stijging van de uitgaven werd het toegenomen overheidstekort ook veroorzaakt door teruggelopen inkomsten. In het derde kwartaal waren de inkomsten van de overheid 1,4 miljard euro lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Onder andere de inkomsten uit de vennootschaps- en dividendbelasting liepen met respectievelijk 0,7 en 0,6 miljard euro terug. Door de stijgende uitgaven en dalende inkomsten kwam het overheidstekort gemeten als som van de vier kwartalen uit op 3,1 procent bbp.
Jaar | Kwartaal | EMU-norm (% bbp) | Overheidssaldo op jaarbasis (% bbp) |
---|---|---|---|
2009 | 1e kwartaal | -3 | -0,79 |
2009 | 2e kwartaal | -3 | -1,83 |
2009 | 3e kwartaal | -3 | -3,40 |
2009 | 4e kwartaal | -3 | -5,09 |
2010 | 1e kwartaal | -3 | -5,41 |
2010 | 2e kwartaal | -3 | -5,59 |
2010 | 3e kwartaal | -3 | -5,76 |
2010 | 4e kwartaal | -3 | -5,25 |
2011 | 1e kwartaal | -3 | -4,62 |
2011 | 2e kwartaal | -3 | -4,66 |
2011 | 3e kwartaal | -3 | -4,05 |
2011 | 4e kwartaal | -3 | -4,43 |
2012 | 1e kwartaal | -3 | -4,31 |
2012 | 2e kwartaal | -3 | -4,03 |
2012 | 3e kwartaal | -3 | -4,29 |
2012 | 4e kwartaal | -3 | -3,92 |
2013 | 1e kwartaal | -3 | -3,67 |
2013 | 2e kwartaal | -3 | -3,30 |
2013 | 3e kwartaal | -3 | -2,90 |
2013 | 4e kwartaal | -3 | -2,93 |
2014 | 1e kwartaal | -3 | -2,95 |
2014 | 2e kwartaal | -3 | -2,88 |
2014 | 3e kwartaal | -3 | -2,55 |
2014 | 4e kwartaal | -3 | -2,15 |
2015 | 1e kwartaal | -3 | -2,02 |
2015 | 2e kwartaal | -3 | -2,04 |
2015 | 3e kwartaal | -3 | -2,05 |
2015 | 4e kwartaal | -3 | -2,02 |
2016 | 1e kwartaal | -3 | -1,77 |
2016 | 2e kwartaal | -3 | -1,08 |
2016 | 3e kwartaal | -3 | -0,54 |
2016 | 4e kwartaal | -3 | 0,02 |
2017 | 1e kwartaal | -3 | 0,76 |
2017 | 2e kwartaal | -3 | 0,87 |
2017 | 3e kwartaal | -3 | 1,11 |
2017 | 4e kwartaal | -3 | 1,26 |
2018 | 1e kwartaal | -3 | 1,61 |
2018 | 2e kwartaal | -3 | 1,77 |
2018 | 3e kwartaal | -3 | 1,92 |
2018 | 4e kwartaal | -3 | 1,37 |
2019 | 1e kwartaal | -3 | 1,47 |
2019 | 2e kwartaal | -3 | 1,49 |
2019 | 3e kwartaal | -3 | 1,29 |
2019 | 4e kwartaal | -3 | 1,72 |
2020 | 1e kwartaal | -3 | 1,53 |
2020 | 2e kwartaal | -3 | -1,57 |
2020 | 3e kwartaal | -3 | -3,05 |
* gemeten als de som van vier kwartalen |
De schuld bleef nagenoeg stabiel. Zodoende vertaalde het overheidstekort van ruim 12 miljard euro zich niet in een vergelijkbare schuldtoename. Bedrijven, instellingen en huishoudens betaalden in het derde kwartaal een deel van de belastingen en premies ter waarde van 9 miljard euro waarvoor in het eerste halfjaar uitstel was verleend. Deze inkomsten tellen mee in het overheidssaldo van het eerste halfjaar. Doordat het geld niet in het eerste halfjaar ontvangen was, moest de overheid destijds extra lenen om de uitgaven te financieren. Mede hierdoor was de schuldtoename in het eerste halfjaar hoger dan het tekort. In het derde kwartaal was het omgekeerde het geval. Onder andere daardoor is er geen kastekort ontstaan in dit kwartaal.
Jaar | Kwartaal | EMU-norm (% bbp) | Schuldquote (% bbp) |
---|---|---|---|
2000 | 1e kwartaal | 60 | 59,5 |
2000 | 2e kwartaal | 60 | 56,5 |
2000 | 3e kwartaal | 60 | 55,5 |
2000 | 4e kwartaal | 60 | 52,1 |
2001 | 1e kwartaal | 60 | 51,4 |
2001 | 2e kwartaal | 60 | 52,5 |
2001 | 3e kwartaal | 60 | 51,1 |
2001 | 4e kwartaal | 60 | 49,5 |
2002 | 1e kwartaal | 60 | 50,0 |
2002 | 2e kwartaal | 60 | 50,1 |
2002 | 3e kwartaal | 60 | 49,4 |
2002 | 4e kwartaal | 60 | 48,8 |
2003 | 1e kwartaal | 60 | 49,9 |
2003 | 2e kwartaal | 60 | 49,4 |
2003 | 3e kwartaal | 60 | 50,4 |
2003 | 4e kwartaal | 60 | 50,0 |
2004 | 1e kwartaal | 60 | 51,0 |
2004 | 2e kwartaal | 60 | 51,3 |
2004 | 3e kwartaal | 60 | 51,7 |
2004 | 4e kwartaal | 60 | 50,3 |
2005 | 1e kwartaal | 60 | 50,2 |
2005 | 2e kwartaal | 60 | 52,4 |
2005 | 3e kwartaal | 60 | 50,7 |
2005 | 4e kwartaal | 60 | 49,8 |
2006 | 1e kwartaal | 60 | 49,2 |
2006 | 2e kwartaal | 60 | 48,6 |
2006 | 3e kwartaal | 60 | 47,5 |
2006 | 4e kwartaal | 60 | 45,2 |
2007 | 1e kwartaal | 60 | 45,4 |
2007 | 2e kwartaal | 60 | 45,6 |
2007 | 3e kwartaal | 60 | 44,6 |
2007 | 4e kwartaal | 60 | 43,0 |
2008 | 1e kwartaal | 60 | 43,9 |
2008 | 2e kwartaal | 60 | 43,8 |
2008 | 3e kwartaal | 60 | 44,1 |
2008 | 4e kwartaal | 60 | 54,7 |
2009 | 1e kwartaal | 60 | 57,5 |
2009 | 2e kwartaal | 60 | 56,7 |
2009 | 3e kwartaal | 60 | 57,2 |
2009 | 4e kwartaal | 60 | 56,8 |
2010 | 1e kwartaal | 60 | 57,6 |
2010 | 2e kwartaal | 60 | 59,2 |
2010 | 3e kwartaal | 60 | 59,1 |
2010 | 4e kwartaal | 60 | 59,3 |
2011 | 1e kwartaal | 60 | 59,5 |
2011 | 2e kwartaal | 60 | 60,4 |
2011 | 3e kwartaal | 60 | 61,1 |
2011 | 4e kwartaal | 60 | 61,7 |
2012 | 1e kwartaal | 60 | 62,5 |
2012 | 2e kwartaal | 60 | 64,0 |
2012 | 3e kwartaal | 60 | 65,0 |
2012 | 4e kwartaal | 60 | 66,3 |
2013 | 1e kwartaal | 60 | 66,7 |
2013 | 2e kwartaal | 60 | 68,3 |
2013 | 3e kwartaal | 60 | 67,8 |
2013 | 4e kwartaal | 60 | 67,7 |
2014 | 1e kwartaal | 60 | 67,1 |
2014 | 2e kwartaal | 60 | 68,6 |
2014 | 3e kwartaal | 60 | 68,1 |
2014 | 4e kwartaal | 60 | 67,9 |
2015 | 1e kwartaal | 60 | 69,0 |
2015 | 2e kwartaal | 60 | 66,8 |
2015 | 3e kwartaal | 60 | 65,9 |
2015 | 4e kwartaal | 60 | 64,7 |
2016 | 1e kwartaal | 60 | 64,3 |
2016 | 2e kwartaal | 60 | 63,3 |
2016 | 3e kwartaal | 60 | 61,7 |
2016 | 4e kwartaal | 60 | 61,9 |
2017 | 1e kwartaal | 60 | 59,7 |
2017 | 2e kwartaal | 60 | 58,9 |
2017 | 3e kwartaal | 60 | 57,0 |
2017 | 4e kwartaal | 60 | 56,9 |
2018 | 1e kwartaal | 60 | 55,1 |
2018 | 2e kwartaal | 60 | 54,0 |
2018 | 3e kwartaal | 60 | 52,9 |
2018 | 4e kwartaal | 60 | 52,4 |
2019 | 1e kwartaal | 60 | 50,9 |
2019 | 2e kwartaal | 60 | 51,0 |
2019 | 3e kwartaal | 60 | 49,3 |
2019 | 4e kwartaal | 60 | 48,7 |
2020 | 1e kwartaal | 60 | 49,5 |
2020 | 2e kwartaal | 60 | 55,2 |
2020 | 3e kwartaal | 60 | 55,2 |
Voor het financieren van de coronamaatregelen trok het Rijk al in het eerste en met name het tweede kwartaal externe financiering aan. In het tweede kwartaal steeg de schuld met 38,4 miljard euro tot 55,2 procent bbp. Per eind september was de schuldquote onveranderd en bleef vooralsnog onder de Europese norm van 60 procent bbp.
Kerncijfers overheidsfinanciën
2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
3e kwartaal | 4e kwartaal | 1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | ||
Inkomsten | Miljard euro | 81,7 | 89,3 | 95,8 | 81,9 | 80,3 |
Uitgaven | Miljard euro | 82,2 | 86,3 | 86,6 | 106,3 | 92,5 |
Saldo | Miljard euro | -0,4 | 3,0 | 9,3 | -24,4 | -12,2 |
Overheidsschuld | Miljard euro | 395,1 | 394,7 | 403,1 | 441,5 | 441,2 |
Saldo | % bbp1) | 1,3 | 1,7 | 1,5 | -1,6 | -3,1 |
Overheidsschuld | % bbp1) | 49,3 | 48,7 | 49,5 | 55,2 | 55,2 |
StatLine: Overheidsfinanciën; kerncijfers |
Uitgaven steunmaatregelen lager in 3e kwartaal
Tot op heden heeft het kabinet drie steunpakketten aangekondigd, waarvan het derde pakket loopt tot medio 2021. Met het volledige pakket aan steunmaatregelen is naar schatting van het kabinet 52 miljard euro3) gemoeid. In het derde kwartaal gaf de overheid ruim 6 miljard euro uit aan steunmaatregelen. In de voorgaande twee kwartalen verleende de overheid voor 14 miljard euro aan steun.
Regeling | Eerste kwartaal 2020 (mld. euro) | Tweede kwartaal 2020 (mld. euro) | Derde kwartaal 2020 (mld. euro) |
---|---|---|---|
NOW | 0,8 | 9,1 | 4,4 |
TOZO | 0 | 1,7 | 0,7 |
TOGS/TLV | 0,1 | 0,8 | 0,6 |
Overig | 0,1 | 1,4 | 0,7 |
De NOW (Tijdelijke Noodmaatregel voor Overbrugging Werkgelegenheid) is verreweg de grootste kostenpost. De NOW compenseert ondernemers voor een groot deel van de loonkosten bij een omzetdaling. Het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen), de uitvoerder van deze regeling, verstrekte in het derde kwartaal ruim 4 miljard euro aan NOW subsidies. In de eerste drie kwartalen is met deze regeling een bedrag van 14 miljard euro gemoeid, waarmee de NOW goed is voor twee derde van de noodsteun.
Zelfstandige ondernemers die door de coronacrisis in financiële moeilijkheden komen worden ondersteund via de TOZO (Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers). De TOZO wordt uitgevoerd door de gemeenten. In het derde kwartaal verstrekten gemeenten 0,7 miljard euro aan ondersteuning door middel van de TOZO. Dit is wel beduidend minder dan het tweede kwartaal, toen de gemeenten in het kader van deze regeling 1,7 miljard euro uitkeerden.
Een derde steunmaatregel voor ondernemers betreft de TOGS (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren COVID-19). Deze steunmaatregel is eind juni opgevolgd door de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten). De TOGS en TVL zijn beide tegemoetkomingen voor ondernemers die direct schade ondervinden van de diverse kabinetsmaatregelen om het coronavirus in te dammen, zoals het sluiten van de horeca. De TOGS omvatte een vast bedrag van 4 000 euro, terwijl bij de TVL de tegemoetkoming afhankelijk is van het omzetverlies. De overheid registreerde in het derde kwartaal van 2020 ruim een half miljard euro met betrekking tot deze steunmaatregel.
Naast de drie bovenstaande noodmaatregelen zijn er nog diverse andere steunmaatregelen van kleinere omvang. Zo werd in het derde kwartaal een half miljard euro uitgetrokken voor de aanschaf van extra medische hulpmiddelen. In het tweede kwartaal was in dit kader al zo’n 0,4 miljard euro bijgedragen. Bij andere steunmaatregelen lag het zwaartepunt van de uitgaven in het tweede kwartaal van 2020. Zo ontvingen zorgaanbieders 0,6 miljard euro voor extra gemaakte kosten, waarvan 0,5 miljard euro in het tweede kwartaal. De sierteelt en voedingstuinbouw ontving 0,2 miljard euro aan ondersteuning. Daarnaast hebben ouders die hun eigen bijdrage voor de kinderopvang hebben doorbetaald, terwijl deze gesloten was, een vergoeding gekregen. Dit kostte de schatkist in het tweede kwartaal 0,3 miljard euro.
2) Bedragen zijn gebaseerd op voorlopige cijfers en kunnen worden bijgesteld
3) Raming ministerie van Financiën 16 december 2020, inclusief financiële transacties
Steunmaatregelen stuwen uitgaven in Europa op
Land | Toename overheidsuitgaven (% verandering t.o.v. een jaar eerder) |
---|---|
Polen | 22,2 |
Verenigd Koninkrijk | 20,2 |
Litouwen | 19,2 |
Slovenië | 17,8 |
Luxemburg | 16,2 |
Ierland | 15,8 |
Bulgarije | 13,8 |
Malta | 13,0 |
Nederland | 12,2 |
Oostenrijk | 12 |
Estland | 11,4 |
Spanje | 11,1 |
Cyprus | 10,5 |
Roemenië | 10,1 |
Duitsland | 9,3 |
Tsjechië | 8,9 |
Slowakije | 8,5 |
EU-27 | 7,4 |
België | 7 |
Denemarken | 6,9 |
Letland | 6,4 |
Italië | 5,0 |
Kroatië | 4,9 |
Portugal | 4,9 |
Finland | 4,8 |
Zweden | 4,8 |
Hongarije | 4,4 |
Griekenland | 3,3 |
Frankrijk | 1,0 |
In Nederland waren de stijgende uitgaven vooral toe te schrijven aan een forse toename van verstrekte subsidies met een omvang van bijna 18 miljard euro. Het grootste deel van deze stijging (10 miljard euro) kwam van loonsubsidies in het kader van de NOW. Voor de EU als geheel namen naast de verstrekte subsidies (toename van ruim 89 miljard euro) ook de sociale uitkeringen met een vergelijkbaar bedrag toe. Dit kwam doordat in veel lidstaten de toegenomen werkloosheid door de coronacrisis gepaard ging met een stijging van de werkloosheidsuitkeringen, al dan niet speciaal opgezet als steunmaatregel in het kader van de coronacrisis.
De uitgavenquotes, de overheidsuitgaven als percentage van het bbp, laten voor veel lidstaten van de EU een recordstijging zien door de toenemende uitgaven en een krimpend bbp.
EU-27 (% bbp) | Duitsland (% bbp) | Spanje (% bbp) | Frankrijk (% bbp) | Italië (% bbp) | Nederland (% bbp) | Verenigd Koninkrijk (% bbp) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 1e kwartaal | 46,1 | 44,6 | 38,5 | 52,8 | 47,5 | 42,8 | 41,0 |
2007 | 2e kwartaal | 45,9 | 44,1 | 38,7 | 52,6 | 47,4 | 42,7 | 40,9 |
2007 | 3e kwartaal | 45,7 | 43,7 | 38,7 | 52,6 | 47,3 | 42,5 | 41,0 |
2007 | 4e kwartaal | 45,6 | 43,4 | 39,3 | 52,6 | 46,8 | 42,3 | 41,0 |
2008 | 1e kwartaal | 45,7 | 43,4 | 39,7 | 52,6 | 46,9 | 42,6 | 41,3 |
2008 | 2e kwartaal | 45,9 | 43,4 | 40,2 | 52,6 | 47,2 | 42,7 | 41,6 |
2008 | 3e kwartaal | 46,1 | 43,6 | 40,7 | 52,8 | 47,4 | 42,6 | 43,1 |
2008 | 4e kwartaal | 46,7 | 44,2 | 41,4 | 53,3 | 47,8 | 43,1 | 44,3 |
2009 | 1e kwartaal | 47,6 | 45,1 | 42,5 | 54,1 | 48,8 | 44,1 | 45,7 |
2009 | 2e kwartaal | 48,8 | 46,3 | 44,0 | 55,4 | 49,8 | 44,9 | 47,0 |
2009 | 3e kwartaal | 49,9 | 47,5 | 45,2 | 56,3 | 50,5 | 46,4 | 46,6 |
2009 | 4e kwartaal | 50,7 | 48,2 | 46,2 | 57,2 | 51,1 | 47,6 | 47,2 |
2010 | 1e kwartaal | 50,9 | 48,2 | 46,7 | 57,5 | 51,0 | 47,9 | 47,3 |
2010 | 2e kwartaal | 50,7 | 48,0 | 46,6 | 57,3 | 50,7 | 48,4 | 47,3 |
2010 | 3e kwartaal | 50,8 | 48,8 | 46,6 | 57,2 | 50,5 | 48,2 | 47,5 |
2010 | 4e kwartaal | 50,5 | 48,1 | 46,0 | 56,9 | 49,9 | 47,9 | 47,3 |
2011 | 1e kwartaal | 50,0 | 47,4 | 45,9 | 56,6 | 49,6 | 47,5 | 46,9 |
2011 | 2e kwartaal | 49,7 | 46,9 | 45,6 | 56,4 | 49,4 | 47,2 | 46,6 |
2011 | 3e kwartaal | 49,2 | 45,4 | 45,5 | 56,3 | 48,9 | 47,0 | 46,3 |
2011 | 4e kwartaal | 49,1 | 45,2 | 46,2 | 56,3 | 49,2 | 46,8 | 45,8 |
2012 | 1e kwartaal | 49,2 | 45,0 | 46,3 | 56,4 | 49,5 | 46,7 | 45,5 |
2012 | 2e kwartaal | 49,4 | 45,0 | 46,8 | 56,7 | 49,9 | 46,7 | 46,1 |
2012 | 3e kwartaal | 49,5 | 45,0 | 47,0 | 56,8 | 50,3 | 46,8 | 45,7 |
2012 | 4e kwartaal | 49,7 | 44,9 | 48,7 | 57,1 | 50,6 | 46,8 | 45,6 |
2013 | 1e kwartaal | 49,9 | 45,1 | 48,5 | 57,3 | 50,8 | 46,9 | 45,1 |
2013 | 2e kwartaal | 49,9 | 45,1 | 48,3 | 57,3 | 50,9 | 46,8 | 44,4 |
2013 | 3e kwartaal | 49,9 | 45,0 | 48,2 | 57,4 | 51,1 | 46,7 | 44,3 |
2013 | 4e kwartaal | 49,6 | 44,9 | 45,8 | 57,2 | 51,0 | 46,5 | 43,9 |
2014 | 1e kwartaal | 49,4 | 44,6 | 45,8 | 57,2 | 50,7 | 46,3 | 43,7 |
2014 | 2e kwartaal | 49,2 | 44,5 | 45,6 | 57,3 | 50,7 | 46,3 | 43,3 |
2014 | 3e kwartaal | 49,0 | 44,3 | 45,1 | 57,2 | 50,6 | 46,0 | 43,2 |
2014 | 4e kwartaal | 49,0 | 44,3 | 45,1 | 57,2 | 50,9 | 45,7 | 43,1 |
2015 | 1e kwartaal | 48,8 | 44,3 | 44,9 | 57,0 | 50,8 | 45,7 | 42,9 |
2015 | 2e kwartaal | 48,6 | 44,3 | 44,6 | 57,0 | 50,7 | 45,3 | 42,8 |
2015 | 3e kwartaal | 48,3 | 44,1 | 44,4 | 56,9 | 50,5 | 44,9 | 42,7 |
2015 | 4e kwartaal | 48,1 | 44,1 | 43,9 | 56,8 | 50,3 | 44,6 | 42,3 |
2016 | 1e kwartaal | 47,9 | 44,2 | 43,5 | 56,6 | 50,0 | 44,4 | 42,1 |
2016 | 2e kwartaal | 47,6 | 44,0 | 43,3 | 56,3 | 49,6 | 44,2 | 41,9 |
2016 | 3e kwartaal | 47,6 | 44,4 | 43,0 | 56,5 | 49,4 | 44,1 | 41,8 |
2016 | 4e kwartaal | 47,3 | 44,4 | 42,4 | 56,7 | 49,1 | 43,6 | 41,6 |
2017 | 1e kwartaal | 47,2 | 44,2 | 42,1 | 56,7 | 48,8 | 43,1 | 41,3 |
2017 | 2e kwartaal | 47,1 | 44,5 | 41,7 | 56,7 | 49,1 | 42,8 | 41,5 |
2017 | 3e kwartaal | 46,9 | 44,2 | 41,4 | 56,7 | 49,0 | 42,5 | 41,2 |
2017 | 4e kwartaal | 46,7 | 44,2 | 41,2 | 56,5 | 48,8 | 42,4 | 41,3 |
2018 | 1e kwartaal | 46,6 | 44,1 | 41,2 | 56,4 | 48,6 | 42,3 | 41,3 |
2018 | 2e kwartaal | 46,4 | 43,8 | 41,2 | 56,2 | 48,2 | 42,1 | 41,1 |
2018 | 3e kwartaal | 46,4 | 44,0 | 41,4 | 55,9 | 48,3 | 42,1 | 41,0 |
2018 | 4e kwartaal | 46,6 | 44,5 | 41,7 | 55,7 | 48,4 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 1e kwartaal | 46,6 | 44,5 | 41,7 | 55,6 | 48,5 | 42,4 | 40,9 |
2019 | 2e kwartaal | 46,7 | 44,9 | 42,0 | 55,6 | 48,7 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 3e kwartaal | 46,7 | 45,1 | 42,2 | 55,6 | 48,7 | 42,3 | 41,1 |
2019 | 4e kwartaal | 46,6 | 45,2 | 42,1 | 55,6 | 48,6 | 42,0 | 41,1 |
2020 | 1e kwartaal | 47,2 | 45,7 | 42,9 | 56,2 | 49,6 | 42,1 | 41,6 |
2020 | 2e kwartaal | 49,9 | 48,2 | 47,1 | 58,5 | 52,6 | 45,2 | 46,7 |
De uitgavenquote van de EU is in het eerste halfjaar van 2020 toegenomen met bijna 4 procentpunt naar bijna 50 procent bbp. Niet eerder is de uitgavenquote van de EU zo snel toegenomen. Ook de Nederlandse uitgavenquote nam met ruim 3 procentpunt bbp toe naar een niveau van 45,2 procent bbp. Deze stijgingen van de uitgavenquote vallen uiteen in daadwerkelijk toegenomen overheidsbestedingen en een lager bbp. De relatieve toename van de overheidsuitgaven in Nederland van 12 procent in de eerste helft van 2020 (oftewel 21 miljard euro) is bijvoorbeeld ongeveer even groot als de relatieve toename van de overheidsuitgaven in Spanje (11 procent). De uitgavenquote is in Spanje is echter sterker gestegen, doordat de krimp van het Spaanse bbp in de eerste helft van 2020 groter was dan die van het Nederlandse bbp.
Rentelasten blijven historisch laag
Jaar | Kwartaal | Rentepercentage (% overheidsschuld) |
---|---|---|
2000 | 1e kwartaal | 6,27 |
2000 | 2e kwartaal | 6,16 |
2000 | 3e kwartaal | 6,28 |
2000 | 4e kwartaal | 6,40 |
2001 | 1e kwartaal | 6,13 |
2001 | 2e kwartaal | 5,96 |
2001 | 3e kwartaal | 5,91 |
2001 | 4e kwartaal | 6,01 |
2002 | 1e kwartaal | 5,42 |
2002 | 2e kwartaal | 5,73 |
2002 | 3e kwartaal | 5,71 |
2002 | 4e kwartaal | 5,47 |
2003 | 1e kwartaal | 5,34 |
2003 | 2e kwartaal | 5,20 |
2003 | 3e kwartaal | 5,12 |
2003 | 4e kwartaal | 4,98 |
2004 | 1e kwartaal | 5,04 |
2004 | 2e kwartaal | 4,92 |
2004 | 3e kwartaal | 4,69 |
2004 | 4e kwartaal | 4,94 |
2005 | 1e kwartaal | 4,80 |
2005 | 2e kwartaal | 4,63 |
2005 | 3e kwartaal | 4,61 |
2005 | 4e kwartaal | 4,48 |
2006 | 1e kwartaal | 4,65 |
2006 | 2e kwartaal | 4,34 |
2006 | 3e kwartaal | 4,52 |
2006 | 4e kwartaal | 4,45 |
2007 | 1e kwartaal | 4,50 |
2007 | 2e kwartaal | 4,46 |
2007 | 3e kwartaal | 4,63 |
2007 | 4e kwartaal | 4,92 |
2008 | 1e kwartaal | 4,92 |
2008 | 2e kwartaal | 4,80 |
2008 | 3e kwartaal | 4,73 |
2008 | 4e kwartaal | 4,63 |
2009 | 1e kwartaal | 3,88 |
2009 | 2e kwartaal | 3,70 |
2009 | 3e kwartaal | 3,81 |
2009 | 4e kwartaal | 3,50 |
2010 | 1e kwartaal | 3,55 |
2010 | 2e kwartaal | 3,46 |
2010 | 3e kwartaal | 3,31 |
2010 | 4e kwartaal | 3,11 |
2011 | 1e kwartaal | 3,07 |
2011 | 2e kwartaal | 3,21 |
2011 | 3e kwartaal | 3,19 |
2011 | 4e kwartaal | 3,45 |
2012 | 1e kwartaal | 3,00 |
2012 | 2e kwartaal | 2,99 |
2012 | 3e kwartaal | 2,87 |
2012 | 4e kwartaal | 3,08 |
2013 | 1e kwartaal | 2,73 |
2013 | 2e kwartaal | 2,68 |
2013 | 3e kwartaal | 2,64 |
2013 | 4e kwartaal | 2,59 |
2014 | 1e kwartaal | 2,58 |
2014 | 2e kwartaal | 2,57 |
2014 | 3e kwartaal | 2,42 |
2014 | 4e kwartaal | 2,46 |
2015 | 1e kwartaal | 2,33 |
2015 | 2e kwartaal | 2,32 |
2015 | 3e kwartaal | 2,29 |
2015 | 4e kwartaal | 2,28 |
2016 | 1e kwartaal | 2,28 |
2016 | 2e kwartaal | 2,23 |
2016 | 3e kwartaal | 2,14 |
2016 | 4e kwartaal | 2,12 |
2017 | 1e kwartaal | 2,07 |
2017 | 2e kwartaal | 2,10 |
2017 | 3e kwartaal | 2,05 |
2017 | 4e kwartaal | 2,02 |
2018 | 1e kwartaal | 1,95 |
2018 | 2e kwartaal | 2,02 |
2018 | 3e kwartaal | 1,93 |
2018 | 4e kwartaal | 2,00 |
2019 | 1e kwartaal | 1,89 |
2019 | 2e kwartaal | 1,95 |
2019 | 3e kwartaal | 1,76 |
2019 | 4e kwartaal | 1,92 |
2020 | 1e kwartaal | 1,73 |
2020 | 2e kwartaal | 1,65 |
2020 | 3e kwartaal | 1,49 |
De lage rente wordt onder andere veroorzaakt door het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB). Het handhaven van prijsstabiliteit in het eurogebied is het hoofddoel van de ECB. Aangezien de inflatie al enige tijd lager is dan de nagestreefde 2,0 procent, rekent de ECB een lage rente (momenteel -0,5 procent) voor de tegoeden die banken bij de centrale bank aanhouden.
In principe heeft het rentebeleid van de ECB een drukkend effect op de rentelasten van alle Eurolanden. Er zijn echter wel verschillen in kredietwaardigheid tussen de verschillende Eurolanden die leiden tot verschillen in relatieve rentelasten. Nederland heeft op dit moment bij de kredietbeoordelaars S&P, Moody’s en Fitch de hoogst mogelijke kredietrating (respectievelijk AAA, Aaa en AAA). Door de lage rente en haar grote kredietwaardigheid kan de Nederlandse overheid tegen zeer lage tarieven op de kapitaalmarkt geld lenen.
In Figuur 4.2 is voor de Eurolanden 4) de schuldquote, de overheidsschuld als percentage van het bbp, halverwege dit jaar afgezet tegen de op dat moment geldende rente op staatsobligaties met een looptijd van tien jaar. Hoewel dit niet de enige factor is, blijkt uit de bovenstaande figuur dat landen met een relatief hoge overheidsschuld ook tegen een hoger rentepercentage lenen. Een hogere schuld leidt immers tot hogere risico’s voor geldgevers. Ten opzichte van andere landen heeft Nederland een relatief lage overheidsschuld. Op dit moment is de Nederlandse overheid in staat om nieuwe leningen te financieren tegen negatieve rentes.
De tienjaarsrente op staatsobligaties geeft geen volledig beeld van de rentelasten van de overheid. Ten eerste geeft de overheid ook staatsobligaties uit met andere looptijden dan tien jaar waar andere rentepercentages voor gelden. Ten tweede worden de rentelasten van overheden naast de rente op obligaties ook bepaald door de rentes op leningen en deposito’s. Ten derde bepalen de rentepercentages van schulden die in het verleden zijn aangegaan ook voor een groot deel de huidige lasten. Ten slotte geldt de weergegeven tienjaarsrente slechts voor het Rijk en niet voor andere instellingen die tot de overheid gerekend worden.
Jaar | Kwartaal | Reële schuld (%) | Reële rente (%) | Rentepercentage (%) |
---|---|---|---|---|
2000 | 1e kwartaal | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
2000 | 2e kwartaal | 96,4 | 98,1 | 101,7 |
2000 | 3e kwartaal | 95,1 | 97,0 | 101,9 |
2000 | 4e kwartaal | 91,3 | 97,1 | 106,3 |
2001 | 1e kwartaal | 89,5 | 88,9 | 99,2 |
2001 | 2e kwartaal | 92,6 | 88,0 | 95,0 |
2001 | 3e kwartaal | 90,1 | 87,0 | 96,6 |
2001 | 4e kwartaal | 88,8 | 87,5 | 98,6 |
2002 | 1e kwartaal | 88,6 | 77,2 | 87,2 |
2002 | 2e kwartaal | 89,6 | 82,9 | 92,5 |
2002 | 3e kwartaal | 88,2 | 81,9 | 92,9 |
2002 | 4e kwartaal | 88,7 | 78,9 | 89,0 |
2003 | 1e kwartaal | 89,7 | 76,6 | 85,5 |
2003 | 2e kwartaal | 89,7 | 75,8 | 84,6 |
2003 | 3e kwartaal | 90,6 | 74,3 | 82,1 |
2003 | 4e kwartaal | 91,5 | 73,9 | 80,9 |
2004 | 1e kwartaal | 92,6 | 74,6 | 80,7 |
2004 | 2e kwartaal | 94,1 | 74,5 | 79,3 |
2004 | 3e kwartaal | 94,6 | 71,3 | 75,5 |
2004 | 4e kwartaal | 93,9 | 75,9 | 80,9 |
2005 | 1e kwartaal | 92,6 | 71,8 | 77,7 |
2005 | 2e kwartaal | 97,9 | 71,5 | 73,2 |
2005 | 3e kwartaal | 94,6 | 71,4 | 75,6 |
2005 | 4e kwartaal | 94,9 | 69,0 | 72,9 |
2006 | 1e kwartaal | 94,4 | 70,9 | 75,3 |
2006 | 2e kwartaal | 94,4 | 66,3 | 70,4 |
2006 | 3e kwartaal | 92,8 | 68,2 | 73,7 |
2006 | 4e kwartaal | 90,5 | 66,3 | 73,4 |
2007 | 1e kwartaal | 90,7 | 65,5 | 72,4 |
2007 | 2e kwartaal | 92,3 | 66,1 | 71,8 |
2007 | 3e kwartaal | 91,2 | 68,8 | 75,6 |
2007 | 4e kwartaal | 89,5 | 72,1 | 80,7 |
2008 | 1e kwartaal | 90,7 | 71,1 | 78,5 |
2008 | 2e kwartaal | 91,2 | 70,6 | 77,5 |
2008 | 3e kwartaal | 92,3 | 70,1 | 76,0 |
2008 | 4e kwartaal | 116,7 | 78,9 | 67,7 |
2009 | 1e kwartaal | 119,7 | 73,6 | 61,6 |
2009 | 2e kwartaal | 116,7 | 71,0 | 61,0 |
2009 | 3e kwartaal | 116,8 | 72,3 | 62,0 |
2009 | 4e kwartaal | 115,7 | 66,2 | 57,3 |
2010 | 1e kwartaal | 115,0 | 65,7 | 57,2 |
2010 | 2e kwartaal | 119,4 | 65,8 | 55,2 |
2010 | 3e kwartaal | 119,4 | 63,8 | 53,5 |
2010 | 4e kwartaal | 121,2 | 60,7 | 50,1 |
2011 | 1e kwartaal | 120,3 | 59,6 | 49,5 |
2011 | 2e kwartaal | 122,7 | 63,2 | 51,4 |
2011 | 3e kwartaal | 123,2 | 63,4 | 51,3 |
2011 | 4e kwartaal | 125,3 | 69,8 | 55,5 |
2012 | 1e kwartaal | 124,8 | 60,3 | 48,2 |
2012 | 2e kwartaal | 128,2 | 61,5 | 47,8 |
2012 | 3e kwartaal | 128,5 | 59,4 | 46,1 |
2012 | 4e kwartaal | 131,3 | 64,8 | 49,2 |
2013 | 1e kwartaal | 129,8 | 57,2 | 43,9 |
2013 | 2e kwartaal | 133,7 | 57,4 | 42,8 |
2013 | 3e kwartaal | 132,4 | 56,7 | 42,7 |
2013 | 4e kwartaal | 133,5 | 56,1 | 41,9 |
2014 | 1e kwartaal | 131,6 | 55,2 | 41,8 |
2014 | 2e kwartaal | 134,9 | 55,6 | 41,1 |
2014 | 3e kwartaal | 133,5 | 52,6 | 39,3 |
2014 | 4e kwartaal | 135,1 | 54,0 | 39,9 |
2015 | 1e kwartaal | 136,7 | 51,2 | 37,4 |
2015 | 2e kwartaal | 132,8 | 50,6 | 38,1 |
2015 | 3e kwartaal | 131,9 | 49,2 | 37,3 |
2015 | 4e kwartaal | 131,3 | 49,0 | 37,3 |
2016 | 1e kwartaal | 130,7 | 48,4 | 37,0 |
2016 | 2e kwartaal | 129,5 | 47,2 | 36,4 |
2016 | 3e kwartaal | 126,5 | 44,4 | 35,0 |
2016 | 4e kwartaal | 127,8 | 43,9 | 34,3 |
2017 | 1e kwartaal | 123,6 | 42,2 | 34,1 |
2017 | 2e kwartaal | 123,3 | 42,2 | 34,2 |
2017 | 3e kwartaal | 119,9 | 40,4 | 33,7 |
2017 | 4e kwartaal | 121,0 | 39,6 | 32,7 |
2018 | 1e kwartaal | 118,1 | 37,8 | 32,0 |
2018 | 2e kwartaal | 116,3 | 38,4 | 33,0 |
2018 | 3e kwartaal | 114,4 | 36,1 | 31,5 |
2018 | 4e kwartaal | 114,6 | 37,2 | 32,4 |
2019 | 1e kwartaal | 111,0 | 34,4 | 31,0 |
2019 | 2e kwartaal | 112,0 | 35,2 | 31,5 |
2019 | 3e kwartaal | 108,7 | 31,5 | 29,0 |
2019 | 4e kwartaal | 108,5 | 33,8 | 31,2 |
2020 | 1e kwartaal | 110,8 | 30,8 | 27,9 |
2020 | 2e kwartaal | 120,6 | 30,9 | 25,7 |
2020 | 3e kwartaal | 120,1 | 29,0 | 24,2 |
Kijkend naar de ontwikkeling van de financieringskosten in de afgelopen jaren valt op dat de Nederlandse overheid in staat is geweest een per saldo stijgende schuld te financieren tegen dalende rentekosten. De effectieve rente (nominale rentebetalingen gedeeld door de nominale schuld) op de overheidsschuld is gedurende deze eeuw met 4,8 procentpunt gedaald, van 6,3 naar 1,5 procent. Uiteraard heeft de daling van de schuld in de periode 2015-2019 de rentelasten extra gedrukt. De aanzienlijke stijging van de schuld in 2020 heeft nauwelijks consequenties voor de omvang van rentebetalingen die 1,9 miljard bedroegen in het vierde kwartaal van 2019 en 1,6 miljard euro in het derde kwartaal van 2020. Dit is ook niet verwonderlijk als nieuwe leningen kunnen worden gefinancierd tegen negatieve rentes.
Bronnen
Op het gebied van de overheidsfinanciën zijn in het afgelopen kwartalen de onderstaande publicaties uitgebracht. Cijfers zijn te vinden in de CBS databank StatLine. Meer informatie is benaderbaar via de themapagina Overheid en politiek.
StatLine
Overheidsfinanciën; kerncijfers,24 dec. 2020
Overheid; financiële balans, marktwaarde, overheidssectoren, 24 dec. 2020
Overheidsinkomsten; transacties en overheidssectoren, 24 dec. 2020
Overheid; ontvangen belastingen en wettelijke premies, 24 dec. 2020
Overheidsschuld; schuldtitel, geldgever, waarderingsgrondslag, sectoren, 24 dec. 2020
Overheidsuitgaven; transacties en overheidssectoren, 24 dec. 2020
Saldo en schuld; overheidssectoren, 24 dec. 2020
Overheid; sociale uitkeringen, 24 juni 2020
Centrale overheid; inkomsten en uitgaven per maand op kasbasis, 30 nov. 2020
Sociale zekerheidsfondsen: inkomsten en uitgaven, 30 nov. 2020
Waterschappen; tarieven heffingen,14 februari 2020
Opbrengsten waterschapsheffingen; begrotingen en realisatie,14 februari 2020
Kerncijfers gemeentebegrotingen, heffingen per gemeente, 28 januari 2020
Kerncijfers gemeentebegrotingen, heffingen naar regio en grootteklasse, 28 januari 2020
Gemeentebegrotingen; heffingen naar regio en grootteklasse, 28 januari 2020
Gemeentebegrotingen; heffingen per gemeente, 28 januari 2020
Decentrale overheden; EMU-saldo, begroting 2019-2021, 27 januari 2020
Relevante links
Overheidstekort groeit door, 24 dec. 2020
Maandindicatoren Rijksoverheid, 30 nov. 2020
Maatwerktabel: Maandcijfers schuld Rijksoverheid, 2008-2020, 30 nov. 2020
Maatwerktabel: Inkomsten, uitgaven en saldo op kasbasis van de Rijksoverheid, 2018-2020, 30 nov. 2020
Invloed van de coronacrisis op de nationale rekeningen, 24 dec. 2020
Lokale overheid sterk afhankelijk van Rijksfinanciering,7 oktober 2020