Overheidstekort groeit door
In het derde kwartaal van 2020 overtroffen de uitgaven van de overheid de inkomsten met ruim 12 miljard euro. De uitgaven zijn met ruim 10 miljard euro sterk toegenomen ten opzichte van het derde kwartaal van 2019, terwijl de inkomsten ruim een miljard euro lager zijn. Gemeten op jaarbasis, over de periode van het vierde kwartaal 2019 tot en met het derde kwartaal van 2020, bedroeg het overheidstekort 3,1 procent bruto binnenlands product (bbp). Ondanks het tekort nam de overheidsschuld af met 0,4 miljard euro en kwam aan het einde van het derde kwartaal uit op 55,2 procent bbp.
Jaar | Kwartaal | Inkomsten (% bbp) | Uitgaven (% bbp) |
---|---|---|---|
2008 | 1e kwartaal | 42,7 | 42,6 |
2008 | 2e kwartaal | 42,9 | 42,7 |
2008 | 3e kwartaal | 43,1 | 42,6 |
2008 | 4e kwartaal | 43,3 | 43,1 |
2009 | 1e kwartaal | 43,3 | 44,1 |
2009 | 2e kwartaal | 43,1 | 44,9 |
2009 | 3e kwartaal | 43,0 | 46,4 |
2009 | 4e kwartaal | 42,5 | 47,6 |
2010 | 1e kwartaal | 42,5 | 47,9 |
2010 | 2e kwartaal | 42,8 | 48,4 |
2010 | 3e kwartaal | 42,4 | 48,2 |
2010 | 4e kwartaal | 42,6 | 47,9 |
2011 | 1e kwartaal | 42,9 | 47,5 |
2011 | 2e kwartaal | 42,5 | 47,2 |
2011 | 3e kwartaal | 42,9 | 47,0 |
2011 | 4e kwartaal | 42,4 | 46,8 |
2012 | 1e kwartaal | 42,4 | 46,8 |
2012 | 2e kwartaal | 42,7 | 46,7 |
2012 | 3e kwartaal | 42,5 | 46,8 |
2012 | 4e kwartaal | 42,8 | 46,8 |
2013 | 1e kwartaal | 43,3 | 46,9 |
2013 | 2e kwartaal | 43,5 | 46,8 |
2013 | 3e kwartaal | 43,9 | 46,8 |
2013 | 4e kwartaal | 43,6 | 46,5 |
2014 | 1e kwartaal | 43,3 | 46,3 |
2014 | 2e kwartaal | 43,4 | 46,3 |
2014 | 3e kwartaal | 43,4 | 46,0 |
2014 | 4e kwartaal | 43,6 | 45,7 |
2015 | 1e kwartaal | 43,7 | 45,7 |
2015 | 2e kwartaal | 43,3 | 45,3 |
2015 | 3e kwartaal | 42,9 | 44,9 |
2015 | 4e kwartaal | 42,6 | 44,6 |
2016 | 1e kwartaal | 42,6 | 44,4 |
2016 | 2e kwartaal | 43,1 | 44,2 |
2016 | 3e kwartaal | 43,6 | 44,1 |
2016 | 4e kwartaal | 43,6 | 43,6 |
2017 | 1e kwartaal | 43,9 | 43,2 |
2017 | 2e kwartaal | 43,7 | 42,8 |
2017 | 3e kwartaal | 43,6 | 42,5 |
2017 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,5 |
2018 | 1e kwartaal | 43,9 | 42,3 |
2018 | 2e kwartaal | 43,9 | 42,1 |
2018 | 3e kwartaal | 44,0 | 42,1 |
2018 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,3 |
2019 | 1e kwartaal | 43,9 | 42,4 |
2019 | 2e kwartaal | 43,8 | 42,3 |
2019 | 3e kwartaal | 43,6 | 42,3 |
2019 | 4e kwartaal | 43,7 | 42,0 |
2020 | 1e kwartaal | 43,6 | 42,1 |
2020 | 2e kwartaal | 43,6 | 45,2 |
2020 | 3e kwartaal | 43,5 | 46,5 |
* gemeten als de som van vier kwartalen |
De stijging van de uitgaven in het derde kwartaal werd voor het grootste deel veroorzaakt door subsidies die door de Nederlandse overheid zijn verstrekt aan het bedrijfsleven vanwege de coronacrisis. In totaal werd voor 6 miljard euro meer aan subsidies uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Nederlandse overheid verstrekte in het derde kwartaal van 2020 ook 3,3 miljard euro meer aan sociale uitkeringen vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2019. In het vervolg van deze kwartaalmonitor wordt dieper ingegaan op een aantal coronamaatregelen van de overheid.
Naast de stijging van de uitgaven werd het toegenomen overheidstekort ook veroorzaakt door teruggelopen inkomsten. In het derde kwartaal waren de inkomsten van de overheid 1,4 miljard euro lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Onder andere de inkomsten uit de vennootschaps- en dividendbelasting liepen met respectievelijk 0,7 en 0,6 miljard euro terug. Door de stijgende uitgaven en dalende inkomsten kwam het overheidstekort gemeten als som van de vier kwartalen uit op 3,1 procent bbp.
Jaar | Kwartaal | EMU-norm (% bbp) | Overheidssaldo op jaarbasis (% bbp) |
---|---|---|---|
2009 | 1e kwartaal | -3 | -0,79 |
2009 | 2e kwartaal | -3 | -1,83 |
2009 | 3e kwartaal | -3 | -3,40 |
2009 | 4e kwartaal | -3 | -5,09 |
2010 | 1e kwartaal | -3 | -5,41 |
2010 | 2e kwartaal | -3 | -5,59 |
2010 | 3e kwartaal | -3 | -5,76 |
2010 | 4e kwartaal | -3 | -5,25 |
2011 | 1e kwartaal | -3 | -4,62 |
2011 | 2e kwartaal | -3 | -4,66 |
2011 | 3e kwartaal | -3 | -4,05 |
2011 | 4e kwartaal | -3 | -4,43 |
2012 | 1e kwartaal | -3 | -4,31 |
2012 | 2e kwartaal | -3 | -4,03 |
2012 | 3e kwartaal | -3 | -4,29 |
2012 | 4e kwartaal | -3 | -3,92 |
2013 | 1e kwartaal | -3 | -3,67 |
2013 | 2e kwartaal | -3 | -3,30 |
2013 | 3e kwartaal | -3 | -2,90 |
2013 | 4e kwartaal | -3 | -2,93 |
2014 | 1e kwartaal | -3 | -2,95 |
2014 | 2e kwartaal | -3 | -2,88 |
2014 | 3e kwartaal | -3 | -2,55 |
2014 | 4e kwartaal | -3 | -2,15 |
2015 | 1e kwartaal | -3 | -2,02 |
2015 | 2e kwartaal | -3 | -2,04 |
2015 | 3e kwartaal | -3 | -2,05 |
2015 | 4e kwartaal | -3 | -2,02 |
2016 | 1e kwartaal | -3 | -1,77 |
2016 | 2e kwartaal | -3 | -1,08 |
2016 | 3e kwartaal | -3 | -0,54 |
2016 | 4e kwartaal | -3 | 0,02 |
2017 | 1e kwartaal | -3 | 0,76 |
2017 | 2e kwartaal | -3 | 0,87 |
2017 | 3e kwartaal | -3 | 1,11 |
2017 | 4e kwartaal | -3 | 1,26 |
2018 | 1e kwartaal | -3 | 1,61 |
2018 | 2e kwartaal | -3 | 1,77 |
2018 | 3e kwartaal | -3 | 1,92 |
2018 | 4e kwartaal | -3 | 1,37 |
2019 | 1e kwartaal | -3 | 1,47 |
2019 | 2e kwartaal | -3 | 1,49 |
2019 | 3e kwartaal | -3 | 1,29 |
2019 | 4e kwartaal | -3 | 1,72 |
2020 | 1e kwartaal | -3 | 1,53 |
2020 | 2e kwartaal | -3 | -1,57 |
2020 | 3e kwartaal | -3 | -3,05 |
* gemeten als de som van vier kwartalen |
De schuld bleef nagenoeg stabiel. Zodoende vertaalde het overheidstekort van ruim 12 miljard euro zich niet in een vergelijkbare schuldtoename. Bedrijven, instellingen en huishoudens betaalden in het derde kwartaal een deel van de belastingen en premies ter waarde van 9 miljard euro waarvoor in het eerste halfjaar uitstel was verleend. Deze inkomsten tellen mee in het overheidssaldo van het eerste halfjaar. Doordat het geld niet in het eerste halfjaar ontvangen was, moest de overheid destijds extra lenen om de uitgaven te financieren. Mede hierdoor was de schuldtoename in het eerste halfjaar hoger dan het tekort. In het derde kwartaal was het omgekeerde het geval. Onder andere daardoor is er geen kastekort ontstaan in dit kwartaal.
Jaar | Kwartaal | EMU-norm (% bbp) | Schuldquote (% bbp) |
---|---|---|---|
2000 | 1e kwartaal | 60 | 59,5 |
2000 | 2e kwartaal | 60 | 56,5 |
2000 | 3e kwartaal | 60 | 55,5 |
2000 | 4e kwartaal | 60 | 52,1 |
2001 | 1e kwartaal | 60 | 51,4 |
2001 | 2e kwartaal | 60 | 52,5 |
2001 | 3e kwartaal | 60 | 51,1 |
2001 | 4e kwartaal | 60 | 49,5 |
2002 | 1e kwartaal | 60 | 50,0 |
2002 | 2e kwartaal | 60 | 50,1 |
2002 | 3e kwartaal | 60 | 49,4 |
2002 | 4e kwartaal | 60 | 48,8 |
2003 | 1e kwartaal | 60 | 49,9 |
2003 | 2e kwartaal | 60 | 49,4 |
2003 | 3e kwartaal | 60 | 50,4 |
2003 | 4e kwartaal | 60 | 50,0 |
2004 | 1e kwartaal | 60 | 51,0 |
2004 | 2e kwartaal | 60 | 51,3 |
2004 | 3e kwartaal | 60 | 51,7 |
2004 | 4e kwartaal | 60 | 50,3 |
2005 | 1e kwartaal | 60 | 50,2 |
2005 | 2e kwartaal | 60 | 52,4 |
2005 | 3e kwartaal | 60 | 50,7 |
2005 | 4e kwartaal | 60 | 49,8 |
2006 | 1e kwartaal | 60 | 49,2 |
2006 | 2e kwartaal | 60 | 48,6 |
2006 | 3e kwartaal | 60 | 47,5 |
2006 | 4e kwartaal | 60 | 45,2 |
2007 | 1e kwartaal | 60 | 45,4 |
2007 | 2e kwartaal | 60 | 45,6 |
2007 | 3e kwartaal | 60 | 44,6 |
2007 | 4e kwartaal | 60 | 43,0 |
2008 | 1e kwartaal | 60 | 43,9 |
2008 | 2e kwartaal | 60 | 43,8 |
2008 | 3e kwartaal | 60 | 44,1 |
2008 | 4e kwartaal | 60 | 54,7 |
2009 | 1e kwartaal | 60 | 57,5 |
2009 | 2e kwartaal | 60 | 56,7 |
2009 | 3e kwartaal | 60 | 57,2 |
2009 | 4e kwartaal | 60 | 56,8 |
2010 | 1e kwartaal | 60 | 57,6 |
2010 | 2e kwartaal | 60 | 59,2 |
2010 | 3e kwartaal | 60 | 59,1 |
2010 | 4e kwartaal | 60 | 59,3 |
2011 | 1e kwartaal | 60 | 59,5 |
2011 | 2e kwartaal | 60 | 60,4 |
2011 | 3e kwartaal | 60 | 61,1 |
2011 | 4e kwartaal | 60 | 61,7 |
2012 | 1e kwartaal | 60 | 62,5 |
2012 | 2e kwartaal | 60 | 64,0 |
2012 | 3e kwartaal | 60 | 65,0 |
2012 | 4e kwartaal | 60 | 66,3 |
2013 | 1e kwartaal | 60 | 66,7 |
2013 | 2e kwartaal | 60 | 68,3 |
2013 | 3e kwartaal | 60 | 67,8 |
2013 | 4e kwartaal | 60 | 67,7 |
2014 | 1e kwartaal | 60 | 67,1 |
2014 | 2e kwartaal | 60 | 68,6 |
2014 | 3e kwartaal | 60 | 68,1 |
2014 | 4e kwartaal | 60 | 67,9 |
2015 | 1e kwartaal | 60 | 69,0 |
2015 | 2e kwartaal | 60 | 66,8 |
2015 | 3e kwartaal | 60 | 65,9 |
2015 | 4e kwartaal | 60 | 64,7 |
2016 | 1e kwartaal | 60 | 64,3 |
2016 | 2e kwartaal | 60 | 63,3 |
2016 | 3e kwartaal | 60 | 61,7 |
2016 | 4e kwartaal | 60 | 61,9 |
2017 | 1e kwartaal | 60 | 59,7 |
2017 | 2e kwartaal | 60 | 58,9 |
2017 | 3e kwartaal | 60 | 57,0 |
2017 | 4e kwartaal | 60 | 56,9 |
2018 | 1e kwartaal | 60 | 55,1 |
2018 | 2e kwartaal | 60 | 54,0 |
2018 | 3e kwartaal | 60 | 52,9 |
2018 | 4e kwartaal | 60 | 52,4 |
2019 | 1e kwartaal | 60 | 50,9 |
2019 | 2e kwartaal | 60 | 51,0 |
2019 | 3e kwartaal | 60 | 49,3 |
2019 | 4e kwartaal | 60 | 48,7 |
2020 | 1e kwartaal | 60 | 49,5 |
2020 | 2e kwartaal | 60 | 55,2 |
2020 | 3e kwartaal | 60 | 55,2 |
Voor het financieren van de coronamaatregelen trok het Rijk al in het eerste en met name het tweede kwartaal externe financiering aan. In het tweede kwartaal steeg de schuld met 38,4 miljard euro tot 55,2 procent bbp. Per eind september was de schuldquote onveranderd en bleef vooralsnog onder de Europese norm van 60 procent bbp.
Kerncijfers overheidsfinanciën
2019 | 2019 | 2020 | 2020 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
3e kwartaal | 4e kwartaal | 1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | ||
Inkomsten | Miljard euro | 81,7 | 89,3 | 95,8 | 81,9 | 80,3 |
Uitgaven | Miljard euro | 82,2 | 86,3 | 86,6 | 106,3 | 92,5 |
Saldo | Miljard euro | -0,4 | 3,0 | 9,3 | -24,4 | -12,2 |
Overheidsschuld | Miljard euro | 395,1 | 394,7 | 403,1 | 441,5 | 441,2 |
Saldo | % bbp1) | 1,3 | 1,7 | 1,5 | -1,6 | -3,1 |
Overheidsschuld | % bbp1) | 49,3 | 48,7 | 49,5 | 55,2 | 55,2 |
StatLine: Overheidsfinanciën; kerncijfers |