Met online platformen kunnen makkelijk gebruikers uit andere landen worden bereikt. Via internet kan in principe iedereen ter wereld een online platform bezoeken. In Nederland gevestigde bedrijven richten hun online platform dan ook niet uitsluitend op Nederlandse bezoekers. In dit hoofdstuk wordt gekeken naar de mate van internationalisering van online platformen in Nederland. De vraag die hierin centraal staat is uit welke landen de gebruikers afkomstig zijn.
In dit hoofdstuk wordt een onderscheid gemaakt tussen twee typen platformen: 1) platformen met aanbieders en afnemers, en 2) platformen met gebruikers. Bij sommige platformen zijn er heel duidelijk twee typen gebruikers te onderscheiden, namelijk aanbieders en afnemers. Voor deze platformen wordt voor aanbieders en afnemers apart gekeken naar waar ze vandaan komen. Bij andere platformen, zoals zoekmachines, datingsites, of sociale media, is het onderscheid tussen aanbieders en afnemers meestal niet zo duidelijk. Bij dit soort platformen wordt in dit hoofdstuk daarom niet gesproken over aanbieders of afnemers, maar over gebruikers.
5.1 Internationalisering van platformen met aanbieders en afnemers
Het volgende deel richt zich op de online platformen in Nederland waar een duidelijk onderscheid is te maken tussen aanbieders en afnemers. Deze groep omvat ongeveer twee derde van alle platformen.
Bijna de helft heeft aanbieders of afnemers uit buitenland
Bijna de helft van de online platformen met aanbieders en afnemers (46 procent) heeft aanbieders uit het buitenland. Het gaat hierbij echter niet om grote aantallen; bij slechts een klein deel (9 procent) komt meer dan de helft van de aanbieders uit het buitenland. Buitenlandse aanbieders komen het vaakst uit Duitsland, België of Luxemburg: 42 procent heeft aanbieders uit één van deze landen. Een kwart heeft aanbieders uit andere EU-landen. Bijna een zesde heeft aanbieders uit landen buiten de EU.
Van de platformen met aanbieders en afnemers heeft 49 procent afnemers uit het buitenland. De verdeling van de afnemers over de landen en regio’s buiten Nederland is vergelijkbaar met die voor de aanbieders op de platformen.
Platformen met aanbieders in herkomstregio (%) | Platformen met afnemers in herkomstregio (%) | |
---|---|---|
Totaal | 100,0 | 100,0 |
100% uit Nederland | 53,9 | 50,9 |
Deels uit het buitenland | 46,1 | 49,1 |
25% of meer uit het buitenland | 14,9 | 11,8 |
50% of meer uit het buitenland | 9,1 | 6,0 |
Deels uit Duitsland, België of Luxemburg | 42,0 | 46,8 |
25% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 5,8 | 4,5 |
50% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 1,7 | 1,1 |
Deels uit andere EU-landen | 25,0 | 24,6 |
25% of meer uit andere EU-landen | 6,3 | 3,7 |
50% of meer uit andere EU-landen | 2,2 | 0,9 |
Deels uit landen buiten de EU | 15,5 | 15,1 |
25% of meer uit landen buiten de EU | 3,4 | 2,2 |
50% of meer uit landen buiten de EU | 1,5 | 0,7 |
Meeste buitenlandse aanbieders en afnemers in de bedrijfstak Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening
In de meeste bedrijfstakken zijn de aanbieders en afnemers voornamelijk afkomstig uit Nederland. Een grote uitzondering is de bedrijfstak Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening. In deze bedrijfstak komt 96 procent van de aanbieders uit het buitenland, waarvan slechts 7 procent uit Duitsland, België of Luxemburg. De overige aanbieders komen uit andere EU-landen (30 procent) of van buiten de EU (60 procent) (zie Tabel 5.1.2). Van de afnemers in deze bedrijfstak komt 76 procent uit het buitenland, waarvan 32 procent van buiten de EU (zie Tabel 5.1.3).
In de bedrijfstak Informatie en communicatie zijn ook veel aanbieders en afnemers uit het buitenland te vinden, namelijk respectievelijk 25 en 71 procent. Vergeleken met de aanbieders komen de afnemers in deze bedrijfstak vaker van verder weg. Van de afnemers komt 15 procent uit Duitsland, België of Luxemburg, 27 procent uit overige EU-landen, en 28 procent van buiten de EU (zie Tabel 5.1.3). Voor de aanbieders is dit respectievelijk 8, 5 en 12 procent (zie Tabel 5.1.2).
Nederland | Duitsland, België, Luxemburg | Andere EU-landen | Landen buiten de EU | Totaal regio's | ||
---|---|---|---|---|---|---|
G | Groot- en detailhandel, reparatie van auto's | 87,4 | 9,9 | 2,5 | 0,2 | 100,0 |
J | Informatie en communicatie | 75,7 | 7,5 | 5,2 | 11,5 | 100,0 |
K | Financiële instellingen | 99,5 | 0,2 | 0,0 | 0,2 | 100,0 |
L | Verhuur van en handel in onroerend goed | 96,4 | 1,8 | 1,9 | 0,0 | 100,0 |
M | Advisering, onderzoek en overige specialistische zakelijke dienstverlening | 94,8 | 2,6 | 1,9 | 0,7 | 100,0 |
N | Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening | 3,6 | 7,0 | 29,8 | 59,6 | 100,0 |
Q | Gezondheids- en welzijnszorg | 98,3 | 0,0 | 0,0 | 1,6 | 100,0 |
R | Cultuur, sport en recreatie | 85,6 | 7,7 | 3,9 | 2,8 | 100,0 |
S | Overige dienstverlening | 86,9 | 8,7 | 4,4 | 0,0 | 100,0 |
Overige SBI-groepen | 97,9 | 1,0 | 0,0 | 1,0 | 100,0 | |
Nederland | Duitsland, België, Luxemburg | Andere EU-landen | Landen buiten de EU | Totaal regio's | ||
---|---|---|---|---|---|---|
G | Groot- en detailhandel, reparatie van auto's | 85,9 | 13,0 | 1,0 | 0,1 | 100,0 |
J | Informatie en communicatie | 29,5 | 15,4 | 26,9 | 28,2 | 100,0 |
K | Financiële instellingen | 99,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 100,0 |
L | Verhuur van en handel in onroerend goed | 99,6 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 100,0 |
M | Advisering, onderzoek en overige specialistische zakelijke dienstverlening | 92,8 | 5,5 | 1,1 | 0,5 | 100,0 |
N | Verhuur van roerende goederen en overige zakelijke dienstverlening | 24,3 | 14,5 | 31,6 | 29,6 | 100,0 |
Q | Gezondheids- en welzijnszorg | 99,4 | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 100,0 |
R | Cultuur, sport en recreatie | 83,7 | 8,2 | 6,4 | 1,7 | 100,0 |
S | Overige dienstverlening | 95,0 | 3,3 | 1,4 | 0,3 | 100,0 |
Overige SBI-groepen | 96,2 | 2,0 | 0,2 | 1,6 | 100,0 | |
5.2 Internationalisering van platformen met gebruikers
Het volgende gedeelte richt zich op de Nederlandse online platformen waarvan de gebruikers niet duidelijk te verdelen zijn in aanbieders en afnemers. Deze groep omvat ongeveer een derde van alle platformen.
Bijna twee derde heeft gebruikers uit buitenland
Bijna twee derde (62 procent) van dit type online platformen heeft gebruikers uit het buitenland. Veel van deze platformen hebben niet alleen gebruikers uit Duitsland, België of Luxemburg (61 procent), maar ook uit andere EU-landen (37 procent) of van buiten de EU (30 procent). Toch zijn ook deze aantallen beperkt, want bij slechts een klein deel (5 procent) komt meer dan de helft van de gebruikers uit het buitenland.
Platformen met gebruikers in herkomstregio (%) | |
---|---|
Totaal | 100,0 |
100% uit Nederland | 38,1 |
Deels uit het buitenland | 61,9 |
25% of meer uit het buitenland | 10,5 |
50% of meer uit het buitenland | 5,1 |
Deels uit Duitsland, België of Luxemburg | 61,1 |
25% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 3,5 |
50% of meer uit Duitsland, België of Luxemburg | 0,8 |
Deels uit andere EU-landen | 36,6 |
25% of meer uit andere EU-landen | 2,7 |
50% of meer uit andere EU-landen | 0,8 |
Deels uit landen buiten de EU | 30,4 |
25% of meer uit landen buiten de EU | 1,9 |
50% of meer uit landen buiten de EU | 0,4 |
Toelichting bij de methode
De resultaten gepresenteerd in dit hoofdstuk komen voort uit een analyse van online platformen waarvoor in 2023 gegevens beschikbaar waren via een ingevulde vragenlijst. Online platformen die weinig tot geen actieve aanbieders, afnemers of gebruikers hadden, zijn niet meegenomen. Het analysesample bestond uiteindelijk uit 793 online platformen. Omdat het analysesample soms weinig platformen met gebruikers per bedrijfstak bevatte (<10), is het aantal gebruikers in paragraaf 5.2 verder niet uitgesplitst naar bedrijfstak.