4. Conclusie
Begin 2023 was 6 procent van alle Nederlandse personenauto’s een stekkerauto. Het stekkerautobezit was het hoogst onder rechtspersonen, maar is de afgelopen vier jaar bij natuurlijke personen relatief en absoluut het sterkst toegenomen. Bedrijven in de branches energievoorziening en financiële dienstverlening hebben relatief het grootste aandeel van hun personenwagenpark geëlektrificeerd. In de branche openbaar bestuur en overheidsdiensten en de branche verhuur en overige zakelijke dienstverlening is het aandeel stekkerauto’s het laagst.
Begin 2021 waren er in totaal ruim 96 duizend natuurlijke personen met een volledig elektrische auto of plug-in-hybride op hun naam; in de meest gevallen was dat een mannelijke eigenaar. Onder 40- tot 60-jarigen was het bezit van een stekkerauto het hoogst.
Van de onderzochte kenmerken bleek bij natuurlijke personen de hoogte van het huishoudensinkomen en de inkomensbron van het huishouden het meest van invloed op het stekkerautobezit van huishoudens. Het stekkerautobezit was in 2021 het hoogst bij huishoudens in het hoogste inkomenskwartiel en bij inkomen uit een eigen onderneming. Ook hadden mensen met een vrijstaand huis vaker een stekkerauto dan mensen met een ander type woning.
In 2022 werd gemiddeld 56 kilometer per dag afgelegd met een oplaadbare auto. Dat is bijna evenveel als met een diesel. Met een stekkerauto van een rechtspersoon werden meer kilometers afgelegd dan met een stekkerauto op naam van een particulier. In 2022 werd 8,2 procent van alle personenautokilometers gereden met een FEV of PHEV, in 2018 was dit 2,7 procent.
De meeste bezitters van een stekkerauto (58 procent) hadden voorheen een auto op benzine, 16 procent had een diesel. Als reden om een elektrische auto aan te schaffen werden milieu en klimaat het vaakst genoemd, gevolgd door kostenbesparing. Als belangrijke redenen om juist geen elektrische auto te kopen, werden eveneens kosten maar ook de beperkte actieradius met een volle accu genoemd.
Aanbevelingen voor vervolgonderzoek
De ontwikkelingen op het vlak van elektrisch rijden gaan zo snel dat data over 2021 in 2023 eigenlijk alweer ‘oud’ zijn. In de tussentijd maken particulieren mogelijk een inhaalslag. Hoe ziet de toekomstige groep stekkerautobezitters eruit? Zal het bezit van een stekkerauto bij mensen met een lager inkomen of wonend in een flat of appartement binnen bereik komen? Hoe zal de ontwikkeling van het stekkerautobezit in de verschillende branches vorderen?
Doel van de Europese klimaatwet is om in 2030 de netto uitstoot van broeikas¬gassen met minstens 55 procent te hebben verminderd. In een vervolgstudie zou kunnen worden nagegaan hoeveel de ontwikkeling van de elektrificatie van het personenautopark bijdraagt aan dit doel.
Een andere groep die meer onderzoek in dit kader behoeft zijn zelfstandigen. Deze groep behoort tot de natuurlijke personen, maar eigenlijk zijn het zakelijke rijders waarvan ook de branche achterhaald kan worden. Een tweede groep zijn de leaseauto’s; hiervan is niet duidelijk wie de daadwerkelijke bestuurder van de auto is. Een profiel van deze elektrische rijders zou een aanvulling op het onderzoek zijn.
Tot slot: dit artikel is gericht op bedrijfskenmerken en persoons- en huishoudenskenmerken. Andere factoren die een rol spelen bij de aanschaf van een elektrische auto zijn niet onderzocht. Denk aan zorgen om klimaatverandering, interesse in nieuwe technieken, of kostenafwegingen.