2. Data en methode
De basis van de analyses is het kentekenregister van de RDW (Dienst Wegverkeer). De voertuigkilometers zijn gebaseerd op de statistiek verkeersprestaties. Deze voertuigkilometers schat het CBS op basis van door de RDW geregistreerde kilometertellerstanden.
In dit onderzoek zijn bestanden met geanonimiseerde gegevens over voertuigbezit, demografie, regio, inkomen en type woning gecombineerd. Voor deze koppelingen is gebruikgemaakt van het Stelsel van Sociaal Statistische bestanden van het CBS. De gegevens van personenauto’s van rechtspersonen zijn op fiscaal nummer of KvK-nummer gekoppeld aan het ABR-bedrijvenregister en het zelfstandigenregister. Hierdoor kon een koppeling worden gemaakt van het RDW-register met voertuigkenmerken aan bedrijfsgegevens zoals de standaard bedrijfsindeling (SBI) (CBS, 2023). Om leasevoertuigen zo goed mogelijk te koppelen aan het bedrijf dat het voertuig heeft geleased, is contractantinformatie uit het leasebestand van de belastingdienst gebruikt.
De gebruikte data zijn zo recent mogelijk. Voor voertuigaantallen is dat 1 januari 2023. Voor voertuigkilometers en de indeling van de voertuigen naar branche is dat verslagjaar 2022. Voor de analyses over particuliere eigenaren van een personenauto (personen en huishoudens) zijn data van verslagjaar 2021 gebruikt, omdat dit het meest recente jaar is waarover inkomensgegevens beschikbaar zijn.
Analyses
Voor de analyses over de kenmerken van elektrische rijders is een tweedeling gemaakt tussen voertuigen van natuurlijke personen en voertuigen van rechtspersonen. Hierbij worden twee belangrijke kanttekeningen gemaakt wat betreft de wijze waarop voertuigbezitters zijn geregistreerd. Ten eerste is een deel van de personenauto’s in de RDW-data geregistreerd op naam van de leasemaatschappij en niet op naam van degene die er in rijdt. Deze leasevoertuigen zijn in het kentekenregister dan ook geregistreerd op naam van een rechtspersoon en niet op naam van een natuurlijk persoon. Ten tweede moet worden opgemerkt dat de groep natuurlijke personen niet alleen uit particulieren bestaat. Hiertoe behoren ook de eenmanszaken; dit zijn bedrijven met een BSN-nummer waardoor ze binnen de categorie natuurlijke personen vallen.
Om het relatieve belang en de samenhang van de verschillende persoons- en huishoudenskenmerken op het stekkerautobezit te onderzoeken, is een logistische regressie uitgevoerd.
Definities
Stekkerauto’s/oplaadbare auto’s: (gedeeltelijk) elektrische personenauto’s die zijn uitgerust met een stekker om de accu bij te laden. Hieronder vallen PHEV’s (plug-in hybrides) en FEV’s (full electric vehicles). Een PHEV heeft een stekker en een elektromotor, maar daarnaast ook een verbrandingsmotor voor bijvoorbeeld benzine. PHEV’s rijden dus niet altijd elektrisch.
Huishoudens met een of meer (elektrische) auto’s: huishoudens waaraan (elektrische) personenauto’s op naam van een natuurlijk persoon konden worden gekoppeld. De personenauto’s op naam van een rechtspersoon (bedrijf) zijn niet meegenomen.