Wegvoertuigen; bedrijfsmotorvoertuigen
Aantal bedrijfsmotorvoertuigen neemt toe
Het Nederlandse bedrijfsmotorvoertuigenpark bestaat begin 2020 uit bijna 1,2 miljoen voertuigen. Dit is 2,3 procent meer dan op 1 januari 2019. De grootste groei (2,7 procent) is te zien bij de bestelauto’s. Ook het aantal trekkers voor oplegger en het aantal bussen namen toe, met respectievelijk 1,8 procent en 1,6 procent. Het aantal vrachtauto’s bleef nagenoeg gelijk. Het aantal speciale voertuigen daalde met 0,8 procent.
Tussen 2010 en 2015 daalde het aantal bedrijfsmotorvoertuigen elk jaar. Sinds 2015 is het aantal bedrijfsmotorvoertuigen elk jaar toegenomen.
categories | Bestelauto (x 1 000) | Vrachtauto (excl. trekker voor oplegger) (x 1 000) | Trekker voor oplegger (x 1 000) | Speciaal voertuig (x 1 000) | Bus (x 1 000) |
---|---|---|---|---|---|
2010 | 872 | 73 | 72 | 65 | 12 |
2011 | 861 | 71 | 71 | 65 | 11 |
2012 | 850 | 70 | 71 | 64 | 11 |
2013 | 832 | 67 | 70 | 63 | 10 |
2014 | 815 | 65 | 71 | 62 | 10 |
2015 | 815 | 63 | 71 | 61 | 10 |
2016 | 828 | 62 | 72 | 60 | 9 |
2017 | 853 | 62 | 74 | 60 | 10 |
2018 | 883 | 63 | 77 | 59 | 10 |
2019 | 915 | 63 | 80 | 59 | 10 |
2020 | 940 | 63 | 82 | 59 | 10 |
Bron: CBS, RDW |
Minder nieuwe bedrijfsmotorvoertuigen verkocht in 2019
In 2019 werden ruim 94 duizend nieuwe bedrijfsmotorvoertuigen verkocht, 2,6 procent minder dan in 2018. Er werden 3,2 procent minder bestelauto’s verkocht. Van de verkochte nieuwe bedrijfsmotorvoertuigen was ruim 81 procent een bestelauto’s. In totaal werden 77 duizend nieuwe bestelauto’s verkocht in 2019. Ook de verkoop van nieuwe trekkers voor oplegger daalde, met 6,6 procent.
De verkopen van vrachtauto’s, speciale voertuigen en bussen lagen juist hoger dan in 2018. Het aantal nieuwe bussen steeg met 56,8 procent naar 919. De verkoop van nieuwe vrachtauto’s nam met 5,9 procent toe en er werden 10,7 procent meer nieuwe speciale voertuigen verkocht.
Bestelauto (x 1 000) | Vrachtauto (excl. trekker voor oplegger) (x 1 000) | Trekker voor oplegger (x 1 000) | Speciaal voertuig (x 1 000) | Bus (x 1 000) | |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 50,643 | 5,132 | 6,23 | 1,513 | 1,176 |
2010 | 49,468 | 3,796 | 5,692 | 1,139 | 0,699 |
2011 | 58,076 | 3,833 | 8,634 | 1,262 | 0,617 |
2012 | 56,014 | 3,404 | 8,214 | 1,121 | 0,784 |
2013 | 50,164 | 3,221 | 9,336 | 1,309 | 0,599 |
2014 | 51,474 | 2,694 | 7,361 | 0,923 | 0,668 |
2015 | 57,468 | 3,463 | 9,761 | 1,189 | 0,346 |
2016 | 70,441 | 4,199 | 10,508 | 1,439 | 0,843 |
2017 | 73,699 | 4,213 | 9,73 | 1,36 | 0,891 |
2018 | 79,251 | 4,752 | 10,59 | 1,6 | 0,586 |
2019 | 76,689 | 5,034 | 9,894 | 1,771 | 0,919 |
Bron: CBS, RDW |
Aantal elektrische bussen groeit
Op 1 januari 2020 reed 96,2 procent van de zware vrachtvoertuigen en bussen op diesel. Van de grootste groep dieselvoertuigen, trekkers voor oplegger, reed 99,1 procent op diesel. De overige trekkers voor oplegger reden voornamelijk op Liquefied Natural Gas (LNG) of Liquefied Petroleum Gas (LPG). Ook vrachtauto’s hadden bijna allemaal een dieselmotor (97,6 procent). Het hoge percentage dieselvoertuigen onder de vrachtauto’s en trekkers voor oplegger is over de jaren heen constant.
Het aandeel dieselvoertuigen onder bussen is de afgelopen twee jaar afgenomen. Op 1 januari 2018 was 90 procent van de bussen een diesel, in 2019 was dit 88 procent en op 1 januari 2020 bedroeg het 84 procent. Het aandeel bussen dat elektrisch wordt aangedreven is toegenomen van 4,4 procent (2019) naar 9,3 procent (1 januari 2020). Vorig jaar waren er 424 elektrische bussen en op 1 januari jongstleden 915, een toename van 115,8 procent. Het aantal bussen dat op aardgas rijdt (CNG) nam in 2018 nog toe met 5,5 procent, maar daalde in 2019 weer met 11,7 procent, tot 598 CNG-bussen begin 2020.
Jaar | Aantal (Aantal) |
---|---|
2010 | 57 |
2011 | 90 |
2012 | 86 |
2013 | 87 |
2014 | 106 |
2015 | 105 |
2016 | 117 |
2017 | 191 |
2018 | 321 |
2019 | 424 |
2020 | 915 |
Bron: CBS, RDW |