4. Goederenvervoer via België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk
Goederen die vanuit België naar Nederland toekomen hebben voor een deel een herkomst in een ander land. België fungeert dan als doorvoerland voor deze goederentransporten naar Nederland. Ook andere landen, vooral de landen die langs de belangrijke handelsrouten naar en vanuit Nederland liggen en over een grote haven beschikken, vervullen een dergelijke functie3) .
De goederen die in België (of Luxemburg) op een voertuig richting Nederland zijn geladen hadden in 2018 voor de helft van het brutogewicht hun herkomst in België (of Luxemburg). Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de EU-landen in Zuid- en Oost-Europa (EU) zorgden voor het meeste van de rest van het goederenvervoer dat via overlading in België naar Nederland toekwam.
Landengroep van herkomst | Aandeel in brutogewicht (%) |
---|---|
België en Luxemburg | 49,9 |
Verenigd Koninkrijk | 10,3 |
Zuid-Europa (EU) | 9,1 |
Frankrijk | 5,8 |
Oost-Europa (EU) | 5,6 |
Duitsland | 4,4 |
Verenigde Staten | 2,3 |
China, Taiwan en Mongolië | 1,5 |
Rusland | 1,4 |
Ierland | 0,9 |
Rest van de wereld | 8,8 |
De goederen die in 2018 vanuit Duitsland naar Nederland werden vervoerd waren voor meer dan 70 procent van het gewicht afkomstig uit Duitsland zelf. De rest kwam voornamelijk uit Noord- en Oost-Europa, China, de Verenigde staten en de Baltische staten.
Van de beschouwde 36 landengroepen kende het Verenigd Koninkrijk het grootste aandeel in het naar Nederland gebrachte gewicht dat geen herkomst heeft in de eigen regio: meer dan 60 procent. Grote bijdragen in de doorvoer via het Verenigd Koninkrijk naar Nederland komen van Zuidwest-Azië, Rusland, de Verenigde Staten en West-Afrika.
Landengroep van herkomst | Aandeel in brutogewicht (%) |
---|---|
Verenigd Koninkrijk | 37,3 |
Zuidwest-Azië | 9,7 |
Rusland | 8,5 |
Verenigde Staten | 6,9 |
West-Afrika | 6,2 |
Oceanië | 2,5 |
Midden-Amerika | 2,5 |
Zuidoost-Azië | 2,4 |
China, Taiwan en Mongolië | 2,4 |
Noord-Afrika | 2,2 |
Rest van de wereld | 19,5 |
Ook voor Noord-Afrika, Zuid-Europa en de Baltische staten geldt in 2018 dat andere herkomstregio’s een groter aandeel hebben in het totale transportgewicht naar Nederland dan de landengroep zelf. Noord-Afrika en Zuid-Europa liggen strategisch langs de belangrijke handelsroute tussen Azië en Noord-Europa, terwijl de Baltische staten vanwege hun ligging als doorvoerregio fungeren voor fossiele brandstoffen uit Rusland.