5. Online winkelen
Naast veranderingen in wat er geconsumeerd is, zijn er ook ontwikkelingen in de manier waarop huishoudens goederen aanschaffen. In 2019 was de omzet die de Nederlandse detailhandel online behaalde bijna verdubbeld ten opzichte van 2015. Tijdens de coronapandemie kwam deze groei in een versnelling terecht doordat veel fysieke winkels waren gesloten tijdens de lockdown. In 2021 was de omzet zelfs opnieuw verdubbeld ten opzichte van 2019. De omzet is niet voor prijsveranderingen gecorrigeerd.
De groei was het sterkst bij de online verkoop van voeding en drogisterijwaren. De verkoop van deze goederen was in het eerste halfjaar van 2023 zes keer zo hoog als in 2015. Dit is gedeeltelijk te verklaren door prijsstijgingen. Na de coronacrisis was dit de enige categorie waar de groei doorzette. Andere consumptiecategorieën hadden de afgelopen twee jaar te maken met stagnatie of zelfs een krimp.
Totaal (2019 = 100) | Voeding en drogisterijwaren (2019 = 100) | Kleding en modeartikelen (2019 = 100) | Consumentenelektronica (2019 = 100) | Overige (2019 = 100) | |
---|---|---|---|---|---|
2015 | 49 | 34,5 | 64,8 | 48,4 | 51,5 |
2016 | 60,1 | 46,5 | 71,2 | 61,7 | 62,6 |
2017 | 71,2 | 59,8 | 79 | 71,4 | 74,1 |
2018 | 85,1 | 79,6 | 90,9 | 84,8 | 86,1 |
2019 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2020 | 139,3 | 144,6 | 132,4 | 136,2 | 140 |
2021 | 202,7 | 211,5 | 208,3 | 179,2 | 205,3 |
2022 | 175,2 | 211,8 | 177,7 | 144,2 | 168,8 |
2023* | 178,1 | 232,1 | 170,5 | 138,9 | 169,4 |
* voorlopige cijfers |