Hoeveel brandstof wordt in Nederland afgezet aan de luchtvaart?
De afzet van kerosine aan vliegtuigen voor de binnenlandse luchtvaart, vliegtuigen die in Nederland opstijgen en weer in Nederland landen, is in 2023 met bijna 275 procent gestegen ten opzichte van 2022. Met 34,1 miljoen kilogram is dit het hoogste niveau van de afgelopen jaren. Dit kunnen vliegtuigen van Nederlandse of buitenlandse maatschappijen zijn.
De afzet van kerosine aan vliegmaatschappijen met internationale bestemmingen, ook wel bunkering genoemd, is in 2023, met ruim 3,2 miljard kilogram, ruim 6,6 procent meer dan in het jaar ervoor.
jaar | aanbod (mld kg) |
---|---|
1990 | 1,48 |
1991 | 1,58 |
1992 | 1,84 |
1993 | 2,01 |
1994 | 2,12 |
1995 | 2,44 |
1996 | 2,62 |
1997 | 2,83 |
1998 | 2,99 |
1999 | 3,18 |
2000 | 3,18 |
2001 | 3,09 |
2002 | 3,23 |
2003 | 3,18 |
2004 | 3,41 |
2005 | 3,51 |
2006 | 3,56 |
2007 | 3,58 |
2008 | 3,63 |
2009 | 3,36 |
2010 | 3,28 |
2011 | 3,42 |
2012 | 3,28 |
2013 | 3,35 |
2014 | 3,48 |
2015 | 3,66 |
2016 | 3,75 |
2017 | 3,86 |
2018 | 3,91 |
2019 | 3,82 |
2020 | 2,13 |
2021 | 2,35 |
2022 | 3,07 |
De luchtvaart is de enige vervoerssector die moeilijk kan overschakelen op andere brandstoffen, omdat een zo laag mogelijk startgewicht belangrijk is voor een vliegtuig en kerosine een hoge energiedichtheid per kilo heeft.