Hoeveel brandstof wordt in Nederland afgezet aan de luchtvaart?

Het verbruik van vliegtuigbenzine en vliegtuigkerosine in de binnenlandse luchtvaart in Nederland is in 2023 met 9,3 miljoen kilogram, ruim 9 procent minder dan in 2022. Het aanbod in Nederland van vliegtuigkerosine voor de internationale luchtvaart in 2023 is met 3,3 miljard kilogram, bijna 7 procent meer dan in het jaar ervoor.
jaar | aanbod (mld kg) |
---|---|
1990 | 1,48 |
1991 | 1,58 |
1992 | 1,84 |
1993 | 2,01 |
1994 | 2,12 |
1995 | 2,44 |
1996 | 2,62 |
1997 | 2,83 |
1998 | 2,99 |
1999 | 3,18 |
2000 | 3,18 |
2001 | 3,09 |
2002 | 3,23 |
2003 | 3,18 |
2004 | 3,41 |
2005 | 3,51 |
2006 | 3,56 |
2007 | 3,58 |
2008 | 3,63 |
2009 | 3,36 |
2010 | 3,28 |
2011 | 3,42 |
2012 | 3,28 |
2013 | 3,35 |
2014 | 3,48 |
2015 | 3,66 |
2016 | 3,75 |
2017 | 3,86 |
2018 | 3,91 |
2019 | 3,82 |
2020 | 2,13 |
2021 | 2,35 |
2022 | 3,07 |
2023 | 3,27 |
De luchtvaart is de enige vervoerssector die moeilijk kan overschakelen op andere brandstoffen, omdat een zo laag mogelijk startgewicht belangrijk is voor een vliegtuig en kerosine een hoge energiedichtheid per kilo heeft.