Erratum
Ondanks de zorgvuldigheid waarmee de tijdreeks in deze publicatie is samengesteld, is er toch achteraf een onvolkomenheid geconstateerd. Onze excuses hiervoor. In paragraaf 3.1 is daarom de tekst aangepast.In grafiek 3.1.1, 3.1.2 en de grafiek in het kader ‘Personenauto haalt andere motorvoertuigen in‘ zijn de cijfers aangepast. In de PDF vindt u de juiste tekst en de grafieken met de correcte cijfers.
Oorspronkelijk figuur:
periode | aantal personenauto's x1000 (x 1 000) |
---|---|
1927 | 41,2 |
1928 | 47,7 |
1929 | 55,3 |
1930 | 63,2 |
1931 | 70,6 |
1932 | 77,3 |
1933 | 82,4 |
1934 | 86,6 |
1935 | 88,5 |
1936 | 87,6 |
1937 | 88,7 |
1938 | 90,9 |
1939 | 95,1 |
1940 | 98,2 |
1941 | 16,1 |
1942 | 15,2 |
1943 | 13,5 |
1944 | 12,2 |
1945 | 10,8 |
1946 | 37,1 |
1947 | 54,5 |
1948 | 73,8 |
1949 | 95,0 |
1950 | 120,4 |
1951 | 141,9 |
1952 | 158,3 |
1953 | 172,9 |
1954 | 194,1 |
1955 | 231,3 |
1956 | 282,2 |
1957 | 334,9 |
1958 | 379,8 |
1959 | 418,5 |
1960 | 464,0 |
1961 | 537,4 |
1962 | 634,2 |
1963 | 751,1 |
1964 | 902,6 |
1965 | 1093,9 |
1966 | 1302,0 |
1967 | 1513,6 |
1968 | 1743,0 |
1969 | 2010,1 |
1970 | 1979,4 |
1971 | 2347,9 |
1972 | 2741,7 |
1973 | 2946,2 |
1974 | 2872,2 |
1975 | 3092,2 |
1976 | 3336,4 |
1977 | 3518,0 |
1978 | 3703,0 |
1979 | 3906,0 |
1980 | 4123,0 |
1981 | 4263,0 |
1982 | 4321,0 |
1983 | 4385,0 |
1984 | 4471,0 |
1985 | 4551,0 |
1986 | 4616,0 |
1987 | 4676,0 |
1988 | 4806,0 |
1989 | 4967,0 |
1990 | 5118,0 |
1991 | 5205,0 |
1992 | 5247,0 |
1993 | 5341,0 |
1994 | 5456,0 |
1995 | 5581,0 |
1996 | 5664,0 |
1997 | 5810,0 |
1998 | 5931,0 |
1999 | 6120,0 |
2000 | 6343,2 |
2001 | 6539,0 |
2002 | 6710,6 |
2003 | 6854,9 |
2004 | 6908,9 |
2005 | 6992,0 |
2006 | 7092,3 |
2007 | 7230,2 |
2008 | 7391,9 |
2009 | 7542,3 |
2010 | 7622,4 |
2011 | 7735,5 |
2012 | 7858,7 |
2013 | 7915,6 |
2014 | 7932,3 |
2015 | 7979,1 |
2016 | 8100,9 |
2017 | 8223,0 |
2018 | 8373,2 |
2019 | 8530,6 |
2020 |
Vernieuwd figuur:
Perioden | aantal personenauto's (x 1 000) (x 1 000) |
---|---|
'27 | 41 |
'28 | 48 |
'29 | 55 |
'30 | 63 |
'31 | 71 |
'32 | 77 |
'33 | 82 |
'34 | 87 |
'35 | 89 |
'36 | 88 |
'37 | 89 |
'38 | 91 |
'39 | 95 |
'40 | 98 |
'41 | 16 |
'42 | 15 |
'43 | 14 |
'44 | 12 |
'45 | 11 |
'46 | 37 |
'47 | 55 |
'48 | 74 |
'49 | 95 |
'50 | 121 |
'51 | 142 |
'52 | 158 |
'53 | 173 |
'54 | 194 |
'55 | 232 |
'56 | 282 |
'57 | 335 |
'58 | 380 |
'59 | 419 |
'60 | 464 |
'61 | 538 |
'62 | 635 |
'63 | 752 |
'64 | 903 |
'65 | 1095 |
'66 | 1303 |
'67 | 1515 |
'68 | 1745 |
'69 | 2012 |
'70 | 2163 |
'71 | 2426 |
'72 | 2633 |
'73 | 2810 |
'74 | 2928 |
'75 | 3093 |
'76 | 3286 |
'77 | 3518 |
'78 | 3703 |
'79 | 3906 |
'80 | 4123 |
'81 | 4263 |
'82 | 4321 |
'83 | 4385 |
'84 | 4471 |
'85 | 4551 |
'86 | 4616 |
'87 | 4676 |
'88 | 4806 |
'89 | 4967 |
'90 | 5118 |
'91 | 5205 |
'92 | 5247 |
'93 | 5341 |
'94 | 5456 |
'95 | 5581 |
'96 | 5664 |
'97 | 5810 |
'98 | 5931 |
'99 | 6120 |
'00 | 6343 |
'01 | 6539 |
'02 | 6711 |
'03 | 6855 |
'04 | 6909 |
'05 | 6992 |
'06 | 7092 |
'07 | 7230 |
'08 | 7392 |
'09 | 7542 |
'10 | 7622 |
'11 | 7736 |
'12 | 7859 |
'13 | 7916 |
'14 | 7932 |
'15 | 7979 |
'16 | 8101 |
'17 | 8223 |
'18 | 8373 |
'19 | 8531 |
In deze grafiek is een correctie toegepast. Zie het Erratum voor meer informatie. |
3.1 Personenauto’s tussen 1927 en 2019 : Oorspronkelijke tekst
Perioden van crisis bleken de toename van het aantal personenauto’s nauwelijks te beïnvloeden, uitgezonderd de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op dit laatste wordt in paragraaf 3.2 nader ingegaan. Tijdens de grote recessie van de jaren dertig, die gepaard ging met werkloosheid, prijsdalingen en bittere armoede, nam het aantal auto’s tussen 1929 en 1936 zelfs toe met bijna 60 procent. In crisisjaar 1970 stagneerde de groei even ten gevolge van de hoge inflatie, stijgende prijzen en belastingen. Het aantal auto’s nam hierdoor af met 1,5 procent maar groeide het jaar erop weer met bijna 19 procent.
Na 1973 volgde opnieuw een daling van het aantal personenauto’s. Eind 1973 begon de oliecrisis. Aanleiding hiervoor was de Jom Kipoeroorlog waarbij op 6 oktober 1973 Egyptische en Syrische strijdkrachten Israël binnenvielen. Israël kreeg steun vanuit veel westerse landen. De Arabische landen besloten daarop tot een boycot. Zij verminderden de olie-export naar westerse landen en verhoogden de prijs van de olie. Door de boycot werd olie schaars. Om het oliegebruik te beperken, stelde de Nederlandse overheid autoloze zondagen in. De oliecrisis had wereldwijd grote invloed op de economie omdat veel economische sectoren van olie afhankelijk waren. De oliecrisis was het begin van een periode van sterk oplopende werkloosheid en een toename van het gebruik van sociale regelingen. Als gevolg van de oliecrisis in 1973 en 1974 daalde het aantal personenauto’smet 2,5 procent. Vanaf 1975 was echter opnieuw sprake van een forse groei die tot vandaag de dag voortduurt.
3.1 Personenauto’s tussen 1927 en 2019: Vernieuwde tekst
Perioden van crisis bleken de toename van het aantal personenauto’s nauwelijks te beïnvloeden, uitgezonderd de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op dit laatste wordt in paragraaf 3.2 nader ingegaan. Tijdens de grote recessie van de jaren dertig, die gepaard ging met werkloosheid, prijsdalingen en bittere armoede, nam het aantal auto’s tussen 1929 en 1936 zelfs toe met bijna 60 procent. Ook in de jaren daarna was sprake van een forse groei die tot vandaag de dag voortduurt.
Oorspronkelijk figuur:
periode | personenauto's per *1000 inwoners (x 1 000) |
---|---|
1927 | 6 |
1928 | 6 |
1929 | 7 |
1930 | 8 |
1931 | 9 |
1932 | 10 |
1933 | 10 |
1934 | 10 |
1935 | 11 |
1936 | 10 |
1937 | 10 |
1938 | 11 |
1939 | 11 |
1940 | 11 |
1941 | 2 |
1942 | 2 |
1943 | 2 |
1944 | 1 |
1945 | 1 |
1946 | 4 |
1947 | 6 |
1948 | 8 |
1949 | 10 |
1950 | 12 |
1951 | 14 |
1952 | 15 |
1953 | 17 |
1954 | 18 |
1955 | 22 |
1956 | 26 |
1957 | 31 |
1958 | 34 |
1959 | 37 |
1960 | 41 |
1961 | 47 |
1962 | 54 |
1963 | 63 |
1964 | 75 |
1965 | 90 |
1966 | 105 |
1967 | 121 |
1968 | 138 |
1969 | 157 |
1970 | 153 |
1971 | 179 |
1972 | 207 |
1973 | 220 |
1974 | 213 |
1975 | 227 |
1976 | 243 |
1977 | 255 |
1978 | 266 |
1979 | 279 |
1980 | 293 |
1981 | 300 |
1982 | 303 |
1983 | 306 |
1984 | 311 |
1985 | 315 |
1986 | 318 |
1987 | 320 |
1988 | 327 |
1989 | 336 |
1990 | 344 |
1991 | 347 |
1992 | 347 |
1993 | 351 |
1994 | 356 |
1995 | 362 |
1996 | 366 |
1997 | 373 |
1998 | 379 |
1999 | 388 |
2000 | 400 |
2001 | 409 |
2002 | 417 |
2003 | 423 |
2004 | 425 |
2005 | 429 |
2006 | 434 |
2007 | 442 |
2008 | 451 |
2009 | 458 |
2010 | 460 |
2011 | 464 |
2012 | 470 |
2013 | 472 |
2014 | 471 |
2015 | 472 |
2016 | 477 |
2017 | 481 |
2018 | 487 |
2019 | 494 |
2020 |
Vernieuwd figuur:
Perioden | personenauto's per *1000 inwoners |
---|---|
'27 | 5 |
'28 | 6 |
'29 | 7 |
'30 | 8 |
'31 | 9 |
'32 | 10 |
'33 | 10 |
'34 | 10 |
'35 | 11 |
'36 | 10 |
'37 | 10 |
'38 | 11 |
'39 | 11 |
'40 | 11 |
'41 | 2 |
'42 | 2 |
'43 | 1 |
'44 | 1 |
'45 | 1 |
'46 | 4 |
'47 | 6 |
'48 | 8 |
'49 | 10 |
'50 | 12 |
'51 | 14 |
'52 | 15 |
'53 | 17 |
'54 | 18 |
'55 | 22 |
'56 | 26 |
'57 | 31 |
'58 | 34 |
'59 | 37 |
'60 | 41 |
'61 | 47 |
'62 | 54 |
'63 | 63 |
'64 | 75 |
'65 | 90 |
'66 | 105 |
'67 | 121 |
'68 | 138 |
'69 | 157 |
'70 | 167 |
'71 | 185 |
'72 | 198 |
'73 | 210 |
'74 | 217 |
'75 | 227 |
'76 | 239 |
'77 | 255 |
'78 | 266 |
'79 | 279 |
'80 | 293 |
'81 | 300 |
'82 | 302 |
'83 | 306 |
'84 | 311 |
'85 | 315 |
'86 | 318 |
'87 | 320 |
'88 | 327 |
'89 | 335 |
'90 | 344 |
'91 | 347 |
'92 | 347 |
'93 | 351 |
'94 | 356 |
'95 | 362 |
'96 | 366 |
'97 | 373 |
'98 | 379 |
'99 | 388 |
'00 | 400 |
'01 | 409 |
'02 | 417 |
'03 | 423 |
'04 | 425 |
'05 | 429 |
'06 | 434 |
'07 | 442 |
'08 | 451 |
'09 | 458 |
'10 | 460 |
'11 | 464 |
'12 | 470 |
'13 | 472 |
'14 | 471 |
'15 | 472 |
'16 | 477 |
'17 | 481 |
'18 | 487 |
'19 | 494 |
In deze grafiek is een correctie toegepast. Zie het Erratum voor meer informatie. |
Oorspronkelijke tekst
Mobiliteitsexplosie
In de historiografie van de mobiliteit staan de jaren vijftig bekend als de jaren van de mobiliteitsexplosie. De mobiliteit van personen, uitgedrukt in het aantal reizigerskilometers, nam toe: van 19 miljard in 1948 en 40,6 miljard in 1958 naar 90 miljard in 1968. In 1948 was dat nog voor drie kwart openbaar vervoer, twintig jaar later ging het vooral om privévervoer door personenauto’s: 70 procent van de reizigerskilometers in Nederland werd afgelegd met de auto. Het aantal reizigerskilometers met de auto over de jaren 60 tot begin jaren 90 volgde dezelfde ontwikkeling als het park personenauto’s. Ook de toename hiervan hield alleen even pas op de plaats tijdens de oliecrisis (1973–1974) en de moeilijke conjunctuur van de jaren 1978–1981.
Vernieuwde tekst
Mobiliteitsexplosie
In de historiografie van de mobiliteit staan de jaren vijftig bekend als de jaren van de mobiliteitsexplosie. De mobiliteit van personen, uitgedrukt in het aantal reizigerskilometers, nam toe: van 19 miljard in 1948 en 40,6 miljard in 1958 naar 90 miljard in 1968. In 1948 was dat nog voor drie kwart openbaar vervoer, twintig jaar later ging het vooral om privévervoer door personenauto’s: 70 procent van de reizigerskilometers in Nederland werd afgelegd met de auto. Het aantal reizigerskilometers met de auto over de jaren 60 tot begin jaren 90 volgde dezelfde ontwikkeling als het park personenauto’s.
Oorspronkelijk figuur:
Onderwerp | Personenauto (x 1 000) | Brom- en snorfietsen (x 1 000) | Motorfietsen (x 1 000) |
---|---|---|---|
1952 | 158 | 218 | 107 |
1953 | 173 | 283 | 114 |
1954 | 194 | 376 | 120 |
1955 | 231 | 503 | 133 |
1956 | 282 | 650 | 149 |
1957 | 335 | 750 | 160 |
1958 | 380 | 925 | 168 |
1959 | 418 | 1025 | 172 |
1960 | 464 | 1150 | 168 |
1961 | 537 | 1200 | 165 |
1962 | 634 | 1300 | 160 |
1963 | 751 | 1350 | 153 |
1964 | 903 | 1400 | 147 |
1965 | 1094 | 1500 | 146 |
1966 | 1302 | 1600 | 141 |
1967 | 1514 | 1700 | 121 |
1968 | 1743 | 1800 | 109 |
1969 | 2010 | 1900 | 97 |
1970 | 1979 | 1900 | 81 |
1971 | 2348 | 1900 | 64 |
1972 | 2742 | 1850 | 55 |
1973 | 2946 | 1750 | 52 |
1974 | 2872 | 1750 | 55 |
1975 | 3092 | 1650 | 62 |
1976 | 3336 | 1400 | 66 |
1977 | 3518 | 1200 | 71 |
Vernieuwd figuur:
Onderwerp | Personenauto (x 1 000) | Brom- en snorfietsen (x 1 000) | Motorfietsen (x 1 000) |
---|---|---|---|
1952 | 158 | 218 | 107 |
1953 | 173 | 283 | 114 |
1954 | 194 | 376 | 120 |
1955 | 232 | 503 | 133 |
1956 | 282 | 650 | 149 |
1957 | 335 | 750 | 160 |
1958 | 380 | 925 | 168 |
1959 | 419 | 1025 | 172 |
1960 | 464 | 1150 | 168 |
1961 | 538 | 1200 | 165 |
1962 | 635 | 1300 | 160 |
1963 | 752 | 1350 | 153 |
1964 | 903 | 1400 | 147 |
1965 | 1095 | 1500 | 146 |
1966 | 1303 | 1600 | 141 |
1967 | 1515 | 1700 | 121 |
1968 | 1745 | 1800 | 109 |
1969 | 2012 | 1900 | 97 |
1970 | 2163 | 1900 | 81 |
1971 | 2426 | 1900 | 64 |
1972 | 2633 | 1850 | 55 |
1973 | 2810 | 1750 | 52 |
1974 | 2928 | 1750 | 55 |
1975 | 3093 | 1650 | 62 |
1976 | 3286 | 1400 | 66 |
1977 | 3518 | 1200 | 71 |
In deze grafiek is een correctie toegepast. Zie het Erratum voor meer informatie. |
Oorspronkelijke tekst
Conclusie en discussie:
De auto is niet meer weg te denken uit ons leven. De opmars van de auto sinds 1927 was
ongekend: in 2019 zijn er 207 maal zoveel personenauto’s dan bij de start van de tijdreeks.
Enkel door de omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog daalde het aantal auto’s fors
om daarna weer snel te herstellen. Vooral in de jaren vijftig vond er een mobiliteitsexplosie
plaats. De economische omstandigheden van begin 1970 en de oliecrisis in 1973 hadden
een relatief kortstondig en bescheiden negatief effect op de groei van het aantal
personenauto’s. Inkomensgroei en suburbanisatie zorgden ervoor dat mensen gingen
reizen van hun woning buiten de stad naar hun werk in de stad. De auto vergrootte het
potentiële bereik. Tussen 1947 en 1971 kwamen grote forensenstromen op gang. In 1971
werkte 35 procent van de beroepsbevolking buiten de stad; in 2015 was dit opgelopen tot
62 procent.
Vernieuwde tekst
Conclusie en discussie:
De auto is niet meer weg te denken uit ons leven. De opmars van de auto sinds 1927 was ongekend: in 2019 zijn er 207 maal zoveel personenauto’s dan bij de start van de tijdreeks. Enkel door de omstandigheden in de Tweede Wereldoorlog daalde het aantal auto’s fors om daarna weer snel te herstellen. Vooral in de jaren vijftig vond er een mobiliteitsexplosie plaats. Inkomensgroei en suburbanisatie zorgden ervoor dat mensen gingen reizen van hun woning buiten de stad naar hun werk in de stad. De auto vergrootte het potentiële bereik. Tussen 1947 en 1971 kwamen grote forensenstromen op gang. In 1971 werkte 35 procent van de beroepsbevolking buiten de stad; in 2015 was dit opgelopen tot 62 procent.