ODiN 2023 Utrecht

2. Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag

Deze paragraaf bevat cijfers over het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag naar klassen van vervoerwijzen. Deze indicator is gebaseerd op verplaatsingsinformatie en daarmee op de hoofdvervoerwijze van een verplaatsing2). De personen betreffen alle inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder in particuliere huishoudens.

Binnen Utrecht

In tabel 2.1 wordt het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per persoon per dag gepresenteerd binnen het meerwerkgebied van de provincie Utrecht naar vervoerwijzeklasse.

2.1 Gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per 1 000 personen per dag binnen de provincie Utrecht van inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder naar vervoerwijzeklasse
2020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)
Totaal161,9169,6*185,2*181,6-2
Personenauto (bestuurder en passagier)55,356,360,9*60,1-1
Openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro)3,23,35,0*6,1*+20
Fiets (elektrisch en niet-elektrisch)1)54,955,767,8*67,0-1
Lopen43,749,2*46,743,4*-7
Overig (incl. bestelauto en brom- en snorfiets)4,85,14,85,0+5
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) 'Fiets' omvat ook de speedpedelec.

Uit de gegevens van tabel 2.1 volgt dat in 2023 per dag per duizend personen 181,6 verplaatsingen zijn gemaakt die volledig binnen het meerwerkgebied van de provincie Utrecht vielen. Dat aantal is stabiel ten opzichte van 2022. Voor de vervoerwijzeklassen openbaar vervoer en lopen zijn er wel significante verschillen. Bij openbaar vervoer is de procentuele toename 20 procent. Voor lopen is er sprake van een afname van 7 procent. Van de verplaatsingen die geheel binnen de provincie Utrecht worden gemaakt, wordt het meest gebruik gemaakt van de fiets en de personenauto. 

Uit de verdeling van het aantal verplaatsingen per duizend personen van 6 jaar of ouder per dag in 2023 blijkt dat binnen het meerwerkgebied Utrecht 37 procent van alle verplaatsingen zijn gemaakt met de fiets. Met de personenauto (als bestuurder of passagier) gaat het om 33 procent. Ook lopen nam met een aandeel van 24 procent in de modal split een belangrijke plaats in. Het openbaar vervoer had een aandeel van 3 procent in het aantal verplaatsingen dat binnen het meerwerkgebied plaatsvond. Even groot is het aandeel van het aantal verplaatsingen met ‘Overige vervoerwijzen’ waaronder de bestelauto, brom- en snorfiets.

Vanuit Utrecht

In tabel 2.2 wordt het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per persoon per dag gepresenteerd vanuit het meerwerkgebied van de provincie Utrecht naar vervoerwijzeklasse. 

2.2 Gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per 1 000 personen per dag vanuit de provincie Utrecht van inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder naar vervoerwijzeklasse
2020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)
Totaal24,826,331,3*34,7*+11
Personenauto (bestuurder en passagier)18,119,622,4*24,1*+8
Openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro)3,73,35,1*7,1*+39
Fiets (elektrisch en niet-elektrisch)1)1,41,61,81,9+9
Lopen.....
Overig (incl. bestelauto en brom- en snorfiets)1,41,71,81,4-18
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) 'Fiets' omvat ook de speedpedelec.

Uit de cijfers in tabel 2.2 is af te leiden dat er in 2023 ten opzichte van 2022 een significante stijging is van het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per duizend personen per dag vanuit de provincie Utrecht. Dit geldt niet alleen voor het totaal, maar ook voor de vervoerwijzeklassen personenauto en openbaar vervoer. Het totaal steeg met 11 procent naar 34,7 verplaatsingen per 1.000 personen per dag. Openbaar vervoer steeg met 39 procent en personenauto steeg met 8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Van de verplaatsingen die beginnen in het meerwerkgebied Utrecht en eindigen op een bestemming buiten het meerwerkgebied is in 2023 69 procent gemaakt met de personenauto als bestuurder of als passagier. Ongeveer 20 procent van de verplaatsingen met een eindpunt buiten het meerwerkgebied werden gemaakt met bus, tram, metro of de trein. Voor de fiets gaat het om 5 procent. In tabel 2.2 is de waarde voor lopen vervangen door een punt omdat er te weinig waarnemingen waren.

Naar Utrecht

In tabel 2.3 wordt het gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per persoon per dag gepresenteerd naar het meerwerkgebied van de provincie Utrecht naar vervoerwijzeklasse. 

2.3 Gemiddeld aantal reguliere verplaatsingen per 1 000 personen per dag naar de provincie Utrecht van inwoners van Nederland van 6 jaar of ouder naar vervoerwijzeklasse
2020202120222023verschil 2023 t.o.v. 2022 (%)
Totaal25,526,832,5*36,2*+12
Personenauto (bestuurder en passagier)18,720,023,2*25,5*+10
Openbaar vervoer (trein, bus, tram, metro)3,73,25,3*7,0*+32
Fiets (elektrisch en niet-elektrisch)1)1,41,61,81,9+6
Lopen.....
Overig (incl. bestelauto en brom- en snorfiets)1,41,72,01,5-22
* Cijfer wijkt significant af van het cijfer van het voorgaande jaar.
1) 'Fiets' omvat ook de speedpedelec.

Voor verplaatsingen die beginnen buiten het meerwerkgebied Utrecht en eindigen op een bestemming binnen het meerwerkgebied zien we verschillen bij dezelfde soort verschillen ten opzichte van 2022 als bij de verplaatsingen vanuit het meerwerkgebied. 

Voor de modal split van reguliere verplaatsingen naar het meerwerkgebied gelden vrijwel dezelfde percentages als bij de modal split van het aantal reguliere verplaatsingen vanuit het meerwerkgebied. 

Binnen, vanuit en naar Utrecht

Vergelijken we de cijfers in de drie tabellen, dan blijkt dat van alle verplaatsingen die een relatie hebben met het meerwerkgebied Utrecht 72 procent plaats vond binnen het meerwerkgebied. Voor 14 procent van de verplaatsingen geldt dat deze binnen het meerwerkgebied startten en erbuiten eindigden en eveneens 14 procent startte buiten het meerwerkgebied en eindigde binnen het meerwerkgebied Utrecht. Merk op dat verplaatsingen die enkel door de provincie Utrecht hebben plaatsgevonden met een vertrek- en een aankomstlocatie buiten de provincie Utrecht (transit) ook hier buiten beschouwing zijn gelaten.

2) De hoofdvervoerwijze betreft de vervoerwijze waarmee binnen de verplaatsing de langste afstand is afgelegd.