3. Redenen en vaardigheden
In totaal deed een derde van de studenten die in 2020/’21 hun diploma hebben behaald op enige wijze buitenlandervaring op. Ze waren studiepuntmobiel, reisden kortere tijd (minder dan drie maanden) en voor minder dan 15 studiepunten voor hun studie naar het buitenland of namen vanuit Nederland deel aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Wordt hen gevraagd naar de reden van hun verblijf in het buitenland of deelname vanuit Nederland aan internationale activiteiten dan geeft een overgrote meerderheid (95 procent) van degenen die studiepuntmobiel waren aan dat dit volgens hen goed is voor hun persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling. Ook vinden ze dat het goed op het CV staat (82 procent) of omdat hun vakgebied internationaal georiënteerd is (63 procent). Het investeren in hun CV was voor degenen die naar het buitenland zijn geweest maar niet studiepuntmobiel waren en degenen die digitaal mobiel waren veel minder een reden om deel te nemen aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Vergeleken met degenen die fysiek naar het buitenland zijn geweest, geven degenen die digitaal mobiel waren relatief vaak aan dat het een verplicht onderdeel van hun studie was.
Naar buitenland, studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Naar buitenland, niet-studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | |
---|---|---|---|
Persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling | 95,1 | 82,7 | 68,4 |
Investeren CV / helpt bij het vinden van werk | 81,9 | 41,2 | 42,1 |
Beooogd vakgebied is internationaal georiënteerd | 62,5 | 45,4 | 60,9 |
Verplicht voor opleiding | 32,2 | 33,5 | 62,0 |
Bijdragen aanpak maatschappelijk probleem | 22,9 | 29,5 | 34,7 |
Kwaliteit onderwijs buitenland is beter | 9,6 | 4,5 | 6,0 |
Geen passende onderzoek- of stageplek in Nederland | 8,9 | 7,2 |
Een verblijf in het buitenland of deelname aan online activiteiten in het buitenland kunnen verschillende vaardigheden vergroten. Afgestudeerden van het hoger onderwijs die studiepuntmobiel waren tijdens hun studie noemden vooral zelfstandigheid (57 procent) en taalvaardigheden (43 procent). Degenen die wel naar het buitenland zijn geweest, maar niet studiepuntmobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (54 procent). En ook hun kennis van eigen en andere culturen (47 procent) werd naar eigen zeggen beter. Afgestudeerden die tijdens hun studie alleen digitaal mobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (47 procent) en daarnaast dat ze beter verschillende perspectieven kunnen innemen (41 procent).
Naar buitenland, studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Naar buitenland, niet-studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | |
---|---|---|---|
Zelfstandigheid | 57,3 | 35,2 | 12,1 |
Taalvaardigheden | 42,9 | 24,3 | 39,3 |
Kennis eigen en andere culturen | 41,2 | 46,8 | 28,2 |
Kennis eigen vakgebied/buitenl. methodes | 35,1 | 54,3 | 47,1 |
Zelfvertrouwen | 28,2 | 15,1 | 11 |
Kritisch kijken soc. positie (eigen/anderen) | 18,2 | 23,1 | 20,7 |
Verschillende perspectieven kunnen innemen | 18,1 | 30,5 | 41,3 |
Ruimdenkendheid | 15,4 | 16,2 | 21,4 |
Flexibiliteit | 15,2 | 12,1 | 17,4 |
Doorzettingsvermogen | 15,2 | 9,5 | 7,8 |
Kennis mondiale vraagstukken | 8,4 | 11 | 11,2 |
Anders | 0,9 | 1,1 | 3,9 |
Aan degenen die niet fysiek naar het buitenland zijn geweest, is gevraagd of ze dit wel hebben overwogen. En vervolgens als dat het geval was wat de reden was dat ze niet zijn gegaan. De meest voorkomende reden die genoemd werd, is vanwege coronamaatregelen of het zelf hebben (gehad) van corona. Gevolgd door de reden dat het te duur was en ze de financiering niet rond kregen en dat ze in Nederland andere verplichtingen hadden.
(% van afgestudeerden die niet naar het buitenland zijn geweest) | |
---|---|
Vanwege coronamaatregelen of zelf corona | 45,6 |
Was te duur/kreeg de financiering niet rond | 35,5 |
In Nederland andere verplichtingen | 32,2 |
Kwaliteit onderwijs in Nederland beter | 23,2 |
Niet goed te combineren met opleiding in NL | 21,5 |
Te laat met de voorbereiding/geen tijd | 20 |
Geen passende plek | 19,8 |
Geen toegevoegde waarde | 16,8 |
Kende niemand die dit ook heeft gedaan | 10,4 |
Opleiding in Nederland stond het niet toe | 9,2 |
Beheerste onvoldoende de taal | 8,6 |
Al in het buitenland geweest voor opleiding | 8,5 |
Mensen in omgeving mee oneens | 5,4 |
Door eigen gezondheid niet mogelijk | 2,2 |
Een andere reden | 14 |