6. Conclusie
6.1 Completere waarneming; de mist trekt op
Vanaf heden is het eens te meer mogelijk om de aanspraak op bedrijfsvermogen van Nederlanders in kaart te brengen. Sinds de revisie vanaf 2006 worden alle beschikbare fiscale bronnen uitputtend benut, en is de methodiek uitgebreid om ook in geval van uitgebreide aandelenconstructies nog een zinnige schatting van het persoonlijk belang te kunnen maken. De nieuwe resultaten lenen zich met name om voor een gegeven verslagjaar de vermogensverdeling naar diverse achtergrondkenmerken inzichtelijk te maken.
6.2 Interpretatie tijdreeks: wees gewaarschuwd
In de reeks van onderzoeksjaren is het niet uitgesloten dat aanmerkelijk belang met elke stap terug in de tijd iets onvollediger wordt waargenomen. Deze historische verslechtering kan een rol spelen bij elke geobserveerde ontwikkeling in de tijd. Een vermogensverschil tussen twee jaren kan zodoende veroorzaakt worden door onderliggende sociaaleconomische ontwikkelingen, maar ook doordat de oudere waarneming minder compleet is. Voorzichtigheid is en blijft daarom geboden bij het interpreteren en duiden van trends in vermogensreeksen.
6.3 Verdere verbetermogelijkheden
Met ingang van deze vermogensrevisie omvat de groep AB-houders alle bij de Nederlandse Belastingdienst bekende belangen van personen in bedrijven. Logischerwijs omvat deze groep overwegend in Nederland woonachtige personen, en overwegend belangen in bedrijven die in Nederland gevestigd zijn. Belangen van Nederlanders in buitenlandse ondernemingen worden in principe slechts indirect waargenomen wanneer er dividend wordt uitgekeerd. Aangezien het CBS vooralsnog als enige statistiekbureau ter wereld fiscale registraties uitputtend benut voor het meten van inkomen en vermogen, zal het vooralsnog niet mogelijk zijn deze ontbrekende belangen te verkrijgen via uitwisseling met buitenlandse zusterbureaus.
Wellicht dienen zich in de toekomst meer mogelijkheden aan om de waarneming van (binnenlandse) belangen te verbeteren. Zo kan er gedacht worden aan aanvullende bronnen voor bedrijfsvermogens (deze worden momenteel enkel door een fiscale lens waargenomen), of overstap naar een centraal landelijk aandelenregister (zoals aanbevolen in het IBO Vermogensverdeling uit 2022).