4. Resultaten
4.1 42/43 Grond-, weg- en waterbouw
Naast de reeksen van de verschillende deelgebieden wordt ook een prijsindexcijfer voor de gehele GWW gepubliceerd. Deze reeks wordt samengesteld uit de deelreeksen waarbij het wegingsschema is ontleend aan de meest recente gegevens van Nationale Rekeningen uit 2016, met een prijsaanpassing naar 2018.
Aandelen 2010=100 | Aandelen 2015=100 | |
42.11a Wegen met open verharding | 6,2 | 5,0 |
42.11b Wegen met gesloten verharding | 20,7 | 16,1 |
42.12 Boven- en ondergrondse spoorwegen | 7,4 | 4,0 |
42.12a Spoorwegen, Aanleg | 0,0 | |
42.12b Spoorwegen, Exploitatie/onderhoud | 0,0 | |
42.13 Bruggen en tunnels | 7,9 | 7,6 |
42.21 Werken voor vloeistoffen | 20,3 | 19,5 |
42.91 Waterbouwkundige werken | 15,8 | 22,7 |
43.12 Bouwrijp maken van terreinen | 7,9 | 7,3 |
43.21 Elektrische installatie | 13,7 | 17,8 |
42/43 Grond-, weg- en waterbouw | 100,0 | 100,0 |
42/43 Grond-, weg- en waterbouw waarvan aandeel arbeid en diensten | 29,8 | 33,5 |
42/43 Grond-, weg- en waterbouw waarvan aandeel materiaal en materieel | 70,2 | 66,5 |
Bovenstaande tabel 1 geeft een overzicht van dit wegingsschema. Een aanzienlijk deel van de verschuivingen in de gewichten wordt veroorzaakt door een bij NR doorgevoerde revisie. Doordat de som van de gewichten steeds optelt tot 100 hebben deze aanpassingen ook invloed op de overige gewichten.
In tabel 1 is ook het aandeel van arbeid en materiaal en materieel in het totaalcijfer van de ‘42/43 Grond-, weg- en waterbouw’, ter informatie toegevoegd. Deze aandelen zijn een gewogen totaal van de verdeling tussen arbeid en materiaal en materieel per deelgebied.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 100,5 | 104,0 |
2012 | a | 101,4 | 105,9 |
2012 | j | 101,6 | 106,0 |
2012 | o | 102,3 | 107,0 |
2013 | j | 102,2 | 106,0 |
2013 | a | 101,6 | 106,0 |
2013 | j | 101,8 | 105,0 |
2013 | o | 101,6 | 105,6 |
2014 | j | 102,1 | 105,5 |
2014 | a | 101,7 | 104,7 |
2014 | j | 101,9 | 105,0 |
2014 | o | 101,9 | 105,6 |
2015 | j | 99,5 | 100,0 |
2015 | a | 100,4 | 100,7 |
2015 | j | 100,8 | 101,5 |
2015 | o | 99,4 | 98,5 |
2016 | j | 97,7 | 96,0 |
2016 | a | 98,1 | 96,9 |
2016 | j | 100,2 | 99,7 |
2016 | o | 101,0 | 100,5 |
2017 | j | 102,8 | 103,2 |
2017 | a | 102,6 | 103,5 |
2017 | j | 101,5 | 103,1 |
2017 | o | 102,5 | 104,0 |
2018 | j | 104,8 | 106,5 |
2018 | a | 104,3 | 106,4 |
2018 | j | 106,7 | 110,2 |
2018 | o | 108,8 | 112,1 |
2019 | j | 107,5 | 110,3 |
2019 | a | 108,7 | 112,1 |
2019 | j | 109,2 | 113,1 |
2019 | o | 109,3 | 112,4 |
Bovengenoemde bij de basisverlegging geïmplementeerde wijzigingen hebben tot gevolg dat de nieuwe reeks 2015=100 een ander verloop dan de oude reeks kent. Zowel het begin (in 2012) als aan het eind (in 2019) ligt de lijn van 2015=100 hoger dan de oude van 2010=100. Goed beschouwd wordt dit veroorzaakt in de periode rond het referentiejaar 2015. Als we beide reeksen zouden herschalen naar 2012=100 blijkt dat het verschil in ontwikkeling van beide reeksen hoofdzakelijk zit in de periode 2015-2017. Dit wordt in hoofdzaak veroorzaakt door de reeks ‘Wegen met gesloten verharding’ (zie grafiek 4211b). Voor deze reeks is met ingang van deze basisverlegging een nieuwe prijsindex voor wegenbouwasfalt gebruikt. Zie hiervoor paragraaf 4.2.
4.2 Deelgebieden
Hieronder treft u de grafieken aan waarin het verloop van de reeksen op basis van 2010=100 en 2015=100 van de verschillende deelgebieden is weergegeven.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 99,3 | 97,7 |
2012 | a | 100,0 | 98,4 |
2012 | j | 99,9 | 99,2 |
2012 | o | 100,7 | 99,9 |
2013 | j | 100,4 | 99,5 |
2013 | a | 100,3 | 99,5 |
2013 | j | 100,2 | 99,2 |
2013 | o | 100,0 | 99,1 |
2014 | j | 101,0 | 100,3 |
2014 | a | 100,8 | 100,0 |
2014 | j | 100,8 | 100,0 |
2014 | o | 101,0 | 100,4 |
2015 | j | 99,4 | 99,4 |
2015 | a | 99,9 | 99,6 |
2015 | j | 100,6 | 100,5 |
2015 | o | 100,2 | 100,3 |
2016 | j | 99,9 | 100,0 |
2016 | a | 100,3 | 100,6 |
2016 | j | 101,6 | 101,8 |
2016 | o | 101,9 | 101,8 |
2017 | j | 102,2 | 101,5 |
2017 | a | 102,3 | 102,3 |
2017 | j | 102,0 | 102,3 |
2017 | o | 102,8 | 103,1 |
2018 | j | 104,2 | 104,1 |
2018 | a | 104,7 | 104,8 |
2018 | j | 105,9 | 105,7 |
2018 | o | 107,6 | 107,2 |
2019 | j | 107,3 | 107,2 |
2019 | a | 108,1 | 108,0 |
2019 | j | 109,2 | 109,3 |
2019 | o | 109,5 | 109,6 |
De reeksen 4211a, Wegen met open verharding op basis van 2010=100 en 2015=100 hebben in hoofdzaak een vergelijkbare ontwikkeling. De kleine verschillen die er zijn, worden veroorzaakt door het aangepaste wegingsschema als gevolg van het nieuwe, geactualiseerde model dat in de reeks 2015=100 wordt gebruikt.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 104,9 | 132,6 |
2012 | a | 106,9 | 140,0 |
2012 | j | 107,4 | 133,7 |
2012 | o | 108,1 | 138,2 |
2013 | j | 107,9 | 133,3 |
2013 | a | 107,0 | 132,9 |
2013 | j | 107,1 | 130,1 |
2013 | o | 107,0 | 133,8 |
2014 | j | 107,0 | 130,7 |
2014 | a | 106,7 | 127,8 |
2014 | j | 106,8 | 127,7 |
2014 | o | 106,1 | 126,4 |
2015 | j | 99,7 | 100,8 |
2015 | a | 100,8 | 103,7 |
2015 | j | 101,4 | 106,4 |
2015 | o | 98,1 | 93,1 |
2016 | j | 94,1 | 84,0 |
2016 | a | 95,0 | 85,2 |
2016 | j | 98,9 | 95,4 |
2016 | o | 99,9 | 98,3 |
2017 | j | 102,8 | 108,2 |
2017 | a | 102,1 | 107,0 |
2017 | j | 100,1 | 104,2 |
2017 | o | 101,6 | 106,9 |
2018 | j | 105,0 | 114,4 |
2018 | a | 102,3 | 112,2 |
2018 | j | 108,0 | 128,5 |
2018 | o | 110,7 | 133,7 |
2019 | j | 107,1 | 124,6 |
2019 | a | 109,4 | 129,8 |
2019 | j | 110,1 | 132,6 |
2019 | o | 109,4 | 128,3 |
Beide reeksen 4211b, wegen met gesloten verharding laten een fors verschillende ontwikkeling zien. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het gebruik van een nieuwe reeks voor het prijsverloop van wegenbouwasfalt.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 96,3 | 99,3 |
2012 | a | 96,8 | 99,8 |
2012 | j | 97,7 | 99,8 |
2012 | o | 97,7 | 99,9 |
2013 | j | 97,7 | 99,4 |
2013 | a | 97,7 | 98,9 |
2013 | j | 97,1 | 97,6 |
2013 | o | 96,8 | 97,5 |
2014 | j | 97,5 | 98,0 |
2014 | a | 97,0 | 97,7 |
2014 | j | 97,2 | 98,5 |
2014 | o | 98,0 | 99,2 |
2015 | j | 98,9 | 99,6 |
2015 | a | 100,3 | 100,6 |
2015 | j | 100,7 | 100,2 |
2015 | o | 100,2 | 99,7 |
2016 | j | 100,3 | 99,4 |
2016 | a | 100,0 | 99,5 |
2016 | j | 100,8 | 101,4 |
2016 | o | 100,8 | 101,3 |
2017 | j | 102,7 | 103,8 |
2017 | a | 102,6 | 104,9 |
2017 | j | 102,2 | 103,7 |
2017 | o | 102,8 | 104,8 |
2018 | j | 103,7 | 105,8 |
2018 | a | 103,8 | 105,8 |
2018 | j | 105,0 | 107,2 |
2018 | o | 105,5 | 107,5 |
2019 | j | 105,6 | 107,7 |
2019 | a | 106,0 | 108,5 |
2019 | j | 106,9 | 108,9 |
2019 | o | 107,1 | 109,2 |
Beide reeksen 4212 Boven- en ondergrondse spoorwegen op basis van 2010=100 en 2015=100 vertonen op de lange termijn een vergelijkbare trendontwikkeling. Door de keuze van nieuwe modellen en de daarmee verbonden nieuwe wegingschema’s zijn kleine verschillen ontstaan.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 99,6 | 100,2 |
2012 | a | 100,0 | 100,6 |
2012 | j | 100,3 | 100,6 |
2012 | o | 100,7 | 100,9 |
2013 | j | 100,8 | 100,8 |
2013 | a | 100,5 | 100,3 |
2013 | j | 99,9 | 99,5 |
2013 | o | 100,3 | 99,9 |
2014 | j | 101,1 | 100,7 |
2014 | a | 100,5 | 100,1 |
2014 | j | 100,3 | 100,0 |
2014 | o | 100,5 | 100,5 |
2015 | j | 99,8 | 99,9 |
2015 | a | 100,0 | 100,3 |
2015 | j | 100,4 | 100,5 |
2015 | o | 99,7 | 99,7 |
2016 | j | 99,4 | 99,1 |
2016 | a | 100,1 | 99,6 |
2016 | j | 101,6 | 101,1 |
2016 | o | 101,3 | 100,9 |
2017 | j | 102,5 | 102,4 |
2017 | a | 103,2 | 103,5 |
2017 | j | 103,5 | 103,2 |
2017 | o | 105,2 | 105,0 |
2018 | j | 106,1 | 106,0 |
2018 | a | 106,2 | 106,3 |
2018 | j | 107,2 | 107,3 |
2018 | o | 107,8 | 108,1 |
2019 | j | 108,6 | 108,6 |
2019 | a | 108,2 | 108,7 |
2019 | j | 109,4 | 109,4 |
2019 | o | 108,6 | 108,8 |
Het nieuwe model in de reeks 4213, Bruggen en tunnels veroorzaakt geen grote verschillen tussen de reeksen op basis van 2010=100 en 2015=100.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 98,0 | 95,4 |
2012 | a | 98,4 | 96,1 |
2012 | j | 98,7 | 96,3 |
2012 | o | 99,6 | 96,8 |
2013 | j | 99,5 | 96,6 |
2013 | a | 99,3 | 96,9 |
2013 | j | 99,7 | 97,1 |
2013 | o | 99,6 | 97,1 |
2014 | j | 100,1 | 97,7 |
2014 | a | 99,6 | 97,7 |
2014 | j | 99,8 | 98,4 |
2014 | o | 100,4 | 101,3 |
2015 | j | 99,6 | 100,3 |
2015 | a | 99,9 | 98,9 |
2015 | j | 100,5 | 100,2 |
2015 | o | 100,0 | 100,0 |
2016 | j | 99,3 | 99,3 |
2016 | a | 98,7 | 100,5 |
2016 | j | 100,2 | 101,0 |
2016 | o | 101,7 | 101,6 |
2017 | j | 101,5 | 103,5 |
2017 | a | 102,1 | 103,1 |
2017 | j | 101,8 | 105,0 |
2017 | o | 101,8 | 104,5 |
2018 | j | 103,8 | 107,2 |
2018 | a | 104,3 | 108,3 |
2018 | j | 105,1 | 108,3 |
2018 | o | 107,3 | 110,0 |
2019 | j | 107,0 | 110,4 |
2019 | a | 108,3 | 112,2 |
2019 | j | 108,9 | 112,1 |
2019 | o | 109,0 | 112,5 |
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 103,4 | 100,1 |
2012 | a | 104,7 | 101,8 |
2012 | j | 104,1 | 104,4 |
2012 | o | 105,4 | 105,2 |
2013 | j | 105,2 | 104,8 |
2013 | a | 104,4 | 104,2 |
2013 | j | 105,2 | 103,5 |
2013 | o | 104,8 | 104,0 |
2014 | j | 105,6 | 104,4 |
2014 | a | 105,2 | 103,8 |
2014 | j | 105,3 | 103,9 |
2014 | o | 104,7 | 104,0 |
2015 | j | 99,4 | 99,6 |
2015 | a | 100,6 | 100,3 |
2015 | j | 101,0 | 101,4 |
2015 | o | 99,0 | 99,3 |
2016 | j | 95,1 | 96,5 |
2016 | a | 96,6 | 98,0 |
2016 | j | 100,0 | 100,5 |
2016 | o | 100,5 | 100,2 |
2017 | j | 103,2 | 100,6 |
2017 | a | 102,5 | 101,8 |
2017 | j | 101,1 | 101,3 |
2017 | o | 102,7 | 102,4 |
2018 | j | 105,4 | 104,1 |
2018 | a | 105,2 | 104,5 |
2018 | j | 108,1 | 107,5 |
2018 | o | 111,1 | 109,5 |
2019 | j | 108,3 | 108,0 |
2019 | a | 109,3 | 109,8 |
2019 | j | 110,0 | 111,0 |
2019 | o | 110,1 | 110,7 |
Ook voor de reeks 4291, Waterbouwkundige werken geldt dat de verschillen tussen de reeksen 2010=100 en 2015=100 gering zijn en terug te voeren zijn op het nieuwe model en wegingsschema.
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 102,6 | 98,3 |
2012 | a | 103,2 | 99,3 |
2012 | j | 102,8 | 102,9 |
2012 | o | 103,4 | 103,4 |
2013 | j | 103,8 | 104,2 |
2013 | a | 102,8 | 103,0 |
2013 | j | 103,7 | 103,5 |
2013 | o | 103,3 | 103,3 |
2014 | j | 103,7 | 103,5 |
2014 | a | 103,4 | 103,2 |
2014 | j | 104,0 | 103,2 |
2014 | o | 103,4 | 103,0 |
2015 | j | 99,6 | 99,6 |
2015 | a | 100,4 | 100,2 |
2015 | j | 100,7 | 100,8 |
2015 | o | 99,3 | 99,7 |
2016 | j | 97,1 | 96,2 |
2016 | a | 98,2 | 98,4 |
2016 | j | 100,3 | 100,1 |
2016 | o | 100,9 | 99,9 |
2017 | j | 103,0 | 100,1 |
2017 | a | 101,4 | 100,9 |
2017 | j | 99,7 | 100,3 |
2017 | o | 100,4 | 101,1 |
2018 | j | 105,2 | 103,3 |
2018 | a | 103,6 | 103,4 |
2018 | j | 106,5 | 105,3 |
2018 | o | 110,3 | 107,5 |
2019 | j | 109,6 | 105,4 |
2019 | a | 110,8 | 107,1 |
2019 | j | 109,3 | 107,6 |
2019 | o | 111,6 | 108,3 |
Jaar | Kwartaal | 2010=100 (herschaald) (index) | 2015=100 (index) |
---|---|---|---|
2012 | j | 96,9 | 99,3 |
2012 | a | 97,1 | 99,8 |
2012 | j | 97,7 | 100,5 |
2012 | o | 97,5 | 99,9 |
2013 | j | 97,6 | 99,6 |
2013 | a | 97,1 | 100,7 |
2013 | j | 96,6 | 99,3 |
2013 | o | 96,3 | 98,6 |
2014 | j | 96,7 | 98,9 |
2014 | a | 96,4 | 98,3 |
2014 | j | 96,5 | 98,8 |
2014 | o | 97,7 | 99,5 |
2015 | j | 98,8 | 100,1 |
2015 | a | 100,8 | 101,4 |
2015 | j | 100,5 | 100,0 |
2015 | o | 99,9 | 99,0 |
2016 | j | 101,1 | 99,1 |
2016 | a | 100,5 | 98,5 |
2016 | j | 101,0 | 99,4 |
2016 | o | 101,2 | 101,0 |
2017 | j | 104,6 | 103,5 |
2017 | a | 104,4 | 104,1 |
2017 | j | 103,5 | 103,7 |
2017 | o | 104,0 | 103,9 |
2018 | j | 104,6 | 103,8 |
2018 | a | 105,4 | 103,5 |
2018 | j | 106,6 | 104,2 |
2018 | o | 107,3 | 104,3 |
2019 | j | 107,6 | 104,4 |
2019 | a | 108,1 | 104,6 |
2019 | j | 108,7 | 105,1 |
2019 | o | 108,8 | 105,0 |
Binnen het deelgebied 4321, Elektrische installatie vertegenwoordigt de werksoort Wegsignalering in de reeks 2015=100 een belangrijk(er) onderdeel. Daarbij is in deze reeks als proxy voor de elektrische componenten gekozen voor Prodcom 26200000, computers en randapparatuur. Deze kent een kleinere prijsontwikkeling dan de eerder gebruikte restgroep prodcom 279x, Andere elektrische apparatuur. Dit is in hoofdzaak de verklaring van het verloop van de nieuwe reeks 2015=100.