Hoe belangrijk is de luchtvaart voor onze economie?

De bijdrage van al het vervoer door de lucht aan de Nederlandse economie bedroeg in 2023 iets meer dan 0,4 procent. Het vervoer door de lucht bestaat uit alle vliegtuigmaatschappijen.
De toegevoegde waarde van het vervoer door de lucht bleef in 2023 lager voor de coronacrisis: deze was nog ruim 30 procent lager dan in 2019. In 2023 steeg de toegevoegde waarde verder naar 3,6 miljard euro,
ruim 13 procent meer dan een jaar eerder.
De werkgelegenheid binnen de luchtvaart fluctueert. In 2019 waren er in het vervoer door de lucht 24 duizend vte’s actief. In 2020 en 2021 nam de werkgelegenheid verder af tot
respectievelijk 23 en 21 duizend vte’s. Vanaf 2022 neemt het aantal vte’s toe met 22 duizend vte in 2022 en 23 duizend in 2023.
Dienstverlening voor de luchtvaart
Naast de vliegmaatschappijen zelf is er nog meer bedrijvigheid rond de luchtvaart. Het gaat hierbij om de vliegvelden en om ondernemingen die zich bezighouden met de afhandeling van luchtvracht en passagiers. Eind 2023 waren 550 bedrijven in de ‘Dienstverlening voor de luchtvaart’ actief; dat is bijna 9 procent meer dan een jaar eerder. De werkgelegenheid in de dienstverlening voor de luchtvaart was ongeveer 24 procent van die van het vervoer door de lucht, de omzet de ongeveer 14 procent. In 2022 bedroeg de omzet van vervoerders en dienstverleners samen ruim 14,6 miljard euro.