Omzet horeca stijgt 2,2 procent in tweede kwartaal
Group x-axis EN | X-axis EN | Omzet (2015=100) | Volume (voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet) (2015=100) |
---|---|---|---|
2013 | 1e kwartaal | 87,4 | 91,3 |
2013 | 2e kwartaal | 89,6 | 93,8 |
2013 | 3e kwartaal | 90,8 | 94,6 |
2013 | 4e kwartaal | 91,1 | 94,5 |
2014 | 1e kwartaal | 93,6 | 96,7 |
2014 | 2e kwartaal | 93,8 | 96,2 |
2014 | 3e kwartaal | 94,5 | 96,6 |
2014 | 4e kwartaal | 95,9 | 97,5 |
2015 | 1e kwartaal | 97,1 | 98,2 |
2015 | 2e kwartaal | 99,5 | 99,9 |
2015 | 3e kwartaal | 100,3 | 100 |
2015 | 4e kwartaal | 102,8 | 102 |
2016 | 1e kwartaal | 103,6 | 101,9 |
2016 | 2e kwartaal | 104,2 | 102,6 |
2016 | 3e kwartaal | 108,2 | 105,2 |
2016 | 4e kwartaal | 108,3 | 104,8 |
2017 | 1e kwartaal | 110,5 | 105,7 |
2017 | 2e kwartaal | 112,6 | 106,8 |
2017 | 3e kwartaal | 113,9 | 106,9 |
2017 | 4e kwartaal | 115,5 | 108,1 |
2018 | 1e kwartaal | 117,6 | 109,3 |
2018 | 2e kwartaal | 120,1 | 111,2 |
Hoogste omzetgroei fastfoodrestaurants in anderhalf jaar
Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het tweede kwartaal 2,3 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Het aantal verkochte consumpties steeg met 2 procent. Met 3,6 procent nam de omzet van fastfoodrestaurants het sterkst toe. Het is bovendien de grootste groei in anderhalf jaar. Ook cafés, restaurants, kantines en catering hebben meer omgezet dan een kwartaal eerder.
X-as label | Omzet (%-mutatie t.o.v. een kwartaal eerder) | Volume (voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet) (%-mutatie t.o.v. een kwartaal eerder) |
---|---|---|
Eet- en drinkgelegenheden | 2,3 | 2 |
Fastfoodrestaurants | 3,6 | 2,6 |
Cafés | 2,5 | 2 |
Kantines en catering | 2,1 | 1,8 |
Restaurants | 1,6 | 1,6 |
Omzet logiesverstrekking ook hoger dan kwartaal eerder
De omzet van logiesverstrekkers nam met 1,9 procent toe in het tweede kwartaal in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume steeg met 0,9 procent. De omzet van hotels steeg met 2,1 procent. Het volume steeg met 0,5 procent. Vorig kwartaal daalde het volume van hotels nog met 0,3 procent.
X-as label | Omzet (%-mutatie t.o.v. een kwartaal eerder) | Volume (voor prijsontwikkeling gecorrigeerde omzet) (%-mutatie t.o.v. een kwartaal eerder) |
---|---|---|
Logiesverstrekking | 1,9 | 0,9 |
Hotels | 2,1 | 0,5 |
Ondernemersvertrouwen positief ondanks oplopend personeelstekort
Het ondernemersvertrouwen in de horeca is al 4,5 jaar op rij positief. Wel worden steeds meer bedrijven in de horeca gehinderd door personeelstekort. Aan het begin van het derde kwartaal gaf bijna 26 procent van de horecaondernemers aan belemmeringen te ervaren bij hun bedrijfsactiviteiten als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten. Dat het vinden van geschikt personeel lastig is, blijkt ook uit een recordaantal van bijna 23 duizend openstaande vacatures in de horeca aan het eind van het tweede kwartaal.
Sinds het eerste kwartaal van 2018 zijn de omzet en volumecijfers van overige logiesverstrekking - waaronder campings en vakantiehuisjes - en van catering opgenomen in de horecacijfers. Voorheen stond de traditionele horeca centraal, bestaande uit hotels, restaurants en cafés. De omzet van de traditionele horeca steeg in het tweede kwartaal met 2,2 procent.
Bronnen
- StatLine - Horeca; omzetontwikkeling
- StatLine - Conjunctuurenquete Nederland
- StatLine - Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken
- StatLine - Openstaande vacatures; SBI 2008, regio
Relevante links
- Technische toelichting - Horeca
- Nieuwsbericht - Groei toerismesector vooral dankzij buitenlandse toeristen
- Nieuwsbericht - Aantal vacatures bereikt recordhoogte