Hoe is de financiële welvaart verdeeld?
Over deze publicatie
Volgens een maatstaf voor financiële welvaart gebaseerd op zowel de inkomens- als vermogenspositie van een huishouden, is de welvaart gelijker verdeeld dan het vermogen maar ongelijker dan het inkomen. Ondernemershuishoudens zijn het meest welvarend, gevolgd door werknemers- en pensioenhuishoudens. Huishoudens die voornamelijk rond moeten komen van een uitkering zijn financieel het minst goed af.Regionaal bekeken zijn studentensteden als Groningen, Wageningen en Enschede de minst welvarende gemeenten, terwijl Rozendaal de meest welvarende is. De welvaartsarmoede in Nederland is kleiner dan de inkomensarmoede: waar het aandeel huishoudens met een laag inkomen 7,9 procent was in 2018, was het aandeel met zowel een laag inkomen als een klein vermogen 6,2 procent. Dat is een verschil van 120 duizend huishoudens.
1. Inleiding
De welvaartsmaat gaat uit van de relatieve inkomens- en vermogenspositie. Een van de
redenen hiervoor is het veelvuldig gebruik van inkomen en vermogen als achtergrondvariabele in andere studies over thema’s als onderwijs, gezondheid en veiligheid (zie
bijvoorbeeld artikelen in Statistische Trends). Voor zulke studies volstaat doorgaans de
relatieve inkomens- en vermogenspositie, zodat de combinatie van inkomen en vermogen
in een relatieve welvaartsmaat voor de hand ligt. Verder speelt eenvoud van de maat een
belangrijke rol. Een groepsindeling van huishoudens op grond van hun inkomen en
vermogen heeft daarom de voorkeur boven een optelling van inkomen en vermogen, zoals
bijvoorbeeld OECD (2013) voorstelt 1). Hoewel huishoudens ook op basis van zo’n optelling
gerangschikt kunnen worden op een welvaartsladder, gaat die rangschikking niet uit van
de ordening op de inkomens- en vermogensladder. Wingen, Berger-Van Sijl, Kunst en Otten
(2010) gingen daar wel vanuit en creëerden een welvaartsladder op basis van de som van
de relatieve inkomens- en vermogenspositie. Nadeel van die indeling is echter dat de
betrekkelijk grote groep met een klein of geen vermogen over ongeveer een kwart de
vermogensladder uitgesmeerd is (zie CBS, 2019a), en daarmee staan deze vermogens ook
op de welvaartsladder relatief ver uit elkaar. In de hier beschreven welvaartsmaat is dit
ondervangen door huishoudens mee te laten tellen op basis van een gewicht dat
correspondeert met hun plaats op de inkomens- en vermogensladder.
Aan de hand van de gekozen maat voor financiële welvaart brengt dit artikel in beeld in
hoeverre de welvaartsverdeling verschilt van de inkomens- en vermogensverdeling van
huishoudens. Ook de samenstelling van de groepen huishoudens op de sporten van de
welvaartsladder passeert dan de revue. Verder komt de financiële welvaart van diverse
bevolkingsgroepen aan bod. In hoeverre zijn groepen meer of minder dan gemiddeld
welvarend? Tot slot ligt de focus op de groep met weinig welvaart: de ‘welvaartsarmen’.
Hoe groot is de groep met welvaartsarmoede en hoe heeft de omvang van deze groep zich
ontwikkeld sinds 2011?
2. Welvaartsverdeling
Welvaart ongelijker verdeeld dan inkomen, maar gelijker dan vermogen
De welvaartsverdeling is gelijker dan de vermogensverdeling, maar schever dan de inkomensverdeling. Dit blijkt uit de Lorenzcurven waarin het cumulatieve aandeel van respectievelijk het gestandaardiseerd besteedbaar inkomen, het vermogen en de financiële welvaart is afgezet tegen het cumulatieve aandeel (oplopend gerangschikte) huishoudens.Zo geeft de inkomenscurve voor elk percentage huishoudens aan welk percentage van het totale inkomen zij bezitten. Huishoudens uit de hoogste 20%-groep bezaten 37 procent van het totale inkomen in 2018, 80 procent van het totale vermogen en 46 procent van de totale welvaart. Dat de welvaartsverdeling qua ongelijkheid tussen de inkomens- en vermogensverdeling zit, blijkt ook uit het feit dat de Lorenzcurve van inkomen het dichtstbij die van de gelijke verdeling ligt, en die van vermogen het verst daar vandaan (zie ook figuur 2.1).
De genormaliseerde Gini-coëfficiënt drukt de ongelijkheid van een verdeling uit in een getal tussen 0 (volkomen gelijke verdeling) en 1 (volkomen ongelijke verdeling), zie Bos,Van den Brakel en Otten (2018). In 2018 waren de waarden van Gini-coëfficiënt voor dei nkomens-, vermogens- en welvaartsverdeling respectievelijk 0,29, 0,77 en 0,45. Dit bevestigt nogmaals de tussenpositie van de welvaartsverdeling.
populatieaandeel | Gelijke verdeling (Cumulatief inkomen/vermogen/welvaart (%)) | Inkomen (Cumulatief inkomen/vermogen/welvaart (%)) | Vermogen (Cumulatief inkomen/vermogen/welvaart (%)) | Welvaart (Cumulatief inkomen/vermogen/welvaart (%)) |
---|---|---|---|---|
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | 1 | -0,132599672 | -1,610659569 | -0,00773796 |
2 | 2 | -0,033363246 | -2,080281198 | -0,006354743 |
3 | 3 | 0,15223945 | -2,370961459 | 0,00022389 |
4 | 4 | 0,415496168 | -2,582437109 | 0,014441559 |
5 | 5 | 0,748084191 | -2,745100323 | 0,037976035 |
6 | 6 | 1,132826803 | -2,873392863 | 0,071377965 |
7 | 7 | 1,54994077 | -2,974999485 | 0,11502284 |
8 | 8 | 1,990704902 | -3,055306571 | 0,169671211 |
9 | 9 | 2,450903982 | -3,117784054 | 0,235092144 |
10 | 10 | 2,926082383 | -3,165245547 | 0,311352701 |
11 | 11 | 3,414212082 | -3,199816729 | 0,39881035 |
12 | 12 | 3,914045792 | -3,223494048 | 0,497821415 |
13 | 13 | 4,424991345 | -3,238193392 | 0,609062148 |
14 | 14 | 4,946383842 | -3,246016447 | 0,733281296 |
15 | 15 | 5,479088637 | -3,249699695 | 0,87089005 |
16 | 16 | 6,023685349 | -3,250723013 | 1,022228121 |
17 | 17 | 6,58004465 | -3,250726722 | 1,187637268 |
18 | 18 | 7,148056516 | -3,250520229 | 1,36747087 |
19 | 19 | 7,727480628 | -3,249595774 | 1,562128521 |
20 | 20 | 8,318084574 | -3,247690992 | 1,77177962 |
21 | 21 | 8,919653272 | -3,244705148 | 1,99644347 |
22 | 22 | 9,531784992 | -3,240683436 | 2,236118721 |
23 | 23 | 10,15398737 | -3,23567395 | 2,49069516 |
24 | 24 | 10,78575346 | -3,229618668 | 2,760400716 |
25 | 25 | 11,42667417 | -3,222368424 | 3,045530933 |
26 | 26 | 12,07638352 | -3,213698224 | 3,346544984 |
27 | 27 | 12,73477231 | -3,20331084 | 3,664009143 |
28 | 28 | 13,40187639 | -3,190843055 | 3,998699626 |
29 | 29 | 14,07782187 | -3,175891204 | 4,351482496 |
30 | 30 | 14,76266033 | -3,158030927 | 4,72336741 |
31 | 31 | 15,45661219 | -3,136776209 | 5,115374619 |
32 | 32 | 16,15989888 | -3,111637127 | 5,528287687 |
33 | 33 | 16,87284296 | -3,082125589 | 5,962821382 |
34 | 34 | 17,5957585 | -3,047714543 | 6,419686575 |
35 | 35 | 18,32888999 | -3,007838599 | 6,899368142 |
36 | 36 | 19,07228981 | -2,961877602 | 7,402226123 |
37 | 37 | 19,82608029 | -2,909254528 | 7,928554299 |
38 | 38 | 20,59035233 | -2,849511517 | 8,478462118 |
39 | 39 | 21,36509428 | -2,782136382 | 9,052046536 |
40 | 40 | 22,15038538 | -2,706326602 | 9,649297135 |
41 | 41 | 22,94623871 | -2,621286822 | 10,27014701 |
42 | 42 | 23,75266629 | -2,52639325 | 10,91440859 |
43 | 43 | 24,56969862 | -2,421300001 | 11,58201105 |
44 | 44 | 25,39726826 | -2,305627514 | 12,2729232 |
45 | 45 | 26,235366 | -2,178864064 | 12,98703375 |
46 | 46 | 27,08400678 | -2,039973755 | 13,72446523 |
47 | 47 | 27,94326219 | -1,886820018 | 14,48551285 |
48 | 48 | 28,81312477 | -1,71796129 | 15,27032413 |
49 | 49 | 29,69358351 | -1,534281123 | 16,07905781 |
50 | 50 | 30,58457857 | -1,33367359 | 16,91181536 |
51 | 51 | 31,48614662 | -1,113495261 | 17,76872775 |
52 | 52 | 32,39833793 | -0,872706967 | 18,64987086 |
53 | 53 | 33,32137326 | -0,609969194 | 19,55536345 |
54 | 54 | 34,25537301 | -0,323681194 | 20,48546738 |
55 | 55 | 35,20051024 | -0,011841019 | 21,44032372 |
56 | 56 | 36,15687124 | 0,327024587 | 22,42022121 |
57 | 57 | 37,12455556 | 0,693456161 | 23,42526214 |
58 | 58 | 38,10360929 | 1,089065404 | 24,45551509 |
59 | 59 | 39,0941727 | 1,516137682 | 25,51127699 |
60 | 60 | 40,09630874 | 1,975953537 | 26,59279424 |
61 | 61 | 41,11015327 | 2,469806836 | 27,70028223 |
62 | 62 | 42,13578516 | 2,999003572 | 28,83403008 |
63 | 63 | 43,17339442 | 3,564748584 | 29,99424936 |
64 | 64 | 44,22309321 | 4,168286378 | 31,18107591 |
65 | 65 | 45,28507604 | 4,811123417 | 32,39480597 |
66 | 66 | 46,35946282 | 5,494446115 | 33,63558732 |
67 | 67 | 47,44636235 | 6,219336251 | 34,9036548 |
68 | 68 | 48,54609395 | 6,986964816 | 36,19944557 |
69 | 69 | 49,65880824 | 7,798106581 | 37,5232405 |
70 | 70 | 50,78486922 | 8,653558416 | 38,87538943 |
71 | 71 | 51,92459712 | 9,554414495 | 40,25618538 |
72 | 72 | 53,07831978 | 10,50171257 | 41,66628578 |
73 | 73 | 54,24647996 | 11,49667826 | 43,10606334 |
74 | 74 | 55,42957168 | 12,54050099 | 44,5761766 |
75 | 75 | 56,62801702 | 13,6348005 | 46,07717795 |
76 | 76 | 57,84234081 | 14,7810512 | 47,6094964 |
77 | 77 | 59,07317659 | 15,98103583 | 49,17374908 |
78 | 78 | 60,32115956 | 17,23690524 | 50,77056814 |
79 | 79 | 61,58694816 | 18,55091515 | 52,40078907 |
80 | 80 | 62,87130112 | 19,92609889 | 54,06535016 |
81 | 81 | 64,175145 | 21,36595166 | 55,76545302 |
82 | 82 | 65,4995052 | 22,87414742 | 57,50192423 |
83 | 83 | 66,84548688 | 24,45568542 | 59,27599633 |
84 | 84 | 68,21443279 | 26,11548844 | 61,08916616 |
85 | 85 | 69,60766517 | 27,85994976 | 62,9430686 |
86 | 86 | 71,02682789 | 29,69656134 | 64,83977685 |
87 | 87 | 72,47387236 | 31,63411308 | 66,78202607 |
88 | 88 | 73,95117838 | 33,68338249 | 68,77316947 |
89 | 89 | 75,46139151 | 35,85712835 | 70,81812376 |
90 | 90 | 77,00798637 | 38,17221221 | 72,92402183 |
91 | 91 | 78,59509526 | 40,64999505 | 75,09865283 |
92 | 92 | 80,22810337 | 43,31836378 | 77,349887 |
93 | 93 | 81,91431841 | 46,21303428 | 79,68734866 |
94 | 94 | 83,66322365 | 49,38438534 | 82,12118292 |
95 | 95 | 85,48882096 | 52,90658485 | 84,66435736 |
96 | 96 | 87,41263718 | 56,89348412 | 87,33295836 |
97 | 97 | 89,4714091 | 61,55159187 | 90,1484826 |
98 | 98 | 91,736744 | 67,29938379 | 93,14321779 |
99 | 99 | 94,39393202 | 75,271786 | 96,37183544 |
100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Door huishoudens te ordenen op basis van de welvaartsmaat en ze vervolgens gelijkmatig te verdelen in honderd groepen, ontstaan welvaartspercentielgroepen van huishoudens. Ten behoeve van dit artikel worden de honderd welvaartsgroepen ook regelmatig ingedikt tot tien welvaartsdecielgroepen of vijf welvaartskwintielgroepen.
De inkomenspositie is hoger naarmate huishoudens zich in een hogere welvaartsgroep bevinden. In de lagere welvaartsgroepen komt de welvaartsverdeling sterk overeen met de inkomensverdeling. Zo bevindt 90 procent van de huishoudens in de laagste welvaartskwintielgroep zich ook in de laagste inkomenskwintielgroep. De laagste welvaartsgroep bevat overwegend lage vermogens: van ruim 80 procent van de minst welvarende huishoudens valt het vermogen in de eerste of tweede vermogenskwintielgroep. Dit zijn vrijwel allemaal huishoudens met een negatief tot een klein positief vermogen (CBS,2019a).
De hoogste welvaartsgroep bestaat vooral uit huishoudens die hoog op de inkomens- énvermogensladder staan.
Categories1 | Eerste 20% (laag inkomen) (% huishoudens) | Tweede 20% (% huishoudens) | Derde 20% (% huishoudens) | Vierde 20% (% huishoudens) | Vijfde 20% (hoog inkomen) (% huishoudens) |
---|---|---|---|---|---|
Eerste 20% (lage welvaart) | 89,6 | 10,4 | 0 | 0 | 0 |
Tweede 20% | 5,9 | 72,9 | 21,2 | 0 | 0 |
Derde 20% | 2,4 | 11,6 | 58,6 | 27,5 | 0 |
Vierde 20% | 1,7 | 4,4 | 15,7 | 52,1 | 26,1 |
Vijfde 20% (hoge welvaart) | 0,4 | 0,8 | 4,4 | 20,4 | 73,9 |
Categories1 | Eerste 20% (laag vermogen) (% huishoudens) | Tweede 20% (% huishoudens) | Derde 20% (% huishoudens) | Vierde 20% (% huishoudens) | Vijfde 20% (hoog vermogen) (% huishoudens) |
---|---|---|---|---|---|
Eerste 20% (lage welvaart) | 41,6 | 44,9 | 12,3 | 1,2 | 0 |
Tweede 20% | 24,6 | 33,8 | 28,9 | 12,2 | 0,4 |
Derde 20% | 18,1 | 13,9 | 28,9 | 31,2 | 7,9 |
Vierde 20% | 12,6 | 6,4 | 23,5 | 33,7 | 23,8 |
Vijfde 20% (hoge welvaart) | 3,1 | 1 | 6,2 | 21,7 | 68 |
De sociaaleconomische kenmerken van huishoudens in verschillende welvaartsgroepen variëren. Huishoudens met vooral werknemersinkomen vormen traditioneel de grootste bevolkingsgroep in Nederland. In 2018 domineerden zij het midden en de bovenkant van de welvaartsladder. In de absolute top van de verdeling was het aandeel van zelfstandigen echter groter.
Huishoudens die in 2018 voornamelijk van een bijstands- of andere uitkering moesten rondkomen, bevonden zich voornamelijk in de lagere welvaartsgroepen, vooral in het 5e tot en met 20e percentiel.
Categories1 | Categories2 | Inkomen als werknemer (% huishoudens) | Inkomen als zelfstandige (% huishoudens) | Pensioen (% huishoudens) | Bijstand (% huishoudens) | Overig overdrachtsinkomen (% huishoudens) |
---|---|---|---|---|---|---|
1e wel- vaartsgroep | 1e procent | 44,1 | 9,1 | 2,7 | 2,4 | 19,2 |
1e wel- vaartsgroep | 2e procent | 45,2 | 6,4 | 4,2 | 8,3 | 13,4 |
1e wel- vaartsgroep | 3e procent | 42,1 | 8,4 | 5,8 | 8,6 | 12,6 |
1e wel- vaartsgroep | 4e procent | 37,3 | 8,7 | 7,6 | 11,6 | 12,3 |
1e wel- vaartsgroep | 5e procent | 25,4 | 6,7 | 7,8 | 23,1 | 14,6 |
1e wel- vaartsgroep | 6e procent | 20,5 | 5,1 | 7,7 | 26,4 | 17,9 |
1e wel- vaartsgroep | 7e procent | 18,7 | 4,2 | 8,4 | 30,1 | 16,1 |
1e wel- vaartsgroep | 8e procent | 16,3 | 3,5 | 10,3 | 31,6 | 15,9 |
1e wel- vaartsgroep | 9e procent | 15,1 | 3 | 9 | 33,9 | 16,6 |
1e wel- vaartsgroep | 10e procent | 14,6 | 2,9 | 10,1 | 32,2 | 17,7 |
2e | 11e procent | 15 | 2,6 | 12,4 | 29 | 18,5 |
2e | 12e procent | 15,2 | 2,6 | 14,1 | 26,4 | 19,2 |
2e | 13e procent | 17,9 | 2,8 | 19,9 | 15,4 | 21,5 |
2e | 14e procent | 19,9 | 3 | 26 | 7,6 | 21 |
2e | 15e procent | 21,2 | 2,9 | 30,2 | 5,7 | 17,6 |
2e | 16e procent | 22 | 2,9 | 34,1 | 4,3 | 14,3 |
2e | 17e procent | 23,4 | 3 | 35,9 | 3,3 | 12 |
2e | 18e procent | 24,9 | 3 | 36,7 | 2,6 | 10,3 |
2e | 19e procent | 26,1 | 2,9 | 37,9 | 2 | 8,7 |
2e | 20e procent | 26,7 | 2,7 | 39 | 1,6 | 7,4 |
3e | 21e procent | 27,3 | 2,6 | 39,7 | 1,3 | 6,5 |
3e | 22e procent | 27,7 | 2,5 | 40,7 | 1,1 | 5,7 |
3e | 23e procent | 28,6 | 2,6 | 40,2 | 0,9 | 5,2 |
3e | 24e procent | 29,7 | 2,5 | 39,6 | 0,8 | 4,9 |
3e | 25e procent | 31,2 | 2,5 | 38,4 | 0,8 | 4,7 |
3e | 26e procent | 32,9 | 2,8 | 36,7 | 0,6 | 4,6 |
3e | 27e procent | 35 | 2,8 | 34,5 | 0,6 | 4,7 |
3e | 28e procent | 37,9 | 2,9 | 31,6 | 0,5 | 4,6 |
3e | 29e procent | 40,5 | 3,2 | 28,6 | 0,5 | 4,7 |
3e | 30e procent | 42,8 | 3,5 | 26,1 | 0,4 | 4,8 |
4e | 31e procent | 44,6 | 3,6 | 24,2 | 0,3 | 4,8 |
4e | 32e procent | 45,9 | 3,7 | 22,9 | 0,3 | 4,7 |
4e | 33e procent | 47,1 | 3,9 | 21,8 | 0,2 | 4,6 |
4e | 34e procent | 47,8 | 4,1 | 21 | 0,2 | 4,6 |
4e | 35e procent | 48 | 4,2 | 20,7 | 0,1 | 4,5 |
4e | 36e procent | 48,8 | 4,3 | 20,2 | 0,1 | 4,2 |
4e | 37e procent | 49,4 | 4,3 | 19,7 | 0,1 | 4,1 |
4e | 38e procent | 49,6 | 4,4 | 19,7 | 0,1 | 3,8 |
4e | 39e procent | 49,5 | 4,5 | 19,8 | 0,1 | 3,7 |
4e | 40e procent | 49,9 | 4,4 | 19,8 | 0,1 | 3,4 |
5e | 41e procent | 49,9 | 4,5 | 19,8 | 0 | 3,4 |
5e | 42e procent | 49,4 | 4,5 | 20,4 | 0 | 3,3 |
5e | 43e procent | 48,7 | 4,6 | 21,2 | 0 | 3 |
5e | 44e procent | 48,8 | 4,5 | 21,3 | 0 | 3 |
5e | 45e procent | 49,2 | 4,7 | 20,9 | 0 | 2,7 |
5e | 46e procent | 49,8 | 4,6 | 20,4 | 0 | 2,7 |
5e | 47e procent | 49,8 | 4,8 | 20,3 | 0 | 2,6 |
5e | 48e procent | 50 | 4,8 | 20,2 | 0 | 2,5 |
5e | 49e procent | 50,4 | 4,8 | 20 | 0 | 2,4 |
5e | 50e procent | 50,1 | 4,9 | 20,1 | 0 | 2,5 |
6e | 51e procent | 50,1 | 4,9 | 20,2 | 0 | 2,4 |
6e | 52e procent | 50,1 | 5 | 20,1 | 0 | 2,3 |
6e | 53e procent | 50,1 | 5 | 20,2 | 0 | 2,3 |
6e | 54e procent | 50,2 | 5 | 20,2 | 0 | 2,1 |
6e | 55e procent | 49,9 | 5,2 | 20,3 | 0 | 2,1 |
6e | 56e procent | 49,7 | 5,2 | 20,7 | 0 | 2 |
6e | 57e procent | 49,9 | 5,1 | 20,6 | 0 | 1,9 |
6e | 58e procent | 49,9 | 5,3 | 20,4 | 0 | 2 |
6e | 59e procent | 49,8 | 5,3 | 20,5 | 0 | 1,9 |
6e | 60e procent | 50 | 5,4 | 20,3 | 0 | 1,9 |
7e | 61e procent | 50,1 | 5,5 | 20,2 | 0 | 1,8 |
7e | 62e procent | 49,9 | 5,6 | 20,3 | 0 | 1,7 |
7e | 63e procent | 50,1 | 5,7 | 20 | 0 | 1,7 |
7e | 64e procent | 50,3 | 5,8 | 19,8 | 0 | 1,6 |
7e | 65e procent | 50 | 6 | 20 | 0 | 1,6 |
7e | 66e procent | 50,4 | 5,9 | 19,7 | 0 | 1,5 |
7e | 67e procent | 50,4 | 6,2 | 19,4 | 0 | 1,6 |
7e | 68e procent | 50,4 | 6,3 | 19,3 | 0 | 1,5 |
7e | 69e procent | 50,6 | 6,3 | 19,2 | 0 | 1,5 |
7e | 70e procent | 50,5 | 6,5 | 19,2 | 0 | 1,4 |
8e | 71e procent | 50,4 | 6,7 | 19,1 | 0 | 1,4 |
8e | 72e procent | 50,6 | 6,7 | 18,9 | 0 | 1,3 |
8e | 73e procent | 50,6 | 6,8 | 18,8 | 0 | 1,4 |
8e | 74e procent | 50,5 | 7,1 | 18,7 | 0 | 1,3 |
8e | 75e procent | 50,5 | 7,2 | 18,7 | 0 | 1,2 |
8e | 76e procent | 50,4 | 7,4 | 18,5 | 0 | 1,3 |
8e | 77e procent | 50,4 | 7,6 | 18,3 | 0 | 1,2 |
8e | 78e procent | 50,5 | 7,9 | 17,9 | 0 | 1,2 |
8e | 79e procent | 50 | 8,3 | 18,1 | 0 | 1,1 |
8e | 80e procent | 50 | 8,5 | 17,9 | 0 | 1,1 |
9e | 81e procent | 49,6 | 9 | 17,9 | 0 | 1 |
9e | 82e procent | 49,1 | 9,4 | 18,1 | 0 | 1 |
9e | 83e procent | 49 | 9,7 | 17,8 | 0 | 1 |
9e | 84e procent | 48,3 | 10,4 | 17,8 | 0 | 1,1 |
9e | 85e procent | 47,8 | 10,9 | 17,9 | 0 | 1 |
9e | 86e procent | 47 | 11,6 | 18 | 0 | 1 |
9e | 87e procent | 45,8 | 12,3 | 18,5 | 0 | 0,9 |
9e | 88e procent | 44,4 | 12,5 | 19,7 | 0 | 0,9 |
9e | 89e procent | 43,6 | 13 | 20,2 | 0 | 0,9 |
9e | 90e procent | 42,6 | 13,3 | 20,7 | 0 | 0,9 |
10e wel- vaartsgroep | 91e procent | 41,6 | 13,7 | 21,4 | 0 | 0,9 |
10e wel- vaartsgroep | 92e procent | 40,8 | 14,4 | 21,5 | 0 | 0,8 |
10e wel- vaartsgroep | 93e procent | 39,5 | 15,4 | 21,8 | 0 | 0,8 |
10e wel- vaartsgroep | 94e procent | 38,4 | 16,3 | 22 | 0 | 0,8 |
10e wel- vaartsgroep | 95e procent | 37,1 | 17,7 | 22 | 0 | 0,8 |
10e wel- vaartsgroep | 96e procent | 35,5 | 19,5 | 21,9 | 0 | 0,6 |
10e wel- vaartsgroep | 97e procent | 33,3 | 21,7 | 22 | 0 | 0,6 |
10e wel- vaartsgroep | 98e procent | 29,9 | 25,3 | 21,8 | 0 | 0,4 |
10e wel- vaartsgroep | 99e procent | 25,1 | 29,7 | 22,3 | 0 | 0,4 |
10e wel- vaartsgroep | 100e procent | 16,2 | 38 | 23 | 0 | 0,2 |
3. Welvaart van bevolkingsgroepen
De welvaartsindex van huishoudens met vooral werknemersinkomen kwam in 2018 uit op 53,8. Deze groep huishoudens heeft gemiddeld een hoger welvaartsniveau dan gepensioneerden. Hun welvaartsscore bedroeg 49,4 in 2018. Het gemiddeld hogere inkomen van werknemers maakt dus voor het welvaartsniveau meer uit dan het doorgaans grotere vermogen van gepensioneerden. Huishoudens die hun inkomen voornamelijk betrekken uit de eigen onderneming scoren met 66,1 het hoogst op welvaart. Zij hebben zowel het hoogste gemiddelde inkomen als het grootste doorsnee vermogen van de onderscheiden groepen (zie CBS, 2019a). Bijstandsontvangers bevinden zich in de lagere welvaartsregionen (zie figuur 2.4) en dat komt ook tot uitdrukking in hun welvaartsindex van 9,4 in 2018.
Categories1 | 2012 (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 2015 (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 2018* (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) |
---|---|---|---|
Inkomen als werknemer | 53,5 | 54,3 | 53,8 |
Inkomen als zelfstandige | 65,0 | 64,6 | 66,1 |
Pensioen | 51,2 | 51,0 | 49,4 |
Bijstand | 9,9 | 10,1 | 9,4 |
Overig overdrachtsinkomen | 23,4 | 23,0 | 23,4 |
Over een aantal jaren gezien blijkt de welvaartsindex van de diverse bevolkingsgroepenzeer stabiel. De welvaartsniveaus van alleenstaanden en eenoudergezinnen zijn vergelijkbaar en duidelijk lager dan de welvaartsniveaus van paren, met of zonder kinderen. Paren zonder kinderen zijn iets welvarender dan paren met kinderen. Onder paren zonder kinderen bevinden zich meer tweeverdieners die vaak beide voltijds werken,en ook oudere paren die gedurende hun leven vermogen hebben opgebouwd door te sparen en hun huis af te betalen (zie Van den Brakel, Gidding en Huynen, 2018).
Categories1 | 2012 (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 2015 (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 2018* (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) |
---|---|---|---|
Alleenstaande | 37,6 | 38,0 | 37,1 |
Eenoudergezin | 36,4 | 37,0 | 37,6 |
Paar zonder kinderen | 60,9 | 60,9 | 60,6 |
Paar met kinderen | 58,0 | 58,2 | 60,1 |
De welvaart van huishoudens is hoger naarmate de hoofdkostwinner ouder is. Dit is zichtbaar bij zowel alleenstaanden als meerpersoonshuishoudens tot een leeftijd van 65 jaar. Dat komt doordat het inkomen groeit naarmate de arbeidscarrière vordert en er met de jaren steeds meer vermogen wordt opgebouwd. Voor paren lag het welvaartsniveau van 65-plussers in 2018 lager dan voor de groep van 45 tot 65 jaar. Met het bereiken van de AOW-leeftijd gaat het inkomen er immers doorgaans op achteruit. Bij alleenstaanden speelt die inkomensterugval gemiddeld genomen niet (CBS StatLine,2019a). Onder eenoudergezinnen is juist de kleine groep 65-plussers het meest welvarend,vooral dankzij het inkomen van nog thuiswonende kinderen.
Categories1 | Tot 25 jaar (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 25 tot 45 jaar (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 45 tot 65 jaar (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) | 65 jaar en ouder (welvaartsindex (alle huishoudens = 50)) |
---|---|---|---|---|
Alleenstaande | 11,1 | 36,8 | 40,4 | 42,2 |
Eenoudergezin | 11,4 | 25,8 | 44,0 | 55,6 |
Paar zonder kinderen | 35,1 | 62,4 | 66,5 | 56,8 |
Paar met kinderen | 25,9 | 52,3 | 66,5 | 63,7 |
De welvaartsindex van gemeenten varieert van 36 in de gemeente Groningen tot meer dan 75 in het Gelderse Rozendaal en hangt sterk samen met de bevolkingssamenstelling van gemeenten. Tot de gemeenten met de laagste welvaartsniveaus behoren verder Enschede,Wageningen, Delft en Nijmegen: steden met relatief veel studentenhuishoudens die weinig inkomen hebben en vanwege hun jonge leeftijd doorgaans nog geen vermogen hebben opgebouwd. Naast Rozendaal is het welvaartsniveau ook zeer hoog in Bloemendaal, Laren,Heemstede en Blaricum, gemeenten met een relatief hoog gemiddeld inkomen en vermogen (CBS, 2019a).
Gemeentenaam | Welvaartsindex |
---|---|
Aa en Hunze | 56,8 |
Aalsmeer | 60,3 |
Aalten | 52,1 |
Achtkarspelen | 46,2 |
Alblasserdam | 50,3 |
Albrandswaard | 60,3 |
Alkmaar | 49,8 |
Almelo | 42,3 |
Almere | 48,2 |
Alphen aan den Rijn | 54,7 |
Alphen-Chaam | 65,4 |
Altena | 56,6 |
Ameland | 54,8 |
Amersfoort | 53,1 |
Amstelveen | 55,3 |
Amsterdam | 44,2 |
Apeldoorn | 50,7 |
Appingedam | 41,1 |
Arnhem | 40,8 |
Assen | 46,6 |
Asten | 56,6 |
Baarle-Nassau | 58,1 |
Baarn | 58,3 |
Barendrecht | 59,5 |
Barneveld | 57,3 |
Beek | 54,3 |
Beekdaelen | 54,6 |
Beemster | 64,8 |
Beesel | 50,8 |
Berg en Dal | 51,6 |
Bergeijk | 63,1 |
Bergen (L.) | 53,1 |
Bergen (NH.) | 63,6 |
Bergen op Zoom | 49,8 |
Berkelland | 54,7 |
Bernheze | 59,8 |
Best | 58,8 |
Beuningen | 55,4 |
Beverwijk | 48,0 |
De Bilt | 61,2 |
Bladel | 60,8 |
Blaricum | 67,3 |
Bloemendaal | 72,2 |
Bodegraven-Reeuwijk | 60,7 |
Boekel | 61,4 |
Borger-Odoorn | 50,8 |
Borne | 54,1 |
Borsele | 56,5 |
Boxmeer | 57,5 |
Boxtel | 53,8 |
Breda | 49,8 |
Brielle | 58,6 |
Bronckhorst | 59,1 |
Brummen | 54,5 |
Brunssum | 43,1 |
Bunnik | 65,8 |
Bunschoten | 59,6 |
Buren | 60,3 |
Capelle aan den IJssel | 48,1 |
Castricum | 63,6 |
Coevorden | 50,6 |
Cranendonck | 58,0 |
Cuijk | 51,4 |
Culemborg | 53,5 |
Dalfsen | 61,5 |
Dantumadiel | 46,9 |
Delft | 38,7 |
Delfzijl | 43,3 |
Deurne | 55,6 |
Deventer | 46,4 |
Diemen | 46,8 |
Dinkelland | 61,3 |
Doesburg | 45,6 |
Doetinchem | 48,6 |
Dongen | 55,5 |
Dordrecht | 46,4 |
Drechterland | 58,3 |
Drimmelen | 58,5 |
Dronten | 51,1 |
Druten | 53,9 |
Duiven | 52,8 |
Echt-Susteren | 54,2 |
Edam-Volendam | 62,9 |
Ede | 53,2 |
Eemnes | 63,2 |
Eersel | 63,9 |
Eijsden-Margraten | 61,0 |
Eindhoven | 44,7 |
Elburg | 53,3 |
Emmen | 43,9 |
Enkhuizen | 48,8 |
Enschede | 38,5 |
Epe | 55,1 |
Ermelo | 55,9 |
Etten-Leur | 53,6 |
De Fryske Marren | 52,9 |
Geertruidenberg | 52,4 |
Geldrop-Mierlo | 53,5 |
Gemert-Bakel | 54,6 |
Gennep | 53,8 |
Gilze en Rijen | 54,8 |
Goeree-Overflakkee | 54,8 |
Goes | 51,0 |
Goirle | 57,6 |
Gooise Meren | 61,7 |
Gorinchem | 47,7 |
Gouda | 48,8 |
Grave | 54,3 |
's-Gravenhage | 43,8 |
Groningen | 36,3 |
Gulpen-Wittem | 55,5 |
Haaksbergen | 54,6 |
Haaren | 64,7 |
Haarlem | 52,7 |
Haarlemmermeer | 57,7 |
Halderberge | 54,6 |
Hardenberg | 51,8 |
Harderwijk | 50,9 |
Hardinxveld-Giessendam | 54,9 |
Harlingen | 43,6 |
Hattem | 56,4 |
Heemskerk | 53,7 |
Heemstede | 68,3 |
Heerde | 57,7 |
Heerenveen | 49,2 |
Heerhugowaard | 52,5 |
Heerlen | 39,0 |
Heeze-Leende | 65,3 |
Heiloo | 62,6 |
Den Helder | 44,0 |
Hellendoorn | 54,2 |
Hellevoetsluis | 52,6 |
Helmond | 45,8 |
Hendrik-Ido-Ambacht | 56,1 |
Hengelo | 45,8 |
's-Hertogenbosch | 51,1 |
Heumen | 60,3 |
Heusden | 56,4 |
Hillegom | 55,0 |
Hilvarenbeek | 64,6 |
Hilversum | 52,6 |
Hoeksche Waard | 58,0 |
Hof van Twente | 56,1 |
Het Hogeland | 47,9 |
Hollands Kroon | 54,3 |
Hoogeveen | 46,1 |
Hoorn | 49,1 |
Horst aan de Maas | 57,4 |
Houten | 61,6 |
Huizen | 55,5 |
Hulst | 55,0 |
IJsselstein | 56,0 |
Kaag en Braassem | 59,7 |
Kampen | 48,8 |
Kapelle | 58,4 |
Katwijk | 55,3 |
Kerkrade | 40,5 |
Koggenland | 60,1 |
Krimpen aan den IJssel | 52,9 |
Krimpenerwaard | 56,4 |
Laarbeek | 57,0 |
Landerd | 61,3 |
Landgraaf | 46,2 |
Landsmeer | 63,7 |
Langedijk | 57,8 |
Lansingerland | 62,5 |
Laren | 70,3 |
Leeuwarden | 41,1 |
Leiden | 43,5 |
Leiderdorp | 57,3 |
Leidschendam-Voorburg | 55,4 |
Lelystad | 44,7 |
Leudal | 58,1 |
Leusden | 61,8 |
Lingewaard | 55,6 |
Lisse | 55,2 |
Lochem | 59,5 |
Loon op Zand | 55,1 |
Lopik | 61,3 |
Loppersum | 49,2 |
Losser | 52,4 |
Maasdriel | 57,9 |
Maasgouw | 56,4 |
Maassluis | 48,9 |
Maastricht | 40,0 |
Medemblik | 54,6 |
Meerssen | 57,5 |
Meierijstad | 56,7 |
Meppel | 48,5 |
Middelburg | 49,3 |
Midden-Delfland | 64,8 |
Midden-Drenthe | 53,5 |
Midden-Groningen | 44,4 |
Mill en Sint Hubert | 58,5 |
Moerdijk | 54,5 |
Molenlanden | 59,5 |
Montferland | 51,9 |
Montfoort | 61,9 |
Mook en Middelaar | 62,0 |
Neder-Betuwe | 53,4 |
Nederweert | 58,1 |
Nieuwegein | 51,5 |
Nieuwkoop | 61,2 |
Nijkerk | 57,8 |
Nijmegen | 39,3 |
Nissewaard | 48,5 |
Noardeast-Frysl�n | 46,7 |
Noord-Beveland | 54,4 |
Noordenveld | 55,0 |
Noordoostpolder | 50,2 |
Noordwijk | 57,2 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | 63,9 |
Nunspeet | 55,5 |
Oegstgeest | 65,8 |
Oirschot | 64,4 |
Oisterwijk | 60,3 |
Oldambt | 42,2 |
Oldebroek | 54,4 |
Oldenzaal | 50,5 |
Olst-Wijhe | 55,5 |
Ommen | 56,5 |
Oost Gelre | 55,5 |
Oosterhout | 52,1 |
Ooststellingwerf | 49,6 |
Oostzaan | 61,1 |
Opmeer | 58,2 |
Opsterland | 52,7 |
Oss | 51,7 |
Oude IJsselstreek | 50,2 |
Ouder-Amstel | 62,3 |
Oudewater | 62,2 |
Overbetuwe | 55,6 |
Papendrecht | 53,0 |
Peel en Maas | 56,9 |
Pekela | 40,6 |
Pijnacker-Nootdorp | 62,1 |
Purmerend | 49,8 |
Putten | 59,0 |
Raalte | 56,2 |
Reimerswaal | 51,0 |
Renkum | 56,2 |
Renswoude | 61,6 |
Reusel-De Mierden | 62,8 |
Rheden | 48,3 |
Rhenen | 55,3 |
Ridderkerk | 49,7 |
Rijssen-Holten | 53,6 |
Rijswijk | 49,5 |
Roerdalen | 55,0 |
Roermond | 45,9 |
De Ronde Venen | 62,2 |
Roosendaal | 50,1 |
Rotterdam | 39,2 |
Rozendaal | 75,5 |
Rucphen | 55,1 |
Schagen | 55,8 |
Scherpenzeel | 58,7 |
Schiedam | 42,8 |
Schiermonnikoog | 54,4 |
Schouwen-Duiveland | 55,7 |
Simpelveld | 50,8 |
Sint Anthonis | 62,6 |
Sint-Michielsgestel | 62,9 |
Sittard-Geleen | 46,6 |
Sliedrecht | 49,6 |
Sluis | 54,4 |
Smallingerland | 45,5 |
Soest | 58,2 |
Someren | 57,3 |
Son en Breugel | 63,1 |
Stadskanaal | 42,9 |
Staphorst | 61,3 |
Stede Broec | 51,6 |
Steenbergen | 50,1 |
Steenwijkerland | 50,7 |
Stein | 52,9 |
Stichtse Vecht | 58,9 |
S�dwest-Frysl�n | 49,8 |
Terneuzen | 50,3 |
Terschelling | 53,5 |
Texel | 57,7 |
Teylingen | 60,2 |
Tholen | 51,5 |
Tiel | 47,3 |
Tilburg | 42,8 |
Tubbergen | 60,9 |
Twenterand | 50,4 |
Tynaarlo | 59,8 |
Tytsjerksteradiel | 52,5 |
Uden | 53,6 |
Uitgeest | 60,5 |
Uithoorn | 55,8 |
Urk | 52,2 |
Utrecht | 45,6 |
Utrechtse Heuvelrug | 60,9 |
Vaals | 44,3 |
Valkenburg aan de Geul | 52,8 |
Valkenswaard | 53,6 |
Veendam | 43,2 |
Veenendaal | 50,2 |
Veere | 62,7 |
Veldhoven | 58,2 |
Velsen | 52,6 |
Venlo | 45,7 |
Venray | 52,7 |
Vijfheerenlanden | 54,5 |
Vlaardingen | 44,7 |
Vlieland | 45,8 |
Vlissingen | 44,0 |
Voerendaal | 57,0 |
Voorschoten | 62,2 |
Voorst | 59,4 |
Vught | 59,0 |
Waadhoeke | 48,0 |
Waalre | 64,3 |
Waalwijk | 50,8 |
Waddinxveen | 54,2 |
Wageningen | 38,6 |
Wassenaar | 63,9 |
Waterland | 62,9 |
Weert | 52,5 |
Weesp | 53,9 |
West Betuwe | 59,8 |
West Maas en Waal | 57,1 |
Westerkwartier | 52,8 |
Westerveld | 58,1 |
Westervoort | 48,0 |
Westerwolde | 48,0 |
Westland | 56,7 |
Weststellingwerf | 49,2 |
Westvoorne | 64,3 |
Wierden | 58,7 |
Wijchen | 54,8 |
Wijdemeren | 62,7 |
Wijk bij Duurstede | 59,0 |
Winterswijk | 49,5 |
Woensdrecht | 55,3 |
Woerden | 59,1 |
De Wolden | 59,2 |
Wormerland | 56,1 |
Woudenberg | 60,4 |
Zaanstad | 47,6 |
Zaltbommel | 55,6 |
Zandvoort | 52,8 |
Zeewolde | 52,5 |
Zeist | 54,1 |
Zevenaar | 48,6 |
Zoetermeer | 50,1 |
Zoeterwoude | 63,2 |
Zuidplas | 57,8 |
Zundert | 60,2 |
Zutphen | 46,6 |
Zwartewaterland | 53,4 |
Zwijndrecht | 48,3 |
Zwolle | 47,8 |
Nederland = 50 |
4. Welvaartsarmoede
Of een huishouden risico op armoede loopt bepaalt het CBS doorgaans met de lage inkomensgrens. Deze grens vertegenwoordigt een vast koopkrachtbedrag en wordt jaarlijks alleen voor prijsontwikkeling aangepast. De grens van dit (netto) inkomen is afgeleid van het bijstandsniveau voor een alleenstaande in 1979. Voor meerpersoonshuishoudens is de grens met behulp van equivalentiefactoren aangepast aan de omvang en samenstelling van het huishouden (voor meer uitleg en grensbedragen van diverse typen huishoudens zie o.a. CBS, 2019b). Huishoudens met een inkomen onder de lage-inkomensgrens zijn weliswaar ‘inkomensarm’, maar kunnen een vermogensbuffer achter de hand hebben om hun inkomenstekort te compenseren. Zo komt risico op armoede in alle vermogenspercentielgroepen in meer of mindere mate voor, terwijl dat in inkomensgroepen tot de 20e percentielgroep zo is.
Inkomen (% huishoudens) | Vermogen (% huishoudens) | ||
---|---|---|---|
Laagste 10%-groep | 1 | 100 | 5,542919499 |
Laagste 10%-groep | 2 | 100 | 7,405382338 |
Laagste 10%-groep | 3 | 100 | 6,531240894 |
Laagste 10%-groep | 4 | 100 | 6,325777543 |
Laagste 10%-groep | 5 | 100 | 6,394567865 |
Laagste 10%-groep | 6 | 100 | 7,040949519 |
Laagste 10%-groep | 7 | 100 | 7,467884228 |
Laagste 10%-groep | 8 | 68,36145969 | 8,251876143 |
Laagste 10%-groep | 9 | 59,47362583 | 8,915813335 |
Laagste 10%-groep | 10 | 67,07318742 | 9,950559134 |
2e | 11 | 65,21527411 | 11,0921898 |
2e | 12 | 58,68314969 | 12,34189463 |
2e | 13 | 50,63142281 | 13,82806416 |
2e | 14 | 40,20263965 | 16,65124608 |
2e | 15 | 20,75876497 | 23,34724421 |
2e | 16 | 10,55134473 | 29,05676483 |
2e | 17 | 5,544707023 | 46,20862029 |
2e | 18 | 1,743161799 | 43,87003261 |
2e | 19 | 0,046328775 | 39,44817301 |
2e | 20 | 0,001322349 | 35,76001829 |
3e | 21 | 0 | 35,09923514 |
3e | 22 | 0 | 37,21207252 |
3e | 23 | 0 | 36,54891491 |
3e | 24 | 0 | 32,92988829 |
3e | 25 | 0 | 29,03230224 |
3e | 26 | 0 | 25,61084359 |
3e | 27 | 0 | 22,71326362 |
3e | 28 | 0 | 19,94489979 |
3e | 29 | 0,00130962 | 17,70595202 |
3e | 30 | 0 | 15,79157434 |
4e | 31 | 0 | 14,18273538 |
4e | 32 | 0 | 12,79747985 |
4e | 33 | 0 | 11,58237273 |
4e | 34 | 0 | 10,1935076 |
4e | 35 | 0 | 8,277731156 |
4e | 36 | 0,001305756 | 7,337776315 |
4e | 37 | 0 | 6,25025627 |
4e | 38 | 0 | 5,823552612 |
4e | 39 | 0 | 5,181705877 |
4e | 40 | 0 | 4,864945329 |
5e | 41 | 0 | 4,384779612 |
5e | 42 | 0 | 4,207581179 |
5e | 43 | 0 | 4,09583311 |
5e | 44 | 0 | 3,717313166 |
5e | 45 | 0 | 3,438666667 |
5e | 46 | 0 | 3,016599276 |
5e | 47 | 0 | 2,68432355 |
5e | 48 | 0 | 2,471420075 |
5e | 49 | 0 | 3,61715749 |
5e | 50 | 0 | 2,009397312 |
6e | 51 | 0 | 1,891565949 |
6e | 52 | 0 | 1,8917361 |
6e | 53 | 0 | 1,799879572 |
6e | 54 | 0 | 1,862801528 |
6e | 55 | 0 | 1,779359431 |
6e | 56 | 0 | 1,751727561 |
6e | 57 | 0 | 1,939869281 |
6e | 58 | 0,001293276 | 1,618486539 |
6e | 59 | 0 | 1,660925839 |
6e | 60 | 0 | 1,706377701 |
7e | 61 | 0 | 1,587612445 |
7e | 62 | 0 | 1,592580999 |
7e | 63 | 0 | 1,620923221 |
7e | 64 | 0 | 1,601585935 |
7e | 65 | 0 | 1,708143322 |
7e | 66 | 0 | 1,722499251 |
7e | 67 | 0 | 1,718096677 |
7e | 68 | 0 | 1,664320717 |
7e | 69 | 0 | 1,671835501 |
7e | 70 | 0 | 1,628948671 |
8e | 71 | 0 | 1,628579618 |
8e | 72 | 0 | 1,543652138 |
8e | 73 | 0 | 1,520208605 |
8e | 74 | 0 | 1,485773813 |
8e | 75 | 0 | 1,423529259 |
8e | 76 | 0 | 1,44933203 |
8e | 77 | 0 | 1,437163165 |
8e | 78 | 0 | 1,388599416 |
8e | 79 | 0,001290356 | 1,390987236 |
8e | 80 | 0 | 1,412396253 |
9e | 81 | 0 | 1,373501191 |
9e | 82 | 0 | 1,334444285 |
9e | 83 | 0 | 1,342517839 |
9e | 84 | 0 | 1,347151607 |
9e | 85 | 0 | 1,446786365 |
9e | 86 | 0 | 1,453669964 |
9e | 87 | 0 | 1,382931711 |
9e | 88 | 0 | 1,559211039 |
9e | 89 | 0 | 1,56383946 |
9e | 90 | 0 | 1,589403974 |
Hoogste 10%-groep | 91 | 0 | 1,681643466 |
Hoogste 10%-groep | 92 | 0 | 1,719100978 |
Hoogste 10%-groep | 93 | 0 | 1,969759842 |
Hoogste 10%-groep | 94 | 0 | 1,897454508 |
Hoogste 10%-groep | 95 | 0 | 2,058247897 |
Hoogste 10%-groep | 96 | 0 | 2,270429982 |
Hoogste 10%-groep | 97 | 0 | 2,481222481 |
Hoogste 10%-groep | 98 | 0 | 2,950692377 |
Hoogste 10%-groep | 99 | 0 | 3,724153983 |
Hoogste 10%-groep | 100 | 0 | 6,090754044 |
Het ligt voor de hand bij het vaststellen van armoede rekening te houden met een vermogensbuffer van huishoudens door uit te gaan van de welvaartsmaat.Welvaartsarmoede zou dan gedefinieerd kunnen worden als behorende tot de laagste percentielgroepen van welvaart, bijvoorbeeld de laagste tien. Maar in dat geval zou ieder jaar 10 procent van de huishoudens welvaartsarm zijn en zit de variatie in de kenmerken van huishoudens die tot de laagste welvaartsdecielgroep behoren. Bij het monitoren van armoede gaat het echter vooral om de omvang ervan. Uit eerdere studies komen diverse methoden naar voren om welvaartsarmoede te meten. Globaal gezegd vallen deze methoden uiteen in twee varianten: een huishouden is welvaartsarm als (1) de optelling van het inkomen en (een deel van het) vermogen onder een bepaalde grens valt of als (2)het inkomen en vermogen beide onder bepaalde grenzen liggen. Zo stelt OECD (2013) voor om rekening te houden met een vermogensbuffer door huishoudens met een inkomen onder een zekere armoedegrens en een vermogen tot een bepaald vermogensplafond af te baken als welvaartsarm. Het gekozen vermogensplafond is daarbij gerelateerd aan de armoedegrens. SCP (2018) bestempelt huishoudens als welvaartsarm wanneer de optelling van inkomen en vrij opneembaar vermogen onder de SCP-armoedegrens valt. In het vrij opneembare vermogen blijft de eigen woning buiten beschouwing en bovendien wordt het vertaald in een annuïteit. Ook OECD (2013) noemt deze methode.
Beide genoemde varianten om welvaartsarmoede af te bakenen hebben hun voor- en nadelen (zie bijvoorbeeld OECD, 2013). In dit artikel is uitgegaan van variant (2) (zie Technische toelichting) en zijn huishoudens als welvaartsarm afgebakend als zij een laaginkomen hebben en hun vermogen kleiner is dan een vermogensplafond. In het vermogen zijn de eigen woning (zowel de waarde als de hypotheekschuld), het aanmerkelijk belangen het ondernemingsvermogen buiten beschouwing gelaten, aangezien deze componenten niet vrij opneembaar zijn. Zodoende doen alleen de vermogenscomponenten die inbox 3 van het belastingstelsel vallen mee in de bepaling van welvaartsarmoede, dat wil zeggen het saldo van box 3 sparen en beleggen en de box 3 schulden (studieschulden en overige schulden). Bovendien is dit box 3-vermogen gestandaardiseerd, net als het besteedbaar inkomen (zie bijvoorbeeld CBS, 2019a). Met het meenemen van vermogen inde bepaling van armoede wordt het immers gezien als een stuk inkomen voor consumptiedoeleinden door het gehele huishouden.
Voor het vermogensplafond is uitgegaan van de helft van de lage-inkomensgrens. Dit vermogensplafond is ten eerste ingegeven door het maximale vermogen dat een huishouden (afgezien van een eigen woning) mag hebben om in aanmerking te komen voor een bijstandsuitkering. In 2018 was dat 6 020 euro voor een alleenstaande en het dubbele voor een meerpersoonshuishouden (Rijksoverheid, 2019). Dit maximum vermogen in de Bijstandswetgeving is bijna gelijk aan de helft van de lage-inkomensgrens van een alleenstaande (12 750 euro in 2018) en ook in de periode 2011–2017 was het maximumvermogen jaarlijks ongeveer de helft van die grens. Een tweede reden om te kiezen voorde helft van de lage-inkomensgrens als vermogensplafond is het tekort ten opzichte van de lage-inkomensgrens dat inkomensarme huishoudens in doorsnee hebben. Dit mediane inkomenstekort was in 2018 en in de jaren ervoor maximaal 12 procent (zie CBS, 2019b).Een doorsnee laag-inkomenshuishouden kan dankzij het vermogen langdurig (minimaal vier jaar) net uit de armoede blijven als dit minimaal 48 procent van de lage-inkomensgrens bedraagt.
In 2018 had 6,2 procent van de huishoudens te maken met welvaartsarmoede: zij liepen risico op armoede en hun box 3-vermogen was maximaal de helft van de lage-inkomensgrens. Het risico op inkomensarmoede bedroeg 7,9 procent, een verschil van 1,7 procentpunt oftewel 120 duizend huishoudens. Tussen 2011 en 2013 liepen zowel het risico op inkomensarmoede als de welvaartsarmoede op tijdens de conjuncturele neergang in die jaren. Met het herstel van de economie in 2014 zette een daling van de armoede in, maar in 2016 stabiliseerde het armoederisico. Dit komt vooral voor rekening van Syrische vluchtelingen die inmiddels een verblijfsvergunning hebben en merendeels afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering (CBS, 2019a).
Laag inkomen (% huishoudens) | Laag inkomen en weinig vermogen (% huishoudens) | |
---|---|---|
2011 | 6,9 | 5,2 |
2012 | 8 | 6,2 |
2013 | 8,9 | 7 |
2014 | 8,5 | 6,9 |
2015 | 8,2 | 6,5 |
2016 | 7,9 | 6,3 |
2017 | 7,9 | 6,3 |
2018* | 7,9 | 6,2 |
Door bij het bepalen van armoede op bovenstaande manier rekening te houden met een vermogensbuffer die in principe direct te besteden is, verandert alleen het niveau van de armoede (althans landelijk gezien). Dit komt doordat het box 3-vermogen minder fluctueert dan bijvoorbeeld de waarde van de eigen woning en het aanmerkelijk belang(CBS StatLine, 2019b). De omvang van de groep lage inkomens die boven het gehanteerde vermogensplafond vallen zal daarom van het ene jaar op andere jaar weinig veranderen.Er zijn legio varianten denkbaar om vermogen mee te nemen in de bepaling van armoede.Met een vermogensplafond blijft, ongeacht de gehanteerde bovengrens, de uitkomst dat meenemen van vermogen de omvang van armoede dempt.
5. Conclusie
Waar het risico op inkomensarmoede 7,9 procent bedroeg in 2018, was het aandeelhuishoudens met zowel een laag inkomen als een klein vermogen 6,2 procent. Dit betekent dat 120 duizend huishoudens in Nederland weliswaar een laag inkomen hebben,maar beschikken over een vermogensbuffer (in de vorm van spaargeld of andere liquide middelen) om dit tekort (tijdelijk) op te vangen.
Technische toelichting
Gestandaardiseerd besteedbaar inkomen
Het besteedbare inkomen van een huishouden bestaat uit het bruto-inkomen (inkomen uit arbeid, eigen onderneming en vermogen, uitkeringen en ontvangen overdrachten) verminderd met betaalde overdrachten (bijv. partneralimentatie), premies en belasting op inkomen en vermogen. Het besteedbaar inkomen wordt gecorrigeerd voor verschillen in grootte en samenstelling van het huishouden. Dit gebeurt door het huishoudensinkomen te delen door een factor die uitdrukt hoe groot het schaalvoordeel is bij het voeren van een gemeenschappelijke huishouding. Hierbij is het eenpersoonshuishouden als norm gekozen. Standaardisatie maakt de inkomenswelvaartsniveaus van huishoudens onderling vergelijkbaar.Vermogen
Het vermogen is het saldo van bezittingen en schulden. De bezittingen omvatten bank- en spaartegoeden, effecten, eigen woning en ander onroerend goed, ondernemingsvermogen, aanmerkelijk belang en overige bezittingen. De schulden betreffen de hypotheekschuld eigen woning, studieschulden en overige schulden. De hypotheekschuld is de stand van de schuld waarover rente is verschuldigd. Opgebouwde tegoeden voor de aflossing van de hypotheek via spaar- en beleggingshypotheken kunnen niet worden waargenomen en zijn daarom niet in mindering gebracht op de hypotheekschuld. Ook worden pensioenaanspraken niet tot het vermogen gerekend.Welvaartsmaat
In een populatie bestaande uit N huishoudens waarin xk
het gestandaardiseerd besteedbaar
inkomen van huishouden k is en de huishoudens gerangschikt zijn naar hoogte van hun
inkomen, is het cumulatieve aandeel van huishouden k in het inkomen gelijk aan:
k
gk=∑(i=1) xi
met Ti∑N(i=1) xi het totale inkomen van de populatie. Met yk
het vermogen van
huishouden k is het cumulatieve aandeel in vermogen:
vk=∑(i=1) xi
waarbij T^V=∑_(i=1)^i het totale vermogen van de populatie is. De welvaart van
huishouden k is simpelweg gedefinieerd als de optelling van deze cumulatieve aandelen:
w_k=g_k+v_k.
Bij louter niet-negatieve inkomens (vermogens) is de rangschikking naar hoogte van het
cumulatieve inkomen (vermogen) dezelfde als de oorspronkelijke naar inkomen (vermogen).
Om in geval van negatieve waarden ervoor te zorgen dat het huishouden met kleinste (meest
negatieve) inkomen dan wel vermogen het kleinste cumulatieve aandeel heeft, worden de
negatieve inkomens (vermogens) eerst aflopend geordend en worden de cumulatieve
aandelen bepaald. Daarna worden deze huishoudens weer in de oorspronkelijke volgorde
gezet en gaat de vaststelling van de cumulatieve aandelen verder vanaf het eerste
huishouden met een niet-negatieve waarde. Dit bewerkstelligt een oplopende rangschikking
van de cumulatieve aandelen, die gelijk is aan de oorspronkelijke rangschikking volgens
inkomen (vermogen). In onderstaande tabel is voor twee voorbeeldpopulaties – elk
bestaande uit vijf huishoudens – de welvaartsmaat bepaald, de eerste populatie zonder en de
tweede met negatieve waarden. In het tweede voorbeeld heeft huishouden 2 weliswaar het
kleinste vermogen, maar zou het bij aanhouden van de oorspronkelijke rangorde niet het
kleinste cumulatieve vermogensaandeel hebben. Dat is voorkomen door de twee
huishoudens met negatief vermogen van plaats te verruilen. Omdat het cumulatieve aandeel
van de kleinste niet-negatieve waarde (huishouden 3) alleen afhangt van dat van z’n
voorganger, komt het aandeel van de allergrootste waarde boven de 1 uit. Voor de
welvaartsmaat maakt dat niet uit, maar eventueel kan genormeerd worden.
Welvaartsarmoede
Het annuïtair meenemen van vermogen gaat uit van de veronderstelling dat het armoedeperspectief en de vermogenssituatie voor een langere periode stabiel zijn, zodat het opsouperen van het vrij opneembare vermogen op gestage en constante wijze kan plaatsvinden. Een ideaaltypisch voorbeeld zijn arme gepensioneerden die hun huis hebben verkocht en vervolgens maandelijks een vast deel van de opbrengst aan hun inkomen kunnen toevoegen. De achterliggende veronderstelling van de annuïteitenaanpak is echter minder realistisch voor de huishoudens die zich in jongere stadia van de levensloop bevinden. Hier is veel dynamiek en daardoor ook een voortdurend veranderend perspectief in (inkomens)armoede en vermogenssituatie.
Huishouden | Inkomen (in euro) | Vermogen (in euro) | Cumulatief aandeel inkomen | Cumulatief aandeel vermogen | Cumulatief aandeel welvaart | Volgnummer rangschikking (Cumulatief) inkomen | Volgnummer rangschikking (Cumulatief) vermogen | Volgnummer rangschikking welvaart |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorbeeld 1 Huishouden 1 | 50 | 100 | 0,118 | 0,730 | 0,848 | 1 | 4 | 2 |
Voorbeeld 1 Huishouden 2 | 75 | 50 | 0,294 | 0,112 | 0,406 | 2 | 1 | 1 |
Voorbeeld 1 Huishouden 3 | 80 | 120 | 0,482 | 1,000 | 1,482 | 3 | 5 | 4 |
Voorbeeld 1 Huishouden 4 | 100 | 80 | 0,718 | 0,292 | 1,010 | 4 | 2 | 3 |
Voorbeeld 1 Huishouden 5 | 120 | 95 | 1,000 | 0,506 | 1,506 | 5 | 3 | 5 |
Voorbeeld 2 Huishouden 1 | 50 | -10 | 0,118 | -0,067 | 0,051 | 1 | 2 | 1 |
Voorbeeld 2 Huishouden 2 | 75 | -20 | 0,294 | -0,200 | 0,094 | 2 | 1 | 2 |
Voorbeeld 2 Huishouden 3 | 80 | 10 | 0,482 | 0,000 | 0,482 | 3 | 3 | 3 |
Voorbeeld 2 Huishouden 4 | 100 | 80 | 0,718 | 0,533 | 1,251 | 4 | 4 | 4 |
Voorbeeld 2 Huishouden 5 | 120 | 90 | 1,000 | 1,133 | 2,133 | 5 | 5 | 5 |
De overweging bij de in dit artikel gekozen variant (2) is ook dat alleen voor huishoudens met weinig inkomen het vermogen dit tekort zou moeten kunnen compenseren. Het omgekeerde, dat huishoudens zonder armoederisico door een negatief vermogen (meer schulden dan bezittingen) onder de streep belanden, is niet wenselijk. Zulke huishoudens hebben immers in principe voldoende financiële middelen om in basisbehoeften te voorzien en hoeven hun schulden doorgaans niet direct af te betalen. Een val onder de armoedegrens komt echter voor bij een optelling van inkomen en (een stuk) vermogen. Zo kwamen in 2018 ruim 278 duizend huishoudens zonder armoederisico door hun box 3-vermogen bij hun inkomen te tellen toch onder de lage-inkomensgrens terecht. Door slechts een kwart 2) van het vermogen mee te tellen (schulden hoeven immers doorgaans niet binnen een jaar afbetaald te worden) waren dat er 77 duizend.
Huishoudens net boven de lage-inkomensgrens kunnen door een kleine schuld onder de streep terecht komen. Ook zijn er huishoudens met een klein tekort ten opzichte van de lage-inkomensgrens en net voldoende vermogen om boven de streep te belanden. Hun financiële situatie verbetert echter weinig door hun vermogen in te tellen, evenals die van huishoudens met een klein overschot en een kleine schuld nauwelijks verslechtert. Bewegingen rondom de lage-inkomensgrens zouden weliswaar vermeden kunnen worden door alleen substantieel 3) box 3-vermogen mee te nemen. Maar een val onder de lage inkomensgrens van huishoudens met een hoog inkomen en grote schulden is daarmee niet te vermijden. Dat kan wel door een inkomens- én vermogensplafond te hanteren.
3) De absolute waarde van het box 3-vermogen moet een zeker minimum overschrijden. Hier is uitgegaan van een minimum van 10 procent van de lage-inkomensgrens (gebaseerd op het mediane tekort dat sinds 2011 rond de 10 procent ligt, zie CBS 2018). Ondanks dit minimum kwamen er nog 74 duizend huishoudens zonder armoederisico door hun box 3-vermogen bij hun inkomen te tellen onder de lage-inkomensgrens terecht.
Referenties
Bos, W., M. van den Brakel en F. Otten (2018). Meten van inkomen en inkomensongelijkheid. Statistische Trends, juni 2018.
Brakel, M. van den, K. Gidding en B. Huynen (2018). Financiële situatie van een- entweeverdieners. Statistische Trends, augustus 2018.
CBS (2019a). Welvaart in Nederland 2019. Den Haag/Heerlen/Bonaire, Centraal Bureau voor de Statistiek.
CBS (2019b). Armoede en sociale uitsluiting 2019. Den Haag/Heerlen/Bonaire, Centraal Bureau voor de Statistiek.
CBS StatLine (2019a). Inkomen van huishoudens; inkomensklassen, huishoudenskenmerkenhttp://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83932NED/table?dl=23294.
CBS StatLine (2019b). Vermogen van huishoudens; huishoudenskenmerken,vermogensbestanddelen.
OECD (2013). Framework for Statistics on the Distribution of Household Income, Consumption and Wealth. OECD Publishing.
SCP (2018). De SCP-methode voor het meten van armoede. Herijking en revisie. SCP rapport. Den Haag, Sociaal en Cultureel Planbureau.
Wingen, M., M. Berger-Van Sijl, A. Kunst en F. Otten (2010). Inkomen en vermogen alsindicatoren van gezondheidsverschillen. Bevolkingstrends, 3e kwartaal 2010.