3. Redenen en vaardigheden
In totaal deed bijna 30 procent van de studenten die in 2021/’22 hun diploma hebben behaald op enige wijze buitenlandervaring op. Ze waren studiepuntmobiel, reisden kortere tijd (minder dan drie maanden) en voor minder dan vijftien studiepunten voor hun studie naar het buitenland of namen vanuit Nederland deel aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Wordt hen gevraagd naar de reden van hun verblijf in het buitenland of deelname vanuit Nederland aan internationale activiteiten dan geeft een overgrote meerderheid (95 procent) van degenen die studiepuntmobiel waren aan dat dit volgens hen goed is voor hun persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling. Ook vinden ze dat het goed op het curriculum vitae (cv) staat (81 procent) of geven ze als reden dat hun vakgebied internationaal georiënteerd is (63 procent). Het investeren in hun cv was voor degenen die naar het buitenland zijn geweest maar niet studiepuntmobiel waren en degenen die digitaal mobiel waren veel minder een reden om deel te nemen aan activiteiten van een buitenlandse onderwijsinstelling. Vergeleken met degenen die fysiek naar het buitenland zijn geweest, geven degenen die digitaal mobiel waren relatief vaak aan dat het een verplicht onderdeel van hun studie was.
Studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Buitenland, maar niet studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | |
---|---|---|---|
Persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling | 94,7 | 81,1 | 68,9 |
Investeren CV/helpt bij het vinden van werk | 81,1 | 41,4 | 39,6 |
Beoogd vakgebied is internationaal georiënteerd | 64,4 | 53,8 | 59,4 |
Verplicht voor opleiding | 29,4 | 41,8 | 63,2 |
Bijdragen aanpak maatschappelijk probleem | 21,1 | 29 | 33 |
Geen passende onderzoek- of stageplek in Nederland | 9,7 | 5,3 | |
Kwaliteit onderwijs buitenland is beter | 7,6 | 5,1 | 5,3 |
Een verblijf in het buitenland of deelname aan online activiteiten in het buitenland kunnen verschillende vaardigheden vergroten. Afgestudeerden van het hoger onderwijs die studiepuntmobiel waren tijdens hun studie, noemden vooral het vergroten van hun zelfstandigheid (54 procent) en het verbeteren van hun kennis van eigen en andere culturen (47 procent). Degenen die wel naar het buitenland zijn geweest, maar niet studiepuntmobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (57 procent). En ook hun kennis van eigen en andere culturen (44 procent) werd naar eigen zeggen beter. Afgestudeerden die tijdens hun studie alleen digitaal mobiel waren, noemden vooral dat hun kennis over het vakgebied groter werd (46 procent) en daarnaast dat ze beter verschillende perspectieven kunnen innemen (41 procent).
Studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Buitenland, maar niet studiepuntmobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | Digitaal mobiel (% van afgestudeerden die (digitaal) in het buitenland zijn geweest) | |
---|---|---|---|
Zelfstandigheid | 54,3 | 29,6 | 13 |
Kennis eigen en andere culturen | 46,8 | 43,8 | 31,6 |
Taalvaardigheden | 41,2 | 25,5 | 36 |
Kennis eigen vakgebied/buitenL. methodes | 33,8 | 57 | 46,4 |
Zelfvertrouwen | 25,7 | 17,8 | 12 |
Verschillende perspectieven kunnen innemen | 19,8 | 29,7 | 40,5 |
Kritisch kijken soc. positie (eigen/anderen) | 17,6 | 23 | 20,1 |
Doorzettingsvermogen | 16 | 10,4 | 7,1 |
Ruimdenkendheid | 15,4 | 16,8 | 21,5 |
Flexibiliteit | 12,9 | 15,1 | 16,8 |
Kennis mondiale vraagstukken | 10 | 14,4 | 12 |
Anders | 1,3 | 1,5 | 6,1 |
Aan degenen die niet fysiek naar het buitenland zijn geweest, is gevraagd of ze dit wel hebben overwogen. En vervolgens als dat het geval was wat de reden was dat ze niet zijn gegaan. De meest voorkomende reden die genoemd werd, is vanwege coronamaatregelen of het zelf hebben (gehad) van corona (61 procent). Onder afgestudeerden uit het studiejaar 2020/’21, die tijdens hun studie minder met corona te maken hebben gehad, was dit aandeel kleiner. Van hen gaf 46 procent coronamaatregelen of het zelf hebben (gehad) van corona aan als reden. Andere redenen die relatief vaak genoemd werden, is dat het te duur was en ze de financiering niet rond kregen (37 procent) en dat ze in Nederland andere verplichtingen hadden (28 procent).
pct (% van afgestudeerden die niet naar het buitenland zijn geweest) | |
---|---|
Vanwege coronamaatregelen of zelf corona | 60,5 |
Was te duur/kreef de financiering niet rond | 36,8 |
In Nederland andere verplichtingen | 28 |
Kwaliteit onderwijs in Nederland beter | 20,9 |
Te laat met de voorbereiding/geen tijd | 19,5 |
Niet goed te combineren met opleiding in NL | 19,3 |
Geen passende plek | 16,6 |
Geen toegevoegde waarde | 15 |
Kende niemand die dit ook heeft gedaan | 11 |
Opleiding in Nederland stond het niet toe | 9 |
Al in het buitenland geweest voor opleiding | 8,4 |
Beheerste onvoldoende de taal | 7,5 |
Mensen in omgeving mee oneens | 5,5 |
Door eigen gezondheid niet mogelijk | 2,9 |
Een andere reden | 11,9 |