Auteur: Wouter Jonkers

Gemeente Amsterdam heeft hoogste eigen vermogen per inwoner

Over deze publicatie

In dit artikel wordt het eigen vermogen van gemeenten vergeleken. Het eigen vermogen is het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de schulden. Om gemeenten van verschillende grootte te kunnen vergelijken, wordt het eigen vermogen consequent omgeslagen naar het aantal inwoners. Zowel de twee grootste gemeenten van het land als de allerkleinste blijken een hoog eigen vermogen per inwoner te hebben.

1. Inleiding

In dit artikel wordt het eigen vermogen van gemeenten vergeleken. Het eigen vermogen is het verschil tussen de waarde van de bezittingen en de schulden. Om gemeenten van verschillende grootte te kunnen vergelijken, wordt consequent gekeken naar het eigen vermogen per inwoner. De focus ligt in dit artikel op gemeenten met een buitengewoon hoog of laag eigen vermogen. Ook de vier grootste gemeenten komen aan de orde, plus de allerkleinste. Behalve naar het eigen vermogen zelf komen ook de onderliggende bezittingen en schulden aan bod, net als de voornaamste posten hierbinnen. Aan de hand hiervan wordt een verklaring gezocht voor opmerkelijke verschillen.

2. De gemeentelijke verschillen in eigen vermogen

Eind 2022 bedroeg het totale eigen vermogen van Nederlandse gemeenten bijna 39,7 miljard euro, ofwel 2254 euro per inwoner. De waarde van het bezit bedroeg gemiddeld 5666 euro per inwoner en de schulden 3412 euro per inwoner.

2.1 Eigen vermogen gemeenten, hoogste en laagste drie, eind 2022
GemeenteEigen vermogen per inwoner (euro per inwoner)
Amsterdam9045,76
Brielle6468,71
Rozendaal5934,51
Nederland2257,00
Montfoort470,33
Westervoort426,73
Vlissingen129,21

Er bestaan grote verschillen tussen gemeenten. Van alle gemeenten had Amsterdam eind 2022 met 9046 euro het hoogste eigen vermogen per inwoner. Behalve Amsterdam blijken ook de allerkleinste gemeenten van het land een relatief hoog eigen vermogen te hebben. Zo vormt het Gelderse Rozendaal samen met Brielle de rest van de top-drie. Onderaan staat Vlissingen, met slechts 129 euro per inwoner.

2.2 Eigen vermogen gemeenten, van hoog naar laag, eind 2022
Cumulatieve aantalEigen vermogen gemeenten (euro per inwoner)
19045,8
26468,7
35934,5
45833,2
55729,3
64779,3
74618,2
84506,5
94405,1
104294
114210,8
124128
133943,4
143921,6
153844,4
163721,7
173547,6
183521,5
193489,6
203484,6
213184,5
223142,6
233140,6
243115,8
253070,1
263047,8
273031
283009,6
292957,8
302911,2
312904,7
322892,3
332867,9
342865,8
352865,4
362810,5
372754,5
382700,7
392681,5
402633
412623,5
422616,9
432605,4
442604,6
452569,1
462556,8
472545,9
482479,7
492464,6
502461,4
512452,9
522434,4
532424
542423
552419,9
562409,4
572399,9
582397,2
592382,2
602370
612362,6
622332,8
632298,7
642297,4
652292,4
662276,2
672260,4
682252,4
692250
702248,8
712246,8
722239,3
732237,9
742208,1
752204,2
762202,3
772197,7
782190,5
792185,2
802179,6
812173,3
822169,4
832156,3
842147,9
852147,7
862137,9
872126,6
882115,8
892112,8
902109,8
912103,1
922102,2
932098,5
942098,5
952083,2
962062,3
972050,4
982048,6
992043
1002041,2
1012040,9
1022025,4
1032020,3
1042011,5
1052003,4
1062002
1072000,7
1082000,5
1091989
1101979,6
1111979
1121977,8
1131977,5
1141964,7
1151958,8
1161935,2
1171934,1
1181933
1191918
1201895,3
1211887,4
1221880,3
1231878,8
1241862,3
1251842,9
1261832,2
1271832,2
1281810,7
1291808,3
1301800,3
1311792,9
1321788,2
1331778,2
1341746,9
1351737,6
1361736,1
1371735,1
1381722,4
1391721
1401702,4
1411691,1
1421688,8
1431686,4
1441681,8
1451679,7
1461677,5
1471675,3
1481671,9
1491665,5
1501664,1
1511654,4
1521652,5
1531651
1541645
1551639,6
1561633,6
1571632,9
1581632,1
1591629
1601628,1
1611626,5
1621618,2
1631617
1641616
1651615,6
1661608,7
1671606,2
1681602,5
1691601,6
1701599,7
1711599
1721597,9
1731586,6
1741570,5
1751562,7
1761555
1771551,1
1781548,1
1791547,5
1801534,6
1811532,6
1821531,7
1831529,3
1841527,2
1851526,9
1861523,1
1871519,5
1881515
1891511,5
1901510,4
1911505,5
1921504,5
1931501,4
1941499,5
1951498
1961496,3
1971490,4
1981486,5
1991486,3
2001480,4
2011478,2
2021477,4
2031461,4
2041450,4
2051449,1
2061436,1
2071426,4
2081423,4
2091420,1
2101418,3
2111417,4
2121414,7
2131405,3
2141405
2151404,1
2161391,9
2171384,6
2181382,7
2191379,6
2201377,4
2211373,9
2221372,6
2231355,9
2241352,8
2251348,7
2261345,8
2271338,7
2281324,7
2291316,4
2301316,3
2311311,6
2321311,3
2331310,8
2341308,9
2351300,4
2361291
2371290,8
2381282,6
2391279,7
2401272,6
2411269,9
2421247,5
2431247,2
2441244,9
2451239,8
2461223,5
2471222,2
2481213,7
2491207
2501204,8
2511201,2
2521195,8
2531185,4
2541172,7
2551167,5
2561167,4
2571164,2
2581152,3
2591151,7
2601149,1
2611146,7
2621145,8
2631142
2641129,7
2651129,1
2661124,7
2671122,4
2681117
2691115,2
2701112,8
2711111,8
2721111
2731107,9
2741100,3
2751090,1
2761086,1
2771079,5
2781070,6
2791061,9
2801059,4
2811046
2821041,6
2831035,6
2841020,1
2851013,9
2861009,8
2871008,5
2881007,9
2891004,7
2901000,1
291989,8
292980,8
293968,7
294957,3
295956
296954,8
297953,3
298951,7
299926
300924,1
301920,4
302914,7
303911,1
304906,1
305903,2
306903,1
307901,4
308892,9
309875,8
310870,3
311835,4
312834,3
313833,7
314831
315827,1
316820,8
317814,5
318812,3
319811,7
320809,5
321799,4
322795,2
323789,5
324782,9
325773,1
326771,9
327759,8
328757,1
329753,2
330752,8
331743,6
332724
333716,9
334705,4
335697,9
336692,6
337659,4
338652,8
339645
340626,8
341494,1
342470,3
343426,7
344129,2

Eind 2022 lag het eigen vermogen per inwoner van 262 van de 344 gemeenten tussen de 1000 en de 3000 euro. Slechts 28 gemeenten hadden een eigen vermogen van meer dan 3000 euro per inwoner. Er waren 54 gemeenten met een eigen vermogen per inwoner van minder dan 1000 euro.

Naast Amsterdam ook Rotterdam en de kleinste gemeenten een hoog eigen vermogen

Van de vier grote steden had Amsterdam eind 2022 met 9046 euro verreweg het hoogste eigen vermogen per inwoner, maar ook het eigen vermogen van Rotterdam was met 4294 euro per inwoner relatief hoog. Het eigen vermogen per inwoner van Den Haag en Utrecht week weinig af van het landelijk gemiddelde.

2.3 Eigen vermogen vier grootste gemeenten, eind 2022
Gemeenteeuro per inwoner (euro per inwoner)
Amsterdam9045,76
Rotterdam4293,96
Utrecht2297,41
's-Gravenhage2246,77

2.4 Eigen vermogen gemeenten naar grootteklasse, eind 2022
GrootteklasseEigen vermogen (euro per inwoner)Bezit (euro per inwoner)Schulden (euro per inwoner)
Minder dan 5 000 inwoners4092121738081
5 000 tot 10 000 inwoners210656243518
10 000 tot 20 000 inwoners179843882590
20 000 tot 50 000 inwoners162141932572
50 000 tot 100 000 inwoners167749193242
100 000 tot 150 000 inwoners228960153726
150 000 tot 250 000 inwoners191057473837
250 000 inwoners of meer5203105485345

Behalve de twee grootste gemeenten van het land hadden ook de allerkleinste gemeenten, met minder dan vijfduizend inwoners, eind 2022 een hoog eigen vermogen per inwoner. De allerkleinste gemeenten bestaan uit het nabij Arnhem gelegen Rozendaal en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Met uitzondering van Terschelling hadden al deze gemeenten eind 2022 een bovengemiddeld eigen vermogen per inwoner. Het eigen vermogen per inwoner van Terschelling lag dicht bij het landelijk gemiddelde.

2.5 Eigen vermogen gemeenten met minder dan 5 duizend inwoners, eind 2022
 Eigen vermogen per inwoner (euro per inwoner)
Rozendaal5934,51
Ameland5729,31
Schiermonnikoog4210,81
Vlieland4128,03
Terschelling2169,35

3. De verschillen in eigen vermogen ontleed

In het vervolg van dit artikel wordt ingegaan op de oorzaken en achtergronden van de verschillen in eigen vermogen. De focus ligt hier op de grootste en de kleinste gemeenten en de gemeenten met het hoogste en het laagste eigen vermogen per inwoner. Hoe kan de ene gemeente een eigen vermogen van niet veel meer dan 100 euro per inwoner hebben en de andere een van meer dan 9000 euro per inwoner?

Alvorens in te gaan op de resultaten eerst wat achtergrondinformatie. Gemeenten baseren hun financiële verantwoording op het stelsel van lasten en baten. In dit stelsel worden ook de voorzieningen en de overlopende passiva tot de schulden gerekend. Een voorziening is een “spaarpotje” om toekomstige verplichtingen of risico’s mee af te kunnen dekken. Overlopende passiva betreffen onder meer nog niet betaalde rekeningen. Een kanttekening bij de cijfers over het eigen vermogen is dat de boekwaarde van met name het materieel bezit kan worden beïnvloed door de wijze van waardering en afschrijvingen van activa. Deze kan per gemeente verschillen.

De schulden in dit artikel wijken af van de EMU-schuld van gemeenten, die wordt bepaald op basis van het transactiestelsel. Bij het bepalen van de EMU-schuld worden voorzieningen en de overlopende passiva dan ook niet tot de schulden gerekend. Daarnaast worden de financiële gegevens van gemeenten voor het bepalen van de EMU-schuld nog geconfronteerd met cijfers van partijen die de leningen verstrekt hebben, zoals financiële instellingen en andere overheden. Hierdoor kunnen op macroniveau nog correcties kunnen worden gemaakt.

Amsterdam bezit veel grond, Rotterdam heeft weinig schulden

Het eigen vermogen van een gemeente kan hoog zijn doordat de boekwaarde van het bezit van een gemeente hoog is, doordat een gemeente weinig schulden heeft of door een combinatie van beide. Het hoge eigen vermogen van de gemeente Amsterdam komt niet door lage schulden. Integendeel, per inwoner had de hoofdstad eind 2022 veel hogere schulden dan de gemiddelde Nederlandse gemeente. Tegenover deze hoge schulden stond echter een hoge waarde van het bezit. De gemeente Amsterdam bezit vooral veel grond, wat onder meer samenhangt met het veelvuldig voorkomen van erfpacht in de hoofdstad. Ook de boekwaarde van bedrijfsgebouwen en infrastructuur is er relatief hoog. De bedrijfsgebouwen betreffen behalve gebouwen voor gemeentelijke huisvesting onder meer onderwijsgebouwen en parkeergarages. Tot slot had Amsterdam ook veel financiële bezittingen, zoals deelnemingen in onder meer Schiphol, het Havenbedrijf Amsterdam, Alliander, het Gemeentelijk Vervoerbedrijf, de Johan Cruijff Arena en de afvalverwerker AEB Holding.

Rotterdam had eind 2022 eveneens relatief veel bedrijfsgebouwen in bezit. Ook het financieel bezit per inwoner was hoog. Dit gaat onder meer om deelnemingen in Stedin, Evides, Schiphol, de RET en het havenbedrijf. De havenstad had relatief weinig schulden. Het grondbezit van de gemeente is naar verhouding bescheiden.

3.1 Vermogensbestanddelen vier grootste gemeenten, eind 2022
   Nederland (euro per inwoner)Amsterdam (euro per inwoner)Rotterdam (euro per inwoner)Den Haag (euro per inwoner)Utrecht (euro per inwoner)
ActivaGronden en terreinen9039889,792247272,63115821030,6893361024,705625
ActivaBedrijfsgebouwen15302500,2011032371,0112471745,2228612938,1447
ActivaInfrastructuur11912915,4507031138,095224503,4702584367,7173561
ActivaOverige niet-financiële activa633209,2738432737,4959571482,2041968948,8082632
ActivaFinanciële activa14102707,2701792187,6292972455,08902735,2688285
Activa
Passiva (excl. eigen vermogen)Voorzieningen395475,8988164183,5192565289,6748745197,2496468
Passiva (excl. eigen vermogen)Vaste schuld22277229,8950981032,8238752652,7446752339,909704
Passiva (excl. eigen vermogen)Kortlopende schuld311808,4957168336,9012675386,4626493381,6792416
Passiva (excl. eigen vermogen)Overlopende passiva480661,9365014859,6483734641,0247607798,3959038
 

Amsterdam heeft hoge inkomsten uit erfpacht, maar ook hoge rentelasten

De vermogenspositie van gemeenten heeft ook gevolgen voor de inkomsten en kosten van gemeenten. Het type bezit is daarbij van belang: grond en bedrijfsgebouwen kunnen pacht- en huuropbrengsten opleveren, financieel bezit rente en / of dividend. Infrastructuur levert echter zelden wat op.

De gemeente Amsterdam ontvangt meer erfpacht dan de andere grote steden1). Tegenover de veel hogere erfpachtbaten van Amsterdam staat dat de gemeente ook meer rentelasten had.

3.2 Gemeentelijke rentelasten vier grote steden, 2022
GemeenteRentelasten per inwoner (euro per inwoner)
Amsterdam70,92
Utrecht56,91
Den Haag50,67
Rotterdam21,19

Gemiddeld hebben de kleinste gemeenten, net als Amsterdam en Rotterdam, relatief veel bezit per inwoner. In tegenstelling tot in Amsterdam gaat het niet om gronden, maar vooral om bedrijfsgebouwen, financieel bezit en overige niet-financiële activa (onder meer woningen). Dit laatste komt doordat vooral Vlieland en Ameland relatief veel woningen bezitten. De hoge waarde van de bezittingen van woningen en bedrijfsgebouwen van Vlieland hangt onder meer samen met de aanwezigheid van de Boswijk, een woonbuurt voor ouderen waarvan woningen en andere gebouwen in bezit van de gemeente zijn. De gemeente Ameland heeft een Gemeentelijk Woningbedrijf dat zich richt op het aanbieden van betaalbare huurwoningen aan inwoners met een laag inkomen.

3.3 Vermogensbestanddelen alle Nederlandse gemeenten versus gemeenten met minder dan 5 duizend inwoners, eind 2022
   Nederland (euro per inwoner)Gemeenten met minder dan 5 duizend inwoners (euro per inwoner)
ActivaGronden en terreinen903588
ActivaBedrijfsgebouwen15302497
ActivaInfrastructuur11911884
ActivaOverige niet-financiele activa6333455
ActivaFinancieel bezit14103748
PassivaVaste schuld22275465
PassivaKortlopende schuld311425
PassivaVoorzieningen en overlopende passiva8752191

Vlieland, Schiermonnikoog en Rozendaal hebben ook relatief veel financieel bezit. Voor Ameland, Schiermonnikoog en vooral Vlieland geldt wel dat er hoge schulden tegenover de hoge waarde van de bezittingen staan. Rozendaal heeft daarentegen nauwelijks schulden, terwijl de gemeente relatief veel rekening-courant-tegoeden bij het Rijk heeft.

Brielle erg lage schulden, Vlissingen erg hoge

Brielle, de gemeente met eind 2022 het op een na hoogste eigen vermogen per inwoner, had relatief lage schulden. Daarnaast was de (boek)waarde van de bedrijfsgebouwen en de infrastructuur relatief hoog. Brielle zal overigens eind 2023 niet meer in de top-drie staan, want de gemeente is per 1 januari 2023 met Hellevoetsluis en Westvoorne gefuseerd tot de nieuwe gemeente Voorne aan Zee.

Vlissingen was eind 2022 de gemeente met het laagste eigen vermogen per inwoner. Deze Zeeuwse gemeente had eind 2022 een relatief hoge vaste schuld. Dit betreft leningen die door financiële instellingen zijn verstrekt. Daarnaast is de waarde van de gronden en bedrijfsgebouwen in bezit van de gemeente relatief laag. Vlissingen is de enige gemeente in Nederland met een Artikel 12-status, wat inhoudt dat de gemeente haar financiële zelfstandigheid deels heeft ingeleverd en extra geld uit het gemeentefonds ontvangt om de financiële positie te versterken. Vlissingen heeft deze status overigens al sinds 2014. De hoge schuldenlast hangt onder meer samen met grote verliezen op het nieuwbouwproject Scheldekwartier.

Amsterdam en Brielle in 2012 ook al het hoogste eigen vermogen per inwoner

Het relatief hoge eigen vermogen van Amsterdam en Brielle bestaat al geruime tijd. Eind 2012 had Brielle met 9133 euro het hoogste eigen vermogen per inwoner van alle gemeenten, gevolgd door Amsterdam met 8855 euro. Vlissingen was destijds niet de gemeente met het laagste eigen vermogen per inwoner. Dat was Ten Boer, met een negatief eigen vermogen van 1101 euro per inwoner. Deze gemeente vroeg in 2013 de Artikel 12-status aan en fuseerde in 2021 met Delfzijl en Appingedam tot de nieuwe gemeente Eemsdelta.

3.4 Eigen vermogen gemeenten, hoogste en laagste drie, eind 2012
 2012 (euro per inwoner)
Brielle9133
Amsterdam8855
Vlieland7049
Nederland1790
Heerenveen-363
Beuningen-1027
Ten Boer-1101

1)  In de Iv3 worden alleen de totale pachtopbrengsten (inclusief precario, zoals liggelden voor woonboten en door de horeca betaalde vergoedingen voor het gebruik van de openbare ruimte) geregistreerd; erfpachtopbrengsten worden niet apart onderscheiden. Amsterdam, Den Haag en Utrecht vermelden in hun jaarverslagen wel de erfpachtopbrengsten. Zie : 
   - Jaarverslag 2022 gemeente Amsterdam, pagina 199.
   - Jaarverslag 2022 gemeente Den Haag, pagina 266.
   - Jaarverslag 2022 gemeente Utrecht, pagina 74.
Rotterdam boekte in totaal bijna 30 miljoen euro aan pachtopbrengsten. De totale pachtopbrengsten van Rotterdam zijn veel lager dan de canonopbrengsten uit de erfpacht van Amsterdam (157 miljoen euro).

4. Conclusies

Alle gemeenten tezamen hadden eind 2022 een eigen vermogen per inwoner van 2254 euro. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de gemeenten. Amsterdam had van alle gemeenten met 9054 euro het hoogste eigen vermogen per inwoner, Vlissingen met 129 euro het laagste. Het hoge eigen vermogen per inwoner van Amsterdam komt doordat de hoofdstad veel bezittingen heeft, vooral in de vorm van grond. De schulden per inwoner zijn juist relatief hoog in vergelijking met het Nederlandse gemiddelde.

Van de vier grote steden had ook Rotterdam een bovengemiddeld eigen vermogen per inwoner. In tegenstelling tot de hoofdstad had Rotterdam relatief lage schulden. Brielle had eind 2022 het op een na hoogste eigen vermogen per inwoner. Deze Zuid-Hollandse gemeente had lage schulden. Daarnaast was de (boek)waarde van de bedrijfsgebouwen en de infrastructuur er relatief hoog. Het hoge eigen vermogen per inwoner van Amsterdam en Brielle is niet van vandaag of gisteren. Ook in 2012 hadden deze twee gemeenten al het hoogste eigen vermogen per inwoner.

Het kleine Gelderse Rozendaal heeft het op twee na hoogste eigen vermogen per inwoner. Deze gemeente gaat (nagenoeg) schuldenvrij door het leven. Ook andere gemeenten met minder dan 5 duizend inwoners hadden een hoog eigen vermogen. De schulden per inwoner waren in deze gemeenten relatief hoog, maar daar stond veel bezit tegenover, onder meer in de vorm van woningen.

Vlissingen had eind 2022 een relatief hoge vaste schuld. Dit betreft leningen die door financiële instellingen zijn verstrekt. Daarnaast was de waarde van de gronden en bedrijfsgebouwen in bezit van de gemeente relatief laag. Vlissingen is de enige gemeente in Nederland met een Artikel 12-status. De situatie van Vlissingen hangt samen met grote verliezen op een nieuwbouwwijk.

Relevante links

Artikel 12-status

 Iv3 en het CBS

StatLine

IV3 Open data