Overheidsfinanciën, eerste kwartaal 2022
Over deze publicatie
In deze publicatie is naast de kerncijfers van de overheidsfinanciën ook aandacht voor de vermogenspositie van gemeenten.
Positief overheidssaldo in het eerste kwartaal van 2022
In het eerste kwartaal van 2022 waren de inkomsten van de overheid 7 miljard euro hoger dan de uitgaven. Voor het eerst sinds het begin van de coronacrisis heeft de overheid weer een positief saldo in een kwartaal. Het saldo is ruim 9 miljard euro positiever dan in het eerste kwartaal van 2021. De overheidsschuld nam, mede door het positieve saldo, in het eerste kwartaal van 2022 af met bijna 3 miljard euro naar 446 miljard euro, ofwel 50,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Op jaarbasis, gemeten over de periode van het tweede kwartaal 2021 tot en met het eerste kwartaal 2022, was het overheidssaldo wel nog negatief. Uitgedrukt als percentage van het bbp kwam het tekort op jaarbasis uit op 1,5 procent in het eerste kwartaal van 2022. In de voorjaarsnota wordt voorlopig uitgegaan van een tekort van 3,4 procent bbp voor heel 2022. Dit is met het oog op een aantal financiële tegenvallers die de overheid verwacht later dit jaar nog te moeten incasseren.
EMU-norm (% bbp) | Overheidssaldo op jaarbasis (% bbp) | ||
---|---|---|---|
'09 | 1e kwartaal | -3 | -0,9 |
'09 | 2e kwartaal | -3 | -1,9 |
'09 | 3e kwartaal | -3 | -3,5 |
'09 | 4e kwartaal | -3 | -5,2 |
'10 | 1e kwartaal | -3 | -5,6 |
'10 | 2e kwartaal | -3 | -5,7 |
'10 | 3e kwartaal | -3 | -5,9 |
'10 | 4e kwartaal | -3 | -5,3 |
'11 | 1e kwartaal | -3 | -4,6 |
'11 | 2e kwartaal | -3 | -4,7 |
'11 | 3e kwartaal | -3 | -4,1 |
'11 | 4e kwartaal | -3 | -4,4 |
'12 | 1e kwartaal | -3 | -4,3 |
'12 | 2e kwartaal | -3 | -4,0 |
'12 | 3e kwartaal | -3 | -4,3 |
'12 | 4e kwartaal | -3 | -3,9 |
'13 | 1e kwartaal | -3 | -3,7 |
'13 | 2e kwartaal | -3 | -3,3 |
'13 | 3e kwartaal | -3 | -2,9 |
'13 | 4e kwartaal | -3 | -3,0 |
'14 | 1e kwartaal | -3 | -3,0 |
'14 | 2e kwartaal | -3 | -3,0 |
'14 | 3e kwartaal | -3 | -2,6 |
'14 | 4e kwartaal | -3 | -2,3 |
'15 | 1e kwartaal | -3 | -2,1 |
'15 | 2e kwartaal | -3 | -2,0 |
'15 | 3e kwartaal | -3 | -2,0 |
'15 | 4e kwartaal | -3 | -1,9 |
'16 | 1e kwartaal | -3 | -1,7 |
'16 | 2e kwartaal | -3 | -1,0 |
'16 | 3e kwartaal | -3 | -0,4 |
'16 | 4e kwartaal | -3 | 0,1 |
'17 | 1e kwartaal | -3 | 0,9 |
'17 | 2e kwartaal | -3 | 1,0 |
'17 | 3e kwartaal | -3 | 1,2 |
'17 | 4e kwartaal | -3 | 1,4 |
'18 | 1e kwartaal | -3 | 1,7 |
'18 | 2e kwartaal | -3 | 1,9 |
'18 | 3e kwartaal | -3 | 2,0 |
'18 | 4e kwartaal | -3 | 1,5 |
'19 | 1e kwartaal | -3 | 1,7 |
'19 | 2e kwartaal | -3 | 1,7 |
'19 | 3e kwartaal | -3 | 1,4 |
'19 | 4e kwartaal | -3 | 1,8 |
'20 | 1e kwartaal | -3 | 1,4 |
'20 | 2e kwartaal | -3 | -1,1 |
'20 | 3e kwartaal | -3 | -2,1 |
'20 | 4e kwartaal | -3 | -3,7 |
'21 | 1e kwartaal | -3 | -5,3 |
'21 | 2e kwartaal | -3 | -3,9 |
'21 | 3e kwartaal | -3 | -3,6 |
'21 | 4e kwartaal | -3 | -2,6 |
'22 | 1e kwartaal | -3 | -1,5 |
Het saldo valt onder andere positiever uit doordat de inkomsten in het eerste kwartaal van 2022 ruim 7 miljard euro hoger waren dan in dezelfde periode in 2021. Met name de vennootschapsbelasting en de btw namen toe in het eerste kwartaal van dit jaar. Respectievelijk met 3 miljard en 2 miljard euro.
De uitgaven zijn in het eerste kwartaal van 2022 juist afgenomen met bijna 2 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Dit kwam met name doordat de uitgaven aan subsidies daalden met 5 miljard euro in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021. Er werd onder andere 2 miljard euro minder verstrekt aan subsidies gerelateerd aan de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en ruim 1 miljard euro minder aan de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Hier tegenover stond dat de overheid in het eerste kwartaal van 2022 wel bijna 2 miljard euro meer aan sociale uitkeringen uitgaf dan in dezelfde periode in 2021.
EMU-norm (% bbp) | Overheidsschuld (EMU) (% bbp) | ||
---|---|---|---|
'00 | 1e kwartaal | 60 | 59,6 |
'00 | 2e kwartaal | 60 | 56,5 |
'00 | 3e kwartaal | 60 | 55,6 |
'00 | 4e kwartaal | 60 | 52,2 |
'01 | 1e kwartaal | 60 | 51,5 |
'01 | 2e kwartaal | 60 | 52,6 |
'01 | 3e kwartaal | 60 | 51,2 |
'01 | 4e kwartaal | 60 | 49,5 |
'02 | 1e kwartaal | 60 | 50,0 |
'02 | 2e kwartaal | 60 | 50,2 |
'02 | 3e kwartaal | 60 | 49,5 |
'02 | 4e kwartaal | 60 | 48,9 |
'03 | 1e kwartaal | 60 | 50,0 |
'03 | 2e kwartaal | 60 | 49,5 |
'03 | 3e kwartaal | 60 | 50,4 |
'03 | 4e kwartaal | 60 | 50,0 |
'04 | 1e kwartaal | 60 | 51,0 |
'04 | 2e kwartaal | 60 | 51,3 |
'04 | 3e kwartaal | 60 | 51,7 |
'04 | 4e kwartaal | 60 | 50,3 |
'05 | 1e kwartaal | 60 | 50,1 |
'05 | 2e kwartaal | 60 | 52,4 |
'05 | 3e kwartaal | 60 | 50,7 |
'05 | 4e kwartaal | 60 | 49,8 |
'06 | 1e kwartaal | 60 | 49,2 |
'06 | 2e kwartaal | 60 | 48,5 |
'06 | 3e kwartaal | 60 | 47,4 |
'06 | 4e kwartaal | 60 | 45,2 |
'07 | 1e kwartaal | 60 | 45,3 |
'07 | 2e kwartaal | 60 | 45,6 |
'07 | 3e kwartaal | 60 | 44,5 |
'07 | 4e kwartaal | 60 | 43,0 |
'08 | 1e kwartaal | 60 | 43,9 |
'08 | 2e kwartaal | 60 | 43,8 |
'08 | 3e kwartaal | 60 | 44,1 |
'08 | 4e kwartaal | 60 | 54,7 |
'09 | 1e kwartaal | 60 | 57,5 |
'09 | 2e kwartaal | 60 | 56,6 |
'09 | 3e kwartaal | 60 | 57,2 |
'09 | 4e kwartaal | 60 | 56,8 |
'10 | 1e kwartaal | 60 | 57,6 |
'10 | 2e kwartaal | 60 | 59,2 |
'10 | 3e kwartaal | 60 | 59,0 |
'10 | 4e kwartaal | 60 | 59,3 |
'11 | 1e kwartaal | 60 | 59,4 |
'11 | 2e kwartaal | 60 | 60,4 |
'11 | 3e kwartaal | 60 | 61,1 |
'11 | 4e kwartaal | 60 | 61,7 |
'12 | 1e kwartaal | 60 | 62,5 |
'12 | 2e kwartaal | 60 | 63,9 |
'12 | 3e kwartaal | 60 | 64,9 |
'12 | 4e kwartaal | 60 | 66,2 |
'13 | 1e kwartaal | 60 | 66,6 |
'13 | 2e kwartaal | 60 | 68,3 |
'13 | 3e kwartaal | 60 | 67,8 |
'13 | 4e kwartaal | 60 | 67,7 |
'14 | 1e kwartaal | 60 | 67,1 |
'14 | 2e kwartaal | 60 | 68,5 |
'14 | 3e kwartaal | 60 | 68,1 |
'14 | 4e kwartaal | 60 | 67,9 |
'15 | 1e kwartaal | 60 | 68,9 |
'15 | 2e kwartaal | 60 | 66,7 |
'15 | 3e kwartaal | 60 | 65,8 |
'15 | 4e kwartaal | 60 | 64,6 |
'16 | 1e kwartaal | 60 | 64,3 |
'16 | 2e kwartaal | 60 | 63,2 |
'16 | 3e kwartaal | 60 | 61,7 |
'16 | 4e kwartaal | 60 | 61,9 |
'17 | 1e kwartaal | 60 | 59,7 |
'17 | 2e kwartaal | 60 | 59,0 |
'17 | 3e kwartaal | 60 | 57,2 |
'17 | 4e kwartaal | 60 | 57,0 |
'18 | 1e kwartaal | 60 | 55,2 |
'18 | 2e kwartaal | 60 | 54,1 |
'18 | 3e kwartaal | 60 | 53,0 |
'18 | 4e kwartaal | 60 | 52,4 |
'19 | 1e kwartaal | 60 | 50,8 |
'19 | 2e kwartaal | 60 | 50,9 |
'19 | 3e kwartaal | 60 | 49,2 |
'19 | 4e kwartaal | 60 | 48,5 |
'20 | 1e kwartaal | 60 | 49,4 |
'20 | 2e kwartaal | 60 | 55,1 |
'20 | 3e kwartaal | 60 | 55,3 |
'20 | 4e kwartaal | 60 | 54,7 |
'21 | 1e kwartaal | 60 | 55,2 |
'21 | 2e kwartaal | 60 | 54,5 |
'21 | 3e kwartaal | 60 | 52,8 |
'21 | 4e kwartaal | 60 | 52,4 |
'22 | 4e kwartaal | 60 | 50,7 |
In het eerste kwartaal van 2022 daalde de overheidsschuld met 3 miljard euro naar 446 miljard euro. De daling kwam vooral voor rekening van het Rijk, dat bijna 5 miljard euro afloste op zijn kortlopende schuldpapier. Wel gaf het Rijk dit kwartaal ruim 2 miljard euro meer aan langlopende staatsleningen uit dan het afloste. De uitgifte van staatsleningen had voor het eerst sinds 2019 een positieve couponrente van 0,5 procent, waardoor de Staat dus weer rente gaat uitkeren aan zijn financiers.
Door de absolute daling van de schuld, in combinatie met een sterk toegenomen bbp, daalde in het eerste kwartaal van 2022 de overheidsschuld uitgedrukt als percentage van het bbp van 52,4 procent naar 50,7 procent.
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | 4e kwartaal | 1e kwartaal | ||
Inkomsten | Miljard euro | 95,2 | 92,8 | 87,6 | 101,1 | 102,7 |
Uitgaven | Miljard euro | 97,5 | 103,1 | 95,2 | 103,2 | 95,6 |
Saldo | Miljard euro | -2,3 | -10,3 | -7,7 | -2,1 | 7,1 |
Overheidsschuld | Miljard euro | 440,0 | 447,9 | 442,9 | 449,0 | 446,4 |
Saldo | % bbp1) | -5,3 | -3,9 | -3,6 | -2,6 | -1,5 |
Overheidsschuld | % bbp1) | 55,2 | 54,5 | 52,8 | 52,4 | 50,7 |
StatLine: Overheidsfinanciën; kerncijfers 1) Op jaarbasis, gemeten als de som van vier kwartalen. |
Eigen vermogen gemeenten ruim 34 miljard euro in 2020
Inmiddels zijn de definitieve administratieve cijfers van gemeenten beschikbaar gekomen voor 2020. Daardoor kan het CBS nu uitgebreider ingaan op het eigen vermogen van gemeenten in de periode tot en met 2020. In dit artikel wordt gebruik gemaakt van administratieve cijfers conform BBV richtlijnen1), zoals die door gemeenten aan het CBS zijn aangeleverd. Eind 2020 hadden de gemeenten gezamenlijk ruim 34 miljard euro aan eigen vermogen. Het vermogen nam 4,6 miljard euro toe in 2020, met name door de verkoop van gemeentelijke belangen in het energiebedrijf Eneco. Met de verkoop van Eneco zit het niveau van het eigen vermogen weer op de vorige piek van 2009. Toen verkochten gemeenten en ook provincies hun belang in de energiebedrijven NUON en Essent. De totale opbrengst voor gemeenten was toen 5,7 miljard euro, die gefaseerd werd uitbetaald. In 2009 nam vooral het eigen vermogen van gemeenten toe in de provincies Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Noord-Holland. Het vermogen van de gemeenten aldaar steeg destijds met ruim 3,3 miljard euro.
Jaar | Eigen vermogen gemeenten (mld euro) |
---|---|
2005 | 25,3 |
2006 | 27,5 |
2007 | 29,0 |
2008 | 30,0 |
2009 | 34,3 |
2010 | 32,2 |
2011 | 31,2 |
2012 | 29,9 |
2013 | 30,0 |
2014 | 29,1 |
2015 | 29,6 |
2016 | 30,2 |
2017 | 30,5 |
2018 | 30,3 |
2019 | 29,5 |
2020 | 34,1 |
In 2020 deelden 44 gemeenten mee in de verkoopopbrengst van Eneco. De opbrengst kwam vooral ten goede aan Zuid-Hollandse gemeenten. Het grootste bedrag ging naar Rotterdam, namelijk 1.290 miljoen euro. Nummers twee en drie, ‘s-Gravenhage en Dordrecht ontvingen respectievelijk afgerond 674 miljoen en 368 miljoen euro.
Niet alle gemeenten hebben meegedeeld in de verkoop van de energiebedrijven, omdat sommige gemeenten geen belang hadden in die bedrijven. Daarnaast hebben Zeeuwse gemeenten nog een belang in het energiebedrijf Delta. Dit bedrijf keert echter geen dividend meer uit sinds 2015.
Provincie | 2009 (mln euro) | 2020 (mln euro) |
---|---|---|
Drenthe | 163 | 11 |
Flevoland | 141 | 89 |
Fryslân | 23 | 64 |
Gelderland | 690 | 168 |
Groningen | 274 | 19 |
Limburg | 759 | 34 |
Noord-Brabant | 557 | 179 |
Noord-Holland | 1036 | -1 |
Overijssel | 94 | 107 |
Utrecht | -180 | 173 |
Zeeland | 2 | 57 |
Zuid-Holland | 711 | 3708 |
Dividendopbrengsten vallen weg
Door de aandelenverkoop vallen de jaarlijks te ontvangen dividenduitkeringen lager uit voor gemeenten. Op het hoogtepunt, in 2008, ontvingen gemeenten gezamenlijk bijna 0,8 miljard euro aan dividend. Gemeenten gebruikten deze dividendopbrengsten onder andere om hun begroting sluitend te maken. Na de verkopen moeten gemeenten andere manieren vinden om de opdrogende dividendstroom te compenseren.
Jaar | Dividend gemeenten (mln euro) |
---|---|
2007 | 617 |
2008 | 794 |
2009 | 659 |
2010 | 429 |
2011 | 537 |
2012 | 599 |
2013 | 528 |
2014 | 530 |
2015 | 485 |
2016 | 469 |
2017 | 485 |
2018 | 506 |
2019 | 559 |
2020 | 422 |
Zo hebben gemeenten na de verkoop van NUON en Essent een gedeelte uitgezet in deposito’s. Daarnaast heeft een deel van de gemeenten meer risicovol belegd in obligatieportefeuilles en beleggingsfondsen. De gelden van de verkoop van Eneco kunnen gemeenten niet beleggen, maar kunnen zij volgens de huidige regels alleen stallen in de Rijksschatkist, het zogenoemde schatkistbankieren. Daarnaast zijn gelden gebruikt om schulden af te lossen, waardoor de financiële positie verbetert. Ook hebben gemeenten de opbrengsten geïnvesteerd in projecten met een uiteenlopend karakter. Die investeringen hebben gemeenten gespreid over meerdere jaren. In de periode 2010-2015 vooral in het fysieke domein, bijvoorbeeld een gemeentehuis of sporthal, maar ook de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, en in bouwgrondexploitaties voor de ontwikkeling van nieuwe woonwijken. Na 2015 investeerden gemeenten de extra middelen meer in het sociale domein, bijvoorbeeld in schoolgebouwen of investeringen voor WMO en jeugdzorg. Uit een publicatie van het CPB blijkt dat tien jaar na de verkooptransactie deze gemeenten geen significant hogere uitgaven hebben.
Waardevermindering financiële derivaten decentrale overheden houdt aan in 2020
Het CBS heeft onderzoek gedaan naar de positie van decentrale overheden in financiële derivaten. De aanleiding van dit onderzoek was het feit dat de Europese regelgeving (ESR2010) bepaalt dat aangehouden derivaten tegen de marktwaarden moeten worden geregistreerd in de Nationale Rekeningen. Dit komt niet overeen met het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording), waardoor het CBS de benodigde data niet beschikbaar had om in de Nationale Rekeningen te verwerken. Door middel van onderzoek van jaarverslagen heeft het CBS nu een raming gemaakt om deze cijfers correct op te kunnen nemen in de Nationale Rekeningen.
Een financieel derivaat of ‘afgeleid product’ is een financieel instrument waarvan de waarde is afgeleid van een onderliggende waarde. De onderliggende waarde kan bijvoorbeeld een aandeel of aandelenindex zijn, maar ook de stand van de rente, een valuta of een grondstof. De meest bekende financiële derivaten zijn opties, futures en swaps. Derivaten kunnen worden gebruikt om te speculeren of om risico’s af te dekken. Lokale overheden gebruiken ze over het algemeen om het risico van een hoge rente af te dekken. Het speculatieve karakter van een financieel derivaat kan tegelijkertijd als nadeel worden gezien.
Pakweg 95 procent van de financiële derivaten die lokale overheden aanhielden in 2020 bestond uit zogenoemde ‘payer renteswaps’. In deze publicatie wordt er daarom inhoudelijk ingegaan op deze renteswaps.
Een payer renteswap is een financieel derivaat waarbij de variabele rente van een onderliggende lening wordt gewisseld met de bank voor een vaste rente. Er wordt op deze manier een vaste rente betaald aan de bank en de bank betaalt de oorspronkelijke variabele Euribor2) rente van de onderliggende lening. Op die manier kan het risico van een stijgende rente worden afgekocht. Tijdens de looptijd van een renteswap kan dit contract een marktwaarde krijgen die positief dan wel negatief is. De correlatie tussen de rente en deze marktwaarde is positief. Dat wil zeggen dat een stijgende rente zorgt voor een hogere marktwaarde en een dalende rente voor een lagere marktwaarde. De marktwaarde van het derivaat moet in sommige gevallen betaald worden als het contract tussentijds wordt opgezegd. Het kan ook zijn dat er een bijstortverplichting geldt. In dit geval wordt er, periodiek, ter zekerheid een bedrag als onderpand aan de tegenpartij gegeven. Dit bedrag compenseert daarmee een negatieve marktwaarde.
Wanneer geen van deze voorwaarden geldt blijft de marktwaarde puur theoretisch. Niet alle marktwaarden konden uit jaarverslagen worden afgeleid, ongeveer een kwart is door het CBS bijgeraamd.
In de periode 2008 – 2013 is de toename van swapcontacten het grootst. Dit is te zien aan de stijging van de nominale waarde in die periode. De totale waarde van onderliggende leningen waarop een swapcontact is afgesloten piekte in 2013 op ruim 2 miljard euro. Renteswap contracten waren vooral populair bij gemeenten. In datzelfde jaar hadden gemeenten een positie van ongeveer 1,5 miljard euro in renteswaps. Na 2013 is een afname te zien in de totale nominale waarden. Dit hangt samen met een wijziging in de ‘Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden’. Speculeren met publiek geld door middel van onder andere risicovolle financiële derivaten werd hiermee verboden. Deze wetswijziging moest ervoor zorgen dat publieke eenheden minder risico lopen met belastinggeld.
jaar | Nominale waarde (mln euro) | Marktwaarde (mln euro) |
---|---|---|
2002 | 0 | 0 |
2003 | 2 | 0 |
2004 | 98 | -9 |
2005 | 91 | -7 |
2006 | 170 | -2 |
2007 | 186 | 7 |
2008 | 263 | -13 |
2009 | 613 | -96 |
2010 | 1004 | -133 |
2011 | 1331 | -147 |
2012 | 1869 | -327 |
2013 | 2013 | -253 |
2014 | 1903 | -521 |
2015 | 1872 | -555 |
2016 | 1783 | -651 |
2017 | 1739 | -521 |
2018 | 1675 | -531 |
2019 | 1500 | -803 |
2020 | 1207 | -926 |
Dat lokale overheden juist in de periode 2008 – 2013 veel renteswap contracten afsloten is mogelijk te verklaren uit het feit dat de rente toentertijd relatief laag was. Er werd verwacht dat de rente in de toekomst weer zou stijgen. Daarom werden op grote leningen renteswaps afgesloten. Hiermee verzekerden gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen zich van een lange financieringsbehoefte zonder toekomstige renterisico’s. Het risico van een stijgende rente werd immers veiliggesteld. Dit pakte anders uit. In de naweeën van de krediet- en eurocrisis kampten de Europese economieën met lage economische groei en ook was de inflatie laag. Om dit te beteugelen startte de Europese Centrale Bank (ECB) in 2015 met het zogenoemde opkoopprogramma. Dit duurde tot 2019. Door de coronacrisis lanceerde de ECB in 2020 een nieuw opkoopprogramma om de economieën aan te sterken. Naast deze opkoopprogramma’s verlaagde de ECB de refirente tot deze gezakt was tot het minimum van 0 procent in 2016. De refirente, ofwel herfinancieringsrente, is de rente die financiële instellingen betalen wanneer zij geld opnemen bij de centrale bank.
De depositorente, die altijd onder de refirente ligt, zakte in 2014 al onder de 0 procent, wat een negatieve rente betekent. Dit had als gevolg dat de Euribor rente bleef dalen en zelfs negatief werd.
Tegelijkertijd is te zien dat de marktwaarden van de swapcontracten na 2008 in een negatieve trend terechtkomen. Dit heeft onder meer te maken met de dalende Euribor rente sinds de kredietcrisis en de daaropvolgende eurocrisis. Eind 2020 is de marktwaarde van het totaal aan swapcontracten van decentrale overheden 927 miljoen euro in de min.
jaar | maand | 1 maands (%) | 3 maands (%) | 6 maands (%) |
---|---|---|---|---|
2003 | januari | 2,8548 | 2,8318 | 2,7581 |
2003 | februari | 2,7748 | 2,6875 | 2,5777 |
2003 | maart | 2,601 | 2,53 | 2,4507 |
2003 | april | 2,5762 | 2,5333 | 2,4695 |
2003 | mei | 2,5204 | 2,4005 | 2,3084 |
2003 | juni | 2,177 | 2,1519 | 2,0843 |
2003 | juli | 2,1306 | 2,13 | 2,0925 |
2003 | augustus | 2,1223 | 2,1404 | 2,1721 |
2003 | september | 2,126 | 2,1473 | 2,1776 |
2003 | oktober | 2,1001 | 2,1436 | 2,1727 |
2003 | november | 2,0867 | 2,159 | 2,2241 |
2003 | december | 2,1315 | 2,1463 | 2,1995 |
2004 | januari | 2,0759 | 2,0895 | 2,1154 |
2004 | februari | 2,0606 | 2,0705 | 2,0859 |
2004 | maart | 2,0428 | 2,0288 | 2,0185 |
2004 | april | 2,0523 | 2,0488 | 2,0614 |
2004 | mei | 2,061 | 2,0859 | 2,136 |
2004 | juni | 2,0762 | 2,1127 | 2,1885 |
2004 | juli | 2,0755 | 2,116 | 2,1878 |
2004 | augustus | 2,077 | 2,1143 | 2,1691 |
2004 | september | 2,0778 | 2,1186 | 2,2003 |
2004 | oktober | 2,0862 | 2,1473 | 2,1906 |
2004 | november | 2,1101 | 2,1703 | 2,2173 |
2004 | december | 2,167 | 2,1732 | 2,2065 |
2005 | januari | 2,111 | 2,1454 | 2,192 |
2005 | februari | 2,1039 | 2,1383 | 2,1846 |
2005 | maart | 2,103 | 2,1372 | 2,1918 |
2005 | april | 2,1047 | 2,1372 | 2,1722 |
2005 | mei | 2,1041 | 2,1256 | 2,1441 |
2005 | juni | 2,1039 | 2,111 | 2,1069 |
2005 | juli | 2,1064 | 2,1194 | 2,1345 |
2005 | augustus | 2,1126 | 2,1325 | 2,1595 |
2005 | september | 2,1152 | 2,1391 | 2,1666 |
2005 | oktober | 2,1209 | 2,1966 | 2,272 |
2005 | november | 2,2225 | 2,3609 | 2,5002 |
2005 | december | 2,4112 | 2,4729 | 2,6003 |
2006 | januari | 2,3885 | 2,5117 | 2,6507 |
2006 | februari | 2,4586 | 2,6004 | 2,7248 |
2006 | maart | 2,6333 | 2,7226 | 2,872 |
2006 | april | 2,6489 | 2,7938 | 2,9561 |
2006 | mei | 2,6926 | 2,889 | 3,0582 |
2006 | juni | 2,8691 | 2,9857 | 3,158 |
2006 | juli | 2,9389 | 3,1022 | 3,2875 |
2006 | augustus | 3,0941 | 3,2265 | 3,4096 |
2006 | september | 3,1572 | 3,3354 | 3,5275 |
2006 | oktober | 3,3501 | 3,502 | 3,6446 |
2006 | november | 3,4214 | 3,5972 | 3,7281 |
2006 | december | 3,64 | 3,6842 | 3,7894 |
2007 | januari | 3,6159 | 3,7519 | 3,8897 |
2007 | februari | 3,6511 | 3,8182 | 3,9444 |
2007 | maart | 3,8439 | 3,8909 | 3,9963 |
2007 | april | 3,859 | 3,9753 | 4,0974 |
2007 | mei | 3,9194 | 4,0714 | 4,1966 |
2007 | juni | 4,0982 | 4,1478 | 4,283 |
2007 | juli | 4,105 | 4,2162 | 4,3585 |
2007 | augustus | 4,3081 | 4,5436 | 4,5938 |
2007 | september | 4,4339 | 4,7417 | 4,7513 |
2007 | oktober | 4,2355 | 4,6874 | 4,6634 |
2007 | november | 4,216 | 4,6385 | 4,6297 |
2007 | december | 4,7114 | 4,8484 | 4,8194 |
2008 | januari | 4,1973 | 4,4815 | 4,5014 |
2008 | februari | 4,1821 | 4,3621 | 4,3565 |
2008 | maart | 4,3046 | 4,5964 | 4,593 |
2008 | april | 4,3691 | 4,7835 | 4,7954 |
2008 | mei | 4,3874 | 4,8574 | 4,8975 |
2008 | juni | 4,4724 | 4,9405 | 5,0883 |
2008 | juli | 4,4716 | 4,961 | 5,1482 |
2008 | augustus | 4,4875 | 4,9652 | 5,1602 |
2008 | september | 4,6599 | 5,0192 | 5,219 |
2008 | oktober | 4,8313 | 5,1131 | 5,1781 |
2008 | november | 3,8433 | 4,2383 | 4,2948 |
2008 | december | 2,9929 | 3,2926 | 3,3653 |
2009 | januari | 2,1418 | 2,4565 | 2,5389 |
2009 | februari | 1,6283 | 1,9431 | 2,034 |
2009 | maart | 1,2691 | 1,6355 | 1,7745 |
2009 | april | 1,012 | 1,4223 | 1,6083 |
2009 | mei | 0,8844 | 1,2817 | 1,4803 |
2009 | juni | 0,9134 | 1,2279 | 1,4356 |
2009 | juli | 0,6097 | 0,975 | 1,2129 |
2009 | augustus | 0,508 | 0,8605 | 1,1154 |
2009 | september | 0,4551 | 0,7721 | 1,0423 |
2009 | oktober | 0,4297 | 0,7375 | 1,0167 |
2009 | november | 0,4352 | 0,7162 | 0,9931 |
2009 | december | 0,478 | 0,712 | 0,9956 |
2010 | januari | 0,437 | 0,68 | 0,977 |
2010 | februari | 0,421 | 0,662 | 0,965 |
2010 | maart | 0,406 | 0,645 | 0,952 |
2010 | april | 0,405 | 0,645 | 0,955 |
2010 | mei | 0,423 | 0,687 | 0,982 |
2010 | juni | 0,446 | 0,728 | 1,012 |
2010 | juli | 0,583 | 0,849 | 1,104 |
2010 | augustus | 0,64 | 0,896 | 1,147 |
2010 | september | 0,618 | 0,881 | 1,137 |
2010 | oktober | 0,784 | 0,998 | 1,224 |
2010 | november | 0,834 | 1,042 | 1,269 |
2010 | december | 0,811 | 1,022 | 1,251 |
2011 | januari | 0,793 | 1,017 | 1,254 |
2011 | februari | 0,894 | 1,087 | 1,352 |
2011 | maart | 0,903 | 1,176 | 1,483 |
2011 | april | 1,127 | 1,321 | 1,621 |
2011 | mei | 1,243 | 1,425 | 1,707 |
2011 | juni | 1,279 | 1,489 | 1,749 |
2011 | juli | 1,422 | 1,598 | 1,818 |
2011 | augustus | 1,373 | 1,552 | 1,755 |
2011 | september | 1,347 | 1,536 | 1,736 |
2011 | oktober | 1,363 | 1,576 | 1,776 |
2011 | november | 1,227 | 1,485 | 1,706 |
2011 | december | 1,143 | 1,426 | 1,671 |
2012 | januari | 0,836 | 1,222 | 1,505 |
2012 | februari | 0,626 | 1,048 | 1,345 |
2012 | maart | 0,467 | 0,858 | 1,164 |
2012 | april | 0,409 | 0,744 | 1,04 |
2012 | mei | 0,394 | 0,685 | 0,97 |
2012 | juni | 0,38 | 0,659 | 0,935 |
2012 | juli | 0,219 | 0,497 | 0,779 |
2012 | augustus | 0,132 | 0,332 | 0,606 |
2012 | september | 0,119 | 0,246 | 0,484 |
2012 | oktober | 0,111 | 0,208 | 0,412 |
2012 | november | 0,109 | 0,192 | 0,36 |
2012 | december | 0,111 | 0,185 | 0,324 |
2013 | januari | 0,113 | 0,205 | 0,344 |
2013 | februari | 0,12 | 0,223 | 0,362 |
2013 | maart | 0,118 | 0,206 | 0,329 |
2013 | april | 0,118 | 0,209 | 0,324 |
2013 | mei | 0,112 | 0,201 | 0,299 |
2013 | juni | 0,121 | 0,21 | 0,321 |
2013 | juli | 0,125 | 0,221 | 0,336 |
2013 | augustus | 0,128 | 0,226 | 0,342 |
2013 | september | 0,128 | 0,223 | 0,34 |
2013 | oktober | 0,128 | 0,226 | 0,342 |
2013 | november | 0,132 | 0,223 | 0,327 |
2013 | december | 0,214 | 0,274 | 0,371 |
2014 | januari | 0,224 | 0,292 | 0,396 |
2014 | februari | 0,224 | 0,288 | 0,387 |
2014 | maart | 0,232 | 0,305 | 0,407 |
2014 | april | 0,253 | 0,33 | 0,43 |
2014 | mei | 0,259 | 0,325 | 0,417 |
2014 | juni | 0,153 | 0,241 | 0,333 |
2014 | juli | 0,096 | 0,2048 | 0,305 |
2014 | augustus | 0,085 | 0,192 | 0,292 |
2014 | september | 0,018 | 0,097 | 0,2 |
2014 | oktober | 0,008 | 0,083 | 0,184 |
2014 | november | 0,01 | 0,081 | 0,182 |
2014 | december | 0,023 | 0,081 | 0,176 |
2015 | januari | 0,005 | 0,063 | 0,152 |
2015 | februari | 0 | 0,048 | 0,126 |
2015 | maart | -0,01 | 0,027 | 0,097 |
2015 | april | -0,029 | 0,005 | 0,073 |
2015 | mei | -0,05 | -0,01 | 0,057 |
2015 | juni | -0,063 | -0,014 | 0,049 |
2015 | juli | -0,071 | -0,019 | 0,049 |
2015 | augustus | -0,088 | -0,028 | 0,044 |
2015 | september | -0,105 | -0,037 | 0,035 |
2015 | oktober | -0,116 | -0,054 | 0,02 |
2015 | november | -0,14 | -0,088 | -0,015 |
2015 | december | -0,19 | -0,126 | -0,04 |
2016 | januari | -0,223 | -0,146 | -0,061 |
2016 | februari | -0,246 | -0,184 | -0,115 |
2016 | maart | -0,308 | -0,229 | -0,134 |
2016 | april | -0,341 | -0,249 | -0,138 |
2016 | mei | -0,348 | -0,257 | -0,145 |
2016 | juni | -0,356 | -0,268 | -0,162 |
2016 | juli | -0,369 | -0,295 | -0,188 |
2016 | augustus | -0,37 | -0,298 | -0,189 |
2016 | september | -0,371 | -0,302 | -0,199 |
2016 | oktober | -0,371 | -0,309 | -0,207 |
2016 | november | -0,373 | -0,313 | -0,215 |
2016 | december | -0,37 | -0,316 | -0,218 |
2017 | januari | -0,371 | -0,326 | -0,236 |
2017 | februari | -0,372 | -0,329 | -0,241 |
2017 | maart | -0,372 | -0,329 | -0,241 |
2017 | april | -0,372 | -0,33 | -0,246 |
2017 | mei | -0,373 | -0,329 | -0,251 |
2017 | juni | -0,373 | -0,33 | -0,267 |
2017 | juli | -0,373 | -0,33 | -0,273 |
2017 | augustus | -0,372 | -0,329 | -0,272 |
2017 | september | -0,372 | -0,329 | -0,273 |
2017 | oktober | -0,372 | -0,33 | -0,274 |
2017 | november | -0,372 | -0,329 | -0,274 |
2017 | december | -0,369 | -0,328 | -0,271 |
2018 | januari | -0,369 | -0,328 | -0,274 |
2018 | februari | -0,37 | -0,329 | -0,275 |
2018 | maart | -0,371 | -0,328 | -0,271 |
2018 | april | -0,372 | -0,328 | -0,27 |
2018 | mei | -0,371 | -0,325 | -0,27 |
2018 | juni | -0,37 | -0,322 | -0,269 |
2018 | juli | -0,37 | -0,321 | -0,269 |
2018 | augustus | -0,37 | -0,319 | -0,267 |
2018 | september | -0,371 | -0,319 | -0,268 |
2018 | oktober | -0,37 | -0,318 | -0,264 |
2018 | november | -0,369 | -0,316 | -0,257 |
2018 | december | -0,367 | -0,312 | -0,241 |
2019 | januari | -0,366 | -0,308 | -0,236 |
2019 | februari | -0,368 | -0,308 | -0,232 |
2019 | maart | -0,367 | -0,309 | -0,23 |
2019 | april | -0,367 | -0,31 | -0,231 |
2019 | mei | -0,369 | -0,312 | -0,237 |
2019 | juni | -0,385 | -0,329 | -0,279 |
2019 | juli | -0,395 | -0,365 | -0,347 |
2019 | augustus | -0,41 | -0,408 | -0,405 |
2019 | september | -0,448 | -0,418 | -0,394 |
2019 | oktober | -0,455 | -0,413 | -0,362 |
2019 | november | -0,45 | -0,401 | -0,337 |
2019 | december | -0,453 | -0,395 | -0,336 |
2020 | januari | -0,4569 | -0,3911 | -0,3301 |
2020 | februari | -0,4731 | -0,4088 | -0,3552 |
2020 | maart | -0,4777 | -0,4166 | -0,3649 |
2020 | april | -0,4281 | -0,254 | -0,192 |
2020 | mei | -0,4643 | -0,272 | -0,1431 |
2020 | juni | -0,4929 | -0,376 | -0,2227 |
2020 | juli | -0,5088 | -0,4441 | -0,3461 |
2020 | augustus | -0,5173 | -0,4797 | -0,4329 |
2020 | september | -0,5217 | -0,4914 | -0,4626 |
2020 | oktober | -0,5385 | -0,5091 | -0,494 |
2020 | november | -0,5414 | -0,5209 | -0,509 |
2020 | december | -0,5607 | -0,5381 | -0,5186 |
Bron: ECB Statistical Warehouse |
Door de renteswaps betalen decentrale overheden sindsdien een vaste rente die doorgaans hoger ligt dan de initiële variabele rente van de onderliggende lening. Het CBS heeft ook een raming gemaakt hoeveel geld decentrale overheden hierdoor kwijt zijn aan extra rentebetalingen. Figuur 3.3 laat een tijdreeks zien van de vaste rente die betaald wordt aan de bank minus de oorspronkelijke variabele Euribor rente die decentrale overheden terugkrijgen van de bank als gevolg van de renteswap.
In de periode 2012 – 2019 waren zij ongeveer 63 miljoen euro per jaar meer kwijt aan rentebetalingen door deze renteswaps. In 2020 viel dit bedrag terug tot 48 miljoen euro, omdat er dat jaar relatief meer swapcontracten ten einde liepen dan in voorgaande jaren.
jaar | Gemeenten (mln euro) | Provincies (mln euro) | Gemeenschappelijke Regelingen (mln euro) |
---|---|---|---|
2002 | 0 | 0 | 0 |
2003 | 0 | 0 | 0 |
2004 | -2 | 0 | 0 |
2005 | -1 | 0 | 0 |
2006 | 0 | 0 | 0 |
2007 | 1 | 0 | 1 |
2008 | -1 | -1 | 0 |
2009 | -9 | -8 | -2 |
2010 | -18 | -6 | -2 |
2011 | -21 | -7 | -1 |
2012 | -47 | -12 | -3 |
2013 | -47 | -15 | -3 |
2014 | -52 | -9 | -4 |
2015 | -54 | -10 | -4 |
2016 | -54 | -10 | -4 |
2017 | -54 | -10 | -3 |
2018 | -51 | -10 | -3 |
2019 | -47 | -9 | -3 |
2020 | -37 | -9 | -2 |
Recente publicaties en cijfers
Op het gebied van de overheidsfinanciën zijn in de afgelopen kwartalen de onderstaande publicaties uitgebracht. Cijfers zijn te vinden in de CBS databank StatLine. Meer informatie is benaderbaar via de themapagina Overheid en politiek.
Publicaties
Overheidsfinanciën, vierde kwartaal 2021
Gemeenten begroten 11,5 miljard euro aan heffingen in 2022
Bijna 6 miljard euro aan wegenbelasting in 2022
Overheidsfinanciën, derde kwartaal 2021
StatLine
Overheid; schuldgaranties, buiten balans PPS, niet-renderende leningen
Overheidsfinanciën; kerncijfers
Overheid; financiële balans, marktwaarde, overheidssectoren
Overheidsinkomsten; transacties en overheidssectoren
Overheid; ontvangen belastingen en wettelijke premies
Overheidsschuld; schuldtitel, geldgever, waarderingsgrondslag, sectoren
Overheidsuitgaven; transacties en overheidssectoren
Saldo en schuld; overheidssectoren
Overheidsproductie en -consumptie; transacties en overheidssectoren
Centrale overheid; inkomsten en uitgaven per maand op kasbasis
Socialezekerheidsfondsen: inkomsten en uitgaven
Overheidsbalans; activa en passiva
Overheid; sociale uitkeringen
Waterschappen; tarieven heffingen
Opbrengsten waterschapsheffingen; begrotingen en realisatie
Decentrale overheden; EMU-saldo, begroting 2020-2022
Kerncijfers gemeentebegrotingen, heffingen per gemeente
Kerncijfers gemeentebegrotingen, heffingen naar regio en grootteklasse
Gemeentebegrotingen; heffingen naar regio en grootteklasse
Gemeentebegrotingen; heffingen per gemeente
Decentrale overheden; EMU-saldo, begroting 2019-2021