Rapportage Waarschuwingen 2023

In samenwerking met het ministerie van SZW

Over deze publicatie

In dit rapport worden de resultaten beschreven van het onderzoek naar het aantal waarschuwingen dat door gemeenten is gegeven in 2023 in het kader van de Fraudewet en de Participatiewet. Het gaat om waarschuwingen vanwege schending van de inlichtingenplicht, niet voldoen aan de eis tegenprestatie, niet voldoen aan de arbeids- of re-integratieverplichting, tekortschietend besef van verantwoordelijkheid en overige waarschuwingen. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Samenvatting

Om een beeld te krijgen van het aantal waarschuwingen dat in 2023 in het kader van de Fraudewet en Participatiewet is gegeven, is naar alle gemeenten in Nederland een enquête gestuurd. Met de antwoorden op deze enquête is een berekening gemaakt van het totale aantal waarschuwingen.

Voor de gemeenten die niet hebben gerespondeerd, is het aantal waarschuwingen geschat op basis van de antwoorden van gemeenten die wel hebben gerespondeerd. Hieruit blijkt dat er in 2023 ongeveer 5,2 duizend waarschuwingen zijn gegeven: naar schatting 3,6 duizend vanwege het schenden van de inlichtingenplicht, ongeveer 780 vanwege het niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting, circa 60 vanwege tekortschietend besef van verantwoordelijkheid en ongeveer 820 vanwege een overige reden. Het aantal waarschuwingen vanwege het niet voldoen aan de eis tegenprestatie werd op minder dan 50 geschat. De dalende trend in het aantal gegeven waarschuwingen van de afgelopen jaren heeft verder doorgezet.

1. Inleiding

1.1 Aanleiding onderzoek

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wil graag inzicht in het aantal waarschuwingen dat gemeenten geven in het kader van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving (Fraudewet) en de Participatiewet.

Sinds 1 januari 2016 is de aangepaste Fraudewet van kracht. In de Fraudewet is de maximale boete afhankelijk van het al dan niet opzettelijk overtreden van de ‘inlichtingenplicht’. Verder is de mogelijkheid uitgebreid om een waarschuwing te geven in plaats van een boete1).

Volgens de Fraudewet kan een waarschuwing worden gegeven bij verminderde verwijtbaarheid en bij een zeer klein of geen benadelingsbedrag (nulfraude). De waarschuwing kan slechts eenmaal worden gegeven in een periode van twee jaar. Als er in een periode van twee jaar voorafgaand aan de schending van de inlichtingenplicht al een boete of waarschuwing is opgelegd, kan niet meer worden volstaan met het geven van een waarschuwing. In dat geval moet meteen een bestuurlijke boete worden opgelegd.

Waarschuwingen kunnen bijvoorbeeld ook gegeven worden bij het niet voldoen aan de arbeids- of re-integratieverplichting of de opgedragen plicht tot tegenprestatie (Participatiewet). In deze situaties kan een waarschuwing voorafgaan aan een maatregel waarbij de bijstand wordt verlaagd.

Het aantal gegeven waarschuwingen wordt niet uitgevraagd in de Bijstandsdebiteuren en –fraudestatistiek (BDFS) of de Bijstandsuitkeringenstatistiek (BUS). Daarom heeft het CBS vanaf 2017 jaarlijks een enquête uitgezet bij gemeenten om inzicht te krijgen in het aantal waarschuwingen dat vanaf verslagjaar 2016 is afgegeven. Dit onderzoek is in 2024 herhaald voor het verslagjaar 2023. 

1.2 Doel van het onderzoek

Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen hoeveel waarschuwingen alle Nederlandse gemeenten in 2023 tezamen hebben gegeven in het kader van de Fraudewet en Participatiewet. Daarbij wordt de volgende uitsplitsing gemaakt naar de aard van de waarschuwing:

  • schending van de inlichtingenplicht,
  • niet voldoen aan de opgedragen plicht tot het leveren van een tegenprestatie,
  • niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting,
  • tekortschietend besef van verantwoordelijkheid,
  • overige waarschuwingen.

1.3 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt de onderzoeksmethode beschreven. Na een toelichting op de enquête wordt de berekeningswijze van het aantal waarschuwingen besproken. Daarna worden de representativiteit van de respons (hoofdstuk 3) en het resultaat van de schatting van het aantal waarschuwingen behandeld (hoofdstuk 4). In hoofdstuk 5 worden de conclusies gegeven.

1) Bron: Minder schuld is minder boete in nieuwe fraudewet.

2. Onderzoeksmethode

Om een beeld te krijgen van het aantal en de aard van de waarschuwingen die in 2023 zijn gegeven, is een extra uitvraag in de vorm van een korte enquête aan alle Nederlandse gemeenten gestuurd. Voor de gemeenten die niet hebben gerespondeerd, is het aantal waarschuwingen geschat op basis van de antwoorden van gemeenten die wel hebben gerespondeerd.

2.1 Enquête

Het onderzoek is uitgevoerd middels een enquête die naar alle gemeenten in Nederland is verstuurd. Deze enquête is opgenomen als bijlage. In overleg met het ministerie van SZW is de vraagstelling in 2021 (over verslagjaar 2020) iets aangepast en uitgebreid ten opzichte van de onderzoeken in de jaren daarvoor. Mede aanleiding hiervoor was het hoge aantal ‘overige waarschuwingen’ in het onderzoek over verslagjaar 2019. Voor een deel ligt de oorzaak van het hoge aantal ‘overige waarschuwingen’ in het feit dat gemeenten waarschuwingen niet registeren zoals het CBS ze uitvraagt. Voor zover gemeenten waarschuwingen wél naar soort registeren, zijn ze geholpen met een zo logisch en duidelijk mogelijke omschrijving van de antwoordcategorieën die aansluit bij de gemeentelijke praktijk.

In overleg met SZW en op basis van opmerkingen die berichtgevers hebben gemaakt in het onderzoek over 2019 is besloten om de antwoordcategorie ‘niet voldoen aan de arbeidsverplichting’ aan te passen naar ‘niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting’. Daarnaast is de antwoordcategorie ‘tekortschietend besef van verantwoordelijkheid’ toegevoegd. Om meer inzicht te krijgen in het soort waarschuwingen dat nog steeds onder ‘overig’ wordt opgegeven, is bij deze antwoordcategorie een open vraag toegevoegd. Daarin wordt verzocht om te vermelden welke waarschuwingen onder 'overig' zijn opgegeven. 

De gemeenten zijn per email benaderd via de berichtgevers van de BDFS en de BUS. Een berichtgever is een gemeente of een dienst die door een aantal gemeenten is opgezet en die de gegevens voor de BDFS en/of de BUS levert aan het CBS. Een berichtgever kan gegevens verstrekken over verschillende gemeenten, maar het omgekeerde komt ook voor: verschillende berichtgevers kunnen over één gemeente rapporteren.

In de enquête is een automatische controle ingebouwd, waarbij wordt nagegaan of de ingevulde aantallen onder de verschillende soorten waarschuwingen (schending inlichtingenplicht, niet voldoen aan de eis tegenprestatie, niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting, tekortschietend besef van verantwoordelijkheid en overig) exact overeenkomen met het opgegeven totale aantal waarschuwingen. Wanneer deze optelling niet klopt, verschijnt een melding in beeld om de respondent hierop te wijzen. Daarnaast is aan gemeenten gevraagd om de invulvakjes leeg te laten als het gevraagde aantal onbekend was en een ‘0’ (nul) in te vullen als het gevraagde niet is voorgekomen. Op deze manier kan onderscheid worden gemaakt tussen het niet registreren en het niet opleggen van waarschuwingen. 

De enquête is medio maart 2024 verstuurd naar alle berichtgevers, met het verzoek om deze binnen drie weken terug te sturen. Na het verstrijken van de deadline is begin april een herinneringsmail verstuurd naar de berichtgevers die nog niet hadden gerespondeerd, met het verzoek de gegevens alsnog binnen drie weken terug te sturen. Omdat het totale responspercentage en het responspercentage uitgesplitst naar grootteklassen na die termijn goed waren, is er dit jaar geen tweede rappel uitgestuurd. De respons kwam uit op 80 procent (afgelopen verslagjaar was dat 78 procent).

2.2 Schatting aantal waarschuwingen

2.2.1 Multiple imputation

Om een landelijk beeld te krijgen van de in de enquête gevraagde aantallen moet de non-respons worden bijgeschat. De non-respons omvat enerzijds gemeenten die de enquête niet hebben ingevuld en anderzijds gemeenten die wel gerespondeerd hebben, maar geen volledige informatie konden geven (partiële non-respons). Voor de ophoging voor niet-responderende gemeenten en missende waarden is gebruik gemaakt van een methode die goed om kan gaan met het feit dat de aantallen die gemeenten verstrekken vaak zeer laag of nul zijn: Multiple Imputation (Random Hot Deck Imputation, methode predictive mean matching). Hiermee kan de respons worden aangevuld met een schatting, om zo een totaalbeeld te krijgen over de gevraagde cijfers. Bij deze statistische methode wordt bij elke non-respons-gemeente een gelijkende responderende gemeente (donorgemeente) gezocht. Vervolgens wordt de door de responderende gemeente ingevulde waarde geïmputeerd bij de non-respons-gemeente. Deze procedure leidt tot een volledig gevulde dataset. Om een zo betrouwbaar mogelijke schatting te krijgen, wordt de imputatieprocedure meerdere keren herhaald, wat leidt tot meerdere volledig gevulde datasets. De daaropvolgende analyse om totaalcijfers voor Nederland te bepalen, wordt gebaseerd op het gemiddelde van alle volledig gevulde datasets. De schattingsmethode is uitgevoerd met het statistisch programma R, en specifieker met de package Multivariate Imputation by Chained Equations (MICE). Dit pakket is in 2021 (verslagjaar 2020) voor het eerst gebruikt en verschilt van de software die vóór 2021 in voorgaande onderzoeken werd gebruikt. Hier is voor gekozen omdat de voorheen gebruikte software (SPSS) minder goed om blijkt te gaan met de spreiding in de waarden2).

Het analyseproces omvat drie stappen.

Stap 1: Controle en correctie
De eerste stap van het analyseproces is het controleren en eventueel corrigeren van de enquêtedata. Bij enquêtes met deels ontbrekende antwoorden (partiële non-respons) zijn deze, indien mogelijk, afgeleid op basis van de overige antwoorden. Daarbij geldt op basis van logische gronden een aantal regels. Zo moet bijvoorbeeld het totale aantal waarschuwingen een optelling zijn van het aantal waarschuwingen in verband met schending inlichtingenplicht, niet voldoen aan de eis tegenprestatie, niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting, tekortschietend besef van verantwoordelijkheid en overige waarschuwingen. Daarnaast geldt dat wanneer het totaal aantal gegeven waarschuwingen nul is, de aantallen van de uitsplitsingen ook nul moeten zijn.

Stap 2: Imputatie met behulp van donorgemeente
Gemeenten die wel gerespondeerd hebben, maar geen waarschuwingen registreren (en daardoor op alle vragen missende waarden hebben), zijn in de analyse behandeld als non-respons. Voor de selectie van een donorgemeente voor de gemeenten die niet hebben gerespondeerd of die geen waarschuwingen registreren, is gebruik gemaakt van hulpvariabelen.

Voor elke non-respons gemeente is een donorgemeente gezocht die lijkt op de gemeente qua:

  • inwoneraantal (gemeentegrootte) en
  • het aantal ingestroomde fraudevorderingen in 2023.

De twee achtergrondkenmerken zijn gekozen op basis van inhoudelijke gronden en op basis van ervaring uit de voorgaande onderzoeken. Ze zijn voor alle gemeenten bekend, ook voor de gemeenten die de enquête niet hebben ingestuurd. De achtergrondkenmerken worden gebruikt als hulpvariabelen om de ontbrekende enquêtedata (de doelvariabelen) te kunnen invullen (imputeren). Naast deze achtergrondkenmerken worden ook de enquêtevariabelen die worden geïmputeerd, gebruikt als hulpvariabelen. Voor het schatten van het aantal waarschuwingen in verband met bijvoorbeeld schending van de inlichtingenplicht, wordt naast de achtergrondkenmerken ook gebruik gemaakt van de aantallen waarschuwingen voor het niet voldoen aan de eis tegenprestatie, het niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting, tekortschietend besef van verantwoordelijkheid en overige waarschuwingen.

Na de imputaties heeft nog een correctie plaatsgevonden, om ervoor te zorgen dat per gemeente de uitsplitsingen blijven optellen tot het totaal aantal waarschuwingen. Deze aanpak is identiek aan die van de eerder uitgevoerde onderzoeken.

De imputatie van de ontbrekende waarden op basis van een donorgemeente is 100 keer uitgevoerd met 50 iteraties (herhalingen) per imputatie. In totaal heeft dit geleid tot 100 volledig gevulde datasets plus de originele dataset. Bij elke imputatieronde is opnieuw een donorgemeente gezocht, waardoor de geïmputeerde datasets van elkaar verschillen. Voor elke dataset is een populatietotaal voor de doelvariabelen geschat. De uiteindelijke schattingen van de aantallen zijn de gemiddelden van de 100 schattingen.

Bij de imputatie van de ontbrekende waarden op basis van een donorgemeente zijn er geen gemeenten uitgesloten. 

Stap 3: Onzekerheidsmarges berekenen
Omdat de aantallen die in dit rapport gepresenteerd worden voor een deel geschat zijn, hebben de uitkomsten een bepaalde onzekerheidsmarge.

Op basis van de spreiding in de 100 verschillende schattingen kan een onzekerheidsmarge worden bepaald van de uiteindelijke schatting van de aantallen gegeven waarschuwingen. Om uitspraken te kunnen doen over de nauwkeurigheid van de schattingen zijn marges en relatieve marges berekend. De onzekerheidsmarges zijn op de volgende manier berekend:

Marge = \(\sqrt{\left( \frac{\sum(y-\bar{y})^{2}}{n-1} \right) * (1 + \frac{1}{n})} * 1,96\)

Waarbij:
y  =  schatting in geïmputeerde dataset
ӯ  =  gemiddelde aantal van alle schattingen (puntschatting)
n  =  aantal imputaties

De marges zijn vervolgens gebruikt om een 95%-betrouwbaarheidsinterval voor de schatting te construeren. Het 95%-betrouwbaarheidsinterval geeft een indicatie dat de puntschatting van het totale aantal binnen deze range zal liggen. Dit betekent dat er een kleine kans is dat het werkelijke aantal hoger of lager dan dit interval is. Hoe breder het interval is, hoe minder nauwkeurig de schatting. De relatieve marges zijn berekend door de marge te delen door de puntschatting.

Om te bepalen of de schattingen betrouwbaar zijn, wordt naast de marges ook gekeken naar het aantal verschillende waarden van de doelvariabelen en de spreiding hiervan. Een klein aantal verschillende waarden met daarbij een grote spreiding, maakt het moeilijker om een betrouwbaar model samen te stellen waarmee kan worden bijgeschat voor de non-respons.

2.3 Gebruikte bronnen

Naast de gegevens die uit de enquête beschikbaar zijn gekomen, is ook gebruik gemaakt van informatie uit de Bijstandsdebiteuren en -fraudestatistiek (BDFS) en van cijfers op gemeenteniveau afkomstig van CBS StatLine. 

Bijstandsdebiteuren en -fraudestatistiek (BDFS)
Om voor de niet-responderende gemeenten het aantal waarschuwingen te schatten, is het aantal ingestroomde fraudevorderingen in 2023 gebruikt als hulpvariabele. Deze gegevens zijn afkomstig uit de BDFS. De BDFS is een maandstatistiek en bevat informatie die door gemeenten en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) wordt aangeleverd over de in Nederland openstaande schulden die ontstaan zijn vanuit verstrekte bijstandsuitkeringen op grond van 

  • de Participatiewet (algemene- en bijzondere bijstand inclusief Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)),
  • de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), 
  • de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ),
  • het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz),
  • de studietoeslag (als aparte regeling onder de Participatiewet m.i.v. april 2022).

Maandelijks worden bestanden met gegevens over afzonderlijke vorderingen door de gemeenten en de SVB aan het CBS verstrekt. Gegevens van de SVB zijn in de analyse niet meegenomen. In de analyse zijn per gemeente alleen de vorderingen meegenomen die ontstaan zijn vanuit de algemene bijstand op grond van de Participatiewet. Dit betekent dat de vorderingen die ontstaan zijn vanuit de IOAZ, de IOAW, het Bbz , de aanvullende bijstandsuitkeringen (bijzondere bijstand) en de studietoeslag buiten beschouwing zijn gelaten.

Er is gebruik gemaakt van transactiebestanden. De term transactiebestand wordt gebruikt voor bestanden waarin administratief vertraagde informatie voor de twee verslagmaanden volgend op een bepaalde verslagmaand wordt gebruikt om de data voor die verslagmaand te verbeteren. Op die manier wordt alle beschikbare, recente informatie meegenomen voor de berekening van de aantallen fraudevorderingen.

CBS StatLine
Het inwoneraantal per gemeente (gemeentegrootte) is ontleend aan tabellen op gemeenteniveau die zijn gepubliceerd op CBS StatLine3).

2) Zie voor meer uitleg.
3) Bron: Regionale kerncijfers Nederland.

3. Respons

In 2023 waren er 342 gemeenten in Nederland. Hiervan hebben er 272 de enquête geretourneerd. Dit komt overeen met een respons van 80 procent. Van de 272 gemeenten die hebben gerespondeerd, hebben er 19 aangegeven geen waarschuwingen te registreren. Deze respons is niet bruikbaar voor het schatten van het totale aantal waarschuwingen en daarom zijn deze gemeenten in de analyse behandeld als non-respons. Dit betekent dat het aantal waarschuwingen voor 89 gemeenten (70 non-respons plus 19 zonder registratie) is geschat op basis van de respons van 253 gemeenten.

Om vast te kunnen stellen of de responderende gemeenten representatief zijn voor heel Nederland, is voor de hulpvariabelen (zie paragraaf 2.2) bekeken in hoeverre de verdeling van deze gemeenten overeenkomt met de verdeling van alle Nederlandse gemeenten op:

  • inwoneraantal, ofwel gemeentegrootteklasse;
  • het aantal ingestroomde fraudevorderingen in 2023, ontstaan vanuit de algemene bijstand op grond van de Participatiewet.

3.1 Representativiteit naar gemeentegrootteklasse

De grootteklasse van een gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners. De gemeenten zijn ingedeeld in acht grootteklassen:

  1. Minder dan 5 000 inwoners
  2. 5 000 tot 10 000 inwoners
  3. 10 000 tot 20 000 inwoners
  4. 20 000 tot 50 000 inwoners
  5. 50 000 tot 100 000 inwoners
  6. 100 000 tot 150 000 inwoners
  7. 150 000 tot 250 000 inwoners
  8. 250 000 inwoners of meer

Het responspercentage was het laagst in de grootteklasse 50 000 tot 100 000 inwoners, namelijk 77 procent. Bij de G4, de vier grootste gemeenten, was de respons 100 procent.

Om te bepalen of de respons representatief is voor heel Nederland, is de verdeling van de grootteklassen van de responderende gemeenten vergeleken met die van alle gemeenten in Nederland. 
In figuur 3.1.1 is te zien dat de relatieve verdeling van de responderende gemeenten over de grootteklassen nagenoeg overeenkomt met de relatieve verdeling van alle gemeenten over deze klassen. Dit betekent dat de responderende gemeenten qua inwonertal representatief zijn voor alle gemeenten van Nederland.

3.1.1 Gemeenten: aantal inwoners in 2023
Aantal inwonersGeen respons (N=70) (%)Respons (N=272) (%)Totaal (N=342) (%)
minder dan 5 0001,41,51,5
5 000 tot 10 0001,42,22,0
10 000 tot 20 00014,316,215,8
20 000 tot 50 00055,753,353,8
50 000 tot 100 0002016,917,5
100 000 tot 150 0004,344,1
150 000 tot 250 0002,94,44,1
250 000 of meer01,51,2

In figuur 3.1.2 is per grootteklasse het totaal aantal gemeenten weergegeven, hoeveel gemeenten daarvan hebben gerespondeerd en hoeveel gemeenten daarvan (volgens de opgave in de enquête) waarschuwingen hebben geregistreerd in 2023.

3.1.2 Gemeenten: respons en registratie waarschuwingen naar inwonertal 2023
Aantal inwonersRegistreren waarschuwingen (N=253) (Aantal gemeenten)Respons (N=272) (Aantal gemeenten)Totaal (N=342) (Aantal gemeenten)
minder dan 5 000445
5 000 tot 10 000667
10 000 tot 20 000424454
20 000 tot 50 000131145184
50 000 tot 100 000434660
100 000 tot 150 000111114
150 000 tot 250 000121214
250 000 of meer444

3.2 Representativiteit naar aantal ingestroomde fraudevorderingen

In figuur 3.2.1 zijn de gemeenten op basis van het aantal nieuw ingestroomde fraudevorderingen in 2023 in vier ongeveer gelijke groepen ingedeeld: kwartielgroepen. Deze informatie is afkomstig uit de BDFS.4)

De 25 procent gemeenten met het kleinste aantal nieuwe fraudevorderingen in 2023 zijn ingedeeld in de eerste categorie en de 25 procent gemeenten met het grootste aantal nieuwe fraudevorderingen zijn ingedeeld in de vierde categorie. Op deze manier bevat elke categorie ongeveer een kwart van de Nederlandse gemeenten. In de figuur is te zien hoeveel van alle gemeenten in elke kwartielgroep vallen, hoeveel hiervan gerespondeerd hebben en hoeveel daarvan (volgens hun opgave in de enquête) waarschuwingen registreren.

Het aandeel gemeenten dat gerespondeerd heeft, ligt in de groep gemeenten met de minste fraudevorderingen het hoogst. Het gaat om 79 van 93 gemeenten, oftewel 85 procent. Groep 3, de gemeenten met de op één na meest ingestroomde fraudevorderingen, heeft met 73 procent (61 van 84 gemeenten) het laagste aandeel responderende gemeenten.

Ook in de relatieve aandelen van de responderende gemeenten die waarschuwingen registreren, zijn kleine verschillen zichtbaar. In de tweede kwartielgroep zijn er met 68 procent relatief de minste registrerende gemeenten (56 van 82 gemeenten). In de overige drie groepen is dat aandeel tussen de 70 en 82 procent. 

Al eerder is opgemerkt dat in totaal 253 van de 272 responderende gemeenten, dus 93 procent, waarschuwingen registreren. In alle kwartielgroepen ligt het percentage responderende gemeenten dat waarschuwingen registreert hoog: 89 procent in de eerste groep, 89 procent in de tweede groep, 97 procent in de derde groep en 99 procent in de vierde groep.

3.2.1 Gemeenten naar ingestroomde fraudevorderingen 2023 1)
Aantal inwonersRegistreren waarschuwingen (N=253) (Aantal gemeenten)Respons (N=272) (Aantal gemeenten)Totaal (N=342) (Aantal gemeenten)
1 Minste instroom707993
2566382
3596184
4 Meeste instroom686983
1) Gemeenten zijn ingedeeld in vier categorieën wat betreft het aantal ingestroomde fraudevorderingen in 2023. In categorie 1 zijn de gemeenten ingedeeld met de minste instroom en in categorie 4 de gemeenten met de meeste instroom.

Samenvattend kan geconstateerd worden dat de respons representatief is voor gemeenten van verschillende grootteklassen en voor gemeenten met een verschillend aantal ingestroomde fraudevorderingen volgens de BDFS.

4) Het aantal nieuwe vorderingen was in 2023 opnieuw lager dan in eerdere jaren.

4. Uitkomsten imputatie-analyse

Op basis van de respons op de enquête en de ophoging met behulp van de imputatiemethode zijn schattingen gemaakt voor het totaal aantal waarschuwingen en de verschillende soorten waarschuwingen in Nederland in 2023. De resultaten worden weergegeven in tabel 4.1.1. Hierin zijn ook de cijfers van alle eerdere onderzoeken over de jaren 2016 tot en met 2022 opgenomen.

De relatieve marge laat zien dat het werkelijke totale aantal tot een bepaald percentage kan afwijken van de puntschatting en geeft daarmee een onder- en een bovengrens aan. Het 95%-betrouwbaarheidsinterval geeft een indicatie dat de puntschatting van het totale aantal waarschuwingen binnen deze range zal liggen. Het totaal aantal waarschuwingen kan echter ook hoger of lager liggen. 

4.1 Aantal waarschuwingen 2023 en eerder

Uit tabel 4.1.1 blijkt dat de Nederlandse gemeenten in 2023 in totaal naar schatting 5,2 duizend waarschuwingen hebben gegeven. De schattingen gaan gepaard met een relatieve onzekerheidsmarge van 3 procent. Het totaal aantal geschatte waarschuwingen in 2023 is lager dan in 2022. In dat jaar kwam het totaal op 5,7 duizend uit. Zie tabel 4.1.1.

4.1.1 Aantal waarschuwingen naar soort, 2016 tot en met 20231)
Jaar Soort Waarschuwing Aantal Relatieve marge 95%-betrouwbaar-
heidsinterval
2023 Totaal waarschuwingen 5 200 3% [5 100:5 400]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 3 600 5% [3 400:3 700]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
780 4% [750:820]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
60 18% [50:70]
w.v. overig 820 5% [790:860]
2022 Totaal waarschuwingen 5 700 5% [5 400:6 000]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 4 200 6% [3 900:4 400]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
830 6% [780:870]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
140 14% [120:160]
w.v. overig 520 6% [480:550]
2021 Totaal waarschuwingen 8 400 6% [8 000:8 900]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 6 800 6% [6 400:7 300]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
850 6% [800:900]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
50 43% [30:70]
w.v. overig 680 13% [600:770]
2020 Totaal waarschuwingen 9 000 6% [8 400:9 600]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 7 300 3% [7 000:7 500]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
240 12% [210:270]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
40 35% [30:50]
w.v. overig 1 400 33% [1 000:1 900]
2019 Totaal waarschuwingen 13 000 5% [12 000:14 000]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 9 900 7% [9 000 : 11 000]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
900 4% [900: 1 000]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
- - -
w.v. overig 2 200 21% [1 700: 2 700]
2018 Totaal waarschuwingen 13 400 3% [13 000:14 000]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 11 300 4% [11 000:12 000]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
800 17% [600:900]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
- - -
w.v. overig 1 300 10% [1 100:1 400]
2017 Totaal waarschuwingen 12 400 11% [11 000:14 000]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 10 100 14% [9 000:12 000]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
500 9% [420:510]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
- - -
w.v. overig 1 700 27% [1 400:2 100]
2016 Totaal waarschuwingen 12 400 7% [12 000:13 000]
w.v. schending van de inlichtingenplicht 10 700 7% [10 000:12 000]
w.v. niet voldoen aan eis tegenprestatie <50 - -
w.v. niet voldoen aan arbeids- en/of
reintegratieverplichting2)
300 13% [300:400]
w.v. tekortschietend besef van
verantwoordelijkheid3)
- - -
w.v. overig 1 400 11% [1 200:1 500]

Bron: CBS
1)
 De geschatte aantallen waarschuwingen en de betrouwbaarheidsintervallen zijn afgerond op honderd- c.q. tientallen.
2) Vóór 2020 geformuleerd als 'niet voldoen aan arbeidsverplichting'.
3) Vanaf 2020 toegevoegd.

Zoals elk jaar zijn de meeste waarschuwingen gegeven vanwege het schenden van de inlichtingenplicht: in 2023 naar schatting 3,6 duizend met een relatieve marge van 5 procent. 

Om het voor gemeenten zo duidelijk mogelijk te maken onder welke soort zij waarschuwingen in de enquête kunnen opgeven, is de antwoordcategorie ‘niet voldoen aan de arbeidsverplichting’ in verslagjaar 2020 aangepast naar ‘niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting’. Naar schatting ging het in 2023 om 780 waarschuwingen. De relatieve marge is 4 procent, wat neerkomt op een ondergrens van 750 en een bovengrens van 820. In 2022 was het aantal waarschuwingen in de categorie ‘niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting’ met 830 vergelijkbaar aan 2023. 

De antwoordcategorie ‘tekortschietend besef van verantwoordelijkheid’ is in 2020 voor het eerst in de enquête opgenomen. Naar schatting is dit type waarschuwing in 2023 in totaal 60 keer gegeven. De bij dit aantal behorende relatieve marge is met 18 vergelijkbaar met de marge in 2022 toen deze 14 procent was. Waarschijnlijk zal het aantal waarschuwingen dat is gegeven wegens tekortschietend besef van verantwoordelijkheid tussen de 50 en de 70 liggen. 

Het aantal waarschuwingen voor het niet voldoen aan de eis tot het leveren van een tegenprestatie is naar schatting aanzienlijk lager dan 50. Verreweg de meeste responderende gemeenten hebben aangegeven dat dergelijke waarschuwingen niet zijn gegeven. Het kwam slechts een enkele keer voor dat deze vraag werd ingevuld en indien het werd ingevuld, was het aantal waarschuwingen laag. Omdat waarschuwingen wegens het niet voldoen aan de eis tegenprestatie slechts sporadisch blijken voor te komen, is het niet mogelijk om een betrouwbare berekening te maken van het aantal en de onzekerheidsmarges. Daarom is net als in voorgaande jaren besloten de resultaten van de schatting niet te publiceren. 

Tot slot zijn er in 2023 naar schatting 820 waarschuwingen gegeven die in de categorie 'overig' vallen, met een betrouwbaarheidsinterval van 790 tot 860. Het aandeel overige waarschuwingen komt daarmee in 2023 overeen met het aandeel geschatte aantal in 2020 – in beide jaren was dit 16 procent. In 2021 en 2022 was dit aandeel respectievelijk 8 en 9 procent. De volgende paragraaf gaat hier verder op in.

4.2 Overige waarschuwingen en opmerkingen van gemeenten

Na de aanpassing en uitbreiding van de vraagstelling ten opzichte van de eerdere onderzoeken in verslagjaar 2020, viel in 2022 nog 9 procent van het geschatte totale aantal waarschuwingen onder de antwoordcategorie ‘overig’ terwijl in 2023 sprake was van 16 procent. Deze stijging komt voornamelijk doordat bij enkele gemeenten het aantal waarschuwingen in deze categorie sterk is gestegen vergeleken met het voorgaande jaar. Bij categorie ‘overig’ is in de vragenlijst een open vraag toegevoegd waarin gemeenten konden vermelden welke soorten waarschuwingen onder 'overig' zijn opgegeven. Bijna alle gemeenten met waarschuwingen vallend onder categorie ‘overig’ hebben dat gedaan, waarbij naar voren kwam dat twee gemeenten veel waarschuwingen in het kader van het niet verschijnen op een afspraak  onder deze categorie hebben geschaard. Een aantal gemeenten geven aan waarschuwingen niet zo gedetailleerd in een systeem vast te leggen waardoor er geen opdeling in soorten kan worden gemaakt. Dit betekent dat onder de overige waarschuwingen vaak ook waarschuwingen vallen vanwege het schenden van de inlichtingenplicht, het niet voldoen aan de eis tot het leveren van een tegenprestatie, het niet voldoen aan de arbeids- en/of re-integratieverplichting en tekortschietend besef van verantwoordelijkheid.

Aanvullend heeft een aantal gemeenten gebruik gemaakt van de ruimte om een opmerking te maken bij de enquête. Deze zijn verdeeld in vier groepen:

  1. Gemeenten die geen waarschuwingen hebben opgegeven.
    Bij een aantal gemeenten was het niet mogelijk om een aantal waarschuwingen op te geven, omdat zij die niet (overzichtelijk) registreren in hun systeem of dat de aantallen onvolledig zijn. Een gemeente formuleerde dit als volgt: “Waarschuwingen worden in ons systeem niet geregistreerd”.
  2. Gemeenten die nul waarschuwingen hebben opgegeven.
    Een aantal gemeenten geven aan in 2023 géén waarschuwingen te hebben opgelegd. Daarnaast geeft een berichtgever van meerdere gemeenten aan nul waarschuwingen te hebben opgelegd en vooral te werken met maatregelen en boetes. Dit formuleerde de gemeente als volgt: “Er zijn in 2023 wel maatregelen en boetes opgelegd voor schending inlichtingenplicht en het niet nakomen van de arbeidsplicht”.
  3. Gemeenten die naar eigen zeggen weinig waarschuwingen hebben opgegeven.
    Bij een aantal andere gemeenten zijn de aantallen onvolledig, omdat niet altijd juist wordt geregistreerd. Meerdere gemeenten geven daarnaast aan dat zij bijna geen formele waarschuwingen geven. Dit werd onder andere als volgt geformuleerd: “We zien een daling van het aantal waarschuwingen t.o.v. voorgaande jaren. Deels wordt dit veroorzaakt door een wijziging in wetgeving m.b.t. inlichtingenplicht versus medewerkingsplicht. Anderzijds vanwege preventief beleid. Er wordt maar weinig gebruik gemaakt van de tegenprestatie vandaar geen waarschuwingen. Bij maatregelen wordt meestal gewerkt met directe interactie tussen consulent en inwoner met gebruik van informele waarschuwing. Formele waarschuwingen komen daarom niet echt voor/ zijn voorbehouden voor boetes”.
  4. Gemeenten die niet naar (alle) soorten waarschuwingen konden uitsplitsen.
    Enkele keren werd aangegeven dat waarschuwingen uitsluitend worden toegepast bij schending van de inlichtingenplicht. Daarnaast wordt in sommige andere gevallen het soort waarschuwing niet geregistreerd, waardoor er alleen totaalaantallen gegeven kunnen worden. 

5. Conclusie

Om zicht te krijgen op het aantal waarschuwingen dat gemeenten in 2023 hebben gegeven in het kader van de Fraudewet en de Participatiewet, is een enquête verstuurd naar alle Nederlandse gemeenten. Van de 342 gemeenten hebben er 272 gerespondeerd (80 procent). Er zijn 19 gemeenten die wel gerespondeerd hebben, maar aangaven geen waarschuwingen te registreren. Dit aantal is lager dan in 2022, toen ging het om 35 gemeenten die aan hebben gegeven geen waarschuwingen te registreren. Deze gemeenten zijn behandeld als non-respons, omdat het aantal waarschuwingen geschat moest worden. De respons was representatief met betrekking tot het inwonertal van gemeenten (gemeentegrootte) en het aantal ingestroomde fraudevorderingen volgens de BDFS.

Voor de ophoging van het aantal waarschuwingen vanwege non-respons is gebruik gemaakt van de imputatiemethode Random Hot Deck Imputation (predictive mean matching). Hierbij is voor de niet-responderende gemeenten een donorgemeente gezocht die lijkt op de gemeente qua inwoneraantal en het aantal ingestroomde fraudevorderingen.

In 2023 zijn ongeveer 5,2 duizend waarschuwingen gegeven door gemeenten in het kader van de Fraudewet en de Participatiewet. Dit aantal is licht gedaald vergeleken met het aantal waarschuwingen in 2022. In 2022 kwam het geschatte totaal op 5,7 duizend uit. De lichte daling is in lijn met de daling van het aantal terug- en boetevorderingen vanwege het schenden van de inlichtingenplicht in de BDFS. Van 2022 op 2023 was bij beide type vorderingen een daling zichtbaar. 

Net als in eerdere jaren werd in 2023 het grootste gedeelte (3,6 duizend) van de waarschuwingen gegeven voor schending van de inlichtingenplicht. Daarnaast werden kleinere aantallen waarschuwingen gegeven wegens het niet voldoen aan de arbeidsverplichting, tekortschietend besef van verantwoordelijkheid, het niet voldoen aan de eis tot het leveren van een tegenprestatie en overige waarschuwingen.

Bijlage 1

Screenshot van de enquête ‘Waarschuwingen 2023’.

Inlichtingen

Vragen over deze publicatie kunnen gestuurd worden aan het CBS onder vermelding van het referentienummer PR002706/04 BDFS-G.