Aanvullend onderzoek voor branchevereniging NCV

Samenvatting

Dit rapport bevat statistische informatie over het omzetniveau behaald uit verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten met een uitsplitsing naar de, in totaal tien, hieraan gerelateerd bedrijfstakken.
Van zes bedrijfstakken zijn daarnaast sociale variabelen over werknemers en zelfstandigen in kaart gebracht. De gegevens die het CBS heeft gebruikt voor dit onderzoek zijn afkomstig uit bestaande databronnen. Er heeft voor dit onderzoek geen aanvullende enquêtering plaatsgevonden.

Omzet door verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten

In 2020 werd voor 3,7 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2017. Drogisterijen verkochten in 2020 voor bijna 1,4 miljard euro aan cosmetica en parfums, gevolgd door winkels in parfums en cosmetica (702 miljoen euro) en supermarkten (669 miljoen euro). Samen waren deze drie bedrijfstakken in 2020 goed voor bijna driekwart van de verkopen van cosmetica en parfums.
Webwinkels en supermarkten laten de grootste stijging zien in de periode tussen 2017 en 2020. Zij verkochten ieder in 2020 ruim 100 miljoen meer aan cosmetica en parfums dan in 2017. Voor elke 100 euro die aan cosmetica en parfums werd uitgegeven, werd er in 2020 voor 12 euro verkocht door webwinkels en 18 door supermarkten.

Kenmerken van banen, werknemers en zelfstandigen

Bij de drogisterijen, waar meer dan een derde van de omzet betrekking heeft op cosmetica en parfums, hoorden in 2020 bijna 36 duizend banen, waarvan bijna 7 duizend voltijdbanen. Bij winkels in parfums en cosmetica hoorden bijna 1,5 duizend voltijdbanen en heeft bijna 60 procent van de omzet betrekking op cosmetica en parfums. Het merendeel van de werkzame personen binnen de onderzochte bedrijfstakken is vrouw, met uitzondering van de producenten van parfum- en cosmetica.