2. Omzetniveaus
2.1 Statistische data
Het CBS publiceert omzetstatistieken op maand-, kwartaal- en jaarbasis. De omzetgegevens voor dit onderzoek zijn afkomstig uit de productiestatistiek op jaarbasis.
Productiestatistiek
De productiestatistiek (PS) geeft een beeld van de werkgelegenheid en de financiële situatie van een bedrijfstak. De resultaten zijn gebaseerd op enquêtering onder een omvangrijke steekproef van bedrijven, waarin per definitie alle bedrijven met minimaal 50 werkzame personen vertegenwoordigd zijn. Bij branches met een klein bedrag aan verkopen van parfums en cosmetica, zoals de winkels in voedingsmiddelen, de apotheken en de markthandel, kunnen de geschatte omzetten fluctueren in de tijd als gevolg van steekproefeffecten. De resultaten van de PS komen doorgaans binnen 16 maanden na afloop van het verslagjaar beschikbaar. Het meest recent beschikbare jaar is 2020.
2.2 Methode
Omzetniveau
Om het omzetniveau dat betrekking heeft op cosmetica-verkopen aan consumenten (detailhandelsomzet) van een bedrijfstak te bepalen is gebruik gemaakt van de omzetgegevens uit de productiestatistiek. De cosmetica-omzet van de groothandel in parfums en cosmetica heeft betrekking op verkoop aan consumenten en niet op verkoop aan detailhandel. De cosmetica-omzet van haar- en schoonheidsverzorging heeft betrekking op handelsomzet (producten die los verkocht worden) en niet op omzet uit dienstverlening (producten die in een behandeling zijn verwerkt).
2.3 Omzet cosmetica en parfums
In paragraaf 2.3 wordt de totale omzet van cosmetica en parfums aan consumenten weergegeven voor de jaren 2017 tot en met 2020. Deze omzet wordt ook weergegeven per bedrijfstak.
2.3.1 Omzet door verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten
In 2020 werd voor 3,70 miljard euro aan cosmetica en parfums verkocht aan consumenten. Dat is bijna 9 procent meer dan in 2017. De omzet steeg in 2020 voor het derde jaar op rij.
Jaar | Cosmeticaomzet x miljard euro (x miljard euro) |
---|---|
2017 | 3,40 |
2018 | 3,51 |
2019 | 3,68 |
2020 | 3,70 |
2.3.2 Detailhandelsomzet cosmetica en parfums per bedrijfstak
Drogisterijen verkochten in 2020 voor bijna 1,4 miljard euro aan cosmetica en parfums. Dat komt neer op bijna 40 procent van de totale omzet van cosmetica en parfums aan consumenten. Winkels in parfums en cosmetica verkochten 702 miljoen omzet aan cosmetica en parfums, gevolgd door supermarkten met 669 miljoen. Samen waren deze drie bedrijfstakken in 2020 goed voor bijna driekwart van de verkopen van cosmetica en parfums.
Webwinkels hadden een aandeel van 12 procent, gevolgd door warenhuizen, die 6 procent van de omzet van cosmetica en parfums behaalden. De overige omzet werd geboekt in bedrijfstakken met een relatief laag aandeel in de verkopen van cosmetica en parfums aan consumenten, waaronder de groothandel in parfums en cosmetica, kappers, schoonheidssalons en apotheken.
Bedrijfstak | Omzet cosmetica en parfums (x miljoen euro) |
---|---|
Drogisterijen | 1364 |
Winkels in parfums en cosmetica | 702 |
Supermarkten | 669 |
Webwinkels | 427 |
Warenhuizen | 231 |
Haar- en schoonheidsverzorging | 108 |
Groothandel in parfums en cosmetica | 127 |
Winkels in voedingsmiddelen | 17 |
Apotheken | 17 |
Markthandel | 37 |
Onder de bedrijfstak webwinkels vallen alle bedrijven waarvan het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop aan consumenten via internet. Tot webwinkels behoren niet: bedrijven waarvan het merendeel van de omzet wordt behaald door verkoop via fysieke winkels en daarnaast omzet genereren door verkoop aan consumenten via internet.
De omzet van cosmetica en parfums van Groothandel in parfums en cosmetica heeft betrekking op verkoop aan consumenten en niet op verkoop aan detailhandel.
De omzet van cosmetica en parfums van haar- en schoonheidsverzorging heeft betrekking op producten die los verkocht worden en niet op producten die in een behandeling zijn verwerkt.
2.3.3 Detailhandelsomzet cosmetica en parfums per bedrijfstak, 2017–2020
De omzet van drogisterijen behaald door de verkoop van cosmetica en parfums ligt in 2020 bijna 5 procent hoger dan 3 jaar eerder. Ook supermarkten verkochten meer aan cosmetica en parfums (bijna 20 procent). Bij de webwinkels was de stijging zelfs nog sterker. Zij verkochten in 2020 bijna 35 procent meer aan cosmetica en parfums dan in 2017. Ook winkels in cosmetica en parfums, warenhuizen en de groothandel vergrootten hun omzetaandeel in de cosmetica en parfums in de periode tussen 2017 en 2020.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
Totaal | 3 396 | 3 514 | 3 681 | 3 699 |
Drogisterijen | 1 303 | 1 362 | 1 335 | 1 364 |
Winkels in parfums en cosmetica | 698 | 791 | 802 | 702 |
Supermarkten | 564 | 598 | 621 | 669 |
Webwinkels | 318 | 247 | 361 | 427 |
Warenhuizen | 228 | 242 | 266 | 231 |
Haar- en schoonheidsverzorging | 129 | 87 | 92 | 108 |
Groothandel in parfums en cosmetica | 90 | 75 | 122 | 127 |
Winkels in voedingsmiddelen | 25 | 13 | 12 | 17 |
Apotheken | 23 | 59 | 35 | 17 |
Markthandel | 17 | 40 | 34 | 37 |
Bron: CBS. |
2.4 Omzet cosmetica en parfums per bedrijfstak
In paragraaf 2.4 wordt de omzet van cosmetica en parfums aan consumenten per bedrijfstak in kaart gebracht, evenals het omzetaandeel van cosmetica en parfums binnen de totale omzet van een bedrijfstak.
2.4.1 Omzet drogisterijen
Ruim een derde van de omzet van drogisterijen heeft betrekking op de verkoop van cosmetica en parfums. Dit aandeel is vrij stabiel in de periode 2017–2020.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Drogisterijen | |||
2017 | 3 610 | 1 303 | 36,1 |
2018 | 3 873 | 1 362 | 35,2 |
2019 | 3 788 | 1 335 | 35,3 |
2020 | 3 930 | 1 364 | 34,7 |
Bron: CBS. |
2.4.2 Omzet winkels in parfums en cosmetica
De omzet van cosmetica en parfums steeg in de periode 2017 t/m 2019, waarna er in 2020 weer een daling te zien was. Het aandeel van cosmetica en parfums op de totale omzet was in deze periode iets minder dan twee derde.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Winkels in parfums en cosmetica | |||
2017 | 1 154 | 698 | 60,4 |
2018 | 1 193 | 791 | 66,3 |
2019 | 1 271 | 802 | 63,1 |
2020 | 1 188 | 702 | 59,1 |
Bron: CBS. |
2.4.3 Omzet supermarkten
Voor supermarkten steeg de omzet van cosmetica en parfums in de periode tussen 2017 en 2020. Het omzetaandeel bleef in deze periode stabiel.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Supermarkten | |||
2017 | 35 557 | 564 | 1,6 |
2018 | 35 971 | 598 | 1,7 |
2019 | 36 770 | 621 | 1,7 |
2020 | 40 361 | 669 | 1,7 |
Bron: CBS. |
2.4.4 Omzet webwinkels
De omzet van cosmetica en parfums door webwinkels lag in 2020 hoger dan in 2017. Het aandeel van cosmetica en parfums op de totale omzet lag in 2020 daarentegen lager dan in 2017.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Webwinkels | |||
2017 | 9 346 | 318 | 3,4 |
2018 | 10 966 | 247 | 2,2 |
2019 | 13 003 | 361 | 2,8 |
2020 | 17 557 | 427 | 2,4 |
Bron: CBS. |
2.4.5 Omzet warenhuizen
De omzet van cosmetica en parfums behaald door warenhuizen bleef stabiel in de periode tussen 2017 en 2020, evenals het omzetaandeel.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Warenhuizen | |||
2017 | 3 612 | 228 | 6,3 |
2018 | 3 861 | 242 | 6,3 |
2019 | 4 028 | 266 | 6,6 |
2020 | 3 681 | 231 | 6,3 |
Bron: CBS. |
2.4.6 Omzet groothandel in parfums en cosmetica
Groothandelsbedrijven in parfums en cosmetica verkochten in 2020 voor 127 miljoen euro aan consumenten. De omzet betrof in 2017 nog 90 miljoen. Het omzetaandeel nam tussen 2020 en 2017 toe van bijna 3 procent naar bijna 4 procent.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Groothandel in parfums en cosmetica | |||
2017 | 3 191 | 90 | 2,8 |
2018 | 3 316 | 75 | 2,3 |
2019 | 3 573 | 122 | 3,4 |
2020 | 3 287 | 127 | 3,9 |
Bron: CBS. |
2.4.7 Omzet haar- en schoonheidsverzorging
De handelsomzet van kappers en schoonheidssalons, waarvan in dit onderzoek wordt aangenomen dat dit voornamelijk cosmetica-verkopen betreft, is in de periode 2017–2020 vrij stabiel gebleven en betrof in 2020 iets minder dan 5 procent van de totale omzet.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Haar- en schoonheidsverzorging | |||
2017 | 2 403 | 129 | 5,4 |
2018 | 2 525 | 87 | 3,5 |
2019 | 2 659 | 92 | 3,5 |
2020 | 2 303 | 108 | 4,7 |
Bron: CBS. |
2.4.8 Omzet apotheken
In de periode tussen 2017 en 2020 was het omzetaandeel van cosmetica en parfums in 2018 het hoogst met 59 miljoen. Ook het omzetaandeel was in dit jaar het hoogst.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Apotheken | |||
2017 | 4 603 | 23 | 0,5 |
2018 | 4 635 | 59 | 1,3 |
2019 | 4 557 | 35 | 0,8 |
2020 | 4 645 | 17 | 0,4 |
Bron: CBS. |
2.4.9 Omzet winkels in voedingsmiddelen
Winkels in voedingsmiddelen verkochten in 2020 voor 17 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Dit betreft een fractie van de totale omzet.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Winkels in voedingsmiddelen | |||
2017 | 5 673 | 25 | 0,4 |
2018 | 5 775 | 13 | 0,2 |
2019 | 5 971 | 12 | 0,2 |
2020 | 6 320 | 17 | 0,3 |
Bron: CBS. |
2.4.10 Omzet markthandel
Markthandelaren verkochten in 2020 voor 37 miljoen euro aan cosmetica en parfums. Het aandeel op de totale omzet bedroeg in dat jaar bijna 3 procent.
Omzet totaal (x | Omzet cosmetica en parfums (x | Aandeel omzet cosmetica en parfums binnen bedrijfstak (%) | |
---|---|---|---|
Markthandel | |||
2017 | 1 296 | 17 | 1,3 |
2018 | 1 313 | 40 | 3,1 |
2019 | 1 324 | 34 | 2,6 |
2020 | 1 398 | 37 | 2,7 |
Bron: CBS. |