Locatiescan

Met de Locatiescan verkennen startende ondernemers in consumentgerichte branches de potentie van hun toekomstige vestigingslocatie. De tool is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen en KVK en het CBS en bevat data van beide organisaties. Onlangs is een geheel vernieuwde versie gereedgekomen.

Belangrijkste vernieuwingen

Een belangrijke vernieuwing is dat op basis van data aan de gebruiker een verzorgingsgebied wordt voorgesteld dat past bij de gekozen branche en locatie. Zo zal een drogisterij op het platteland uit een groter gebied klanten trekken dan een drogisterij in een stadswijk. In de huidige scan moet de gebruiker zelf zijn verzorgingsgebied selecteren.

Verder krijgt de gebruiker een betere inschatting van de marktruimte. De tool berekent hoeveel potentiële klanten een vestiging in de gekozen branche en type locatie gemiddeld nodig heeft voor een normale bedrijfsvoering. De gebruiker kan dit gemiddelde afzetten tegen het verwachte aantal potentiële klanten in zijn verzorgingsgebied.

In het verleden werd de scan na de selectie toegestuurd per e-mail. De nieuwe tool is geheel online. De gebruiker krijgt de resultaten direct op het scherm te zien. Effecten van aanpassingen in de selectie worden direct zichtbaar.

Wat is de Locatiescan?

Met de Locatiescan kan een (aspirant-)ondernemer de marktpotentie verkennen van zijn (toekomstige) vestigingsplaats. Het gaat hier om branches gericht op consumenten. De scan is dus geschikt voor als je bijvoorbeeld, een winkel, café of nagelstudio wil beginnen. De gegevens vormen een bouwsteen voor bijvoorbeeld het ondernemings-, financierings- of marketingplan. Aanvullend krijgt de ondernemer extra informatie over de branche en waar hij op moet letten bij het kiezen van een locatie.

Sinds introductie in 2016 zijn er al meer dan 60.000 scans afgenomen. De tool is zonder inlog en zonder kosten voor iedereen beschikbaar via de website van KVK.

Voor meer informatie:

KVK: Ruud Mannaart: ruud.mannaart@kvk.nl, 06-30371546