Gemiddelde prijzen consumentenartikelen
Wat behelst het onderzoek?
Doel
Het jaarlijks publiceren van de gemiddelde prijs van goederen en diensten die consumenten aanschaffen.
Doelpopulatie
Consumptiegoederen en -diensten die worden aangeschaft door huishoudens in Nederland.
Statistische eenheid
Consumptiegoederen en -diensten.
Aanvang onderzoek
In 2010 is de publicatie van gemiddelde prijzen opnieuw opgepakt. De tabel ‘Gemiddelde prijzen voedingsmiddelen vanaf 1800’ bevat prijzen vanaf 1800. De tabel ‘Gemiddelde prijzen van consumentenartikelen vanaf 2000’ bevat prijzen vanaf 2000.
Frequentie
Jaarlijks
Publicatiestrategie
Alle cijfers zijn definitief bij publicatie.
Hoe wordt het uitgevoerd?
Soort onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op maandelijkse prijswaarneming bij bedrijven en instellingen die goederen en diensten leveren aan consumenten.
Waarnemingsmethode
Voor levensmiddelen wordt vanaf 2012 uitsluitend gebruik gemaakt van prijsbestanden (scannerdata) van supermarktketens. Voorheen werden de prijzen van levensmiddelen ook verzameld bij speciaalzaken zoals bakkers, slagers en groentewinkels. Prijzen van de meeste overige goederen en diensten worden door interviewers in winkels genoteerd. Daarnaast maakt het CBS gebruik van schriftelijke of telefonische enquêtes, internetwaarneming en externe registraties.
Berichtgevers
Bedrijven, instellingen, verenigingen en overheden.
Steekproefomvang
Artikelen en diensten bij ruim 1800 berichtgevers.
Controle- en correctiemethoden
Het CBS voert controles uit op volledigheid en plausibiliteit van de aangeleverde gegevens. Naar mogelijk onjuiste of onvolledige gegevens wordt navraag gedaan.
Wat is de kwaliteit van de uitkomsten?
Nauwkeurigheid
De uitkomsten zijn gebaseerd op een steekproef van berichtgevers en bevatten een zekere mate van onnauwkeurigheid.
Vergelijkbaarheid in de tijd
De prijzen zijn niet altijd vergelijkbaar in de tijd. Een oorzaak hiervan kan zijn dat de definitie van een artikel in de loop van de tijd verandert. Een voorbeeld hiervan is de APK-keuring die van 2001 tot 2003 inclusief een nieuw nummerbord was, omdat autobezitters oude nummerborden moesten vervangen. De vergelijkbaarheid in de tijd kan ook worden beïnvloed door de vernieuwing van steekproeven en de modernisering van waarneemmethodes.
Beschrijving kwaliteitsstrategie
De data worden gecontroleerd op interne consistentie en volledigheid. Waar nodig wordt actie genomen om data te verifiëren. Als de data akkoord zijn bevonden, vindt de berekening van de gemiddelde prijzen plaats en worden de uitkomsten gecontroleerd en gevalideerd.