AOW-aanspraken 2004-2015
Wat behelst het onderzoek
Doel
De statistiek geeft inzicht in het gemiddelde aantal verzekerde jaren en het gemiddelde opbouwpercentage voor de Algemene Ouderdomswet (AOW) van inwoners van Nederland tussen de start- en AOW-leeftijd.
Doelpopulatie
De statistiek heeft betrekking op alle inwoners van Nederland tussen de start- en AOW-leeftijd.
Statistische eenheid
Personen
Aanvang onderzoek
De gegevens zijn beschikbaar vanaf verslagjaar 2004.
Frequentie
De statistiek wordt jaarlijks gepubliceerd.
Publicatiestrategie
De cijfers hebben direct een definitief karakter.
Hoe wordt het uitgevoerd
Soort onderzoek
De cijfers zijn gebaseerd op de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en de registratie van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
Waarnemingsmethode
Het CBS ontvangt bestanden in elektronische vorm.
Berichtgevers
De gegevens zijn afkomstig van de Sociale verzekeringsbank (SVB). De aantallen worden door het CBS integraal overgenomen. Gegevens van het CBS worden toegevoegd aan de gegevens van de SVB.
Steekproefomvang
N.v.t
Controle- en correctiemethoden
De gegevens van de SVB worden in principe integraal overgenomen. De basisregel is dat alle inwoners van Nederland tussen de 15 en 65 jaar verzekerd zijn voor de AOW. Op basis hiervan kunnen de AOW-aanspraken in twee stappen worden bepaald. In de eerste plaats wordt de verzekerde periode bepaald door de som van de tijdvakken waarin iemand in Nederland gewoond heeft. Vervolgens wordt de verzekerde periode gecorrigeerd voor bijzondere omstandigheden zoals omschreven in de Algemene Ouderdomswet. Een voorbeeld hiervan is grensarbeid.
Weging
De gegevens hebben een integraal karakter en zijn daarom niet opgehoogd of gewogen.
Wat is de kwaliteit van de uitkomsten
Nauwkeurigheid
Er zijn enkele factoren die de nauwkeurigheid van de statistiek beperken. In de eerste plaats is van personen met meerdere vestigingsdata in Nederland vóór 1 januari 1995 slechts de meest recente van deze vestigingsdata bekend en is van een zeer kleine groep immigranten de vestigingsdatum in Nederland onbekend. In deze gevallen is sprake van een onderschatting van de feitelijke aanspraken. In de tweede plaats zorgt de overgangsregel ervoor dat de totale verzekerde periode voor personen, geboren vóór 1942, niet nauwkeurig bepaald kan worden. Het effect hiervan is zeer beperkt.
Volgtijdelijke vergelijkbaarheid
De uitkomsten zijn vogtijdelijk vergelijkbaar
Beschrijving kwaliteitsstrategie
N.v.t.