Onderwijsrichting ISCED
Richting in de ISCED-F 2013 is onafhankelijk van niveau, en wordt dus niet binnen een niveau gedefinieerd en is op alle vormen van onderwijs en onderwijsniveaus toepasbaar.
De richting van het onderwijs heeft betrekking op de inhoud/studierichting van het onderwijs, niet op de denominatie van de onderwijsinstelling of op de soort onderwijsinstelling of onderwijsmethode.
Bij het inrichten van de structuur van de ISCED-F 2013 is gekeken naar de mate waarin de richting van het onderwijs overeenkomt. In volgorde van prioriteit zijn hierbij de volgende criteria toegepast: de inhoud van de theoretische kennis, het doel van de kennis die overgedragen wordt, de onderwerpen die worden onderwezen, de leermethode (bijvoorbeeld gericht op een specifieke leeftijdsgroep) en de manier waarop de kennis en vaardigheden worden verkregen en de instrumenten die de student leert te gebruiken.
Opleidingen worden aan de verschillende richtingen toegedeeld op grond van het belangrijkste vakinhoudelijke onderwerp (subject matter content in termen van de ISCED-F 2013). Om praktische redenen wordt er dan uitgegaan van het onderwerp waaraan door de deelnemer de meeste tijd moet worden besteed. Dit is dus de formele studieduur en die kan afwijken van de tijd die er door de individuele student aan wordt besteed.