13 procent van 25- tot 65-jarigen volgt korte opleiding voor werk
Onder 25- tot 35-jarigen deden meer mensen aan scholing dan onder 55- tot 65-jarigen: 34 tegen 19 procent. Zij volgden ook relatief vaak een lange opleiding, in 2023 ging het om 18 procent. Dit zijn dan bijvoorbeeld studenten die nog een hbo- of wo-opleiding volgen, of studenten die - na het behalen van hun diploma – opnieuw gekozen hebben voor een opleiding.
Bij 35- tot 55-jarigen ging het juist vooral om een korte, werkgerelateerde opleiding. Het gaat dan bijvoorbeeld om opleidingen gericht op het bedrijf of personeel, zoals projectmanagement of bedrijfshulpverlening (BHV). Maar ook om opleidingen gericht op beroepskeuze of persoonlijke ontplooiing, zoals persoonlijke effectiviteit, communicatieve vaardigheden en advies geven.
Leeftijd | Lange opleiding (%) | Korte opleiding, werkgerelateerd (%) | Korte opleiding, niet-werkgerelateerd (%) |
---|---|---|---|
Totaal (25 tot 65 jaar) | 8,7 | 12,9 | 4,8 |
25 tot 35 jaar | 17,5 | 12,4 | 4,2 |
35 tot 45 jaar | 8,9 | 14,4 | 4,9 |
45 tot 55 jaar | 5,9 | 14,1 | 5,2 |
55 tot 65 jaar | 2,9 | 10,7 | 5 |
Voltijders volgden vaker werkgerelateerde opleiding dan deeltijders
Van de 25- tot 65-jarigen die werken, volgde 15 procent een korte, werkgerelateerde opleiding. Onder degenen die voltijds werken (35 uur of meer per week) was dat in 2023 bijna 16 procent, tegen 5 procent van degenen die minder dan 12 uur per week werken (kleine deeltijdbaan). Deze groep die minder dan 12 uur per week werkt, volgde juist het vaakst een lange opleiding.
Van de mensen die niet werken, maar wel op zoek zijn naar werk én beschikbaar zijn voor werk (werkloze beroepsbevolking), volgde 11 procent een korte, werkgerelateerde opleiding. Onder degenen die buiten de beroepsbevolking vallen - zij hebben geen betaald werk, hebben niet recent naar werk gezocht, en/of zijn daarvoor niet direct beschikbaar - was dit nog geen 3 procent.
Uren per werkweek | Lange opleiding (% van werkenden 25 tot 65 jaar) | Korte, werkgerelateerde opleiding (% van werkenden 25 tot 65 jaar) | Korte, niet- werkgerelateerde opleiding (% van werkenden 25 tot 65 jaar) |
---|---|---|---|
Aantal uren werkweek | |||
Minder dan 12 uur per week | 18,2 | 5,3 | 4,4 |
12 tot 20 uur | 12,6 | 9,4 | 4,1 |
20 tot 28 uur | 10,5 | 13,1 | 4,4 |
28 tot 35 uur | 10,1 | 15,3 | 5,1 |
Voltijd (35 uur of meer) | 6,9 | 15,6 | 5,2 |
Vaakst kortdurende scholing in zorg en welzijn, en in juridische beroepen
Apothekersassistenten gaven met 28 procent het vaakst aan dat ze een korte, werkgerelateerde opleiding volgden. Onder juristen was dat 26 procent, onder fysiotherapeuten, en onder databank- en netwerkspecialisten, 25 procent. Timmerlieden, meubelmakers en schilders volgen veel minder vaak een korte, werkgerelateerde opleiding (5 procent).
Beter worden in werk belangrijkste reden voor cursusdeelname
Werkenden die deelnamen aan een korte, werkgerelateerde opleiding deden dat vooral om hun werk beter te kunnen doen. Daarnaast werden algemene interesse, verplichting door werkgever, organisatorische of technische veranderingen op het werk, en verbetering van het carrièreperspectief relatief vaak als belangrijkste reden genoemd om aan een cursus deel te nemen.
Reden voor opleiding | Aandeel (% van werkenden 25 tot 65 jaar) |
---|---|
Werk beter willen doen | 34 |
Algemene interesse of nieuwsgierigheid | 19 |
Verplicht | 16 |
Organisatorische of technische veranderingen in werk | 11 |
Goed voor mijn carriere | 7 |
Bijna driekwart leert informeel
Naast het volgen van een opleiding of cursus leren mensen ook op informele manieren; ze leren dan doelgericht iets op eigen initiatief. Van de 25- tot 65-jarigen leerde 73 procent informeel. Meestal gebeurde dat digitaal, bijvoorbeeld door een computer, laptop, tablet of smartphone te gebruiken, of door een boek of tijdschrift te lezen (beide 51 procent). Van degenen die informeel leerden, deed 42 procent dat voor werk.
Mensen met een afgeronde hbo- of wo-opleiding leerden het vaakst informeel om werkgerelateerde redenen (54 procent). Onder degenen met basisonderwijs, vmbo of mbo1 als hoogst afgeronde opleiding, was dat 13 procent.
Bronnen
- StatLine - Leven lang ontwikkelen
- Tabel – Redenen deelname werkgerelateerde opleiding en informeel leren
Relevante links
- StatLine – Cursusdeelnemers naar persoonskenmerken
- StatLine – Cursusdeelnemers naar bedrijfskenmerken