China derde leverancier elektrische auto’s in 2023

© Tineke Dijkstra
Elektrische auto’s kwamen in 2023 na Duitsland en België het meest uit China. In 2022 stond China nog op de twaalfde plaats van leveranciers van hybride en volledig elektrische auto’s. Het grootste deel van de Chinese auto’s die in Nederland aankomen is niet bestemd voor de Nederlandse markt, maar voor andere Europese landen. Dat meldt het CBS.

In 2023 importeerde Nederland voor 1,1 miljard euro aan elektrische auto’s (inclusief hybride) uit China. Dat is dertien keer meer dan in 2022. Verreweg de meeste elektrische auto’s kwamen uit Duitsland (4,3 miljard euro), circa 50 procent meer dan een jaar eerder.

Circa twee derde van de uit China geïmporteerde elektrische auto’s is niet bestemd voor de Nederlandse markt, maar betreft quasi-doorvoer (doorvoer in buitenlands eigendom). Zonder deze doorvoer bedroeg de importwaarde 0,4 miljard euro, en was China de vierde leverancier voor Nederland in 2023, na Duitsland, België en Zuid-Korea.

Top tien leveranciers elektrische auto’s (inclusief hybride) 1)
 2022 (mld euro)2023 (mld euro)
Duitsland2,84,3
België0,91,1
China0,11,1
Verenigd Koninkrijk0,81,0
Zuid-Korea0,40,5
Japan0,20,3
Spanje0,20,3
Tsjechië0,20,3
Slowakije0,20,3
Zweden0,20,3
1)inclusief quasi-doorvoer

16 procent elektrische auto’s uit China

In 2023 was 16 procent van de hybride en volledig elektrische auto’s die Nederland binnenkwamen, Chinees. In 2022 ging het nog om 3 procent. Het Chinese aandeel op de Nederlandse markt is echter kleiner, omdat veel auto’s worden doorgevoerd. In invoerwaarde is het aandeel kleiner dan in aantal auto’s, want Chinese auto’s zijn relatief goedkoop. China exporteert nauwelijks andere auto’s dan elektrische naar Nederland. In de totale Nederlandse auto-import was het Chinese aandeel 7 procent in 2023 (en 3 procent zonder quasi-doorvoer).
Chinees aandeel in de Nederlandse import van auto’s
 2023 (%)2022 (%)
Hoeveelheid
Elektrisch
(incl. quasi-doorvoer)
16,12,8
Elektrisch
(excl. quasi-doorvoer)
7,13,0
Alle auto's
(incl. quasi-doorvoer)
7,32,0
Alle auto's
(excl. quasi-doorvoer)
2,81,2
Waarde
Elektrisch
(incl. quasi-doorvoer)
10,31,2
Elektrisch
(excl. quasi-doorvoer)
5,31,4
Alle auto's
(incl. quasi-doorvoer)
5,80,6
Alle auto's
(excl. quasi-doorvoer)
2,70,6

Niet-elektrische auto’s nog in de meerderheid, elektrisch in opkomst

In 2023 importeerde Nederland ruim drie kwart miljoen personenauto’s, waarvan bijna een kwart miljoen meteen werd doorgevoerd in buitenlands eigendom. Van de resterende ruim een half miljoen was 63 procent een benzine- of dieselauto, 22 procent volledig elektrisch en 15 procent hybride. In 2022 werden er meer hybride auto’s (17 procent) ingevoerd dan volledig elektrische auto’s (16 procent). Vijf jaar eerder, in 2017, waren nog vrijwel alle (94 procent) door Nederland ingevoerde auto’s niet-elektrisch. Toen was 5 procent van de auto’s hybride en 1 procent volledig elektrisch.

Begin 2024 telde Nederland bijna 1,3 miljoen volledig elektrische en hybride auto’s, een toename van 31 procent ten opzichte van januari 2023. Ruim 1 op de 7 personenauto’s in Nederland is nu een volledig elektrische of hybride auto. Van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2023 was dit ruim 2 op de 3 auto’s (68 procent).

Samenstelling Nederlandse auto-import, exclusief quasi-doorvoer, hoeveelheid
 2017 (%)2022 (%)2023 (%)
Niet-elektrisch946663
Hybride51715
Volledig elektrisch11622