Auto- en motorbranche zet 3 procent meer om in eerste kwartaal
2024 1e kwartaal (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | 2023 1e kwartaal (% verandering t.o.v. een jaar eerder) | |
---|---|---|
Auto- en motorbranche | 3,3 | 22,2 |
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 10,6 | 12,0 |
Zwaardere bedrijfsautobranche | 5,7 | 19,2 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 3,8 | 21,7 |
Importeurs | 2,4 | 44,2 |
Handel in auto-onderdelen | 2,1 | 11,5 |
Handel en reparatie van motorfietsen | -10,1 | 11,1 |
Ondernemersvertrouwen een stuk minder negatief
Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -3,7 in het begin van het tweede kwartaal van 2024. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 was het ondernemersvertrouwen nog -21,5.Vergeleken met andere branches hebben ondernemers in de auto- en motorbranche een iets positiever beeld. In het begin van het tweede kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -6,0.
Jaar | Kwartaal | Ondernemersvertrouwen autohandel en -reparatie |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | -3,5 |
2019 | 2e kwartaal | -2,3 |
2019 | 3e kwartaal | -12,1 |
2019 | 4e kwartaal | -13,4 |
2020 | 1e kwartaal | -6,3 |
2020 | 2e kwartaal | -59 |
2020 | 3e kwartaal | -27,3 |
2020 | 4e kwartaal | -25,1 |
2021 | 1e kwartaal | -29,7 |
2021 | 2e kwartaal | -9,4 |
2021 | 3e kwartaal | 11,8 |
2021 | 4e kwartaal | -1 |
2022 | 1e kwartaal | -9,6 |
2022 | 2e kwartaal | -13,4 |
2022 | 3e kwartaal | -11,9 |
2022 | 4e kwartaal | -18 |
2023 | 1e kwartaal | -11,8 |
2023 | 2e kwartaal | -0,9 |
2023 | 3e kwartaal | -10 |
2023 | 4e kwartaal | -14,8 |
2024 | 1e kwartaal | -21,5 |
2024 | 2e kwartaal | -3,7 |
Bron: CBS, EIB, KVK, MKB-Nederland, VNO-NCW |
Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Nog steeds rond de 50 procent van de ondernemers zei aan het begin van tweede kwartaal van 2024 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dit is ongeveer evenveel als een kwartaal eerder.
Het aantal vacatures is aanhoudend hoog. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 waren er 8,6 duizend vacatures. Aan het einde van het vierde kwartaal van 2023 waren dit er 8,2 duizend.
Jaar | Kwartaal | Openstaande vacatures (x 1 000) |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
2023 | 1e kwartaal | 8,4 |
2023 | 2e kwartaal | 9,3 |
2023 | 3e kwartaal | 8,9 |
2023 | 4e kwartaal | 8,2 |
2024 | 1e kwartaal | 8,6 |
Bronnen
- StatLine - Handel en diensten; omzet- en productieontwikkeling, index 2021=100
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; Auto- en motorbranche
- StatLine - Vacatures ; Auto en motorbranche
- StatLine - Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken
Relevante links
- Nieuwsbericht - China derde leverancier van elektrische auto's in 2023