16 miljoen luchtvaartpassagiers in eerste kwartaal 2024
vervoerde passagiers | (x mln) | |
---|---|---|
2022 | 1e kwartaal | 10,1 |
2022 | 2e kwartaal | 17,3 |
2022 | 3e kwartaal | 18,7 |
2022 | 4e kwartaal | 15,1 |
2023 | 1e kwartaal | 14,1 |
2023 | 2e kwartaal | 19 |
2023 | 3e kwartaal | 20,8 |
2023 | 4e kwartaal | 17,5 |
2024 | 1e kwartaal | 16,3 |
In het eerste kwartaal van 2024 was maart de drukste maand met bijna 43 duizend vluchten in het handelsverkeer (dat zijn alle vluchten met passagiers, post of goederen), 12,7 procent meer dan een jaar eerder. Ook waren er die maand bijna 6 miljoen vervoerde passagiers, een toename van 11,7 procent.
Het meeste luchtvaartverkeer in Nederland gaat van en naar Amsterdam Schiphol Airport. In de eerste drie maanden van 2024 was het aantal vluchten op Amsterdam Schiphol 18,5 procent hoger dan een jaar eerder (108 duizend). Het aantal passagiers kende een toename van 17,4 procent tot 14,4 miljoen.
Eindhoven Airport blijft tweede luchthaven van Nederland
Na Amsterdam Schiphol gaan in Nederland de meeste vluchten van en naar Eindhoven Airport: 8,4 duizend in het eerste kwartaal van 2024. Ook bij het aantal vervoerde passagiers staat Eindhoven Airport op een tweede plaats. Met 1,4 miljoen passagiers is dat 8,7 procent van het totaal aantal passagiers van en naar een Nederlands vliegveld en ook iets meer dan in het eerste kwartaal van 2023.
Van de drie overige vliegvelden is het aantal vluchten en vervoerde passagiers van en naar Rotterdam The Hague in het eerste kwartaal van 2024 iets minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.
De grootste toename na Schiphol, zowel bij het aantal vluchten als vervoerde passagiers, vindt plaats op Groningen Airport Eelde; een toename van respectievelijk 7,5 en 6,1 procent. Hierbij wel de kanttekening dat Groningen Airport Eelde het minste aantal vluchten en vervoerde passagiers heeft. Maastricht Aachen Airport ondervindt nog de naweeën van de sluiting van dit vliegveld in mei en juni 2023 vanwege baanrenovatie.
vluchten (% verandering t.o.v. Q1 2023) | passagiers (% verandering t.o.v. Q1 2023) | |
---|---|---|
Amsterdam Airport Schiphol | 18,5 | 17,4 |
Rotterdam The Hague Airport | -2,0 | -0,4 |
Eindhoven Airport | 0,5 | 1,7 |
Maastricht Aachen Airport | -22,4 | -22,6 |
Groningen Airport Eelde | 7,5 | 6,1 |
Meer vrachtvervoer door de lucht
Het vervoer van goederen door de lucht vindt in Nederland alleen plaats via Amsterdam Airport Schiphol en Maastricht Aachen Airport. De toename van het vrachtvervoer door de lucht van en naar Nederland, van 348 duizend ton in het eerste kwartaal van 2023 naar 383 duizend ton in het eerste kwartaal van 2024, kan grotendeels op het conto van Schiphol worden geschreven.
In deze periode wordt ruim 98 procent van alle luchtvracht via Amsterdam Schiphol afgehandeld. Van en naar Schiphol werd er in het eerste kwartaal van 2024 377 duizend ton vracht vervoerd, 12,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Via luchthaven Maastricht werd 6,7 duizend ton vervoerd: 47,7 procent minder dan een jaar eerder. Ook met betrekking tot het vrachtvervoer is Maastricht Aachen Airport nog niet terug op het niveau van voor de baanrenovatie in 2023.
Amsterdam Airport Schiphol (x 1 000 ton) | Maastricht Aachen Airport (x 1 000 ton) | ||
---|---|---|---|
2022 | 1e kwartaal | 369,03 | 26,15 |
2022 | 2e kwartaal | 352,65 | 27,98 |
2022 | 3e kwartaal | 358,52 | 27,29 |
2022 | 4e kwartaal | 357,55 | 26,80 |
2023 | 1e kwartaal | 334,76 | 12,91 |
2023 | 2e kwartaal | 344,45 | 2,95 |
2023 | 3e kwartaal | 340,99 | 6,65 |
2023 | 4e kwartaal | 357,84 | 9,77 |
2024 | 1e kwartaal | 376,60 | 6,75 |