Omzetstijging auto- en motorbranche bijna 16 procent in 2023
Categorie | Percentage (% verandering ten opzichte van voorgaand jaar) |
---|---|
Auto- en motorbranche | 15,7 |
Handel in en reparatie van personenauto’s | 19,6 |
Importeurs | 16,2 |
Zwaardere bedrijfsautobranche | 13,8 |
Gespecialiseerde reparatiebedrijven | 11,3 |
Handel in auto-onderdelen | 6,8 |
Handel en reparatie van motorfietsen | -6,0 |
Begin 2023 was er nog sprake van hoge omzetstijgingen, vooral door het wegwerken van openstaande orders en bestellingen, zogenoemde backorders. Bovendien steeg de verkoop van elektrische voertuigen en gingen de prijzen van zowel auto’s als onderdelen omhoog. Met name in het laatste kwartaal valt op dat deze inhaalslag voorbij was en dat de groei van elektrische voertuigen stagneerde.
Ook vlakten prijsstijgingen in de auto- en motorbranche het laatste kwartaal af. In het vierde kwartaal was er vergeleken met een jaar eerder een beperkte omzetstijging van 0,45 procent. De handel in en reparatie van personenauto’s, de grootste deelmarkt, zette 1,7 procent meer om.
Handel en reparatie personenauto’s behaalde hoogste omzetstijging
De handel in en reparatie van personenauto’s boekte in 2023 een omzetstijging van 19,6 procent en de importeurs 16,2 procent. De deelbranches zware bedrijfsauto’s en de gespecialiseerde reparatie zetten achtereenvolgens 13,8 procent en 11,3 procent meer om.
De omzet bij de verkoop van onderdelen steeg met 6,8 procent, bij de handel en reparatie van motoren daalde de omzet met 6 procent.
Jaartal | Kwartaal | Percentage (% verandering ten opzichte van voorgaand jaar) |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | 0,97 |
2019 | 2e kwartaal | -0,56 |
2019 | 3e kwartaal | 4,30 |
2019 | 4e kwartaal | 7,95 |
2020 | 1e kwartaal | -2,00 |
2020 | 2e kwartaal | -25,32 |
2020 | 3e kwartaal | -0,50 |
2020 | 4e kwartaal | -0,24 |
2021 | 1e kwartaal | -0,91 |
2021 | 2e kwartaal | 42,24 |
2021 | 3e kwartaal | 8,88 |
2021 | 4e kwartaal | 12,03 |
2022 | 1e kwartaal | 21,25 |
2022 | 2e kwartaal | 5,07 |
2022 | 3e kwartaal | 20,19 |
2022 | 4e kwartaal | 23,30 |
2023 | 1e kwartaal | 22,20 |
2023 | 2e kwartaal | 33,75 |
2023 | 3e kwartaal | 10,38 |
2023 | 4e kwartaal | 0,45 |
Ondernemersvertrouwen weer minder positief
Het ondernemersvertrouwen in de auto- en motorbranche was -21,5 in het begin van het eerste kwartaal 2024 . Aan het begin van het vierde kwartaal 2023 was het ondernemersvertrouwen nog -14,8.
Vergeleken met andere bedrijfstakken hebben ondernemers in de auto- en motorbranche ook flink minder vertrouwen. In het begin van het eerste kwartaal 2024 was het ondernemersvertrouwen over alle bedrijfstakken -7,7.
Jaartal | Kwartaal | Vertrouwen |
---|---|---|
2019 | 1e kwartaal | -3,5 |
2019 | 2e kwartaal | -2,3 |
2019 | 3e kwartaal | -12,1 |
2019 | 4e kwartaal | -13,4 |
2020 | 1e kwartaal | -6,3 |
2020 | 2e kwartaal | -59 |
2020 | 3e kwartaal | -27,3 |
2020 | 4e kwartaal | -25,1 |
2021 | 1e kwartaal | -29,7 |
2021 | 2e kwartaal | -9,4 |
2021 | 3e kwartaal | 11,8 |
2021 | 4e kwartaal | -1 |
2022 | 1e kwartaal | -9,6 |
2022 | 2e kwartaal | -13,4 |
2022 | 3e kwartaal | -11,9 |
2022 | 4e kwartaal | -18 |
2023 | 1e kwartaal | -11,8 |
2023 | 2e kwartaal | -0,9 |
2023 | 3e kwartaal | -10 |
2023 | 4e kwartaal | -14,8 |
2024 | 1e kwartaal | -21,5 |
Bron: CBS, EIB,KVK,MKB-Nederland,VNO-NCW |
Nog altijd een gespannen arbeidsmarkt in auto- en motorbranche
De arbeidsmarkt blijft ook bij de auto-en motorbranche gespannen. Ruim 50 procent van de bedrijven zei aan het begin van het eerste kwartaal van 2024 een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Aan het begin van het vierde kwartaal 2023 was dit net iets minder dan 50 procent.
Het aantal vacatures is wel weer iets afgenomen. In het vierde kwartaal van 2023 waren er 8,2 duizend vacatures. In het derde kwartaal van 2023 waren dit er 8,9 duizend.
Jaartal | Kwartaal | Openstaande vacatures (x 1 000) |
---|---|---|
2018 | 1e kwartaal | 4,3 |
2018 | 2e kwartaal | 4,9 |
2018 | 3e kwartaal | 3,9 |
2018 | 4e kwartaal | 4,6 |
2019 | 1e kwartaal | 4,8 |
2019 | 2e kwartaal | 4,6 |
2019 | 3e kwartaal | 4,3 |
2019 | 4e kwartaal | 4,0 |
2020 | 1e kwartaal | 2,8 |
2020 | 2e kwartaal | 2,3 |
2020 | 3e kwartaal | 3,0 |
2020 | 4e kwartaal | 2,6 |
2021 | 1e kwartaal | 3,1 |
2021 | 2e kwartaal | 4,6 |
2021 | 3e kwartaal | 5,3 |
2021 | 4e kwartaal | 6,2 |
2022 | 1e kwartaal | 7,2 |
2022 | 2e kwartaal | 9,8 |
2022 | 3e kwartaal | 8,5 |
2022 | 4e kwartaal | 8,2 |
2023 | 1e kwartaal | 8,4 |
2023 | 2e kwartaal | 9,3 |
2023 | 3e kwartaal | 8,9 |
2023 | 4e kwartaal | 8,2 |
Bron: CBS, EIB,KVK,MKB-Nederland,VNO-NCW |
Bronnen
- StatLine - Auto- en motorbranche; omzetontwikkeling
- StatLine - Conjunctuurenquête Nederland; Auto- en motorbranche
- StatLine – Ondernemersvertrouwen; bedrijfstakken
Relevante links
- Mijn BOVAG - Nieuws - Autoverkoop maart accelereert: stijging van ruim 51%
- Automotive Online - Inhaalrace zet door: giga-stijging nieuwverkoop
- Automotive Online - Europese autoverkoop plust 19 procent in juni
- Automotive Online - Mkb’ers willen niet overstappen op elektrische bestelauto
- Automotive Online - Indicata: Prijsval door ‘abnormaal’ overschot gebruikte elektrische auto’s
- Fleet and Mobility - NZMO: Aantal afgelegde kilometers stijgt, tempo elektrificering daalt