Consumptie weer als voor corona

Horeca Oude haven Rotterdam
© CBS
De Nederlandse consumptie is na de coronacrisis snel hersteld. In het derde kwartaal van 2022 bereikte de consumptie per inwoner weer hetzelfde niveau als voor corona en groeide daarna naar een hoogtepunt in het vierde kwartaal van 2022. In de eerste kwartalen van 2023 daalde de consumptie, maar huishoudens consumeren ondanks de grote prijsstijgingen nog steeds relatief veel. Dit meldt het CBS in het artikel ‘Veranderingen in de consumptie van huishoudens sinds 2015’.

In het eerste kwartaal van 2020 brak de coronapandemie uit. De maatregelen die daarmee gepaard gingen, hadden grote impact op de consumptiemogelijkheden van Nederlandse huishoudens. Vooral de consumptieve bestedingen in de horeca en aan cultuur en recreatie liepen snel terug. Deze veranderingen waren tijdelijk. Het consumptiepatroon in 2022 is vergelijkbaar met dat in de jaren voor 2020. De consumptie van horecadiensten was in het eerste halfjaar van 2023 bijna 20 procent hoger dan voor corona. Ook de consumptie van recreatie- en cultuurdiensten is weer bijna op het niveau van 2019. 

Consumptieve bestedingen per inwoner (seizoengecorrigeerd, volume)
JaarKwartaalConsumptieve bestedingen (x 1 000 euro)
20151e kwartaal4,576
20152e kwartaal4,600
20153e kwartaal4,584
20154e kwartaal4,588
20161e kwartaal4,592
20162e kwartaal4,584
20163e kwartaal4,611
20164e kwartaal4,659
20171e kwartaal4,645
20172e kwartaal4,678
20173e kwartaal4,710
20174e kwartaal4,699
20181e kwartaal4,755
20182e kwartaal4,769
20183e kwartaal4,747
20184e kwartaal4,754
20191e kwartaal4,757
20192e kwartaal4,776
20193e kwartaal4,745
20194e kwartaal4,783
20201e kwartaal4,667
20202e kwartaal4,144
20203e kwartaal4,483
20204e kwartaal4,469
2021*1e kwartaal4,302
2021*2e kwartaal4,583
2021*3e kwartaal4,773
2021*4e kwartaal4,781
2022*1e kwartaal4,804
2022*2e kwartaal4,848
2022*3e kwartaal4,852
2022*4e kwartaal4,922
2023*1e kwartaal4,902
2023*2e kwartaal4,816
* voorlopige cijfers

Consumptie van diensten boven niveau van 2019

Vooral de consumptie van diensten werd getroffen door de maatregelen tegen corona en bereikte in het tweede kwartaal van 2020 een dieptepunt. Ook in de kwartalen erna bleef de consumptie lager dan voor de coronaperiode. In 2022 was de consumptie van diensten voor het eerst hoger dan in 2019. De consumptie van goederen werd minder sterk belemmerd. Toch was ook hier het effect van corona zichtbaar. Dit kwam door bijvoorbeeld het sluiten van niet-essentiële winkels en door het instellen van een avondklok. 

Consumptie goederen en diensten door huishoudens (volume)
JaarKwartaalConsumptie goederen (2019 = 100)Consumptie diensten (2019 = 100)
20151e kwartaal92,891,3
20152e kwartaal94,193,2
20153e kwartaal90,994,0
20154e kwartaal96,892,3
20161e kwartaal94,991,6
20162e kwartaal93,894,9
20163e kwartaal91,096,3
20164e kwartaal98,494,5
20171e kwartaal96,493,5
20172e kwartaal97,497,1
20173e kwartaal94,698,1
20174e kwartaal98,996,3
20181e kwartaal100,595,6
20182e kwartaal100,099,5
20183e kwartaal96,3100,4
20184e kwartaal100,798,6
20191e kwartaal99,097,5
20192e kwartaal101,0101,1
20193e kwartaal96,9101,6
20194e kwartaal103,299,8
20201e kwartaal100,594,3
20202e kwartaal99,780,7
20203e kwartaal102,992,7
20204e kwartaal105,285,0
20211e kwartaal98,082,7
20212e kwartaal110,489,4
20213e kwartaal105,598,1
20214e kwartaal109,695,2
20221e kwartaal105,297,6
20222e kwartaal106,8104,7
20223e kwartaal102,7104,6
20224e kwartaal107,3104,3
20231e kwartaal103,6104,6
20232e kwartaal104,9106,5
* voorlopige cijfers

Tijdens corona ruim de helft minder besteed aan horeca

De daling in de consumptie van diensten tijdens corona is vooral terug te voeren op een vermindering van uitgaven aan horeca, recreatie en cultuur. Van 2019 op 2020 werd aan de horeca 57 procent minder uitgegeven en aan de recreatie- en cultuurdiensten 21 procent minder. Ook gaven consumenten minder uit aan vervoer, kleding en schoeisel. Hiertegenover steeg de consumptie van voedingsmiddelen met 7 procent en werd aan woninginrichting en huishouding 8 procent meer uitgegeven.